söndag 24 maj 2009

President Naguib

Ett lite annorlunda foto härifrån Kairo. Till vänster Egyptens allra första, lite okända president, general Naguib. Längst till höger står min pappa. Naguib var president under en mycket kort period, 1953-1954. Fotot är taget den 7 februari 1954, kl 11.00. Tyvärr lyckas jag inte tyda de andra herrarnas namn. (Fotograf okänd.)

I dag är en sån där lite halvtråkig dag. El-Make är i Istanbul (lyckot), Trevliga Grannen är Sverige, katterna sover, jag är trött och vet inte riktigt vad jag ska skriva om.

Så jag nöjer mig med att visa det gamla fotot och önska alla en trevlig söndag!

12 kommentarer:

trollpackan sa...

En del dagar är bara sådana*suckar* Själv så är jag sjuk och det är ju ur trist som helst*suckar ännu djupare*

Ha en skön söndag du också!
kramen

KARLAVAGNEN sa...

Häftigt! Vilken häftig bild!!! Spännande, en stycke viktig historia!

Jag njuter när jag har sådana dagar, just idag är en sådan dag (fast Nisselino har just vaknat och är på fågelspaning).

Laura sa...

Vilken spännande bild! Och jag måste ju bara påpeka hur lik din pappa du är! ;)

Matildas fikarum sa...

Jag diggar din pappas glasögon!

Suzesan sa...

Ja lik din papps är du. Vad fin bild. Kul att ha.

Jag är också hängig idag och tung i sinnet. Inte mycket men tillräckligt för att jag ska märka det. Vi får pigga på oss allihop och låta dagen gå. Men det kan vara skönt att gå och släpa ibland.

Önskar dig en bra söndag Marianne.

Kramar
Susanne

Anonym sa...

Vilken härlig historisk bild! Den ska du vara rädd om!

Ha en skön söndag trots humöret! Efter regn kommer solsken!

Kram Annamaria

Marianne sa...

Trollpackan: Å nej! Krya på dig! Jag kommer och ser hur det är med dig!

Kramar!

Karlavagnen: Visst är det kul! Pappa var här 1954 och mamma var här 1953. De kände inte varandra då, och jag var alltså inte ens påtänkt.

Får lägga ut en bild på mamma i morgon.

Laura: Tack, jo jag är rätt lik pappa. Vi är lika små båda två, när jag var hemma senast hade jag hans överrock, precis lagom!

Marianne sa...

Matilda: Hehe, riktiga 50-talare! Han hade liknade hela livet.

Suzesan: Tack, jo jag fick allt utom näsan av pappa, tror jag. Rätt tacksam för det när det gäller vikten : )

Ja vi får sega oss igenom dagen. Jag kom på att jag sov för lite i natt, det är säkert därför. La mig inte förrän efter Schyffert, så klockan blev väl ett innan jag somnade. Och sedan upp halv sju. För lite.

Kramar!

Annamaria: Ja visst är det skoj! Fast jag har inte fått träffa nuvarande presidenten. Haha, kanske borde kräva det, säga att jag måste gå i pappas fotspår : D

Jo, morgondagen blir säkert bättre!
Kram!

Annika sa...

Verkligen COOL bild och ett bra stycke historia!
Gillar!!
HOPPAS att din helg har varit BRA, Marianne!!!
KRAM!!!

Marianne sa...

Annika: Visst är det fantastiskt, särskilt med tanke på att mamma var här ett år tidigare!

Min helg har varit långtråkig, och vet du vad, jag har ofta tjatat om att jag vill ha långtråkigt någon gång, att jag aldrig hinner det, men nu fick jag faktiskt det! Så summa summarum var det en bra helg! Nu ska jag in och läsa om din helg!

KRAM!

Bloggblad sa...

Jag kan ju bara instämma ang. likheten.

För mig är det så, att de som kände min pappa säger: Åh, vad du är lik pappa. Och de som kände mamma...ja, du fattar.

jag har haft en skön vilodag idag. Mest bara löst korsord och tänkt. Men i kväll har jag tänt brasa och tänt ljus, ska gå på Nobelfesten. Och ska snart bre en macka och skåla med kungligheterna i rött te.

Marianne sa...

Bloggblad: Jo, jag är rätt lik pappa på många sätt. Har fått mer av honom i utseendet än av mamma. Samtidigt har mammas skandinaviska drag gjort att jag inte ser riktigt asiatisk ut. Samtidigt har jag mer mammas leende och lite sånt. Och en del av hennes ordningssinne, men inte allt : )

Vad skönt det låter med vilodag! När allt är klart här ska jag ta en riktigt slapp dag och bara ligga och läsa och slöa. Vilken bra idé med te och macka, jag tror jag ska göra som du så att jag också kan vara med och skåla. Har precis varit med och delat ut priserna, och snart är det ju dags för galamiddag. Bäst vi snor oss!