torsdag 28 juni 2012

Författarbesök av Christer Ackerman

Precis när jag kom in efter att ha plockat fläderblommor för att göra saft, så ringde telefonen. Det var författaren Christer Ackerman som hade vägarna förbi och ville titta in på en kopp te. Gissa om jag blev glad! Och vilken tur att jag hade bakat chokladbiskvier, så att jag hade något att bjussa på.

Christer Ackerman
Så kom han susande i sin fina nydekorerade bil.

Håll utkik efter den här bilen på vägarna i sommar.
Christer har skrivit en mycket spännande deckare, B5

Tio människor blir brutalt mördade i en attack mot en antikvitetsaffär på Östermalm i Stockholm. Är massakern en genomtänkt terroristaktion, eller något helt annat? Gruppen för Särskild Spaning, med Douglas Porter i spetsen, kopplas genast in på fallet. Tragedin visar sig bara vara början på en lång rad vansinnesdåd. På sydligare breddgrader arbetar konstnären Waldi Sant-Zignac med sitt gränslösa projekt "Big Five". När dottern till en svensk polischef försvinner spårlöst i Italien, på samma plats som konstnären och hans säregna assistent David Lupus befinner sig, går det att koppla till attentatet i Stockholm. B5 är den första boken i deckarserien om den ärrade och explosiva Douglas Porter och hans chef, den rastlösa men starka Jennifer Wall. Dåd som begås i konstens och religionens namn leder till en utredning som tar vår hjälte över stora delar av världen.Vi får också ta del av Douglas Porters inre – hans minnen från tiden i folkmordens Rwanda – och hans sökande efter mening med det liv han lever nu. B5 är en tempofylld, äventyrlig och hårdkokt kriminalroman med episka undertoner. Här får vi för första gången bekanta oss med GSS-rotelns Douglas Porter, polisen som personifierar en blandning av film noir och öga för öga, tand för tand.

Deckarförfattaren Varg Gyllanders blurb: "Spänn fast säkerhetsbältet och bered dig på en hisnande resa!" Eller som han sa när han hade läst ett kapitel: "Jag hann knappt andas! Jag vill ha mer!"

Och jag har haft den stora äran att få redigera boken. Så visst är jag lite partisk, men det här är verkligen en spännande bok som utspelar sig i flera olika världsdelar, som innehåller både kärlek och blod, och som verkligen berör. Jag blir faktiskt tårögd bara jag tänker på en del scener i boken, fortfarande. Dessutom är den intelligent, jag har lärt mig massor om både konst och folkmordet i Rwanda när jag har jobbat med den här boken. Så det enda jag har att säga är: LÄS DEN! 




12 kommentarer:

Suzesan sa...

Jag läser inte deckare så kanske jag ska börja med den dååå. Gillar inte deckare. Tråkiga.

Finbesök jojagtackar ja. Haha fast jag måste erkänna att jag har ingen ANING om vem mannen är. Ferlåt;)

BRA JOBBAT Marianne utan dig så skulle det inte få nån bok.....om du fattar hur jag menar. Folk skulle få läsa dem oredigerade.

Tänk vad välläst boken är av dig...haha.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Den är inte en traditionell deckare med en polis som hittar mördaren, det är en mycket mer spännande bok. Men den är ganska blodig - en del scener är från folkmordens Rwanda, t.ex.

Haha, nä, han är ingen kändis på det sättet, men det är han som har författat boken. Och för mig är det finbesök, för jag tycker verkligen att det är en bra bok.

Jo, man kan kalla böckerna vällästa av mig! Jag har läst dem ett antal gånger!

Kram!

Karin på FOX sa...

Vilken reklam! Jag blir såklart nyfiken.
Författare behöver redaktören! Det är så lätt att bli hemmablind och missa felsyftningar och andra småfel.
En kompis till mig har skrivit en riktigt bra och spännande deckare och givit ut på nåt gördetsjälv-sätt. Det förtar lite av flowet när en bok inte tröskats av ett säkert öga.

Bloggblad sa...

Självklart ska vi läsa den! Maken är storförbrukare av thrillers och deckare av alla slag - jag brukar varva med lite annat.

Jag förstår precis glädjen av samarbetet... har ju några såna bekantingar själv! Bok nr 2 som jag har läst och tyckt om - med betoning på båda orden - kommer ut till hösten. Den första sålde jättebra, så jag hoppas på succé med den här också. (Får med ett citat på baksidan den här gången också... +++)

olgakatt sa...

Det låter spännande. Thrillers läser jag inte, tycker de är som hästhoppning: Antingen gäspar jag mig fördärvad när 28:e ryttaren river samma hinder eller så får jag slag när folk gör sig illa. Pusseldeckare är bäst och tillkommer det litet allmänbildning är det ett plus.
Hoppas killen gillade biskvier!

Kerstins foto sa...

En författare jag inte hört talas om tidigare men boken låter onekligen intressant. Vad kul att du fått jobba med honom. :)
Ha det gott.

Juliannie sa...

Beundrar folk som kan skriva romaner - en liten dröm jag har - fast inte deckare... Hur blir man bokredigerare? Jag brukar få redigera min omgivnings texter, alltså inga böcker, för jag har nån sorts "röntgensyn" vad gäller stavfel och ganska bra grammatikkänsla, ha ha.

Desiree sa...

Vad kul och spännande med författarbesök. Jag är så imponerad av dina fina chokladbiskvier. Wow vilket jobb men så otroligt goda de ser ut. Verkligen en heldags sysselsättning i köket med att fixa hela 65 stycken. Men små brukar vara ännu godare på något sätt.
Kram!

Saltistjejen sa...

Vad roligt Marianne! Och boken låter jättespännande! Jag älskar deckare av olika slag så denna ska jag se om jag kan sätta tänderna i senare. :-)
Härlig sommarfika fick ni också!
Kram!!

Marianne sa...

Karin: Ja en bok behöver både en redaktör, en korrekturläsare och en förläggare som hittar alla de där småsakerna som höjer eller sänker boken. Jag vet ju också från när jag översatte böcker, jag behövde också en redaktör - det hade inte varit läsligt annars, just för att man inte ser sina egna konstigheter. Säg till din kompis att ta hjälp med de sakerna till nästa bok!


Bloggblad: Jag varvar också, och de där feel good-deckarna har jag lite svårt för om jag ska vara ärlig, i alla fall när det börjar likna chicklit ...

Vad roligt, du får göra reklam för bok nummer 2 sedan så att vi andra får lite tips!

Marianne sa...

Olgakatt: Ja i den här är det många som blir skadade, så det kanske är bäst att du hoppar över den : ) Å andra sidan tror jag du hade gillat en hel del i den, som konstverken som byggs upp och lite sånt.

Ha gillade biskvier! : )


Kerstin: Nej, han är ny som författare av den här sortens böcker, tidigare har han skrivit några managementböcker.

Ha det gott du också!

Marianne sa...

Eva: Om du har en dröm om att skriva så tycker jag att du ska göra det! Det finns skrivarkurser man kan ta via nätet, jag kan rekommendera Ann Ljungberg: http://www.annljungberg.se/ men det finns många fler.

Redaktör kan man dels plugga sig till, eller så halkar man in på det efter att ha gjort en massa andra saker. Jag började med att översätta och sedan ledde det ena till det andra. Och precis som du får jag alltid gå igenom omgivningens texter : )


Desirée: Tyvärr blev inte alla biskvier lika fina, men dem behöver jag ju inte visa upp, det räcker att äta upp dem : D Nu är jag sugen på att göra mazariner, kanske ska göra lite mer mandelmassa så att jag har till det?

Kramar!


Saltis: Jag tror du skulle gilla den här. Den är oerhört grafisk, skulle man kunna säga, för han är en mästare på att måla upp scener. Som en film.

Hur är det, kommer ni hem i sommar?

Kramar!