tisdag 2 juni 2009

Mitt stackars lilla huvud

Egyptisk get. Fattar säkert mer arabiska än jag.

Nyss hemkommen från skolan och det snurrar i huvudet av alla glosor. Många substantiv i dag, sånt som bok, bord, kvinna, man, bil, boll, glasögon osv. Dessutom lägesprepositioner som bakom, framför etc.

Den där förleden som man ofta ser när man ser transkriptioner från arabiska, som el-Alamein, el-Make etc står för bestämd form. Men jag får hädanefter döpa om el-Make till il-Make, för al- och el- använder man bara i standardarabiskan, här i Egypten är det alltid il-. Och så finns det en egenhet med den där artikeln, och det är att il- ändrar form framför vissa bokstäver som kalllas solbokstäver. Så om jag ska säga 'väskan', il-shanta, blir det i stället ish-shanta eftersom sh är en solbokstav. När det är månbokstäver händer ingenting. Med just det. Om det händer någonting med någonting annat är ännu en väl förborgad hemlighet. Men det är lite gulligt att ha sol- och månbokstäver.

Vi är bara fem elever i klassen, det är jag från Sverige, Per från Norge, Luca från Italien, Nathalie från England och Jayanthi från Frankrike. Alla de andra är enbart här för att plugga arabiska, tror jag, Jayanthi har jag inte hunnit prata så mycket med än.

Jaha, nähä, jag ska inte sitta här och svamla mer, jag måste göra läxan. Och försöka klistra fast några av de där orden i minnet!

34 kommentarer:

Susanna sa...

Vad du är duktig som ska lära dig arabiska. Eller iallafall grunderna. Arabiska är så poetiskt, karaktäristiskt. Kan tänka mig att du måste lägga pannan i djupa veck för att ta klura ut vad de olika tecknena står för. Swahili är väl som att lära sig att jollra i jämförelse. Lycka till! Kram!

Saltistjejen sa...

Oh, sol- och månbokstäver! Vad vackert!!!!!!!
jag tycker det låter som ett sådant målande språk!
till och med bokstävernas "namn" är poetiska!
:-)
Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Du är ju bara bäst! Ska be min kompis att förklara sol och mån bokstäver!

anna of sweden sa...

Snart börjar du nog drömma på arabiska! ;)

Otta sa...

Det går strålande för dig! Tänk så mycket du lärt dig på enbart 2 dagar. Det går i ett rasande tempo och på kort tid kommer du att förstå mer och mer hela tiden!

Go Marianne, go!
:-)

Annika sa...

Perfekt med så liten klass! DÅ får ni alla mkt uppmärksamhet. DET är bra.
Ja, snart kommer DU, med ditt språköra, att fatta massor.
KRAM!!!

Tina sa...

Vad fint! Men vad betyder sol och månbokstäver egentligen?

Suzesan sa...

Haha vad rolig bildtext. Men åhhh så vackert med sol- och månbokstäver. Så intressant.

Men du kommer klara det sen när du knäcker koden till det. Så du kan klura lite själv. Så är det nog när man lär sig alla språk och sen sååå men arabiska verkar ju var ganska krångligt.

Åhh jag vet Ping som berättade hur det vara att lära sig kinesiska, plus hur det var när hon lärde sig svenska. Från kinesiska.
Hon berättade om en professor(kinesisk) som läst kinesiska i 60 år och ännu inte är fulLärd. Det fanns oändliga kombinationer.

Ha en bra kväll
Kram
Susanne

Marianne sa...

Susanna: Tack, jag behöver all lycka jag kan få just nu. För efter att ha pluggat glosor hela kvällen känner jag mig inte ett enda dugg duktig och önskar att det var swahili jag höll på att lära mig! Men jag vet hur det var när du skulle lära dig klockan, inte lätt det heller med andra ord.

Kram!

Saltis: Just nu känns det inte ett dugg målande och jag undrar vad jag har gett mig in på. Orden går in genom ena örat och ut genom andra, så känns det ungefär. Det finns ju INGENTING att hänga upp det på. Utom mug då förstås, på engelska. Det är en mugg heter Da Mug! Rena hip-hopen!

Kram!

Karlavagnen: Nä, just nu är jag bara sämst på arabiska. Vad bra! Då kan du förklara för mig sedan!

Marianne sa...

Anna: Jag skulle behöva drömma bredvid, framför, bakom, på ... och en massa andra glosor som hår, skrivbord, penna ...

Otta: Egentligen ska du tydligen stava qutta : ) För det ska vara glottal stop före å. Herre min skapare vad mycket ord! Det rasar på lite väl snabbt för min lilla hjärna just nu! Hoppas det blir Ibrahim som kör mig i morgon, för honom kan jag träna på!

Kram!

Annika: Jag måste nog rensa öronen, för alla ord fastnar där någonstans och sedan ramlar de ut igen! Hjääälp! Men nu har jag gett upp för kvällen, utom att jag kanske tar med mig glosboken i sängen.

KRAM!

Marianne sa...

Tina: Hahahaha, frågar du mig det? Jag har ingen aning mer än att det rör sig om t, d, s, sh, z, r, n, g, k som är solbokstäver och resten är månbokstäver. Och den enda funktion jag vet är just det där med il-.

Suzesan: Kan du skicka koden? Jag behöver den! Tror du det hjälper om man lägger böckerna under huvudkudden?

TUR att det inte är kinesiska jag ska lära mig! Aaaahhh, det hade jag aldrig klarat. Påminn mig om att inte ens försöka om vi flyttar dit en vacker dag!

KRAM!

Desiree sa...

Du är duktig som kämpar på tappert. Jag tycker att det är kul att läsa om det du fått lära dig för jag känner att jag får lära mig en hel del genom dig. Vad bra att ni inte är så många i klassen. Kul!

Suzesan sa...

Hahaha.

Absolut hjälper det att lägga böckerna under huvudkudden. Det hjäper dig att sova sämre:) Haha. Jag lovar att påminna dig om att låta bli kinesiskan om ni flyttar dit:)Du kommer drömma om arabiska tecken säkerligen.

Kram
Susanne

Marianne sa...

Desirée: Kämpar är rätta ordet! Hade glosboken med mig i sängen och tragglade det sista jag gjorde innan jag somnade, och det första jag gjorde när jag slog upp ögonen. Ska ta en mangling nu igen på förmiddagen ... KUL att du tycker att du lär dig någonting också, jag försöker hålla det till sådant som kan vara av intresse även om man inte själv är specialintresserad. Gloslistor är knappast någon mening att lägga ut och inte särskilt intressant om man inte själv pluggar.

Kram!

Suzesan: Haha, ja det har du rätt i. Ingen idé att lägga dem där med andra ord. Jag har inte lärt mig fler tecken sedan i måndags, för det är bara när vi har mr Mohammed som vi lär oss bokstäver, två dagar i veckan. Jag tror vi ska ha honom i dag.

Kram!

Otta sa...

Glottal stopp före å!!! Det är tur det inte är jag! Är det inte härligt att fokusera hela din energi åt ett ämne, det är lite det man saknar när man arbetar och samtidigt går på kvällskurs och liknande. Du har snart knäckt koden!

Lena sa...

Vad duktig du är! Har försökt läsa vad DU skriver, bara det är nästan obegripligt! Häftigt - att Obama kommer på torsdag! Själv ska jag till Rinkeby på torsdag och lyssna på Mona Sahlin. Inte lika häftigt kanske! Dessutom ser det ut att fortsätta regna. Ha en fortsatt bra vecka med pluggande och katter.

Marianne sa...

Otta: Be Nour lära dig säga 'sked' på Ameya. DET min vän är INTE lätt! Både Ain och glottal stop i samma ord! Det värsta är att jag redan känner mig helt fullmatad, men det är nog ändå bra med intensivkurs, så att man inte hinner annat och alltså inte hinner glömma för mycket heller. Går det att knäcka den här koden?

Kram!

Lena: Jag känner mig allt annat än duktig just nu. Allt bara rinner ut ur öronen igen. Öronvax kanske?

Ja Mona är definitivt inte lika snygg som Obama, hon brukar inte hålla hälften så engagerande tal heller, så jag byter inte. Det enda abret är ju att jag inte kommer att få se Obama på närmare avstånd än tv:n : ( Han åker visst till Saudi i dag och kommer hit i morgon.

Marianne sa...

Marcus: Uppmuntrare där : )

Marianne sa...

El- och Il- . Jag fattar nada. Du är ju jätteduktig. Och ett språkgeni måste jag säga. Önskar dig lycka till i ´skolan´. Jag för min del har lagt av. Ska bara tänka på mig själv i fortsättningen.
Nej,så illa är det inte. Ska bli himla gött att få tid över till andra och även annat.
Plugga på nu så vi får se resultat :o))
Kram Kram

Millan sa...

Josses det later intensivt att lasa sa ofta... men det ar a andra sidan sakert det absolut basta sattet att lara sig pa! Men jag forstar att det snurrar i huvudet nu! kram

Anonym sa...

Jag ska aldrig mer klaga över mina spanskstudier!! Det är ju en barnlek att lära sig spanska om man jämför med arabiska - du måste lära dig nytt alfabet (mån- och solbokstäver låter verkligen poetiskt som Saltis skrev), helt ny grammatik, konstigt gutturalt uttal (som dock låter häftigt tycker jag) etc. Jag behöver ju bara bygga på mina kunskaper av franska och italienska...
Kram!
PS Jag ska lägga upp mitt fiskpaketsrecept nästa vecka eftersom jag kommer ihåg att du tyckte sådana recept var sååå tråkiga ;-)

Mia sa...

vad spännande att kursen har börjat nu! Jag är sååå imponerad av att du läser just arabiska, verkar väldigt svårt. Hoppas läxan gick bra! kram!

Suzesan sa...

Japp jag förstår att du har fullt upp med att göra blåbärspannkakor till Mr President Obama. Jag kan sätta en peng(en liten)på att du får träffa honom;)
Ha en bra kväll Marianne.
Kram
/Susanne

Jemayá sa...

åhh, vad många trevliga, roliga och intressanta inlägg här fanns att läsa sen sist jag var in! Bara jag skulle komma ihåg vad allt jag tänkte kommentera...ja sopsorteringen, lite annorlunda än här...men även här har vuxna, akademiskt utbildade svårta tt lära sig sortera, har med fasa sett en sådan person kasta glas med brännbart avfall...Fint av dig att ta initiativ och också påminna andra om hru de kan hjälpa! Tack för att du delar med dig av dina nya insikter i arabiska, jätteskoj. Jag är ju språkmänniska och har i några sammanhang stött på arabiskan, bla. hade jag en gång en historia med en marokansk kille, han försökte lära mig alfabetet. I Israel var det roligt att försöka lära sig lite ord (bodde främst hos en arabisk familj som min judiska väninna gifte in sig i...) "habibi" tyckte jag var med de viktigaste att lära sig :). Lycka till och ser fram emot att få lära mig mer via dig! kram!

lena sa...

Hoppas du fick se en skymt av Obama! Men han kom väl över och fikade med dig efter talet? Nej, Mona är inte lika snygg som Obama. Men hon höll ändå ett bra tal i Rinkeby. Där hon inte pratade så mycket om "miljön i Europa" osv. sånt skiter Rinkebyborna i, de vill höra varför de skall rösta i EU-valet, om deras röst är något värd osv. Och det kunde hon ge bra svar på!
Ha en jättebra helg!

Unknown sa...

Bra kämpat! Jag minns när sol- och månbokstäverna introducerades, men jag minns inte vilka de var. Oj, det är nog dags att ta upp studierna ien innan jg glömmer det lilla jag visste. Måste vara enklare på plats dock, men ändå... Spännande...

Kersti sa...

Det där låter inte alldeles enkelt. Men du fixar det säkert galant.

Taina sa...

Vad vackert med mån- och solbokstäver! Vad ligger bakom detta? Vad kännetecknar en solbokstav? Oj, nu blev det många frågor men det låter så intressant och jag är så imponerad av att du pluggar arabiska. Vad är "standardarabiska"?
Lycka till med studierna!
Kramen från il-Taina (blir det DEN Taina? Ifall du nu skulle känna fler Tainor menar jag...) :D

Musikanta sa...

Jag tycker att du är beundransvärd som har börjat studera arabiska - ett så svårt språk. Jag och MM läste kinesiska under en termin en kväll i veckan. Kunde läxan när jag gick hemifrån men glömde alltihop så fort jag kom hem.

Fast då hörde vi förstås bara språket just då. Men det var roligt med kalligrafin! Kinesiska tecken måste man ju skriva med strecken i exakt samma ordning 100 gånger minst så att de sitter i ryggmärgen. Jag blir faktiskt inspirerad att ta fram mina kinesiska böcker igen när jag läser om din arabiska...

Nu fick jag äntligen svar på varför din man är el-make. Jag funderade på om han var någon sorts civilingenjör i elbranschen, haha.
Varm kram/M

Truddelutt sa...

Ojoj, det där verkar ju inte så jättelätt. Hm...
Tufft att lära sig, men samtidigt så vill man ju kunna prata lite av språket där man bor.
Lycka till i fortsättningen!!!!

Kramis

Marianne sa...

Marianne i Sverige: Ja, nu föll ju hela kursen ... SKÖNT för dig att du har fått sluta! Eller jobbar du fortfarande lite till? En Kairo-resa till hösten kanske?

KRAM!

Millan: Ja, jag tror det bästa är att ta grunden riktigt intensivt, så att man nästan drömmer på det språket. Men, som sagt, nu föll allt.

KRAM!

Petra: Jag tror att de flesta språk i den indoeuropeiska familjen är lättare att lära sig eftersom det finns någon slags koppling och vissa likheter. Arabiska är ju ett semitiskt språk, helt annorlunda. Vi får se, till hösten kanske jag försöker igen.

Ska kolla efter fiskreceptet, det börjar bli dags att laga sån där vit fisk, har ett paket i frysen.

KRAM!

Marianne sa...

Mia: Ja, nu föll ju det som sagt. Men jag försöker nog sen igen, eller så är det ett tecken på att jag inte ska. Vi får se.

KRAM!

Suzesan: Mr President var i alla fall inte långt från mig, han var ju och tittade på pyramiderna och de ligger bara en tio minuter härifrån med bil. Tur att du inte satte någon stor slant, för jag fick bara se honom på tv : (

KRAM!

Jemayá: Ja visst är det konstigt att i övrigt bildade människor har så svårt att sortera sopor? I och för sig är det väldigt krångligt i Sverige ibland när folk måste gå långa sträckor för att komma till olika sorters stationer, men att i alla fall förpacka saker som andra kan göra sig illa på borde ju inte vara så svårt.

Hihi, ja habibi är nog det viktigaste ordet : )

KRAM!

Marianne sa...

Lena: Nej, det var bara du som hade tur! Men som sagt, han var inte långt ifrån mig, så jag fick NÄSTAN träffa honom : D

KRAM!

Sandbarnet: Det är helt klart enklare på plats. Men du, ditt namn säger ju att det är här i Sahara du hör hemma!

Kersti: Nej, det var inte enkelt. Ska försöka fixa det där i höst ...

KRAM!

Marianne sa...

Taina: Jäpp, det blir Tainan, bestämd form. Jag vet inte riktigt vad som kännertecknar de där sol- och månbokstäverna eller varför det är på detta viset, jag bara lärde mig listan. Så sorry, men det kan jag inte svara på. Standardarabiska är den klassiska arabiska som väl egentligen mest förekommer i all (även modern) skrift och formellt tal. Runt om i länderna talar man sedan olika dialekter av arabiskan. Så en egyptier har svårt att förstå en kuwaitier osv. Grannländer förstår varandra lättare än när de ligger långt ifrån. Den egyptiska arabiskan kallas "ameya". Orden kan vara ganska skilda, katt heter till exempel "otta" på egyptisk arabiska, och någonting heeelt annat i Syrien. Många som pluggar arabiska i sina egna länder, typ Sverige, och sedan kommer hit för att studera vidare får liksom börja om från början till viss del.

KRAM!

Ingrid: Haha, nej, han är egentligen textilingenjör men jobbar med metall : ) Fast han kan mer om el än vad jag kan : D

Kan tänka mig att man får träna på de kinesiska tecknen! Och sedan kombinationerna av dem. Ja jösses, det skulle jag inte klara. Vissa kalligrafer är så oerhört skickliga och kan göra riktiga bilder av texten. Jag såg en text som såg ut som hus i en stad, men det var arabisk skrift! Men då ska man vara konstnär!

KRAM!

Truddelutt: Ja, nu föll ju hela den kursen, som sagt. Får försöka till hösten igen, för jag skulle verkligen vilja kunna tala med folk! De flesta kan engelska, men inte alla. Gubbsen här kan inte, till exempel.

KRAM!