tisdag 30 juni 2009

Mammon vinner

Så kom deras rätta jag fram till slut i alla fall. Allt fildelarkungarna i The Pirate Bay ville var att tjäna pengar. De som alla andra. Det tråkiga med soppan är att de har gömt sig bakom någon slags ideologi och dragit en hel generation av ungdomar vid näsan. 60 miljoner får trion för TPB!

För nu är det FILDELARNA som ska tjäna pengar, och det kommer i fortsättningen att KOSTA PENGAR att ladda ner piratkopior från nätet. Jag tror jag skrattar ihjäl mig! NEJ TACK, säger jag. Jag betalar hellre till det musikförlag/bokförlag/filmbolag eller vad det kan vara som har AVTAL med upphovsrättsinnehavaren! Alla gånger!

Jag hoppas att hovrätten höjer skadeståndet som tingsrätten dömde skurkarna i TPB att betala. Till 60 miljoner!

10 kommentarer:

Suzesan sa...

Jag håller med. Helt och hållet och skrattar lixom med. Jag tänker också helst göra så, betala till de som ska ha pengarna.

Undrar om företaget har rådgjort med de som skapar verken. Katastrof.

Jag tror inte ett smack på att de kommer ge dräglig betalning. Men asså det här måste vara ett skämt. Det jag läser.

Jag hoppas också att skadeståndet höjs.

Kram
/Susanne

Fritt ur hjärtat sa...

Det här har jag inte läst någonannan stans. Du är klok som en bok!

Marianne sa...

Suzesan: Även om det nya bolaget betalar vad de ska så har ju Sunde och kompani bedragit en hel generation och fått dem att tro på någon slags ideologisk gratis-för-alla-mentalitet - medan allt de egentligen var ute efter var pengar. Det kallar jag organiserad brottslighet!

Kram!

Simone: Tack : )

Suzesan sa...

Ja Marianne det stämmer. Jag vet. Tänk sån dragkraft de fått och en tuff sån genom att luras. Jag håller med!!!Så är det ju!!
Ideologiskt jojagtackar jag. Många som skriker åt dem som har pengar eller tjänar pengar. Det är ju det de säger den generationen att skivbolag och musibolag och filbolag ska inte tjäna så mycket pengar, men vad är de att bestämma det. Är det deras sak att avgöra frågar jag mig...!

Många av dem som laddat ner gratis skulle de helt plötsligt bli rika skulle de bli likadana om inte värre!

Rubriken är så bra i ditt inlägg!!;)

Kram
/Susanne

Johan Bakke sa...

Pengarna från affären kommer att gå till en fond med syftet att verka för piratrörelsen, så det är ingen av TPB-killarna som tjänar en krona på affären. DN skriver också i artikeln som du länkar: "Hans Pandeya säger att upphovsrättsinnehavare, som skiv- och filmbolag, ska få ersättning från sajten. Det finns för närvarande inga färdiga avtal med dessa upphovsrättsbolagen."

Så, där har du svaret på dina frågor!

Saltistjejen sa...

Men vadå??
Detta har jag helt missat. Måste läsa artikeln.
Låter ju skiiitskumt!!!!!
Man blir så jädrans arg när sådant här kommer fram.
Kram!

Otta sa...

Hej Marianne! Något helt annat..kolla in här från Sydsvenskan idag. Det skrivs mycket om Egypten i Sydsvenskan, varje fall i jämförelse med många andra tidningar.
http://sydsvenskan.se/varlden/article449554/Hon-skriver-islamisk-historia.html

Ha en bra och lagom varm dag! Hoppa i poolen! :-)
Kram

Marianne sa...

Suzesan: Ja, så är det. De flesta byter ideologi när de kommer på grön kvist. Respekt för upphovsrättsinnehavaren (hu så långt ord) visar man väl bäst genom att handla från den källa artisten har valt?

Ja, ja ...

KRAM!

Johan Bakke: Hej Johan och välkommen hit! Men tror du verkligen på det där med fonden? Alla skrattar åt Kamprad när han säger att han inte har så mycket pengar därför att pengarna är låsta i en stiftelse. Tillåt mig att skratta minst lika mycket åt Sunde och kompanis påstående. Rika som små troll kommer de att bli. Och det är väl okej i sig, det jag ogillar är att de har maskerat sig bakom en falsk mask och snackat en massa skit om ideologi hit och dit.

Och det här nya bolaget ska alltså bli ytterligare en mellanhand i hanteringen av t.ex. musik innan den når mig. Varför ska jag vara villig att betala ytterligare en instans? Det blir ju bara dyrare för mig! Nä, jag handlar hellre direkt från normala källor på nätet!

Välkommen åter!

Saltis: Ja, läs artiklarna (det svämmar just nu över av dem i alla tidningar) och se vad du tycker!

Kram!

Otta: TACK för artikeln! Som du ser har jag tagit med det i mitt inlägg i dag, jag tycker att det är ett så stort steg!

I övrigt sippar jag på mitt isvatten och håller mig inomhus där det är någorlunda svalt. Väntar på AC-mannen : )

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag har heller inte fattat hur de som nu köper Pirate Bay kommer tjäna pengar. Jag menar, tror de att det kommer funka?? Folk kommer ju hellre betala från någon laglig källa eller hitta en annan sajt. Pirate Bay eller ju heller inte störst i världen.

Marianne sa...

Anna: Nej det är helt obegripligt! Svarta pengar som behöver tvättas? Jag fattar det i alla fall inte, och kommer INTE att betala några pengar där inte!

Kram!