fredag 16 november 2012

Halva vardagsrummet

 Just precis NU slår det mig att det är fredag, och att jag då skulle skriva om fredagstemat i Galleri fredag. Det är ju så dags nu, klockan tio på kvällen. Jag har inte blekaste aning om ifall jag har några bra knappar att fotografera, så jag får fega ur. Eventuellt återkommer jag på temat någon annan dag.

I stället ska jag visa halva vårt vardagsrum (andra halvan är bakom soffan, vi ska nog ha ett matbord där, trots allt), som vi har möblerat ungefär som vi tror att vi vill ha det. Vi ska ha ett annat soffbord, eller ett till av det som står där, vi har inte riktigt bestämt oss än. Och så är det så klart växter och tavlor och gardiner som ska upp och bort med skräp från fönsterbrädan och ute på altanen. Men det fattar ni ändå. Så här ser det ut nu:


Mattan är ett fynd från Turkiet, akta er vilken hård förhandling Maken tog för den. Den röda fåtöljen med fotpall är också fynd, fast från Fyndhörnan på Ikea. Mindre än halva priset och vi har i alla fall inte kunnat hitta några fel på den. Kattpinnen står vid soffan för att de ska kloa på den i stället för soffan. Förhoppningsvis.

Borta vid fönstret står någonting som är lite speciellt för mig. Det är en kamelsadel som har funnits i hela mitt liv. Och den är från Kairo! Min mamma var i Kairo 1953 (klicka på länken så får ni se foto) och då köpte hon den med sig hem. Det känns lite roligt att ha något som länkar ihop livet på det sättet.



10 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefint! Jag kommer ihåg att du skrivit om kamelsadeln förut, så roligt som länkar ihop ditt och din mammas liv så där.
Är det samma soffa som förut? Hade ni inte två soffor innan? Den röda skinnfåtöljen är cool, och det är snyggt med den röda accentfärgen. Mattan är också så fin!
Vi ska börja flytta farfar till ålderdomshem (äldreboende, förlåt, eller heter det "särskilt boende" nu? Särskilt boende låter som han är förståndshandikappad, vilket väl inte heller är politiskt korrekt att säga, hm...) nästa helg (V och jag åker hem bara över helgen) och sedan ska det bestämmas vad som ska behållas av hans grejor. Jag gillar några av hans fåtöljer (och mattor) men vi har redan 1 fåtölj från mormor och 2 fåtöljer från Puerto Rico. Hur många fåtöljer kan man ha i en TREA? Visserligen har vi ingen soffa men det ska O köpa nästa helg (bäddsoffa, man kan inte sova i fåtöljer...).
KRAM och trevlig helg!

Anna, Fair and True sa...

Jättefint! Fin öppen spis! Och gillar också kamelsadeln, både utseendemässigt men också för historien och länken mellan din mammas liv och ditt.

Anne-Marie sa...

Vad fint ni har det! Gillar er stil. :) Kamelsadeln var ju verkligen exotisk. Kan tänka mig att den har en speciell känsla för dig. Kramar!

ExPIAtriate sa...

Jattefint! Roligt med kamelsadeln! Vad ar det for fint fat pa bordet???
Kram!

Bloggblad sa...

Ser trivsamt ut! Snyggt med rött. Jag tror att din mamma och du är ganska lika!

Annika sa...

Jag gillar verkligen ditt hem, Marianne. Skön mysfaktor där.
Kamelsadeln gillar jag också. Vi hade också en sådan då vi var barn. JAG har ingen aning varifrån den kom. Måste fråga.
Nu är den borta.
Din är fin och med speciell historia.
Mattan är vacker, vacker, vacker.
Tycker om dina färger.
Kramar!!

Marianne sa...

Petra: Tack! Nej, det är inte samma soffa. Den som du tänker på har vi här uppe nu som tv-soffa. Den här var på rea, så då köpte vi den. Den här är mörkgrå, den andra är mörkbrun.

Trist att ni ska flytta farfar till ... jag vet inte heller vad det heter nu för tiden, tycker att ålderdomshem och servicehem och sjukhem var bra, det fattade man.

Kan du få spara några fåtöljer och mattor hos dina föräldrar kanske? För jag tycker det vore jättetrist om du inte kan ha kvar dem. Det är både minne och fint.

KRAM!


Anna: Tack! Ja det är kul när man kan blanda upp med lite såna där udda saker, som inte finns på Ikea. : )

Kram!


Anne-Marie: Tack! Ja det är mysigt att ha sånt där som alltid har funnits under livet. Det är annars ofta svårt att få det att passa ihop, men när det är så här udda funkar det.

Kramar!

Marianne sa...

Pia: Tack! Det är ett fat från Kosta Boda, tror det är Bertil Wallien som har gjort det. Vi fick det av svärföräldrarna i julklapp för en massa år sedan, så det är först nu som vi kan ha det, för det gick inte att ta på flyget - för tungt!

Kram!


Bloggblad: Tack! Jo, vi har vissa drag lika, men jag är nog mest lik min pappa. Eller en blandning, så klart. Men pappas kropp, definitivt. Och färger. Fast han hade svart hår, förstås, jag har mörkbrunt.


Annika: Tack! Ja nu har vi fler öar som är mysiga. Måtte det bli klart här snart!

Hoppas att du kan komma hit snart och själv sitta i soffan!

Men ååååh vad synd att er kamelsadel är borta! Den står kanske på vinden?

Hahaha, ja jag älskar den där mattan. Men hjälp vad jag fick jobba för att Klas skulle jobba för den! Han tyckte den var för stor, sa att vi aldrig skulle få plats med den i Sverige, det skulle bli heltäckningsmatta i ett svenskt vardagsrum. Jag vann : D

Kramar!!!

Musikanta sa...

Jag trodde den röda fåtöljen var en designad sådan från någon känd möbelkonstnär! Jättetjusig i alla fall och säkert bekväm att sitta i. Jag gillar att sitta rakt upp och ner och inte halvliggande i någon soffa eller fåtölj.
Underbar matta också.
Kram från Ingrid

Marianne sa...

Musikanta: Ikea har ett gäng designers, och jag tror de har gästdesigners också. Många grejer därifrån tycker jag platsar väl som "design-prylar". Men hade vi inte hittat den till knappt halva priset hade jag tyckt att den var alldeles för dyr!

Kramar!