onsdag 22 april 2009

Roligt nästan jämt och post

Tur att man har annat än skrivmaskin att jobba med!
Fotot lånat från Wikimedia.

I dag har jag lekt sekreterare åt el-Make. Han kom hem i går kväll och frågade hur man ska göra för att det 40-sidiga dokumentet ska få samma marginaler överallt och så att listorna har samma avstånd och så att innehållförteckningen blir snygg och ... Ja ni kan ju tänka er hur lätt det är att sitta och instruera "nollställ formateringen, ange rubrikdignitet - nej inte där, det är i den rutan,  ställ in ...". Lättare att göra det själv med andra ord, men hur lätt är det när arton olika människor har suttit och fibblat med olika formatinställningar och olika typer av listor och olika typer av rubriker och jag vet inte allt vad?

Urtorr text dessutom, ni vet sånt där med objective, policy, responsibility, procedure, local policy och liknande i all evighet. Nu är i alla fall grovjobbet gjort, i morgon tänker jag sätta mig och "göra förslag på förändringar i texten". Sån är jag.

I dag har vi också fått röstkorten inför valet till Europaparlamentet. Mycket smidigt och bra att man kan poströsta från utlandet nu för tiden, tack Svenskar i världen (SVIV) för det! Det var den föreningen som lyckades lobba igenom ett lagförslag om det för bara några år sedan så att vi utlandssvenskar ska slippa att åka ibland väldigt långa sträckor till en ambassad eller konsulat för att kunna rösta. Vi är medlemmar, det är bra att stödja föreningar som jobbar för att man själv ska få det bättre.

Roligast i posten var dock att få hela tre nummer av tidningen Språk! Det senaste numret plus två äldre nummer som jag beställde. Så nu har jag mycket att gotta mig i, bland annat handlar ett av de äldre numren om arabiska och en egyptisk bloggare!

Förresten kan jag tala om att det är rätt varmt här nu, i dag var det uppåt en 36°C och jag blev faktiskt tvungen att sätta på AC:n en stund i eftermiddags. Undrar hur varmt det tänker bli i sommar ...

18 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Åh, vi hade 24 grader vid 17 tiden när jag åkte hem. Enligt bilens termometer.

Så SVIV är något att vara med i. Borde kanske göra det då. Annars står det väl i medföljande information att man kan poströsta, får dock inte postas före den xxx april eller hur det var.

Å fy för att rätta befintliga dokument som något varit och kluddat i och ... Sådant tar ofta mer tid än vad det gör att skriva om det hela. Allra roligaste blir det om det är skrivet på en annan version av ordbehandlings- programmet än det man själv har.

Ny språk tidning? Sista jag fick handlade om engelska språket. Hmm, ska kolla om jag inte beställt prenumeration från och med årets början. Så jag borde få två extra nummer. Bra är den ialla fall tidningen.

Marianne sa...

Karlavagnen: 24 grader är inte illa! Det är egentligen så det ska vara vid den här tiden, det ska börja bli varmt. Men jag tror att det bara är en tillfällig topp, det blir nog lite svalare snart igen.

Jo, det stod i informationen om poströstning i mitt också, men det var SVIV som ordnade till det för några år sedan. Innan dess var det bara från några få länder man kunde poströsta, alla andra var tvungna att åka till ambassader och konsulat. Och bor man i Kinas inland eller i Alabama eller liknande är det ju en bit att åka. Så det var bra att det ändrades.

Visst är det pest när folk som kan bara liiite ger sig in och kladdar i såna där dokument! Jag fick faktiskt skriva om rätt mycket, för det gick bara inte att rätta till. Jag fattar inte att nästan alla företag har avskaffat sekreterarna, nu ska säljare och tekniker och liknande sitta och peta i sånt de inte kan!

Du har nog fått de tidningar du ska ha än så länge, det nya numret jag fick i dag är nummer 02/09, det fick du nog för ett tag sedan. Det tar lite längre tid hit, om man säger så : ) Har bara snabbläddrat i det än, men det handlar om engelska ganska mycket, lånord och så. Den tidningen är superbra, jag läser varenda ord!

Suzesan sa...

Redan 36 grader. Ojdå. Jag tänkte på finns det myror i öknen? Ökenmyror? Eller det passar inte myrorna kanske för där finns ingen coca-cola. Haha.

Vad duktig du är som fixar papprena åt El-Make.
Kram
Susanne

Annika sa...

Jaha, är det tack vare SVIV alltså. Den blanketten fick jag häromdagen. Lär väl inte rösta, men...
Så det är SVIV som fixat det.
Jag är inte medlem där, har knappt kollat in deras hemsida måste jag erkänna. Borde kanske göra det iallafall.
Det låter som ett ganska torrt projekt som du gör åt El Make. TUR att han har dig!
Kramar!

Marianne sa...

Suzesan: Hehe, jag vet faktiskt inte om myrorna lever i själva öknen, eller om de har letat sig hit via olika små gräsplättar och liknande. Men det lever förvånansvärt mycket djur i öknen!

För tio år sedan var jag en fena på att fixa sådana där saker som att snygga till dokument, men jag har definitivt lagt av mig!

Kram!

Annika: Jag är medlem i SWEA, SVIV, Sverigekontakt och 1,6-miljonerklubben. Inte för att jag är aktiv på något sätt, men de sysslar alla med bra saker för oss här i förskingringen alternativt för oss kvinnor, så det känns rätt bra att stödja dem. Och så får man små tråkiga tidningar ibland : )

Det är ett fruktansvärt torrt projekt, men vad gör man inte? Han ställer ju alltid upp när jag ser svag och ömklig ut bredvid en tung kasse och liknande : D

Kramar!

Saltistjejen sa...

Haha du ar for rolig!! Sa du ska forbattra texten lite imorgon da!!! :-) haha! Hoppas din El-Make kommer att inse vilken klippa till sekreterare han har!!! :-)
Och du AC!! Oj, jag gissar att var kommer dra igang om ngn mand kanske. An hoppas jag slippa ett tag till och just de senate dagarna har det varit kyligt har!! Forsoker njuta av kylan nu eftersom jag vet att varmen kommer. Men det ar svart for just nu skirker hela min kropp o sjal efter var och varvarme!
men men till slutet av veckan kommer mer varme sa med den vetskapen forsoker jag ta vara pa kylan nu! ;-)
kramar!!

Bert sa...

Språktidningen är en liten diamant. Alltid läsvärd. Jag har haft den från början av sin existens.

Grekland nu sa...

Jag har också fått mitt röstkort, nu återstår bara att fundera ut vem man ska rösta på!! Och inte visste jag att det var svivs förtjänst att vi slipper åka till konsulatet, det var ju en bra grej de lyckats få till. Jag är med där och ansvarig för Greklandssidan. Känner igen det där med att hjälpa maken - det gör jag (alltför) ofta...

thebromanders sa...

Den där tidningen skulle jag tycka vore intressant... får ta o kolla in den lite närmare! Förresten, hur gick det med boken du översatte?? Var det inte nån grej med den när du var hemma i Sverige??

Anne sa...

Jag fick också röstkort, första gången. Jag får se hur jag gör med Europavalet, men nästa år är det ju riksdagsval i Sverige och då ska jag självklart rösta.
Jag noterade att det verkade väldigt smidigt, 2 underskrifter skulle behövas av 2 personer över 18 år. Sen var det bara att skicka in.
....och ja, du är jättesnäll som hjälper maken med pappersjobbet!

Anonym sa...

Visst är det jobbigt att korrekturläsa någon annans dokument - jag har suttit idag med ett brev på engelska som skrivits av en fransman och en peruanska - suck!! Det är INTE lätt att ändra, speciellt som den franske direktören gärna vill ha sina "uttryck" kvar trots att de inte funkar på engelska.
Jag är registrerad på SVIV.se men tycker att de är URLÖJLIGA i alla forumen - folk (mest övre medelålders män) uppför sig som barn i sandlåda... Och så vill de bli tagna på allvar av politiker!! (men jättebra att man kan poströsta från utlandet iaf!). Det var dock tack vare SVIV som jag hittade min svenska kompis B här i PR så något gott har föreningen fört med sig.
Ska fylla i alla röstpapperna imorgon och posta - imorgon är ju första dagen man får skicka röstkortet!
KRAM!

Marianne sa...

Saltis: Haha, ja det ligger liksom i mina gener att hyfsa texter. Men jag har funderat ett varv till på det och ska nog låta bli i alla fall. Risken är att en av killarna på Kontoret får sina språk-tår trampade på och det kan ju vara onödigt. Så jag nöjer mig med en sista genomgång av formatet. Så kan jag dessutom ägna dagen åt vettigare saker - fortsätta läsa ikapp mig på alla bloggar!

I dag är det lite svalare, men i natt hade vi faktiskt AC:n igång för jag höll på att svettas ihjäl natten innan. Nu sitter jag med fleecejacka för det är bara 20 : D

Kramar!

Bert: Jag önskar att jag hade haft tidningen sedan start jag också, men bättre sent än aldrig. Kul att det var så mycket om just egyptisk arabiska i ett nummer!

Ingabritt: Ja nu gäller det att sätta sig in i vad de olika vill och inte vill med EU. Får väl ta och googla på det och se om man kan få lite info.

SVIV är bra, synd bara att de inte har en vanlig hemsida med info och en hemsida för communityn (eller vad det heter). Det är svårt att se skogen för bara trän som det är nu.

Otta sa...

Skönt att se att du är tillbaka! Jag hoppas att du fått mina senaste mail angående lite artiklar och annat om Egypten!? Min korta tur till Egypten är över för denna gången, jag reste tillbaka till Sverige i söndags. Min makes katt hade fått 6 ungar så jag hade mycket att underhålla mig med i Egypten...Kram

Marianne sa...

Arrrrghhh! Mitt i kommenterandet lade Internet av! Nu funkar det igen ...

Mz. Olsson: Ja kolla in den tidningen! www.spraktidningen.se Den kostar inte alltför mycket att få skickad till utlandet heller, som de flesta andra tidningar.

Jo, Fay Weldon var orsaken till att jag åkte hem just vid den tidpunkten, det var mycket som hände och jag ska skriva om det har jag tänkt. Det kanske får bli dagens projekt ...

Anne: Jag ska rösta, det är ju enda vägen man har för att få vara med och bestämma och EU tycker jag tar över mer och mer när det gäller det dagliga livet, så det känns viktigt att rösta där. Gäller nu bara att sätta sig in i vad de olika kandidaterna vill med sin kandidatur!

Kramar!

Petra: Hahahahahahaha, en fransman och en peruanska! Jag är inte avundsjuk! Det räcker så bra med egyptier, turkar, svenskar och rumäner : D Men som jag skrev till Saltis, jag funderar på att låta bli för att killen på Kontoret inte ska känna sig trampad på sina språk-tår. Och det är ju bara ett internt dokument med guidelines och rules.

Angående SVIV så tycker jag att de borde separera sin hemsida med information och den seriösa delen och ha en annan för communityn (eller vad det kallas). Nu blir allt bara en enda soppa och det känns som Facebook fast lätt pretto. Nå, vi betalar vår medlemsavgift för att det seriösa jobbet ska bli gjort, det är ju egentligen den enda föreningen i Sverige som alls bryr sig om hur vi utlandssvenskar har det. Jag är nästan aldrig inne, även om jag är med i ett par klubbar. Kul att du hittade din kompis där, alla sätt är definitivt bra!

Kramar!

Marianne sa...

Otta: Ja, TACK! Förlåt att jag inte har svarat än, jag ska göra det. Funkar inte riktigt på alla hundra än ...

Vad roligt med sex stycken små! Ska han behålla alla?

Hoppas att du hade en skön semester även om den var kort!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag måste skriva ett inlägg snart om EP-valet för det är så viktigt att folk går och röstar!

Musikanta sa...

Här var det -2 grader i morse. Men jag mår faktiskt bättre då än när det är +36. Har möjligen upplevt det någon gång i Kina eller Israel tror jag. Tur att det finns AC!

Du är väl haj på sådant eftersom du väl måste göra många listor etc i dina böcker. Det har jag sett i Arabesk.

Den är väldigt rolig att läsa - du har ett fantastiskt flyt. Än har jag inte kommit på något enda ställe där jag känner att engelskan sticker upp huvudet...

Marianne sa...

Anna: Hihi, bara för det skrev jag lite. Men jag är inte så insatt så det vore jättebra om du skriver!

Musikanta: I dag är det inte alls lika varmt, bara 20°C, så det blir inget dopp i poolen för Klas som han hade tänkt sig.

Vad roligt att du gillar Arabesk! Men det är som sagt den allra första boken i hela mitt liv som jag översatte, så det är inte den bästa.

Det är mycket lättare att göra listor mm när man gör dem själv från början. När andra har varit inne i dokumentet och kladdat och formaterat kan det bli riktigt besvärligt att få hyfs på det.