torsdag 13 december 2007

Ord och lusse och societetsbröllop

Läste på So's blogg om fjortisar som har åsikter om ord som vi gamlingar nyttjar oss av. Har ett eget: Käck. Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är rätt ... käckt.

Har nu varit på lussefirande på ambassaden här i Kairo. Ja, svenska, vad trodde ni, nigerianska? Det var jättefint med en liten extralusse, en liten tulta på bara några år med el-krona. Riktiga lussen var kanske 8-10 år och var stor nog att få ha levande ljus i kronan. De sjöng så fint, så fint barnen. Och ambassaden bjöd på jättegod glögg och lussebullar och pepparkakor. Gott!

I går var det stort societetsbröllop här i stan. 1200 inbjudna och ministrar och hela baletten. Massor av artister, Julios son (har glömt vad han heter) var visst där. Men inte Omar Sharif. Så då kan det ju inte ha vart nåt! (För er som är för unga kan jag upplysa om att han var snyggingen i Doktor Zjivago - en film.) Hur som helst var det mycket glitter och många säkerhetsvakter, varannan människa hade typ säkerhetssnäckor i öronen. Allt detta har jag fått höra från säker källa, dvs kompisar som var inbjudna. Och jag hade tydligen fel om logistiken, det hade inte varit några problem att ta sig dit, trots att typ 600 bilar skulle lasta av sina passagerare ungefär samtidigt. Alla var inbjudna till kl 21, men det började inte förrän ca 22.30. Så det tog väl en stund att få alla på plats.

Säger man "typ" nu för tiden?

5 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon!
Jag kan nog tycka att käckt håller fortfarande...grabbar funkar def. Fränt däremot känner jag mig lite tveksam inför :) Måste fundera på om jag också har något sådant ord...

Mysigt med lite lucia. Här fortsätter det var rätt grått och trist. Såg precis en videoblogg där tjejen sa, "när jag var yngre blev jag ALLTID vald till lucia". Kände genast hur det där traumat vaknade till liv ;)

Kramen

Anonym sa...

Aaa, förresten! Klar man säger typ fortfarande. En klar favorit hos mig trots att det stackars ordet kanske ses som lite ofint! Jag vill höja statusen på typ...

Anonym sa...

Man säger alltid typ här i alla fall..stockholmarnas favorituttryck!

/So

Marianne sa...

Håller med! Typ är faktiskt rätt talande vid rätt tillfälle, och jag är inte så särskilt fiiin så jag kan säga det!

Marianne sa...

Dessutom är jag ju 08:a i förskingringen. : )