måndag 17 december 2007

Immigrationspolisen i Kairo

Intressant upplevelse. På ett sätt faktiskt mer välorganiserat än i Istanbul: luckorna var uppdelade på olika nationaliteter, t.ex. arabiska, asien, palestina hade en egen, och övriga. Och turister hade en alldeles egen med nästan ingen kö alls. Det var där jag kvalade in och det tog knappt någon tid alls att lämna in efter att ha fyllt i en enkel blankett och köpt några frimärken. Sedan fick vi gå och fika. Och Josef som hjälpte mig tog sig en shisha - en vattenpipa.

Det var sedan kaoset uppstod, när vi skulle hämta passet. I tre luckor skulle alla trängas, och då menar jag TRÄNGAS. Det var helt hysteriskt och jag lovar att man inte behövde frysa där. Men Josef lyckades till slut, så nu har jag förlängt turistvisum och kan stanna här till den 18 april. Vi hoppas att uppehållstillståndet har gått igenom tills dess.

Summa summarum tog allt bara två och en halv timmar, plus bilresor då förstås.

Inga kommentarer: