onsdag 13 maj 2009

Lite muffins och lite galla


Folkvimmel i Khan El-Khalili.*

I natt kom el-Make hem från en snabbvisit i Thessaloniki och kunde på morgonkvisten rapportera att i både Aten och Thessaloniki fick alla flygpassagerare gå igenom en port där kroppstemperaturen avlästes. Här i Kairo fick utvalda passagerare (han slapp) ta tempen - i örat! Oklart vilka kriterier som användes för att välja ut vilka som skulle ta tempen och inte, men det kan ju vara baserat på varifrån inkommande plan kom. Eller om folk såg friska / sjuka ut. Tid tog det hur som helst.

I kylen ligger nu fläskfilé och fläskkotletter från Grekland, men tala inte om det för någon! Visst ja, måste ta hand om det och stoppa i frysen.

Dagen har jag annars ägnat åt att läsa ikapp mig hos alla mina kära bloggvänner. Jag har inte gått igenom alla än, det tar ju ett tag när man ska läsa fler än det sista inlägget. Och så har jag bakat Desirées urläckra blåbärsmuffins som innehåller torkade aprikoser, vilket gör att man kan dra ner på sockret en hel del. Fast jag hade inte blåbär så det räckte, så jag tog jordgubbar ur frysen i stället.

Jag läste i SvD att Ryan Air nu kommer att kräva att man checkar in via Internet. Och att det kostar 50:- att checka in via Internet. Hutlöst tycker jag. Ännu hutlösare tycker jag det är att man måste skriva ut sitt boardingkort hemma på sin egen skrivare, för gör man inte det kostar det ytterligare 430:-! Det här är kanske en baggis för oss som har skrivare och datorer, och som vet hur man gör för att ta sig ut på Internet överhuvudtaget. Men mina svärföräldrar som snart ska åka till London är varken väldigt vana resenärer eller Internet-användare. Och de har ingen skrivare (de har en dator som de får hjälp med att komma in på så de kan läsa vad jag skriver lite då och då). Visst, de kan säkert få hjälp av sönerna som bor i närheten - men de kanske faktiskt är på jobbet när det här behöver göras. Jag tycker att det är MYCKET DÅLIGT av ett flygbolag att kräva en sådan här sak av alla passagerare!

Och när jag ändå är igång och spyr galla så kan jag ju passa på att spy lite över ett av verken på den pågående elevutställningen på Konstfack. Det visar sig nu när det omtalade verket av Anna Odell "äntligen" är avtäckt, att hennes enda syfte med det hela var att "göra sig av med offerrollen". "Att avslöja hur det går till vid ett omhändertagande." Inga nyheter utan helt och hållet en privat vendetta mot psykvården, alltså. Förtäckt till konst. Nej, jag tycker INTE att det är okej att konstnärer tar sig frihet att trampa på andra människor och ta samhällets resurser i anspråk. Jag tycker INTE att gränsöverskridande konst får skrida över andra människor, särskilt inte över andra människor som befinner sig i en utsatt situation så som psykiskt sjuka eller nedgångna människor gör. Gränsöverskridande KONST kan förmedla sitt budskap utan att skada och förstöra. Jag tycker att den här typen av elever ska få IG och att deras studielån ska dras in på samma sätt som för andra studenter som får IG! Glöm inte att det är vi andra samhällsmedborgare som bekostar deras utbildning, vi andra i samhället som de här "konstnärerna" hyser ett sådant förakt för. Bra att hon blir åtalad, jag hoppas att hon blir fälld och dömd på ett kännbart sätt.

Va? Klimakteriekärring? Jag?
Okej, nu ska jag sluta spy galla.

Ha en skön onsdag allihop!


*Ursäkta att bildtexten ligger en blankrad ner, men när jag försöker lägga den under bilden blir det blått understreck. Varför? Grrr, morr!

19 kommentarer:

MBZ sa...

Hejsan Marianne!
Jag tycker att konstnären visat ett stort mod för de som är svaga i samhället och psykiskt sjuka. Min tolkning av verket är att hon vill få oss att diskutera våra rädslor och fördommar mot psykiska sjukdommar samt hur vi hanterar och bemöter dessa. Du nämner något om att hon tog upp resurser och att några annan inte fick vård. Självklart kan man räkna så. Men hur vet fia, (folk i allmänhet), att dessa inte fick något annat stöd istället?
Och vad jag känner så utlämnade hon sig själv med ett stort mod. Vad jag erfar så har inte hon kontaktat massmedia för att sprida detta. Så om det är personer inom vården som gjort detta känner jag mig orolig för det.
Ser fram emot att se hennes verk i helgen så jag kan döma efter det och inte så här då jag bara spekulerar i andrahanduppgifter.
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Bra skrivet Marianne!! Först och främst när det gäller RyanAir - vet inte om de har introducerat toakostnad som de var inne på ett tag! Vi har faktiskt ingen skrivare hemma även om vi funderar på att köpa en. Visst, man kan ju resonera som så att man inte är tvungen att resa med RyanAir men ibland är de faktiskt det "bästa" flygbolaget - t.ex för oss att resa mellan Bryssel och Zaragoza (slippa ta sig 35-40 mil till flygplatserna i Madrid eller Barcelona). Men efter vår senaste erfarenhet med RyanAir i februari på just den sträckan har vi kommit fram till att det nog ändå är BILLIGARE och smidigare att flyga med något RIKTIGT flygbolag trots allt. Alla de där extraavgifterna blir ganska mycket till slut...
Jag förstår inte riktigt vad som är konst när det gäller Konstfackstudentens "verk"!!?
Hi hi, jag gillar din ursäkt - tror inte ens att jag hade lagt märke till blankraden om du inte påpekat det ;-)
Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Hinner inte säga mer än att du är la för gooooo! Nu måste jag pysa iväg igen!

Taina sa...

Tycker PRECIS som du! SJUKT helt enkelt. Vad ska detta bevisa och vilka rättigheter tar hon för sig egentligen? Blev otroligt irriterad över detta. Grrrrrr.
Mera galla. Helst på henne då.
Ha en fin dag och hoppas du fått ur dig liiite galla iaf.
Kramen!

Saltistjejen sa...

Du jag tycker din galla ar val befogad! Bade vad galler Ryan Air och Konstfackseleven.
Dtta att foretag numer nastan tar for givet och "kraver" att ALLA ska ha tillgang till datorer, internet, skrivare och framforallt kunskap om allt detta ar helt idiotiskt!!!!!! Det ar otrolig diskrimineande tycker jag! Bade mot aldre som ofta inte alls har denna typen av datavana, och aven mot de familjer och personer som inte har rad att ha vare sig dator eller internetuppkoppling! varfor ska man MASTA ha det????? Det ar en sak att foretag gor sig mer tillgangliga for sina kunder via internet eftersom de som da vill och kan anvanda detta satt kan gora det. Men att krava att man maste gora det ar helt sjukt!
Sedan ang konstfackseleven sa haller jag med dig. Jag kan iten riktigt se det sa som Mikael har ovan ser det. Attvilja belysa psyksjuka och varden for dem ar jattefint! Bra! MEN det maste finnas andra satt att gora det pa an det satt hon valt. jag skulle som lakare kanna mig oerhort arg och provcerad ifall nagon frisk person spelat sjuk och darmed tagit upp min tid som jag skulle kunnat anvanda till behovande patienter! Sarskilt idag nar varden ar sa otroligt nedskuren anda och lakarna knappt har tid for sina patienter. Att standigt arbeta under den fysiska och psykiska stress som de gor for att forsoka hinna med sitt jobb ar beundransvart. Och jag forstar ifall man blir skitforbannad om det visar sig att man lagt ner en massa tid och resurser pa en frisk person som mer eller mindre bara vill testa systemet i konstens namn. Det ar INTE KONST tycker jag!!!!!!!!!! Mojligtvis ett inlagg i samhallsdebatten om man nu vill gora det men att for skattebetalarnas pengar gora ngt sadant tycker jag faktiskt ar helt galet! Det galle bade de pengar som via skatterna betalas in till sjukvarden OCH de skattemedel som man faktiskt lever av som student ifall man far studielan och studiebidrag fran CSN.
Upprorande! Sager ytterligare en surkarring - jag....! ;-)
Stor kram!!!

Otta sa...

Heja Marianne, heja!
:-)

Grekland nu sa...

Den där temp-kontrollen på Thessalonikis flygplats råkade även min make ut för i söndags när han kom från Frankrike! Fast det var rätt smidigt, det uppstod inga extra köer eller så, sa han. Laga nu nåt riktigt gott med det grekiska fläskköttet...

Tina sa...

Är konst att en konststuderande tar upp läkarnas tid på en akutmottagning och kanske en allvarligt sjuk (på riktigt) människa får slåss om uppmärksamheten? Nej, jag köper inte det konstverket! Om jag behöver uppsöka akutvården för att jag behöver hjälp (fysisk eller psykisk) vill jag inte att någon gör konst av det och står i min väg? Det är helt galet och sinnessjukt och det övergår mitt förstånd hur man får ideén att göra en konstinstallation av det. DÄREMOT får folk gärna undersöka hur vården för psykiskt sjuka fungerar. Fritt fram! Men inte på det sättet hon gjorde...

Marianne sa...

Mikael: Hej! Och välkommen hit! Jag har inte möjlighet att åka upp och se det hela, så jag bildar min uppfattning på det jag får genom media. Men det var en film (SvD eller DN) där hon intervjuades, och sa just att syftet var att hon ville befria sig från offerrollen. Det tolkar jag som en helt privat uppgörelse. Och jag måste säga att jag tycker att hon har misslyckats med sitt syfte om det var att diskutera psykiatrin och våra fördomar mot psykiska sjudomar, för nästan det enda som diskuteras i det offentliga rummet och folk emellan är ju konstens ramar. Mycket lite ljus kastas på psykiatrin. Jag såg också den där filmsnutten där hon befinner sig på Liljeholmsbron, och jag kan för mitt liv inte se att hon tillför någonting nytt, eller ur en ny vinkel, med det hela.

Jag är osäker på hur massmedia fick reda på det här. Men eftersom hon dagen efter sa till läkaren på St Göran att det bara var fejk, så kan väl ändå inte patientsekretessen gälla? Hon var ju inte patient ... Nå, det får de lärde avgöra.

Ett bättre sätt hade kanske varit att Wallraffa på riktigt, att ta jobb på en psykakut och rapportera inifrån ur ett konstnärligt perspektiv?

Jag är absolut inte en sådan som tycker att konst bara är söta tavlor, föredrar faktiskt konst som berör på olika sätt, även om det är "fult". Men det är ju inte direkt någon väl förborgad hemlighet att det råder platsbrist inom sjukvården och att allvarligt sjuka personer blir avvisade pga platsbrist. Så jag tror inte att man behöver gräva överhuvudtaget för att vara säker på att någon person inte blev intagen på psykakuten den natten pga att den sängplatsen var upptagen av Anna Odell, och jag har inte svårt att tänka mig in i den situation andra patienter hamnade i när hon kom in och var "stökig". Dels blev hela eller stora delar av personalstyrkan upptagen en bra stund av att ta hand om henne (det där kan ju knappast ha tagit 5-10 minuter), dels kommer det in någon som skriker och gapar och gör moststånd (eller slåss, ord mot ord) - jag hade nog blivit rädd om jag hade varit patient som själv mådde väldigt dåligt - och då hinner ingen av personalen ta hand om de andra patienterna som är upprörda.

Jag har själv aldrig jobbat inom psyiatrin, men jag jobbade inom den somatiska sjukvården på det glada 80-talet när det fortfarande fanns resurser. Och jag vet hur det var redan då: Om en patient blev dålig och extra vårdkrävande, fick andra patienter vänta extra länge med att få hjälp med det de behövde. I dag är personalstyrkan inte tillnärmelsevis av den omfattning den var då, och psykvården är ju nerprioriterad ytterligare ett snäpp.

Så ser jag på det hela. Återkom gärna när du har sett utställningen! Ja, du är självklart välkommen åter innan dess också!

Marianne sa...

Petra: Toaavgift ovanpå allt? Hysteriskt! Klas ska ringa sina föräldrar och instruera dem noga att skaffa hjälp med det här innan de åker. De är ju vanliga pensionärer, så det är klart att de har nappat på en billig biljett även om de säkert skulle ha råd med en vanlig även om de inte är rika. Men de är inte så väldans resvana och håller inte stenhård kolla på vad som är vad i resebolagsträsket, så det blir lite lurendrejeri faktiskt. Att få hjälp att checka in och lite assistans och information på plats är ju faktiskt sånt man räknar med.

Vad gäller Anna Odell och hennes "verk" så måste jag säga att det inte verkar tillföra ett enda dugg. Särskilt inte konstnärligt, hon verkar mer ha försökt sig på ett reportage men det var väl inte journalisthögskolan hon gick ...

Ja du vet hur det är när man sitter och petar med någonting och så blir det inte som man vill, då ser det så HEMSKT ut : )

KRAM!

Karlavagnen: Den som sa't han va't : )

Taina: Nej, precis, för det stora problemet är att hon inte har tillfört någonting, inte öppnat den där dörren med insyn som gör att den skada som skedde uppvägs genom insikt och avslöjande. Det är ju bara samma gamla fakta som mals en gång till. Det psykiatrin verkligen skulle behöva är en schysst debatt så att de som är i behov av den får BÄTTRE hjälp, inte att någon nekades hjälp därför att hon tog upp en plats. (Och bergis någon inbrottstjuv hann med sitt värv medan poliserna var upptagna med att rädda henne.)

Kram!

Marianne sa...

Saltis: Huvudet på spiken! Jättebra när företagen ger "added value" genom Internet, men oerhört diskriminerande att kräva att folk ska ha kunskap och tillgång! Jag vet faktiskt yngre människor också som varken har tillgång eller tillräcklig kunskap för att checka in och betala extra pengar via nätet!

Och visst behöver psykiatrin belysas och diskuteras - men det gör man nog sämst genom att just ta av de magra resurser som finns. I onödan. Vi alla har vissa etiska regler vi måste följa, annars fungerar inte samhället, och i dag anser vi att vi klarar det utan religionens tvingande regelverk. Men vissa gör tydligen inte det. Som om hon som konstnär anser sig stå över de normer som råder i samspelet mellan människor, som om hon visste bättre. Nä, jag köper inte det.

Tur att du också är surkärring så att jag inte känner mig så ensam : D

KRAMAR!

Otta: Kram!

Ingabritt: Nej, Klas sa samma sak, att i Grekland tog det inte extra tid, det var bara här.

Jag håller som bäst på att fundera på vad jag ska göra med filén. Köttet är alltid så fantastiskt fint som han köper med sig hemifrån dig! Stora fina kotletter med ben och filén kvar. Lagom fettinsprängt. Mmmmm.

Marianne sa...

Tina: Jag håller helt med dig! Om det hela hade utspelat sig på en hjärtakut ... Günther Wallraff gjorde de där sakerna på rätt sätt, han tog jobb och undersökte saker inifrån, han tog inte upp resurser. Det kunde Anna Odell också ha gjort. Jag tycker inte att det kan ursäktas bara för att hon går en konstutbildning.

Desiree sa...

Ah vad roligt att du bakat mina muffins! Javisst går det alldeles utmärkt med jordgubbar som blåbär eller andra bär. Nu blev jag ju muffinssugen jag också. Ja det verkar verkligen som om Ryan Air kan ta betalt. Det kanske inte är så billigt att flyga med dem trots allt då man börjar räkna på det. Man får ju också räkna in avstånd och restider som inte brukar vara de allra bästa med Ryan. Jag håller helt med dig då det gäller konsteleven. Jag tycker faktiskt att man får hålla sig inom vissa ramar för samhället. Samhällets resurser som betalas av skattebetalare ska användas på rätt sätt och inte missbrukas så som hon gjorde.

Truddelutt sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som måste läsa ifatt emellanåt. :)

Det där med Ryan Air är ju jättedumt. Var lite orolig att man inte fick ha med sig annat bagage än handbagage men tack och lov var det inte så (klarar mig inte med bara handbagage...).
Blev även lite upprörd när jag läste att man skulle checka in senast fyra timmar innan avresa. Tänkte: Ska man vara där redan 4 timmar innan??!! Men så kom jag på vad artikeln handlade om. *fnissar* Minnet är bra kort ibland. :)
Och så är det dumt att Jag ska betala för ett jobb Jag gör själv. Idiotiskt! Men men... de måste väl få in pengar någonstans ifrån.
Alla har förresten inte ens en dator.

Nu ska jag läsa vidare hos dig.
Kramen

Marianne sa...

Desirée: Jag bakade dina muffins en gång tidigare, och de är verkligen supergoda. Det blir lite mer substans i dem tack vare aprikoserna, tror jag. Nu tog jag vanligt vetemjöl eftersom jag bara har en påse dinkel (hitsläpad från Sverige) så den spar jag till matbröd.

Jag kommer inte att flyga Ryan om jag kan undvika det, det är en sak som är säker. Är faktiskt lite orolig för hur det ska funka för svärföräldrarna, hade helst velat att de fick ordentlig assistans ... Men de hade redan köpt biljetter på Ryan, så det är inte mycket att göra åt saken.

Ja det märkliga med konstnärer är att de ibland tycker att det är så bra med samhället och kräver en massa av samhället (konstanslag, studielån, bra skolor ...) och i nästa hyser de bara förakt. Nä, de måste inse att de är en del av samhället de också, och att vi alla delar ett ansvar för att det funkar. Man kan inte bara lägga allt i politikernas knän och säga att de ska fixa det.

Kram!

Truddelutt: Jag har mycket att läsa ikapp, har inte hunnit till dig än. Hade tänkt det i dag, men så sitter jag med en gammal telefonuppkoppling, så det får väl anstå.

Flög du Ryan hit till Egypten? Nä, de flyger väl inte hit? Alla bolag har ju börjat bli hårdare när det gäller vikten på bagaget, men jag tror de är hårdast. Sist hade jag 23 kg men fick ändå slänga i min vinterkappa, så det blev ganska tungt. Men det var Austrian det. Bara handbagage är väl inga andra än bissnissarna som klarar? De som åker ner på möte över dagen och möjligen sover en natt? Och alla har verkligen inte dator, så jag tycker att det är diskriminerande. Undrar om de inte biter sig själva i svansen med det där. De flesta konsumenter brukar vilja ha ett fast slutpris, inte pålägg efter pålägg efter pålägg. Det är sånt vi i Sverige brukar anklaga andra länders affärsmän för och sedan kalla dem bluffmakare ...

Kram!

Suzesan sa...

Bra skrivet Marianne nu syns det att du är igång igen!!

Jag hade undvikit RyanA om de gör så!!Jag har hört fler grejor om dem.

Alla är så beroende av datorer. Tänk om strömmen går, om internet får en infarkt då blir det kaos. Mer än väl då allt sköts via datorer.

Jag håller med dig i allt du skriver om Anna Odell jag blir skogstokig bara det nämns.
Hon var på TV igår och jaa det resulterade i att jag gick och skrev ett inlägg om det.
Jag är inte i klimakteriet ännu(Vad jag vet) och jag reagerar som du..då är jag nog en surkärring då;)Men jag brukar ha breda vyer och ramar för konst men det här över all gräns för respekt för sjuka människor. Hon kränker dessa genom att fejkat ta deras plats. Hon kränker de som arbetar med dessa genom att förändra bilden av det de berättar om vad som hände när de tog henne i förvar. Hon säger ju nu att det de säger är inte så som det var. Alltså kränker hon deras trovärdighet. För övrigt vad bryr hon denna Odell sig om psykiskt sjuka/instabila???? Undrar jag!!!Straffa henne!

Ha en bra dag
Kram
Susanne

Anonym sa...

Haha vad gott irriterad du är. Jag kan bara hålla med dig. Jag hade ingen aning om det här med boardinkorten. Det var tur att du skrev det. Jag skall till Spanien i början av juni och då är det ju bäst att det är utskrivet. När det gäller eleven på konstfack, så håller jag med dig till 100%. Skall man kunna göra vad som helst och sen komma undan för att man kallar det konst? Nix, inte okej.

Marianne sa...

Suzesan: Hahaha, så när jag har hakan ute är allt bra med andra ord?

Ja här var det verkligen kaos nu över helgen när Internet inte funkade. Man är totalt beroende.

Jag blev också skogstokig när jag hörde om det första gången, men sedan höll jag tyst eftersom jag ju inte visste om det trots allt skulle bli någonting bra, men det verkar det verkligen inte som av beskrivningarna. Nä, som du säger så visar hon bara förakt för sina medmänniskor på det här sättet, framför allt de som är i behov av psykiatrisk hjälp!

Kramar!

MaisOui: Haha, ja, ibland blir det lite för mycket som folk hittar på så då blir man ju irriterad : )

Så du ska med Ryan till Spanien? Du får rapportera om flygningen sedan, om det går att åka med dem trots allt.

Visst är det konstigt att en del tror att de står över alla oss andra och att de är förmer? Skulle konstnärer vara något slags övermänniskor då? Nä, det tycker jag inte.

Kram!

Marianne sa...

Disa: Hej Disa! Du är hjärtligt välkommen hit, men tyvärr kan jag inte läsa kinesiska tecken, inte ens om de är translittererade. Så jag kan inte svara. Skriv gärna om på svenska eller engelska!