tisdag 10 mars 2009

En alldeles vanlig dag

Dadelknoppar utanför arbetsrummet.

Jag upptäckte alldeles nyss att dadlarna har börjat knoppas. Bilden ovan är tagen den 3 april 2008, så den är nästan ett år gammal. Om det inte hade varit lite för mörkt redan hade jag kunnat ta en ny som ser nästan likadan ut, knippena är bara lite mindre.

I natt blev jag gräsänka. Jag måste säga att jag avskyr de där nattflygen. El-Make åkte hemifrån kvart över ett på natten, och innan dess har jag alltid svårt att sova. Dessutom tycker jag synd om honom som måste ge sig av så där i mörkret, så jag brukar gå upp och koka en kopp kaffe till honom. Jag misstänker att jag kommer att sova extra länge i natt.

Utekatterna fick sig en festmåltid i dag, de fick dela på en kattmatsburk med fisk i stället för det gamla vanliga torrfodret vi brukar ge dem. Vildkatter behöver ju också lite variation i kosten så ibland skämmer jag bort dem. Inte för ofta, men ibland.

I morgon ska jag ut på roligheter, ska besöka Museum of Islamic Art med en kompis. Det är visst nyöppnat efter att ha varit stängt för renovering i flera år. Jag hoppas att man får fotografera där inne, men det är inte alls säkert. Jag tar med kameran och håller tummarna. I värsta fall är det som på Koptiska museet, där fick man inte ens ta med kameran in utan fick lämna den i receptionen - någonting jag vägrade och det slutade med att jag lämnade batteriet. Jag litar knappt på El-Make när det gäller min kära kamera, hur skulle jag då kunna lämna den till några i en reception?

Och nu har jag äntligen bokat biljetter till Sverigeresan. Åker den 24 mars och returen blir den 5 april. Jag drömmer redan om nyponsoppa, filidutter, saltlakrits, lingongrova, en fläskkotlett, semla, rabarberstänger, rosa skumsvampar, hallonsaft ...

25 kommentarer:

Emmama sa...

Ah, vi drommer ju om samma saker nastan! :) Vart i Sverige ska du? Skane? Det ar en "bloggtraff" i Lund den 27:e med mig, Saltis, Lia och Petchie, hanger du pa? :) Kram!

Marianne sa...

Emma: NÄÄÄÄ, kan ni inte komma till Stockholm??? Jag hoppas i alla fall få träffa Saltis och Kicki och några till i Stockholm. Ååååå, attans vad gärna jag hade åkt, men det är för kort tid och kostar för mycket att åka till Skåne också : (

KRAM!

Norrsken och stjärnfall sa...

Åh vad roligt att gå på museum. Hoppas verkligen att du får ta med kameran in dit så vi får se lite roliga bilder därifrån. Säkert massa vackra mönster där på museet.
Jag skulle nog också haft stora problem att lämna kameran i okända händer. Jag låter ogärna någon annan handskas med min kamera så det hade varit enormt svårt.
Vad kul att se de där knippena, tänk vad det är spännande med olika växter.
Förstår att du längtar efter svensk mat och godis. När jag varit borta längre tid från Sverige så är jag toksugen på potatismos med korv, lingonsylt, och svensk choklad. Konstigt...
Ha en fortsatt bra dag.

Fritt ur hjärtat sa...

Oh kära nån, det visste jag inte ens man kunde sakna:-)
Min fantastiske make kokade rabarberkräm åt mig igår jag behöver vitaminerna. Det smakade sommar. Insåg att jag saknat det...

Ninni sa...

Visst är det trist att man inte får fotografera på vissa museer, det är samma ska här. Ibland tror jag att det går av bara farten att sätta upp förbudsskyltar. Men jag håller tummarna för dig imorgon. Vill gärna se lite därifrån...
Lyckost som ska till Sverige...semla, smågodis och allt gott hårt bröd saknar jag. Ja surströmming och isterband också;)
Ha det bra i din gräsänketillvaro och hoppas det inte blir så långvarigt...
Kram!

Anne sa...

Just ja, du åker ju snart till Svedala. Mmmmm, skulle gärna mumsa på de godsakerna du räknar upp också (minus nyponsoppan).
Jag besökte ett indianmuseuem i höstas då vi var på road trip i USA. Där krävde de in kameran i infodisken vid entrén, men inte nog med det. De skulle dessutom ha hela min väska. Jag hade en ryggsäck, ingen sån där gigantisk variant utan en ganska liten och nätt men likväl ryggsäcksmodell. Det var inte så heller att de låste in väskorna i nåt skåp utan de låg och drällde på en hög på golvet. Jag hade inget val, vi hade ansträngt oss rätt mycket för att komma till det här stället och altnerativet att lämna väskan i bilen fanns inte heller. Men jag ska erkänna att det förtog lite av glädjen att gå runt ppå museet och inte ha sin väska med sig. Även om jag ju plockade ur plånboken och lade den i fickan. Men allting annat....samt kameran då. Ja, det är inte lätt ibland.
Ibland undrar jag om det är bara jag som har svårt för sånt här, vissa verkar glada i hågen bara kasta av sig väskan och inte bry sig alls.

Nattflyg, jättejobbigt. Jobbigast för den som ska åka så klart men visst blir man även som den hemmavarande påverkad. Jobbigt ha sådana arbetstider också.

Vilken fin bild på dadelknoppar, ser väldigt exotiskt ut :) Kram!

Anne sa...

Alltså, jag menar att det måste vara jobbigt för flygpersonalen att ha sådana arbetstider där man jobbar mycket natt och andra konstiga kombinationer. Måste förtydliga det lite ifall det lät som jag tror att din make jobbar natt. Men det var alltså flygpersonalen jag syftade på :)

Anonym sa...

Filidutter??? Måste varit något jag missat under mina 40+ år i Swe ;)
Och lingongrovan har du väl uteslutit? *skratt*
Märkligt det det med kamerans vara eller icke vara på museum. Men det är bara att ta seden dit man kommer!
Hoppas du får ha den med så vi får se fina bilder!
kramen!

Desiree sa...

Det är så himla exotiskt att få se sådana här bilder och läsa om detta. Sådant här finns ju inte alls här. Alltid kul att få se sådana här bilder och få lära sig små interessanta nya detaljer. Bloggarna ökar klart på min allmänbildning känner jag. Härligt att du bokat Sverigeresa. Blir det fler under detta året förutom denna? Låter även spännande med det där besöket på Museum of Islamic Art. Det hade jag gärna hängt med på. Finns nog mycket vackert och interessant att skåda där.

Suzesan sa...

Saft saft hallonsaft bättre saft har ingen haft:)*sjunger* Men för att retas jag har lingongrova hemma jag kan ta en bild så kan du och kolla och läska dig lite:)Jag lägger in den så kan du bestämma det själv*fniss*
Hoppas du får ta med kameran in. jag hade inte heller lämnat ifrån mig den.Jag litar inte på nån med nåt så jag har alltid med mig allt nästan med hänglås runt allt. Jag blir nervös om jag ska läman ifrån mig mina saker och då kopplar jag inte av.
Så snällt att ge dina vildkatter en festmåltid.
Sov Gott
Kram
Susanne

Emmama sa...

Attans baver, men det far bli en annan gang! :) UNDERBART att du funnit mina alskade sma filidutter! :) Kram!

Saltistjejen sa...

Ah så du ahr bokat resan nu! :-) Jag ska maila dig oc Kicki så vi kan bestämma en dag o en tid för en tröff.
Och du vad exotiskt med dadlar! :-)
Hoppas nu att det blir en bra dag imorgon och att du får ta fina bilder.
kramar!!

Marianne sa...

Norrsken och stjärnfall: Ja det ska bli skoj i dag, jag tar nog kameraryggan och låter kameran ligga där i, så får vi se hur det går. Är det alldeles stopp går vi kanske en sväng i islamska delen av Kairo i stället och tar museet en annan dag.

Polarkaka med en mild italiensk salami är jag dösugen på just nu ...

Ha det gott!

Simone: Å vad gott med rabarberkräm! Jag älskar olika fruktkrämer. Ekströms Extra Prima Hallonkräm med grädde, mmmm vilken dröm det är! Tänk om jag ändå skulle koka mig lite äppelkräm när jag kommer hem, äpplen har jag.

Ninni: Visst är det dumt! Men jag förstår att blixt är förbjudet eftersom det kan skada föremålen (har jag hört men jag fattar inte hur). I lilla museet vid Saqqarapyramiden får man fota, men utan blixt. På en del museer får man också betala extra för att fota, det tycker jag är helt okej.

Hehe, surströmmingen kan du få ta hand om när du kommer till Sverige. Jag lovar att inte länsa hyllorna : D

Klas blir borta en vecka, så det är ganska länge den här gången tycker jag. Å andra sidan blir han gräsänkling när jag åker till Sverige sedan.

Kram!

Marianne sa...

Anne: Tycker du inte om nyponsoppa? Jag älskar nyponsoppa och nyponmarmelad.

Visst är det helkonstigt när man måste lämna ifrån sig allt man har! Särskilt när man inte behärskar det lokala språket, för då känner man sig lite extra utlämnad. Det är ju i väskan man så att säga har sin trygghet lite grann också i det läget. Så var det i en butik (Metro) i Bulgarien, man fick inte ha med sig handväskan in i butiken! Och då kan man ju tycka att man kunde handla någon annanstans, men allt som fanns i hela stan var stora Metro och två butiker stora som en kvarters-Ica där de sålde mer än lokal ost, bröd och korv (väldigt förenklat). Jag var alltid sur när vi var tvungna att åka dit : )

Jag provade att jobba natt på sjukhus en sommar, det gör jag aldrig om. Skulle aldrig klara nattjobb, fattar inte hur folk orkar. Men en del verkar tycka att det är bra. Som sagt, något jag inte begriper. Jag är sååå trött på nätterna!

KRAM!

Kapten: Filidutter är hårda karameller, bruna som smakar lite salt och banan. Urgoda. Fråga efter dem i en godisbutik som har lösgodis. Det är Emmas fel, det var hon som började prata om filidutter och nu är jag helt såld. Så skyll sedan inte på mig när du också blir beroende : D

Man får äta lingongrova som godis, inte bröd. När jag bor hos min kompis i Stockholm brukar jag handla bröd i ett litet bageri som drivs av ... eh, jag tror det är Hare Krishna eller någon liknande sekt, men de bakar på biodynamiskt odlad säd osv. Himla gott bröd har de i alla fall.

Kram!

Desirée: Visst lär man sig massor på bloggarna! Helt obegränsat till ämnen dessutom, det är det som är så härligt. Om jag köper en bok om blommor lär jag mig ju bara om blommor, på bloggarna är det lite av varje varenda dag! Det är helt underbart tycker jag.

Det blir nog en resa till i år, för svärfar fyller 85 i sommar och han vill nog bli grattad lika mycket som svärmor blev nu när hon fyllde 80. Så tre resor i år. Men sedan får det nog vara bra med det.

Å vad synd att man inte kan beama sig! Då hade du kunnat hänga med! Nå, museet finns kvar och jag hoppas att vi också gör det några år till!

Kram!

Marianne sa...

Suzesan: Hihi, men jag har goa latmanslimpan hemma, gjorde en ny i går för den gamla har tatt slut : )

Jag tror det blir en tur i islamska delen av Kairo i stället om vi inte får ta med våra kameror. Båda två är vi fototokiga och kommer att ha kameror med oss. Rapport kommer!

Kram!

Emma: Man kan till exempel mellanlanda i Kairo på väg till Nairobi : )

Ja det är ditt fel att jag är beroende av filidutter nu!

; D

Kram!

Saltis: Ja, nu har jag bokat! Jag hade tänkt skriva till er i går kväll, men fastnade i bloggarna och sedan svimmade jag på kudden. Ska försöka skriva när jag kommer hem.

KRAM!

Anonym sa...

Kommande dadelblommor. Det kan inte vara lätt att vara dadelallergiker i din trädgård.

;)

Marianne sa...

Bert: Jag har som tur är begåvats med en kropp utan allergi mot just dadlar : D

Victoria sa...

Åh, vad roligt med bloggträff!!!

Anonym sa...

Åh Filidutter... salt, surt o sen sött!

KARLAVAGNEN sa...

Hur var det nu? Nu när vi har SVENSKT SMÅGODIS i MADRID, så kunde jag ju skicka dig... Allt det där söta som du drömmer om utom kanske filli-sprutter... Var på godis butiken idag och rapport följer...

Marianne sa...

Victoria: JAAA, det ska bli så roligt! Hoppas nu att vi får allt att gå i lås. Du vet hur man flänger fram och tillbaka när man är hemma i Sverige. Men försöka ska vi!

Kram!

Mette: Ja visst är de goda! De har allt, liksom.

Karlavagnen: TACK söta du! Men det funkar inte att skicka saker hit. Om de inte "försvinner" på vägen (i tullen eller så) får man betala hysteriska importtullar. Jag får göra chokladröror ett par veckor nu och nöja mig med det. Sedan får jag köpa på mig ett nytt lager när jag är i Sverige. Men TACK!!!

KRAM!

Jenny sa...

Jag kan hålla med och sakna allt... utom fläskkotletten :-). Generellt tycker jag att svenskt kött är så mycket tristare än amerikanskt (torrare och därför smaklösare), och framför allt griskött. Jag tror att det har att göra med att man "odlat" fram så magra grisar. Säga vad man vill om fett, men det SKA vara fett på kött -som man kan skära bort när man äter :-). Men allt annat är jag med på!! Kram!

Marianne sa...

Jenny: Jag håller med dig om det svenska köttet, det är ingen höjdare om man jämför med många länder. Men fläsk finns liksom inte att få tag i här, det är "haram" - förbjudet enligt islam. Och då är en svensk kotlett nog så god som omväxling till kossa, får och kyckling : )

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag har inte hittat de där filidutterna än men ska leta vidare! :)

Marianne sa...

Anna: De kanske finns i godisaffären bakom Hötorget?