måndag 15 juni 2009

En litterär lista

En av våra bokhyllor.

Jag känner för en lista i dag, och hos Anna Fair and True hittade jag en gammal lista som hon hade för snart ett år sedan. De flesta av er kanske redan har sett den, men inte i min version, så jag lånade den av henne.

Det är en lista som är sammanställd av BBC och tar upp de 100 mest älskade böckerna i Storbritannien. Enligt programmet har den genomsnittlige vuxne britten bara läst sex av alla böckerna på listan. Nu ska vi se hur många jag har läst.

Jag har översatt titlarna till svenska när så har varit möjligt utan att leta alltför mycket på Internet.

1) De jag har läst är i fetstil.
2) De jag har på min läslista är i kursiv stil.

(Att bara ha sett filmen gills inte!)

1 Stolthet och fördom (Pride and Prejudice) – Jane Austen
2 Sagan om ringen (The Lord of the Rings) – JRR Tolkien
3 Jane Eyre – Charlotte Brontë
4 Harry Potter serien – JK Rowling
5 Dödssynden (To Kill a Mockingbird) – Harper Lee
6 Bibeln - ja sedan får vi ju se om det blir mer än bara en plan. Koranen har jag också tänkt läsa.
7 Svindlande höjder (Wuthering Heights) – Emily Brontë
8 1984 – George Orwell
9 Den mörka materian (His Dark Materials) – Philip Pullman
10 Lysande utsikter (Great Expectations) – Charles Dickens
11 Unga kvinnor (Little Women) – Louisa M Alcott
12 Tess av D'Urberville (Tess of the D’Urbervilles) – Thomas Hardy
13 Moment 22 (Catch 22) – Joseph Heller
14 Shakespeares kompletta verk (Complete Works of Shakespeare)
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 Bilbo - En hobs äventyr (The Hobbit) – JRR Tolkien
17 Fågelsång (Birdsong) – Sebastian Faulks
18 Räddaren i nöden (Catcher in the Rye) – JD Salinger
19 Tidsresenärens hustru (The Time Traveller’s Wife) – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Elliot (Marian Evans)
21 Borta med vinden (Gone With The Wind) – Margaret Mitchell
22 Den store Gatsby (The Great Gatsby) – F. Scott Fitzgerald
23 Bleak House – Charles Dickens
24 Krig och fred (War and Peace) – Leo Tolstoy
25 Liftarens guide till galaxen (The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy) – Douglas Adams - Den här har jag börjat på ett antal gånger, för det var en sån där bok man SKULLE läsa på 70-talet, men ...
26 En förlorad värld (Brideshead Revisited) – Evelyn Waugh
27 Brott och straff (Crime and Punishment) – Fyodor Dostoyevsky
28 Vredens druvor (Grapes of Wrath) - John Steinbeck
29 Alice i Underlandet (Alice in Wonderland) – Lewis Carroll
30 De susar i säven (The Wind in the Willows) – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy - Faktum är att den ligger långt fram i kön.
32 David Copperfield – Charles Dickens
33 Böckerna om Narnia (Chronicles of Narnia) – CS Lewis
34 Emma – Jane Austen
35 Övertalning (Persuasion) – Jane Austen
36 Häxan och lejonet (The Lion, The Witch and The Wardrobe) – CS Lewis
37 Flyga drake (The Kite Runner) – Khaled Hosseini
38 Kapten Corellis mandolin (Captain Corelli’s Mandolin) – Louis De Bernieres
39 En geishas memoarer (Memoirs of a Geisha) – Arthur Golden
40 Nalle Puh (Winnie the Pooh) – AA Milne
41 Djurfarmen (Animal Farm) – George Orwell
42 Da Vincikoden (The Da Vinci Code) – Dan Brown
43 Hundra år av ensamhet (One Hundred Years of Solitude) – Gabriel García Marquèz
44 En bön för Owen Meaney (A Prayer for Owen Meaney) – John Irving
45 Den hvitklädda qvinnan (The Woman in White) – Wilkie Collins
46 Anne på Grönkulla (Anne of Green Gables) – LM Montgomery
47 Fjärran från vimlets yra (Far From The Madding Crowd) – Thomas Hardy
48 Tjänarinnans berättelse (The Handmaid’s Tale) – Margaret Atwood
49 Flugornas herre (Lord of the Flies) – William Golding - Jag började på den här men översättningen var så tråkig så jag bestämde mig för att vänta. Det var en gammal översättning.
50 Försoning (Atonement) – Ian McEwan
51 Berättelsen om Pi (Life of Pi) – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Förnuft och känsla (Sense and Sensibility) – Jane Austen
55 En lämplig ung man (A Suitable Boy) – Vikram Seth
56 Vindens skugga (The Shadow of the Wind) – Carlos Ruiz Zafon
57 En berättelse om två städer (A Tale of Two Cities) – Charles Dickens
58 Du sköna nya värld (Brave New World) – Aldous Huxley
59 Den besynnerliga händelsen med hunden om natten (The Curious Incident of the Dog in the Night-time) – Mark Haddon
60 Kärlek i kolerans tid (Love in The Time of Cholera) – Gabriel García Marquèz
61 Möss och män (Of Mice and Men) – John Steinbeck
62 Lolita – Vladimir Nabokov
63 Den hemliga historien (The Secret History) – Donna Tartt
64 Flickan från ovan (The Lovely Bones) – Alice Sebold
65 Greven av Monte Cristo (Count of Monte Cristo) – Alexandre Dumas
66 På drift (On the Road) – Jack Kerouac
67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones dagbok (Bridget Jones’s Diary) – Helen Fielding - Asså, jag kom inte så långt, jag tyckte den var rätt tråkig ...
69 Midnight’s Children – Salman Rushdie
70 Moby Dick – Herman Melville
71 Oliver Twist – Charles Dickens
72 Dracula – Bram Stoker
73 Den hemlighetsfulla trädgården (The Secret Garden) – Frances Hodgson Burnett
74 Notes From a Small Island – Bill Bryson
75 Odysseus (Ulysses) – James Joyce - Hähä, nä, jag tror den är alldeles för litterär för mig : )
76 Glaskupan (The Bell Jar) – Sylvia Plath
77 Swallows and Amazons – Arthur Ransome
78 Den stora gruvstrejken (Germinal) – Emile Zola
79 Fåfängans marknad (Vanity Fair) – William Makepeace Thackeray
80 De besatta (Possession) – AS Byatt
81 En julsaga (A Christmas Carol) – Charles Dickens
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 Purpurfärgen (The Colour Purple) – Alice Walker - Men jag har sett filmen : )
84 Återstoden av dagen (The Remains of the Day) – Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert
86 En ömtålig balans (A Fine Balance) – Rohinton Mistry
87 Fantastiska Wilbur (Charlotte’s Web) – EB White
88 The Five People You Meet in Heaven – Mitch Albom
89 Sherlock Holmes äventyr (Adventures of Sherlock Holmes) – Sir Arthur Conan Doyle
90 The Magic Faraway Tree Collection – Enid Blyton - Jag vet inte om den här finns på svenska?
91 Mörkrets hjärta (Heart of Darkness) – Joseph Conrad
92 Lille prinsen (The Little Prince) – Antoine De Saint-Exupery
93 Getingfabriken (The Wasp Factory) – Iain Banks
94 Den långa flykten (Watership Down) – Richard Adams*
95 Dumskallarnas sammansvärjning (A Confederacy of Dunces) – John Kennedy Toole
96 Fem svarta höns (A Town Like Alice) – Nevil Shute
97 De tre musketörerna (The Three Musketeers) – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare
99 Kalle och chokladfabriken (Charlie and the Chocolate Factory) – Roald Dahl
100 Samhällets olycksbarn (Les Miserables) – Victor Hugo

Tjugosex stycken blev det. Det var ju bra att jag fick 100 klassiker på köpet när jag köpte min läsplatta, så jag kanske kan förbättra statistiken lite.

Är det någon som vet någon bok i den här listan som man bara måste läsa för att den är så bra?


* Den långa flykten av Richard Adams är faktiskt en av de böcker som fick mig att vilja bli översättare. I det engelska originalet finns en fågel som sjunger "knee-dip, knee-dip, knee-dip". Det är översatt till "knä-djup, knä-djup, knä-djup". Alltså, behöver jag tillägga någonting? Sedan ska jag inte påstå att jag är världsbäst, men om nu översättaren fick hjärnsläpp borde väl redaktör eller korrekturläsare ha snappat upp det?

32 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahahahaaaa! Oh My God! Jag sitter här på jobbet och fnittrar högt för mig själv! Undrar vad kollegorna ska tro???
Men alltså knä-dhup knä-djup! hahaha! Jag måste skratta högt!!!!! :-)
Alltså detta var verkligen jättekul tycker jag!!! Elleer egentligen tragiskt då... med tanke på översättningen och översättaren. Men en grå måndagsmorgon livade din historia verkligen upp!!!!!
Jag har bara läst den långa flykten på svenska faktiskt.och det var måååånga år sedan. Så jag minns inte just detta. Jaja där ser man. Haha!

Du Marianne, jag var förbi Sonys butik på Madison avenue igår och spanade in deras läsplatta!!!! Jag blev ju såååå sugen när jag läste ditt inlägg! Och det kommer defintivt inte bli en Kindle i vilket fall. även om den som du svarade mig, är kompatibel m Mac. Men enligt försäljaren (Sony) så fungerar Kindle ENBART trådlöst vilket gör att den använder 3G-nätet och därmed INTE fungerar i Europa. Tydligen är det ett annat typ av 3G där. Hm, jag är såååå dålig på detta med elektronik och teknik MEN jag UNDRAR VARFÖR kan man inte göra ngt standardiserat över hela världen??????
Jaja, jag vill ju kunna använda den i Sverige eller andra europeiska länder också och därför går Kindle fetbort! Dessutom tycker jag det är dåligt att man med den endast kan ladda enr från Amazon. Eftersom jag var sugen på detta du skrev med svenska bibliotek etc så vll jag ju ha tillgång till så MÅNGA böcker som möjligt! Kindlen är dessutom mycket dyrare enligt Sony-försäljaren.
När jag pratade med M om detta så har han läst en del på nätet. Han ÄLSKAR ju alla sådana här prylar så även om han itne är intresserad av just en eplatta så tycker han det är skoj att läsa om dem. Bra för mig! Han sa i vilket fall att man tydligen endast behöver "aktivera" den en enda gång på en PC och sedan kan man ladda ner till sin MAc! Minns inte ifall det var ngt software man måste ladda ner först??
Enligt Sony-försäljaren så fungerar det på macarna om man kör Windows. Så egentligen är det mjukvaran och inte mac/PC som är "problemet". Numer kan man ju köra windows på de nyare macarna också. Men som sagt M sa att han läst att det skulle gå att göra det där med aktiveringen på pc och sedan ladda ner till sin mac utan windows.
Jag kollade både på den "nyare" eplattan och den ngt äldre (som jag tror är den du har). Det skiljer ju en del i pris på dem, och enligt försäljaren så hade den äldre versionen en "bättre" skärm för den nyare har tydligen fått klagomål på att den reflekterar mer ljus och därmed kan man ibland se sin spegelbild i den när man läser.
Det där du skrev om vilket format eböckerna är i fattade jag på Sony att den kan läsa pdf och word (alltså textformat). M sa att svenska bibliotek ofta har pdf-filer? Men jag förstod inte riktigt om det är därför det kan bli lite strul som du skrev i inlägget nedan??
Oj nu belv detta en jättelång kommentar. Men som du ser så är jag jätteintrresserad av denna lilla eplatta!!! haha!
Ska kolla in hemsidan du rekommenderade också.
Priset verkar vara ungefär som ditt. Här kostar den äldre versionen ca 269 US dollar och den nyare 349 om jag minns rätt. Plus skatt då.
Hm, som sagt lite mer efterforskningar ska jag göra om detta!
Kul att se din lista förresten. Ska kanske kolla vad jag har läst, men tror inte det blir så många klassiker....
Men du om du inte läst A Timetraveller´s Wife av Audrey Niffenegger MÅSTE du göra det! Tror du skulle gilla den boken mycket! Själv älskade jag den!!!
Varma kramar!!!!

KARLAVAGNEN sa...

More importantly, snygg bokhylla!

Amanda sa...

Läs Det susar i säven och
Anne på Grönkulla
Ofta ger ungdoms och barnböcker större läsupplevelse än vuxenböcker.

Annika sa...

Den där listan såg jag när jag var ute och spionerade på Facebook en ggn :-)
Lite kul!
JA! Läs the Time Travelers Wife!! En superbra bok!! Så fascineranade!!
Jag är fortfarande inte så sugen på en läsplatta, tror jag. Jag gillar att ha böckerna, men ideen med plattan är ju super.
KRAMAR!!

Marianne sa...

Saltis: Så bra att du fick dig ett gott skratt på måndagsmorgonen, det kan behövas!

Visst är det konstigt att man inte ska kunna enas om en teknik som funkar i hela världen! Men det har man ju inte ens kunnat med videosar (alltså hur böjer man det ordet?) och mobiltelefoner, så varför när det gäller läsplattor? Synd, för Kindle verkar vara den bästa. Och även om man bor i US vill man ju kunna använda den på semestrar och om man flyttar därifrån en vacker dag. Dumt!

Bra att M hjälper dig läsa om tekniken, det är ju annars det som är det trista tycker jag : ) Om man installerar Windows på Macen lär man kunna använda alla program som kan användas på pc, men jag har inte gjort det eftersom Klas har pc. Däremot installerade jag allt på pc:n, och sedan laddade jag ner Adobe Digital Editions på Macen. MEN för att sedan kunna ladda ner från ADE till läsplattan MÅSTE man ha laddat Sony e-library (eller vad det hette, men typ) och det går inte om man inte har Windows. URDUMT!

Så om du inte har tillgång till pc lite när du vill föreslår jag att du laddar Windows i Macen. Eller om M vet hur man gör för att komma förbi sånt där, men det gör inte jag. Han kanske har rätt, jag kanske bara inte vet hur man ska göra.

Jag tror också att jag har den äldre versionen, jag var inte så kinkig utan ville bara ha en. Men det var ju bra om den nyare har sämre skärm.

Som jag har fattat det finns olika format som Adobe Digital Editions, som inte riktigt är PDF, men hör till samma företag, och så finns något som heter ePUB som gör det där bättre flödet. Men man kan läsa även vanliga PDF och Word i den här om man laddar ner det i den. Sen finns något som heter MobiPocket också, de har ytterligare ett format, och det funkar i den här. Jag har inte testat att ladda från dem än, ska göra det för de har massor av böcker till salu.

Men det är ju superbra att du kan PRATA med försäljare, det ger ju lite mer garanti också om det blir strul, då kan du alltid gå tillbaka och få hjälp. Haha, jag skrev till Sony svenska i dag för att tipsa dem om att läsplattorna börjar bli efterfrågade i Sverige och att de kanske borde ta hem det. Jag fick ett sånt icke-svar att det var alldeles makalöst. Typ "tack för er förfrågan men produkten finns inte här". Nä, jag vet det, det var ju det jag skrev till dem ... Ja, ja.

Toppen, jag ska läsa den boken!

Det ska bli så spännande att se hur det går med din läsplatta, och hur ni får till det med Macen. Jag har för första gången funderat på att ladda Windows just för att kunna sitta vid min egen dator och ladda. Vi får se.

KRAMAR!

Marianne sa...

Karlavagnen: Tack, det är Stockholm från Det Stora Varuhuset : )

Amanda: Ja, jag erkänner att det är en liten miss att inte ha läst dem. Får nog ta och göra det! Det är ju riktiga klassiker.

Annika: Ja, jag kände för någon annan sorts lista än vad man har ätit och har på sig och hur det ser ut hemma. Så den här var lite rolig.

Ska absolut läsa den boken. Nu kan jag ju välja lite mer vad JAG vill läsa, inte bara vara hänvisad till det som finns i affären.

Nu kom bärsa-leveransen! Praktiskt när man få hemkörning! Det blir gott med en kall öl i hettan.

KRAMAR!

Otta sa...

Många bra böcker! Återkommer till dem du måste läsa... Härligt att du fick 100 böcker när du köpte läsplattan - vilket fynd! Vill ha mer och mer...

Desiree sa...

Riktigt kul lista denna. Jag känner igen en hel del och jag har faktiskt läst fler än bara sex. Det finns helt klart flera som man läser för att de är bra. Men den jag gillar bäst blir nog Kalle och Chokladfabriken även om det är lite av en barnbok. Nu blev jag sugen på att läsa mer. Det ska jag försöka passa på att göra under semestern då jag är i Sverige. Det verkar ju ändå vara dåligt väder så då är ju en bra bok toppen. Massor med bra inspiration på denna lista. Ha en bra dag.

Lena sa...

Det var ingen liten lista! Törs knappt erkänna det, men jag har nog läst högst 3 stycken av de där böckerna! Jag skäms - eller inte!

Suzesan sa...

Hahahahaha gapskratt mitt i natten mellan måndag och tisdag med. Skönt att du är tillbaka Marianne.


Knä-djup Knä-djup....knee-dip. Jag tror jag dööör. Kommer skratta åt det i sömnen.
Jag har läst flera. Femton tror jag. Nästan.

Jag älskar Flugornas Herre. Den är grym. Sorglig och grym

Men några... har jag sett filmen och då läser jag inte boken. Och tvärtom. Oftast. Flyga Drake såg jag filmen och den var ju så bra och så sorglig och så glad och lycklig.

Jag hade läst SOM JAG REKOMMENDERAR "Tusen strålande solar"!!!!! Därför valde jag att se "Flyga Drake" på film. Ville ha miljön.

Bibeln har jag läst, den nya versionen ...för den gamla förstår jag mig inte på.. och så vill jag nog läsa Koranen.

Nr 4. Jane Eyre är så bra. Så bra!Bok plus Sett den på TV den gamla versionen med Timothy Dalton.

Nr 61. Möss och människor är så bra. En tragisk historia. Bok plus att Jag har sett den den på TV med.

Jag gillar ibland berättelser om människors öden.

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

ja vi får se hur det blir. Jag är supersugen men kanske blir det ingen förrän till hösten. Det är ju en del pengar som sagt. men jag vill reka lite först ändå för att se att man får så myket info som möjligt.
Å^terkommer nog senare via mail till dig för att inte skriva en massa här på din blogg om sådant som kanske itne intreserar så många... ;-)
Kram!

Mia sa...

Oj vilken diger lista! Kan inte bocka av så många på den men tack vare att jag läste Engelska 40 p så har jag klarat av en del. Flugornas Herre är en som jag fortfarande minns. ha det bra! Kram!

Truddelutt sa...

Hahahaaaa, den översättningen skulle till och med jag kunna gjort bättre. :D Vad tänkte personen på egentligen??? *fnissar*

Tror jag ligger lite efter när det gäller läsning av klassiker.
Har bara läst

Bridget Jones dagbok (gillade)
Möss och män (gillade)
Da Vincikoden (lååååntråkig så till den milda grad. Förstår inte det braiga med den)
David Copperfield (gillade)

Ja det var väl alla. Finns dock några som jag skulle vilja läsa.

Men har sett många på film, men det gills ju inte. :(
*fnissar*

Ha en underbart bra dag!!!
Kramis

Bert sa...

haha! Den där översättaren har nog bara använt Googles språkverktyg.

Försoning, av Ian McEwan är läsvärd. (nr 50)

Sedan vill jag rekommendera en som inte finns i listan. "Halvbrodern" av Lars Saabye Christensen. En av de bästa böcker jag läst.

Otta sa...

Anna Karenina måste du läsa! Läste den två gånger i tonåren.
Kram

Cecilia sa...

Oj jösses,jag skall nog inte ens göra den listan för jag tror att jag bara läst två av böckerna.Jag hade ingen aning om att To Kill a Mockingbird heter Dödssynden på svenska.Jag läste den när jag läste engelska i USA och jag tyckte riktigt mycket om den.Tror inte man får vara för ung för att läsa den kanske.
Anne på Grönkulla har jag också läst men för många år sedan men den tyckte jag också om.
Jag saknar att läsa böcker,att ha den tiden att göra det.
Kramar!

Marianne sa...

Otta: Jag började på Anna Karenina strax innan jag blev "lik", så då la jag ner den för stunden när jag behövde lättare gods. Men jag ska fortsätta, den verkar bra.

Kram!

Desirée: Ja om man läser mycket har man nog ganska säkert läst fler än sex stycken. Fast det är en del av de här böckerna jag ärligt talat aldrig har hört talas om.

Det låter som en bra plan att ha bra böcker omkring sig i Sverige, för det verkar bli en blöt och kall sommar om det ska fortsätta som det har börjat.

När åker ni förresten, det är väl ganska snart?

KRAMAR!

Lena: Ingenting att skämmas över! En del läser mycket och andra läser inte så mycket. De gör annat av sin tid i stället. Och en del av de gamla klassikerna måste jag säga att de har ett språk som gör att de blir ganska jobbiga att läsa, dem hoppar jag över.

Kram!

Marianne sa...

Suzesan: Tusen strålande solar har jag också läst, den var fantastisk. Lite seg i början tyckte jag, men det blev ju andra bullar sedan. Ska absolut läsa Flugornas herre, men det får bli på engelska. Eller om det finns en nyare översättning.

Bibeln och Koranen ja. Borde verkligen läsa dem. Jag har båda, så det är inte i brist på tillgång. Det är så himla blodigt i början av Bibeln bara ... En sida om dagen kanske?

Jane Eyre säger du? Ja den finns nog med på den där cd:n med 100 klassiker. Får väl ta den också!

KRAMAR!

Saltis: Bra om man har tålamod att reka och göra ordentliga undersökningar. Jag blir oftast så otålig när jag väl har bestämt mig för att jag vill ha något. Då vill jag ha det NU : ) Du får skriva mejl eller kommentarer som du vill, det är fler som är intresserade och de som inte är intresserade behöver ju inte läsa just det. Spännande att se hur det går. Du har ju en enorm fördel som sagt som kan prata med olika försäljare innan du bestämmer dig.

KRAMAR!

Mia: Oj, har du 40 p engelska. Det är sånt där jag har funderat på att ta, men det har aldrig blivit av. Och nu ska jag kanske inte ta upp en plats så att en ungdom blir utan. Jag klarar mig ju ändå. Men det blir lite extra djupdykningar i litteraturen när man tvingas redogöra och analysera det man har läst, sånt är kul. Det blir annars mest att man bara läser rätt igenom och "sparar" inte på upplevelser och tankar.

KRAMAR!

Marianne sa...

Truddelutt: Ja, hjärnsläpp kan man ju få lite till mans, men redaktör och korrekturläsare borde ha plockat upp det. Verkligen. Jag kan också få till en del konstigheter ibland och är innerligt tacksam när redaktören hittar det. Rodnar på min kammare när jag tänker på en del ... : )

Jag har också en hel del kvar på min klassikerlista som jag vill läsa. Tror vi alla har det.

Kramar!

Bert: Han/hon (minns inte vilket) har inte ens det att skylla på eftersom det var på 70-talet!

Försoning och Halvbrodern är noterade! Hoppas hitta dem som e-böcker så att jag kan få dem med en knapptryckning.

Cecilia: Ja ibland blir titlarna helt annorlunda än originalet, just den här titeln är ju svår att få mer ordagrann och ändå behålla innebörden. Titlar är jättesvåra att översätta ibland, särskilt när de innehåller dubbeltydiga anspelningar.

Förstår att man inte hinner läsa så mycket med småbarn i huset. Du hinner läsa en vacker dag när barnen är utflugna, bättre att ta tillvara på den tid man har med dem när de är små!

Kramar!

Otta sa...

Det gäller att du läser "rätt" version av Koranen om du kommer att läsa den på svenska. Endast en version är godkänd, så som jag förstått det!
:-)

Marianne sa...

Otta: Jo, jag har den godkända. Zetterstéen har jag för mig att översättaren heter, orkar inte springa och titta just nu. Den har några år på nacken i alla fall, och den är bra för översättaren förklarar en hel del i noter.

Har du läst den?

Kram!

Anonym sa...

Ha ha, jag är säker på att du är en jättebra översättare - och det påminner mig att jag inte har läst Belsassars dotter än!! Den ligger på bokhyllan framför min dator och jag tittar på den varje dag... Just nu läser jag Shirin Ebadis självbiografi - av en händelse PRECIS När det varit val i Iran!! VÄldigt intressant!
BBCs lista (The Big Read) har jag haft sparad som ett word-dokument i flera år, med jämna mellanrum kollar jag av den och ser hur många böcker jag läst... Jag har läst 44 böcker än så länge och har en del som står i bokhyllan och som jag vill läsa... Liftarens guide till galaxen har jag också påbörjat några ggr men känner att jag egentligen borde läsa den på engelska och inte svenska (köpte den på en bokrea för mer än 10 år sedan - min bror ÄLSKAR den, kanske det är mer en manlig bok??)
KRam och tack för alla kommentarerna häromdagen på min blogg. jag måste också läsa ikapp på din blogg!

Marianne sa...

Petra: Haha, jag vet precis varför Belsassars dotter ligger där den ligger, jag har varit i samma situation själv! För "tänk om jag inte tycker om den". Du måste inte tycka om den! Det är inte jag som är författare och dessutom har alla människor olika smak! Du FÅR tycka att den är urkass om du tycker det!

Jag förstår att Ebadis självbiografi ger extra mycket nu när det verkligen händer saker och ting i Iran. Jag har inte läst den själv, men det underlättar ju alltid när man får färska nyheter runt en sådan bok samtidigt som man läser, plus att nyheterna säger en mer på djupet när man läser boken. Verkligen bra tajmat.

Så du har läst hela 44 böcker på den här listan! Du är helt klart mest beläst av alla hittills. Bra idé att beta av den efter hand, det är ju många bra böcker på den. Och den där liftaren, ja det kan mycket väl vara så att det är en bok som appellerar mer till män. Jag tror jag har gett upp när det gäller den. Just nu håller jag på med lite lättsmältare saker, Roslund & Hellströms Tre sekunder. Vet inte, inte så jättebra men jag lånade den gratis från bibblan så jag grämer mig inte. Och behöver lite lättare just nu.

Du behöver inte känna att du måste läsa ikapp! Läs bara det du känner för, det brukar vara det bästa!

KRAM!

Anna, Fair and True sa...

Aha, det var den här listan du menade! :)

Jag rekommenderar:
- Tidsresenärens hustru
- Anna Karenina (fast läste den på gymasiet så kan ha ändrat mig om jag läser en nu)
- Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
- Notes from a small island
- Återstoden av dagen

Av dem är "Tidsresenärens hustru" eller "Den besynnerliga händelsen..." bäst

Kul att se vad en del av dessa heter på svenska!

Kram!

Marianne sa...

Anna: Ja, jag tyckte det var en annorlunda lista mot de ämnen som brukar avhandlas i listorna. Det var roligt att variera sig lite.

Nu har jag skrivit upp dina rekommendationer på listan också. Tidsresenären och Anna Karenina tror jag vinner i rekommendationsstatistiken, så det får bli dem jag börjar med!

Kram!

Anonym sa...

Ha ha, det är nog inte därför jag inte har börjat på boken - mina böcker är som vin, de måste mogna fram innan jag läser dem :D
Jag läste förresten precis ut min första Roslund & Hellström-bok, Flickan under gatan som var ganska bra om ett väldigt intressant ämne.
Kram igen!
PS Jag kollade MIN BBC-lista och den är inte riktigt samma - kanske en äldre version, och på den hade jag läst färre böcker...

Marianne sa...

Petra: Jo, så är det förstås också, vissa kastar man sig över och andra måste man vänta med tills det är deras tur. Eller så.

Roslund & Hellström väljer väldigt intressanta ämnen hela tiden, men jag tycker att språket hade tjänat på att gås igenom av en erfaren men flexibel redaktör. Ibland blir det lite VÄL nyskapande, så att man hakar upp sig i stället för att studsa till. Peter Englund är mästare på bra nyskapande ordvändningar, det är inte det här paret tycker jag. Inte i den här senaste i alla fall, Tre sekunder.

Så det finns flera sådana listor? Vet du om det finns en med svenska författare? Det hade varit rätt kul. Annars kanske man skulle försöka göra en? Nä, jag kan inte tillräckligt mycket tror jag. Du?

KRAM!

Anonym sa...

Om du inte har läst A Town Like Alice så kan jag rekommendera den. Jag har även sett filmen och tycker den är bra också, vilket är ovanligt för min del. Det var en bra lista,det finns flera böcker jag inte läst, så nu måste jag jaga lite böcker också.....och inte bara läsplattan, fast jag har fått reda på att den finns att handla på flygplatsen i Madrid. Ja det är där det, här i staden finns den inte att köpa tyvärr!!

Ha en trevlig dag! Kram!
Gunilla

Anonym sa...

Kanske BBC haft mer än en omröstning - min lista är från The Big Read 2003 (tv-program där folk fick rösta om vilka böcker var bäst - jag såg aldrig det utan hittade listan på deras hemsida: http://www.bbc.co.uk/arts/bigread/ Jag vet inte var Anna hittade sin lista men den verkar ha fler nya böcker som inte fanns på min lista. Förvirrande!
Det är ju faktiskt en kul programidé för SVT... man kanske skulle tipsa dem!?
Nu har jag läst ut Shirins bok så det kanske är dags för "din" bok :-) Ja, jag tror den är tillräckligt mogen nu, ha ha!
I sommar är annars mitt bokmål att läsa en biografi över Stalin som jag fick för några år sedan av en kompis i julklapp - den är TJOCK!!

Anna, Fair and True sa...

Jag tror min lista också var the Big Read fast från 2005 eller 2006. Om jag minns rätt tog jag min från http://beverlyrevelry.com/

Boken jag läser nu (snart klar), "Ut ur mörkret", är så himla bra! Först tyckte jag den lät deprimerande (det är en sann historia om en kvinna som får en depression och en massa saker från barndomen som hon har förträngt kommer tillbaka) men när jag väl började läsa så fastnade jag direkt!

Matildas fikarum sa...

Det gläder mig att upptäcka att även jag läst fler än sex på listan. En bok som jag ser du inte läst ännu och som är riktigt ordentligt bra är The Secret History av Donna Tartt.

Marianne sa...

Gunilla: Hej, jag ska svara på ditt brev, det kommer! Tack för tipset, den står nu på min lista. Jag skrev ett brev till Sony för att tala om att det kanske är dags att de börjar sälja läsplattar i Sverige, men fick ett sånt nonsenssvar att jag tvivlar på att det ens skickades vidare från kundtjänst. Hoppas du hittar en läsplatta snart i alla fall!

Kram!

Petra: Ja! Du kan väl tipsa dem? Du har ju koll på BBC-programmet, det har inte jag. Stalin! Pust. Jo, det är sånt där som jag skulle vilja HA läst, men jag är nog inte tillräckligt intresserad för att göra det. När det blir för mycket krig i böckerna, och för mycket politik, då tappar jag lätt intresset. Har börjat på Anna Karenina nu.

Kram!

Anna: Ut ur mörkret. Har antecknat den. Men nu är det Anna Karenina för hela slanten, och den lär ju räcka i någon vecka : )

Kram!

Matilda: Haha, ja du har väl läst nästan alla? Donna Tartt är antecknad!