måndag 3 februari 2014

Blomstercheckar

För något år sedan beställde jag blommor via internet till min svärmor. Det blev ett himla klabb med bortglömd leverans och sedan rätt risiga blommor när de efter många om och men kom fram. Som plåster på såren fick jag blomstercheckar. Alltid välkommet, så klart.

Och i dag tog jag fatt i de där checkarna och åkte till handelsträdgården här i byn. Man måste ju använda dem innan de går ut! Resultatet blev en fin orkidée, den heter Alice. Fin va!


Pinsamt, jag tror jag måste putsa fönstren. Men de putsades faktiskt bara någon
vecka innan jul, så att de ser ut som de gör - och att man inte kan se
ut genom dem -  är inte enbart slött från min sida.



Sanningen att säga har jag faktiskt en hel del olika presentcheckar liggande, och det börjar bli hög tid att omsätta dem allihop. Ingen har gått ut än, men risken är så klart att man står där med lång näsa om man inte ger sig i väg och handlar för dem. När man bor så här ute på landet är det dock lite besvärligt ibland, eftersom en del butiker inte tar emot presentkort via nätet. Konstigt nog.

10 kommentarer:

Anne-Marie sa...

En sådan vacker orkidée!
Blomstercheckar var länge sedan jag fick men det är ju väldigt praktiskt och trevligt.
Såg på dina bilder för ett par dagar sedan att ni har riktig vinter. Det är nästan att jag glömt hur det är. ;)
Kramar!!

Marianne sa...

Anne-Marie: Vintern håller på att töa bort här, tyvärr. Än finns det snö, men nu är det stora bruna trista fläckar i snön där marken tittar fram. Och så är det isgator på förmiddagarna efter nattens köldgrader. Inte så vidare mysigt längre.

Kramar!

Klimakteriehäxan sa...

Vackert!!! Hittade du receptet på limoncellomoussen? Pip till annars så får du det!

Annika sa...

Trevligt med lite nya blomster.
Och ja, det gäller att utnyttja presentkort, jag vet hur lätt det är att de blir bortglömda.
Trist väder ni har :-(
Kramar!!

Marianne sa...

Klimakteriehäxan: Å vad bra att du påminde mig! Jag ska googla, annars återkommer jag.

Jag har glömt att lägga ut äggtricket också, har för mycket i hjärnan just nu ...

Marianne sa...

Annika: Ja och snart är det dags att plocka fram alla pelargoner! De ska planteras om i tid i år, jag var lite sen förra året.

Ack ja vad trist det är när presentkort går ut! Så vet man att det där företaget har tjänat lätta pengar! Så ska det inte bli med de kort jag har liggande!

Kramar!!

Marianne sa...

Några blomstercheckar kan jag tyvärr inte hitta, men jag väntar på lite återbäring från vår trädgårdhandel. Jag köper allt från jord till blommor och fågelmat från Blomstertorget i Linköping. Det blir ju faktiskt en rejäl slant man handlar för där på ett år.

Klimakteriehäxan sa...

Har just haft en sån, tack för namnet!

Marianne sa...

Marianne: Ja det blir faktiskt rätt mycket pengar på växter och tillbehör varje år. Jag måste snart skaffa pelargonjord och nya krukor till dem så att de får nya sängar allihop. Ska satsa på keramik i år för jag har en tendens att gilla att gå och vattna mycket ...

Så BRA att du får återbäring!

Kramar!

Marianne sa...

Klimakteriehäxan: Det betyder att du inte har den kvar? Synd, för den är så fin!