söndag 7 oktober 2012

Fullständig pippi!

I går åkte vi till Växjö för att hämta min laptop som har varit på service. Så klaaart blev det lite shopping också, och en fika på Askelyckan.

På hemvägen sa vi att "Nä nu får vi göra slag i saken och stanna till vid Huseby Bruk för att se vad det är." Sagt och gjort, vi stannade till där och upptäckte att det var väldigt vackert. Men det tänker jag inte berätta om just nu, i stället ska jag berätta om en utställning vi snubblade rakt in i. En Fjäderfäutställning. Det hade vi aldrig varit på tidigare, så vi gick självklart in för att se vad det var, helt utan förväntningar. Men blev glatt överraskade för det var verkligen fullt ös där inne! Så många olika vackra hönsfåglar det finns och som vi inte hade blekaste aning om!

Varning för bildbomb, men börja med att sätta på ljudet och kolla på den lilla videon så får ni lite stämning! Ska tillägga att jag inte la på minnet vilka raser det var, så fråga mig inte om det.




Det här tror jag är en Springanka.






















Skånegås




15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Har du fått pippi? Vilken idé att ställa ut höns till allmän beskådan... Kul.

olgakatt sa...

För länge sen har jag också varit på en sån utställning. Visst är det märkliga djur i vår herres hage - fast jag tror mänskan haft mer än ett finger med i spelet också.
Fantastiska figurer, fast nån video ser jag inte....

Juliannie sa...

O så fina! Måste visa dem på jobbet för några av mina kolleger som jobbar med fjäderfä, de kanske vet vad raserna heter också! Festligt när man får uppleva oväntade saker!

Äventyret framtiden sa...

Så härligt och roligt!
Springankan borde förstås få springa och inte stå i bur:)
Vilka frisyrer en del av dem har

kram
från Karin som sitter här och ler åt bildbomben. Fina bilder.

Marianne sa...

Vilka underbara bilder på dessa fantastiska fåglar.
Mina barnbarn var här i helgen och de frågade varför vi inte har några husdjur nu. Jag sa då att jag helst skulle vilja ha några höns men kan inte för vi bor i ett s.k. tättbebyggt område.
Nu blev jag ännu mer sugen när jag såg dina bilder.

englundskan sa...

Vilka snyggingar! Inte visste jag att det fanns så många olika sorter. Höns kan man ju ha i tätbebyggt område, man kan muta grannarna med ägg. Tuppen som är ett problemet, men det funkar ju utan också.

Suzesan sa...

Låter som om den säger SLUTA filma låt mig vara. Vilken gullig höna du filmat.

Åhh vad fina de är. Skulle vara kul att ha en hönsgård med alla olika sorters höns. Men vad små burar där är de väl inte länge i dem. Stackars "springankan den kan ju inte sträcka ut sig.

Blir det goda ägg av alla???

Eller hur är det med det. Måste ju vara lika....som de vanliga....våra ägghöns....

Söta är de.

Kram
/Susanne

Annika sa...

Det var pippis det!
I parti och minut.
Huseby Bruk är otroligt VACKERT!!!
ÅÅÅ vad jag tyckte OM det då vi var där för ett par år sedan.
Söta hönor fanns där iaf.
:-)
Kram!

Marianne sa...

Bloggblad: Ja men visst är det kul när man ramlar över någonting sånt där, någonting som man egentligen inte vet ett smack om!


Olgakatt: Ser du inte videon som ligger högst upp innan bilderna? En lurvig beige sak?

Med tanke på hur djur kan se ut när de är alldeles vilda, kan man ändå undra ifall åtminstone en del av de här är alldeles äkta?

Nyttigt för stadsbor att bo så här ute på landet! Man får se saker som man inte alls förväntar sig : D


Eva: Ja, vad roligt det vore att få namn på några av dem! Det satt så klart lappar på alla burar, med bedömningar och allt, men jag klarade bara inte av att lägga alla de där namnen på minnet ... : )

Marianne sa...

Karin: Ja, nog borde de få gå fritt allihop. Man kan ju hoppas att de får de när de kommer hem. En del var till salu, men vi avstod, trots att de faktiskt var ganska billiga. Alla var under tusenlappen, av de som var till salu. Haha, vad skulle grannarna ha sagt? Och vad skulle KATTERNA ha sagt? : D

Kramar!


Marianne: Heeej! Long time! Visst är det synd att man inte kan ha djur när man bor så här! Å andra sidan är det ju bra att grannarna inte har tuppar som ska upp med ... eh, sig själva! : ) Nu kom jag att tänka på grannarna i Bulgarien. De hade får, vi tror att de bodde i källaren, men hur som helst använde de samma ingång i huset som familjen! Det luktade inte vidare gott emellanåt.

Kram!


Englundskan: Hej och välkommen hit! Jag visste att det fanns lite olika, för jag såg ett program för något år sedan om en man i Australien som samlade på olika sorters hönsfåglar. En del kunde han inte köpa, så dem samlade han på genom att ha sett dem i verkliga livet. Det var ett sött program, och där fick man så klart höra talas om - och se - en del olika. Men jag hade ju aldrig sett dem på riktigt!

Haha, där sa du en sak, man kan alltid muta grannarna med ägg! : )

Marianne sa...

Suzesan: Hahaha, du frågar mig? Jag kan inte mer om dem än att jag har dem på bild! Men jag antar att äggen är goda från alla. De är ju hönsfåglar. Och man kan ju äta ankägg också, har jag för mig, och gåsägg.

Kram!


Annika: Har du varit där? Ja visst är det vackert! I år måste vi åka på julmarknaden som hålls där. Det ska visst vara den största här omkring, enligt Olgakatt. Som sagt, i år får vi inte missa den!

Kramar!

Suzesan sa...

Haha jag chansade bara att du kanske frågat.

Kram
/Susanne

Musikanta sa...

Helt underbara fåglar - hade heller ingen aning om att det fanns så många olika sorters hönsfåglar. Fast det var väl bara tama, eller?
Tjäder, orre, rapphöna och ripa är väl också såna fåglar, men de fanns tydligen inte med?
Kramar från Ingrid

Anna, Fair and True sa...

Det var många fjäderfän i det inlägget! :)

Marianne sa...

Men FÖRLÅT! Jag har alldeles missat era kommentarer, Ingrid och Anna!

Ingrid: Jag visste inte heller att det fanns så många olika. Här var det bara tamfåglar, och inte alla sorter av dem heller, t.ex. inga kalkoner. Och inga vilda.

Kram!


Anna: Haha, ja man blev alldeles pippi när man vär där.
Kram!