tisdag 30 juni 2009

Het, hetare, hetast

Hur varmt det än är orkar de tre spelevinkarna Cous-Cous, Muffins och Mums-Mums ändå spralla omkring. I morse lekte två av dem utkikar och klättrade upp i trädet utanför köksfönstret. Jag var självklart tvungen att föreviga stunden.

Cous-Cous kikar ner från höjderna.

Muffins gömmer sig bakom en grenklyka.

Muffins och Cous-Cous leker Följa John medan Mums-Mums sitter hos mamma Cleo på marken och tittar på.

Det är VARMT här. Dygnets svalaste temperatur var mellan 05.00 och 06.30, då var det bara 26°C. Sedan har det stigit med alarmerande hastighet. Det var redan 30°C kl 08.00 i morse och mellan 09.00 och 10.00 - alltså på bara en halvtimme - steg temperaturen med två hela grader från 35°C till 37°C. Var ska detta sluta, månne? Visserligen har det kanske lugnat sig något nu, för den sista halvtimmen har det bara höjts en grad till 38°C. Men den varmaste tiden på dygnet brukar vara vid 17-tiden, så det finns gott om tid för alla möjliga sorters värmerekord.

Luftfuktigheten ligger bara på 12%, det tackar vi för.

Och NÄR lägger AC:n i sovrummet av? Du gissade rätt. I går kväll. Reparatören har fullt upp och hinner inte komma i dag, han kommer i morgon. Däremot kommer rörmokaren i dag och fixar slangarna från varmvattenberedaren i köket så att jag inte ska bli skållad, det har börjat läcka misstänkt mycket från den nu. Jepp, så mina kära hantverkare är på ingång igen.

Själv sitter jag nu och sörplar isvatten. Jag planerar att fortsätta med det.

12 kommentarer:

Otta sa...

Kära nån! Då hade jag tagit in på hotell eller flyttat min säng till ett annat rum! :-) Jag kan inte leva i Egypten utan AC. Jag hoppas att det verkluigen kommer snabbt till dig och att det fixar sig utan några problem. Det verkar som du har besök från hantverkarna varje vecka nu! Fungerar poolen som den skall nu? Jag brukar ligga i poolen och läsa - jag längtar!

Vad söta kissarna är, riktiga godingar! Cous-Cous är så söt med hennes svarta fläck mitt i ansiktet.

Jag tänker på dig idag och hoppas att det löser sig idag innan du smälter bort!
Kram

Marianne sa...

Otta: Det verkar ha hejdat sig lite i temperaturstegringen nu i alla fall, bara 41°C nu kl. 14. Tur det, hade det fortsatt i den där rasande farten hade vi slutat på dryga 50!

Vi har som tur är två AC i sovrummet, men det behövs också! Bara den ena som har lagt av. Men jag har satt igång alla AC på övervåningen, det kyler lite in i sovrummet också, så vi klarar oss nog till i morgon.

Poolområdet är renare. Obs inte rent, men renare. Däremot blir jag inte sugen på att bada i poolen, så mycket kan jag säga. Klas tycker det är okej nu, inte bra men okej. Jag är lite petigare tror jag.

Jag har isvatten som jag sörplar på hela tiden, det hjälper enormt mycket i värmen. Hoppas det inte är bölja när du kommer utan att det är så man kan röra sig!

Kram!

Otta sa...

Jag är så mycket i vattnet och tränar och snorklar så jag brukar överleva!
:-)

Saltistjejen sa...

ojojoj! SÅÅÅÅ varmt! usch! Jag är inte så förtjust i sådan hetta. Men kasnke har ni iallafall torr luft fdär borta i "öknen" ;-) Det värsta är annars när det är varmt och fuktigt samtidigt. Tycker jag...
Och vilka sötnosar de är!!!! Himmel! Men vad de växt!
Som Tazo. Han har blivit riktigt stor nu!
Hoppas ditt isvatten är riktigt svalkande i värmen!
Kramar!!!

Marianne sa...

Otta: Ja du ska förstås mestadels vara i Sharm, så du har nära till havet. Härligt!

Kram!

Saltis: Det har stannat av som tur är, det verkar som om det kanske inte blir mer än 41-42 i dag. Skönt det, jag var rädd att det skulle gå upp till 50 ett tag. Och bara 12% fukt, så det är rätt okej. Man blir stekt i stället för att smälta bort : )

Ja ungarna är så himla söta. Synd att de har så mycket vildkatt i sig att de är rädda. Trots att jag ger dem mat flera gånger om dagen och de sover i köksfönstret, så får jag inte komma nära. Klappa är otänkbart. Eller det kanske är tur det, annars hade vi haft fem katter här inne? Du får lägga ut en bild på Tazo snart igen, så vi får se hur han har växt!

Haha, jag hade dött utan isvattnet!

KRAM!

Suzesan sa...

Naaaaw. Så söta. CousCous är ju Min favvo absolut. Men inget fel på de andra.

Det "går troll "i dina maskiner Marianne eller så verkar det som om det är "Faraonernas förbannelse" eller så mixtrar hantverkarna så de kan komma tillbaka typ varannan dag. Prova att ge lite äcklig mat och inget att dricka:) Hahaha ba' skojar. Haha. Men det är för varmt det du har nu man orkar inte mycket då.Tänk jag vet när de säger när man är i Spanien och det är över femtio grader...då går det en ökenvind från Sahara MEN asså du har den tvärsöver gatan hallå och de klagar i España. Hoppas Ac:n funkar snart. Min AC står i köket..en fläkt jag köpte på Rusta för 149svkr förra året. Gött.


Kram
/Susanne

Taina sa...

Uuh så varmt! Vi har behagliga temperaturer nu. Lite för mycket regn har det dock varit i juni och DET vill jag inte ha mer av.

Katterna är ju urtjusiga! Bor de hos dig permanent nu?

Kramen!

Marianne sa...

Suzesan: Vad bra att du har Cous-Cous som favvo, för Anna har Muffins. Själv är jag väldigt svag för alla tre : )

Ja nu har rörmokaren varit här och fixat beredaren i köket. Han fick kall Cola.

Som tur är blev det inte mer än 41° enligt websajten. Det brukar iofs vara mer i verkliga livet än vad som står där, men det är allt jag har att mäta med. För varmt, helt klart.

Kram!

Taina: Om det kommer regn kan du säga till det att komma hit i stället : )

Katterna bor INTE hos oss, bara utanför. De är INTE våra katter. De ska INTE äta bara hos oss. Suck, det hjälper inte vad jag än säger, för de anser att de bor hos oss permanent och att de ska ha all mat av mig. Men en sak är säker, de följer definitivt inte med i flytten när det är dags! Och det kommer de inte att vilja, för de är alldeles för mycket vildkatter för en sån sak. Jag får inte ens klappa dem.

Kram!

Laura sa...

Vad stora katterna har blivit! De är definitivt större än "våra" ungar ute på gården, men visst har även de blivit större! Den lilla Pandan som knappt kunde ta sig runt på sina darrande ben hoppar nu runt och leker hejvilt tafatt med alla små blad och kvistar och svansar som rör sig. Inget fel på hennes/hans ögon verkar det heller vara, även om jag var rädd för det tidigare. Pandans syster/bror har tyvärr inte synts till mer. :S

Ha det bra i värmen, kom ihåg isvattnet! ;)

Kram!

Marianne sa...

Laura: Jag ger dem bergis för mycket mat : ) Men det är härligt att se när vildkatterna orkar LEKA och jaga svansar och hoppa i träden. När de är undernärda orkar de ju inte sånt. Minns när vår Mamma Mums lekte första gången, när hon hade ätit upp sig lite hos oss. Från att ha varit slö och hungrig kattunge började hon skutta och leka! Det glömmer jag aldrig.

Antagligen höll Pandan på att öppna ögonen då när du trodde det var fel på ögonen, då är de ju halvt slutna, och det ser konstigt ut.

Isvattnet flödar här, klarar mig inte utan. Jag har ju dessutom ålderssvettningar, så du kan tänka dig att jag är beroende av IS!

KRAM!

Truddelutt sa...

Känns som om jag är rätt glad över att jag var i Egypten i mars och inte nu. :)

Marianne sa...

Truddelutt: Ja, det ska du vara glad för. Det är rätt hett nu. Man orkar inte göra så mycket utomhus.