onsdag 19 december 2012

Snart är det jul

Hej! Nu är jag här igen! Jag har lyckats jobba undan så att jag har varit ledig HELA DAGEN i dag, har slösat bort både dagen och en rejäl bunt pengar på Stora Möbelvaruhuset. 

Och snart är det jul. Mina svärföräldrar och min ena svåger kommer hit för att fira julen, det ska bli jätteroligt. Önskar att jag hade haft tid att baka och göra leverpastej och julkorv och allt möjligt, men jag får nöja mig med bara lite hemgjort och resten får bli köpe. Sånt är livet, men det går det också.

Vi upptäckte att vi inte hade speciellt mycket julprylar, bland annat hade vi inte någon riktigt bra adventsstake (en ful och en snygg som ljusen inte kan stå i) så jag improviserade i år. Jag tyckte nästan att det blev om inte finare, så i alla fall lika fint som en traditionell adventsstake. 

Årets adventsljusstake.

När jag var på Ikea i dag hittade jag en så himla fin julprydnad, en granskog! Den har små ledlampor i ett band mellan granarna, så den lyser upp som en äkta snötyngd trollskog. Jag är så himla glad att jag hittade den.

En snötyngd trollskog.

 En sak vi hade sedan tidigare var våra tomtar. De får sitta i soffan och ha det mysigt.

Sofftomtar

I morgon blir det inte Ikea, då blir det Ica för att köpa i alla fall den mesta maten. Tack och lov är alla julklappar i alla fall köpta, bara inslagningen kvar.




7 kommentarer:

olgakatt sa...

Din adventsuppsats är jättefin, innovativ, unik och personlig!
Nog är det skönt att inte ha för mycket julpryttlar! Då kan man ju kosta på sig nåt nytt ibland.

Dubbelörn sa...

Ikea skogslingan är ljuvlig! Här blir det en lugn jul som vanligt, bara vi tre. Men jag har ett tips om snabb o vansinnigt god pastej: http://www.smaskens.nu/2011/12/kycklingleverpastej-julen-2011.html

Kram

Musikanta sa...

Underbart söta tomtar! Och adventsstaken blev verkligen innovativ och personlig som Olgakatt uttryckte det så bra.

Själv lever jag helt utan julprydnader och julmat - en tomtefamilj och två små änglar finns dock i stora fönstret i köket samt två adventsstjärnor och en adventsstake - det blev ju en hel del:-).
En rödrutig duk har jag faktiskt också på köksbordet om det kommer några gäster...
Kramar från Ingrid

ExPIAtriate sa...

Jattefin adventsljusstake!! Och garanterat unik!!! Fint med skogslingan ocksa, har inte sett den pa Ikea har, ska leta!
Har blir det kalkonmiddag med amerikanska grannar men lite svensk mat ska vi nog smyga in ocksa!
Ha en underbar helg!
Kram!

Millan sa...

Ha en riktigt fin jul Marianne!! Nu drar vi snart till sverige och sakert blir det daligt med bloggande darifran for mig sa vi hors igen nasta ar! :-).

Kram!

Marianne sa...

Olgakatt: Tack! Jag gillar det röda nu till jul, och äntligen hittade jag ett par djupröda badrumsmattor som passar till de röda handdukarna i badrummet. Nu är det bara granen som saknas.


Dubbelörn: TACK för receptet! I år blev det gjort på svinlever, för jag hade en i frysen som jag ville göra av med, men efter jul blir det bra att testa på kycklinglever. Nyttigt och gott!

Kram!


Ingrid: Man behöver ju egentligen inte så mycket julprylar, men i år är första julen i vårt hus som vi ska fira hemma, och nu när det börjar bli färdigt känns det extra kul. Då kan man också pynta utan att det är "på riktigt" : )

Kramar!

Marianne sa...

Pia: Skogsslingan är helt underbar, hoppas att du hittar den. Stråla heter den. Jo, den bör finnas i Dubai: http://www.ikea.com/ae/en/catalog/products/60218765/

Däremot kan du inte köpa den via nätet, tydligen.

Kul med en amerikansk jul, det blir lite annorlunda. Gott är det också med kalkonen.

Ha en jätteskön helg!
Kram!


Millan: Åh, är det Sverige i år! Hoppas att ni får en riktigt underbar jul, här är vitt och fint, vi hoppas att det håller i sig så att barnen får göra snöänglar!

Kramar!