tisdag 28 april 2009

Pyssel

Jag är inte så bra på att pyssla om hemmet, ganska lat faktiskt. Men nu har jag äntligen lyckats putsa och smörja vinterskorna och lagt dem i sina kartonger för sommarförvaring.

Ett annat pyssel som jag satte igång var att rensa bort alla gamla torra löv som låg under häckarna i trädgården, ni vet så där bakom-under och lite pilliga att få bort. Trädgårdsmästarna i området har nämligen aldrig brytt sig om det utan nöjer sig med att klippa gräset och vattna. Fast nu fick de tydligen lite dåligt samvete när de såg mig med ändan i vädret, krypande längs kanterna i trädgården, för i går eftermiddags kom de plötsligt och satte igång att klippa häckarna. OCH rensa undan alla gamla torra löv! Dessutom tog de hand om den stora säcken jag redan hade fyllt med löv, så nu slipper jag det. Återstår nu att skaffa matjord och strö ut under häckarna så att jag kanske kan plantera lite blommor också.

Sedan har jag mängder av annat pyssel jag både borde och måste fixa med. Lägga undan det tvättade duntäcket till nästa vinter. Rensa garderoberna. Hyfsa till alla grejor som har samlats på lilla hyllan under soffbordet i tv-rummet. Rensa upp i pappershögarna på skrivbordet. Lägga alla fotoprylar i nya fotolådan. Rensa skåpen i badrummet. Ja, ni vet, allt det där man borde göra.

Men nu får det vara nog med pyssel för den här dagen. Åter till översättningen och ordpysslet. Kan förresten säga att det är mycket roligare att översätta skönlitteratur, det händer inte så mycket i juridiska dokument ...

19 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Vad skönt att jag inte är ensam om att rensa pappershögar etc...

Susanne sa...

Vi håller ju i princip på med samma sorts pyssel just nu! (skratt) Duntäckena packades undan förra helgen och vinterkläderna är nästan utbytta mot vår-diton i gareroben. (Maken släpper inte sin dunjacka än *fniss*)
Jag har beställt nya trädgårdsbyxor (kolla hos mej) så nu är jag t o m sugen på att rensa ogräs!
Idag ska jag plcoka små näpna nässlor och göra årets första nässlesoppa av - nu är det verkligen VÅR *sjunger en stump*
kram och ha de så gott!

Linda sa...

Oj vad du är pysslig! Jag har också en massa borden och måsten men de verkar aldrig riktigt bli av... hmmm... ha en bra dag!

Annika sa...

Jag kan sälla mig. Vi håller på med i princip samma pyssel. Jag måste byta garderober, från vinter till sommar (har inte gjort det än, otroligt nog) + fixa med löv + plantera mer blommor i krukor OCH i rabatter.
Sådant pyssel tar ALDRIG slut :-)
PLUS att jag har en strykhög som bara blir större och större...
KRAMAR!!!

Kerstin sa...

Jag har också pappershögar att sortera upp. Tänk att det ska vara så svårt att sätta in i rätt pärmar på en gång. ;)
Lycka till med översättningen.
Ha en fin dag.

Otta sa...

Vad effektivt! Att du börjar röja, då får de dåligt samvete och börjar röja...:-)

Jag borde verkligen pyssla och röja hemma och kommer att ta en hel vecka till det i maj, då jag på helgdagarna i påsk och de som kommer nu har suttit och kommer att sitta med rapportskrivande. Det innebär en hel veckas röjande snart runt kristi himmelsfärd. Ser nästan fram emot det, för nu måste hälften av garderoben ut och i köket måste en del rensas ut! Härligt!

Saltistjejen sa...

Oj jag är också usel på att pyssla om mitt hem. Tyvärr. Här känns det som om i stort sett all energi går åt till att bara plocka undan, försöka städa och hålla hyfsta ordnin. Fast det senare yckas inte så ofta. Garderober och annat är knökfullt så att resna där borde man göra men det blir aldrig av. Kanske för att de är svårt att få ordning ändå eftersom vi bor så trångt så det finns så liten plats att förvara saker på. Alltså vet man att oavsett om man rensar så kommer det ändå vara kaos i garderober och adnra ställen. Ochd et spiller liksom över till själva boytan. Tyvärr. Jag skulle önskat så mycket att man haft ett ställe att ställa t ex barnvagnen. Nu står den i vardagsrummet. Men vi hr verkligen ingen annan plats för den. Här finns ju inga förråd för vagnar eller så mer än för långförvaring och det går ju inte för vi använder den ju dagligen, Jaja, pyssla om sitt hem får jag nog göra den dagen vi bor lite större och där det finns mer att pyssla med förutom att bara "röja" undan haha!
Härligt för dig iallafall att ha påbörjat en sådan där ordentig "vårstädning" eller vad man nu ska kalla det.
Kram!

Desiree sa...

Jag känner verkligen igen det där med pyssel. Alltid finns det något som man tänker man ska ta tag i eller något man ser och tänker att det där måste fixas. SKönt att trädgårdsmästarn fick lite dåligt samvete och faktiskt kom och fixde lite han också samt tog hand om den där säcken du redan hade sammlat ihop.

Suzesan sa...

Va duktig du är.

Pyssel åhhhh det är jag så slarvig med, men när jag får ryck så river jag tag ordentligt tills energin är över. Jag får inte pausa för då tappar jag farten!!! Jag har ett sånt ryck nu. Jag städar och sen röjer jag ner igen. Det ligger ordentligt några timmar iallafall.
Ibland kan jag tycka jag är slarvig när jag ser andra som inte har nån onödig pryl framme. Så där när allt står på sin plats ordentligt och dammfritt;)

Bra att sätta fart på trädgårdsgubbsen!!!Får vi bildebevis på blommorna sen kanske.
Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
Kram
/Susanne

Tina sa...

Jag tänkte mig att det skulle finnas en massa spännande i juridiska dokument. Fast det kanske är någon annan typ av dokument...?

Anonym sa...

Suck, är jag den enda som INTE fixar och pysslar ;-) Borde också organisera en massa pappershögar etc... Kanske imorgon!?
Hur går det med översättningen? Det måste vara svårt att göra tvärtom, när du är van att översätta till svenska. Och det är väl egentligen så det ska vara, att man alltid ska överätta / tolka TILL sitt eget språk?
Lycka till!
Kram

Anne sa...

Jag blev nyfiken. Vad planerar du att plantera för blommor? Jag antar att det är bra med växter som vill ha mycket sol och kanske inte behöver så mycket vatten?
Jag tänkte också på ditt förra inlägg, hur svårt det måste vara att översätta tvärtom.
Förresten, när du översätter skönlitteratur, läser du verket en gång (flera gånger) först innan du börjar med översättningsarbetet? Lycka till med både hemmapyssel och och ordpyssel!

Marianne sa...

Karlavagnen: Jo, det är du ensam om, det är det jag borde och måste men inte kommer till skott med ...

Susanne: Jag kan bara inte hitta den där grejen som jag ska stoppa duntäcket i! Var sjutton kan jag ha lagt den? Vinterkläderna har vi inte haft framme direkt, här räcker det med en lättare jacka och lite koftor under vintern.

Vad gott med nässelsoppa! Det hittar jag inte här!

Kramar!

Linda: Nej, det är ju det jag inte är, pysslig alltså. Borde verkligen ta tag i en massa saker ...

Ha det gott du också!

Marianne sa...

Annika: Jag borde göra mycket mer än jag gör! Men jag slipper i alla fall byta garderober helt, för här har vi ju samma året om utom ett tillägg av lättare jackor och koftor. Och boots, det är väl bara de som behövde fixas inför sommaren. Som tur är, så lat som jag är ...

Ska dra med Klas till någon blomsterförsäljare till helgen så att vi får lite fint i trädgården.

Uuu, prata inte om strykhögar ... Jag tror att det är någon elak trollkarl som gör så att de växer hela tiden!

Kramar!

Kerstin: Jag fattar inte heller varför det är så svårt! Fördelen är väl att man kan kasta hälften när högen har fått ligga till sig lite : )

Kram!

Otta: Det är nog det rätta sättet, att sätta av x antal dagar till att göra allt det där, annars blir det aldrig av. Lycka till med alla rapporter!

Kram!

Marianne sa...

Saltis: Nej inte är det lätt att hålla ordning när man bor trångt! Det minsta jag har bott är 30 kvadrat, fast då var jag ensam så det underlättade ju lite. Idealet för er vore att ha grannens lägenhet också och öppna upp. Men, men, det är ju sånt man drömmer om. Hoppas att det inte ska dröja alltför länge innan ni får större i alla fall.

Kramar!

Desirée: Pyssel och strykning är nog det som aldrig tar slut. Hur man än bär sig åt. Den där säcken var riktigt skönt att bli av med för sopgubbarna tar inte gärna sånt om man själv ställer ut det, utan man får dela upp det i småpåsar som om det var hushållssopor.

Kram!

Suzesan: Nej, det är du som är duktig. Jag är lat och slö och BORDE ta tag i allt det där. Fast jag är likadan när jag väl sätter igång, då får jag inte pausa för då är det kört. Tyvärr kan jag inte skryta med ett perfekt hem med var sak på sin plats. Jo, vissa saker, som att olivoljan måste stå på sin plats och sånt, för annars hittar jag det inte när jag tar utan att titta ... Alla köksredskap måste stå på sina egna platser, det är blodigt allvar : D

Måste åka och köpa blommor först innan du kan få bildbevis.

Haha, vad formell du blev plötsligt då!

Kramar!

Marianne sa...

Tina: Eller ja, juridiska kanske inte är helt rätt benämning, men affärs- juridiska- och liknande tycker jag är rätt torra jämfört med en färgstark detektiv som springer runt i Istanbul och löser mordgåtor : )

Petra: Nej, du är inte ensam om att inte göra det! Det är sånt jag BORDE göra ... Det var bara vinterskorna jag lyckades få undan : (

Jo, det stämmer, det är sitt eget modersmål man ska översätta till, i alla fall ska målspråket vara mycket levande och aktivt för en. Men det här är torra fakta, inte några dofter som ska få rätt ord för att förmedla rätt förnimmelse och liknande. I det här fallet är en telefon en telefon och inga synonymer är nödvändiga, om man säger så.

Kramar!

Anne: Jag vet ännu inte vad för sorts blommor jag ska plantera. Men som du säger bör de tåla mycket sol och lite vatten, så jag får se vad jag kan hitta. Vi har pelargoner i krukor utanför sovrumsfönstret, men där är det ganska mycket skugga.

Det är mycket svårare att översätta "tvärtom". Normalt är det ju svenskan jag ska aktivera när jag översätter, nu ska jag hitta de ord jag annars får gratis, så att säga.

Jag läser ett verk bara en gång innan jag sätter igång. Sedan "skriver jag in" det på svenska i datorn, och sedan börjar jag med finliret att värdera ord osv. Men totalt sett "läser" jag verket jag vet inte hur många gånger. Det är ju ofta saker i början som syftar mot någonting i slutet, och det måste stämma hela vägen, så att säga.

Kramar!

Suzesan sa...

Marianne jag bara skojade jag är alls inte formell. Jag fick ett ryck:)

Jag är likadan vissa grejor måste vara på vissa ställen för jag har ALDRIG TID ELLER LUST att leta.

När min dotter är hemma och lägger saker där hon tror jag vill ha dem då får jag leta. Såklartsjälvklart har hon inte satt sig in i mitt system. Haha.
Kram
Susanne

Anna, Fair and True sa...

Det är både kul att pyssla och skönt stt få bort oredan! Jag håller på att byta vintertröjorna och de tjockare byxorna mot sommarblusarna och kjolarna.

Marianne sa...

Suzesan: Haha, jo, jag förstod det : )

Precis, för när man sträcker ut handen för att ta saltet, eller öppnar lådan för att ta fram stekpincetten eller vad det kan vara, är det inte alltid man har tid att börja leta! Man måste salta NU och vända köttet NU. Samma i badrummet, när man står där och har blaskat vatten i hela ansiktet måste tvålen vara på rätt plats, annars måste man ju börja torka ögonen för att se och leta ...

Kram!

Anna: Å, lyllo dig som tycker att det är roligt. Jo, jag tycker att det är roligt ibland, men oftast inte.

Kram!