måndag 18 juni 2012

Måndagspunkter

Gräslöksblomma.

  • Planeringen för midsommar är klar, det blir sillunch och sedan grillning på kvällen. Och så får vi gäster från Borås, vilket ska bli extra roligt eftersom det blir första gången jag träffar lilla E som redan har hunnit bli elva månader. Vad ska ni göra i midsommar?
  • Jag har väntat på att det ska hända, och i dag hände det: Jag la tvättmedlet i facket för sköljmedel och hällde sköljmedel i facket för tvättmedel. Men det var rätt bra, för nu fick jag äntligen ändan ur vagnen och blev tvungen att göra rent hela mojängen för medel. Jag tänker nästan varje gång jag häller i tvättmedel att jag ska göra rent den där mojängen sedan när jag har tvättat klart. Men när jag har tvättat klart har jag tankarna på annat håll än mojängen. Brukar ni komma ihåg det?
  • Har det regnat hos er också i dag? Här har det fullständigt vräkt ner under eftermiddag och kväll. Fast det resulterade bara i 7 mm. 
  • Ibland när man kommer att tänka på en sak som man normalt inte tänker på annars, så upprepar sig den där saken väldigt påtagligt. Jag kom för ett tag sedan att tänka på Biafra, det kanske inte är så många av er som kommer ihåg det, men det var en kampanj på 60-talet där man hela tiden blev påmind om hur illa ställt barnen i Biafra hade det. Nu kom jag att tänka på att jag inte visste var Biafra låg, och att det var länge sedan jag hörde någonting om landet. Vad hände med det, ett helt land? Så började jag läsa En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie - som handlar om just Biafras uppgång (och fall?)! Nu vet jag att det var ett land som endast existerade i tre år, 1967-1970, genom en utbrytning från Nigeria, och det var de östra delarna av Nigeria som utgjorde Biafra.
  • Min man är väldigt snäll. Jag hjälpte till att styra in två brädor rätt i spåren, och sedan sa han att jag kunde skriva på bloggen att jag också har lagt golv.
  • Jag har skaffat självvattnande krukor till mina köpe-örter-i-kruka. Nu överlever de äntligen mer än ett par dagar. Jag vet inte vad jag gjorde för fel förut, antingen fick de för mycket vatten, eller så var det för lite. Dog gjorde de i alla fall.
  • Jag är totalperiodare när det gäller godis. Just nu är det Schweizernöt i 200 g-kakor som gäller. Förut var det Plopp. Är ni periodare?
  • Just det, min man är snäll på många sätt, och ett annat sätt är att han kom ihåg att köpa tulpanlökar till mig när han var i Amsterdam nu i veckan. Att jag inte ska sätta dem förrän i höst, det vet jag, men jag är inte säker på hur jag ska förvara dem tills dess. Någon som vet?
Nu ska jag se vad ni har haft för er.

10 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaha vad sött att du lagt golv du med! :-)
och midsommar låter som om det kommer bli himla trevligt hos er! Vi ska ev ner till Battery Park men det beror helt på vädret. Just nu säger prognosen åskskurar vilket är typiskt för resten av veckan säger den sol och fint... ;-) Vi får se helt enkelt.
Kram!!

Desiree sa...

Vilken fin bild. Gillar din måndag i punktform. Låter som ni har en riktigt trevlig midsommar att se fram emot. Jag minns också Biafra men hade ingen som helst koll på att det landet bara existerade i tre år. Där ser man vilken kuriosa man kan lära sig genom varandras bloggar.
Usch här har det också regnat som attan. Hela helgen regnade det förutom när det var uppehåll och vi gick hem från teatern och jag fick de fina Stockholmsbilderna. Nu i natt har det regnat igen. Hoppas verkligen att vädret stabiliserar sig till midsommar.
Kram!

ExPIAtriate sa...

Vad duktig du ar som lagt golv! :) Har blir det midsommarfirande pa svenska sjomanskyrkan. Sommarbuffet och korv erbjuds och sa dans kring midsommarstangen. Ungarna har ingen riktig koll pa vad det ar men jag saknar ju min midsommarafton!
Sillunch och grillning later jattemysigt, just i midsommartider langtar jag verkligen hem.
Kram!!!

Klimakteriehäxan sa...

Hej där! Din gräslöksblomma är både större och skarpare än min ... skitsvårt att få skärpa när det blåser, blomman är så lätt och rör sig hela tiden!
Usch, schweizernöt är en plåga. Alldeles för gott.
Och så gillar jag skarpt att du har undertiteln golvläggare!!! Coolt!

Monica P sa...

Hej! Visst är det så att man lär sig en massa genom att läsa andras bloggar. En mängd intressanta personer blir ens "bekanta", när man eljest aldrig i livet skulle ha träffats.

Jag bor i Grekland, och här uppmärksammas inte midsommaren så mycket, det är Johannes Döparens dag men annars inget särskilt här där jag bor i alla fall.

Tvättmaskinen, min bästa pryl, är jag rädd om. Ta ifrån mig spis oh toa och vad som helst, men inte tvättmaskinen...Hade ingen förrän i trettioårsåldern, handtvätt var vad som gällde.

Sol, sol, sol, sol, sol här.

Biafra minns jag väl, det var innan man hade hela världens katastrofscenarier dagligen i nyheterna. Första katastrofen jag minns var översvämningar i Holland och på Po-slätten i Italien,sen var det svältande barn i Indien, men sen var det Biafra som alla pratade om. Vi hade ingen aning om den yttre verkligheten i min lilla lantliga miljö i Jämtland, alltså, JAG hade ingen aning.

Duktiga ni som lägger golv!Och som får blommor att överleva...
Duktiga jag som inte äter godis.

Tulpanlökarna vill nog ligga i torr jord eller torv eller sand i en mörk låda i din källare om du har någon, tror jag i alla fall.

Annika sa...

Midsommar struntar jag blankt i. Har aldrig gillat den helgen, och iår kommer jag bara att ge den en flyktig tanke eftersom jag fortfarande är kvar i USA då.
OM jag varit i sve hade jag nog firat i trakterna runt Ljungby och där gillar jag midsommaren!!
HAHA!!
Inget regn, vi står på tröskeln till en enorm värmebölja som ska välla in idag och sen stanna läänge.
36 grader på torsdag + fukten då...
PUUUST!!
Ni verkar få en mysig midsommar!!

JA; jag längtar efter svenskt godis nu!!
MUMS!!

Kram!!

Juliannie sa...

Midsommar kan vara på sjön om båten funkar och vädret tillåter. I år kanske båten funkar, det har varit generatorstrul hittills, men vädret ser ostadigt ut så jag tippar på sill och grillat hemma på verandan. Inte fy skam det heller!

Hälla fel saker i fel pyts, ha ha ha, gjorde nyligen samma misstag, tog kattens torrfoder istället för havregrynen (burkarna står bredvid varandra) och hällde på yoghurten!

Tulpanlökarna skulle jag bara förvara torrt och luftigt och lite mörk/svalt.

Jag är glad att jag hittat din blogg för jag gillar din humor och du verkar vara i min ålder ;) Hoppas du har någon glädje av min blogg!

Marianne sa...

Saltis: Haha, ja visst är det! Mest har jag som sagt bara fått stå på en bräda för att trycka ner den ...

Hoppas ni får fint väder, har för mig att ni hade en trevlig midsommar i Battery Park förra året.

Kram!


Desirée: Jag tror att de flesta av oss har rätt dålig koll på Biafra - och egentligen de flesta länderna i Afrika. Hörde till och med en journalist på SR som hela tiden tjockade ihop hela kontinenten Afrika i en intervju, trots att den som blev intervjuad sa att hon mest bara visste hur det var i Kenya ...

I morgon ska vi visst få sol och "hela" nitton grader ... Är det här sommar?

Kram!


Pia: Haha, ja visst är jag duktig : D

Jag förstår att du saknar midsommar, och i år får du ju inte komma hem alls i sommar, om jag fattade rätt. Haha, du skulle kanske vilja ha våra temperatur er i några dagar, för att svalka av dig lite ...

Hoppas ni får en mysig midsommar i alla fall!

Kram!

Marianne sa...

Klimakteriehäxan: Och jag som tyckte att du hade så himla fin bild på gräslöksblomman! Nå, de var fina båda två.

Sägs det inte att det är nyttigt med choklad? : )


Monica: Jo men visst vet jag att du bor i Grekland. Har nog tänkt mycket på dig i dessa tider och hoppas att ni har det bra trots all oro!

Jag är också hemskt rädd om min tvättmaskin, den är så fin så fin. Ja hu att tvätta allt för hand. Det gjorde man när jag var liten också, fast vi åkte till stora tvätten i Kärrtorp en gång i halvåret med lakan och handdukar som vi tvättade och manglade där i en jättestor stenmangel med ånga. Den tyckte jag var så läskig, jag var alltid lite rädd när vi var där, minns jag.

Biafra var den första stora katastrof jag var medveten om. Vi hade en sån där bössa i papper på bordet där vi la slantar en gång i veckan innan vi skicka de in den.

Mörkt och svalt för lökarna, det får det bli!

Ha det så skönt i solen!

Marianne sa...

Annika: JAAAA jag önskar att du var hemma över midsommar och skulle fira den här i mina trakter i Ljungby! Nästa år kanske?

Du verkar ha ungefär samma väder som Pia i Dubai, med andra ord. Hu, nä sån värmebölja är engentligen lika trist som det här kylskåpsvädret som vi har. Tur ni har AC!

Jag har också dille på äppelkräm, men det kan man ju göra i US också : )

Kramar!


Juliannie: Vad roligt att du gillar min blogg! Jag tittade in som hastigast hos dig härom dagen, och gillade också vad jag såg, så jag kommer tillbaka och läser ordentligt!

Ja hu ja, jag tyckte att jag fyllde 32 nyss, men det påstås att det var ett tag sedan. Kan det stämma att det var mer än tjugo år sedan? Kan jag väl aldrig tro? : )

Både generatorstrul och risk för dåligt väder, hm, jag hade nog hållit mig på verandan.

Hahaha, var det gott med kattmat? Trodde att man kunde vänta med det tills man blev pensionär : D

Torrt svalt och LUFTIGT! Jag ska ta ur dem ur plastpåsen, genast!