torsdag 19 mars 2009

En lista

Operan i Kairo, det vita huset i mitten.

I dag passar en liten lista. För det roligaste som händer i dag är att jag ska ställa mig och stryka om en liten stund, och det vet ni ju själva hur kul det är så det behöver jag inte beskriva.

Den här listan hittade jag hos Truddelutt.

Höger- eller vänsterhänt: Högerhänt.
Humör just nu: Normalt glad, lite resfeber inför Stockholmsresan, lite dåligt samvete för att jag gör allt jag kan för att göra någonting annat än stryka, som att skriva den här listan …
Är det nåt du absolut inte äter: Haggis, njure och skalbaggar.
Kläder just nu: Fårskinnstofflor som jag har fått av svärmor, blå stretchbrallor, grå långärmad t-shirt och blå sjal.
Musik just nu: Vet faktiskt inte vad det är som spelas i gubbsens radio här ute, men någonting orientaliskt är det. Rätt fint, lite glatt och får en att försöka skaka på axlarna så där som magdansöser kan.
Vad sa du senast: Shukran gidden. Det betyder tack så mycket och det var till rörmokaren mr Fatih och hyresvärdens handgångne man mr Gamel som var här och tittade på toatanken som behöver bytas ut.
Om du var tvungen att leva i en annan tidsepok, vilken skulle du välja då: Haha, ingen aning. Hm, men då tror jag att jag skulle vilja vara Valide sultan, dvs sultanens moder i gamla Istanbul. Det var mäktiga damer det : )
Längd och vikt: 162,5 och väger alldeles för lite. Men det har jag efter pappa och beror inte på ätstörningar.
Hur många kuddar sover du med: En.
Favoritväder: Vaaarmt!
Om du var fast på en öde ö, 3 saker att ta med: El-make, smågodis och böcker.
Spelar du nåt instrument: Nej. Men jag spelade gitarr när jag var liten.
Morgon- eller nattmänniska: Beror på hur man ser på saken. Icke talbar på morgonen innan jag har fått kaffe men vaknar gärna rätt tidigt. Mer talbar hela kvällen men rätt kvällstrött.
Spara eller slösa: Anser själv att jag nu för tiden är rätt duktig, men om du frågar El-make så kommer han bara att himla med ögonen och säga ”hopplös”.
Vem är viktigast för dig: Min familj så klart.
Bästa film: Vet inte, finns många bra.
Tror på liv på andra planeter: Borde det finnas, någonstans, även om det bara är lysmaskar eller om det inte finns kvar längre.
Kommer du ihåg din första kärlek: Ja.
Har du några homosexuella vänner: Ja. Konstig fråga. Eftersom jag inte är inblandad har jag inte med att göra vad folk gör i sängen.
Tror du på att det är möjligt att vara trogen för alltid: Ja.
Hur många barn har du/vill du ha: En son.
Bio eller promenad: Promenad till bion? Varför måste man välja?
Snarkar du? Kan jag väl aldrig tänka mig?
Rädd för insekter? Ja, såna jag inte vet vilka de är och vad de vill mig.
Äckligaste insekten: Alla. Nä förresten, kackerlackor är äckligast.
Bästa bok? Det går inte att kora en enda bästaste.
Vad vill du jobba som? Prima ballerina. Next life kanske …
Pizza eller hamburgare? Pizza ena dagen och hamburgare nästa.
Stökigt eller välstädat? Välstädat, åff kåårs.
Gungar du på stolen? Nej.
Skulle du någonsin få för dig att hoppa bungy-jump? Never ever. Vissa saker är bara så totalt onödiga.
Hur många syskon har du? Inga. Men har alltid velat ha en tvillingsyrra som är exakt som jag. Haha, det är jag ensam om : )
Vad är du mest rädd för? Att det blir katastrofer som gör att vi blir utan hus och hem och mat och kläder.
Är du rädd för blod? Eh? Som i ”blodet droppar”?
Saltar du på maten? Ja
Gillar du att sjunga? Jag går alltid runt och trallar när jag är ensam hemma. Just nu är det Take a chanse on me med ABBA.
Vilket gymnasieprogram går/gick du och varför? Humanist för språken.
Anser du att du är stark? Starka Adolfina, det är jag det. Jag är faktiskt starkare än jag ser ut, men slipper jag bära så är jag bara glad för det.
Brukar du sola? Nej, inte nu längre. Har inte riktigt tålamod till det.
Vad gör du om du får hicka? Säger som Truddelutt: Hickar förstås.
Röker du? Ja.
Snusar du? Nej.
Kaffe, te eller inget? Båda. Varför måste man alltid välja när det är listor?

16 kommentarer:

Taina sa...

Kul med en lista ibland. Jag tror jag stjäl den här av dig om det är ok.
På tal om strykning så finner jag det ganska rogivande...så stryk och njut!
Kram

Anne sa...

Vet ju att du ska till Sverige i mars, men när exakt är det du åker?
Hihi, så de har svängt skylten rätt nu. Det där var allt riktigt roligt, undrar om nån fick skäll för misstaget att ha vänt skylten upp och ner....
Roligt lista!
Det där med salta på maten förresten. Jag gör också det, men smakar alltid först. Saltar inte bara på rutin det första jag gör, men många gör ju det. Utan att smaka så börjar de med att det först både salta och peppra lite extra vid bordet innan de hugger in på maten. KRAM!

Marianne sa...

Taina: Stjäl den gärna! Jag kommer och kikar.

Du är alltid hjärtligt välkommen att komma hit och stryka om du behöver lite avkoppling : D Allvarligt talat, dammsugning är arton gånger värre. Jag stryker hellre än dammsuger. Och det är rätt skönt att få undan allt på en gång - tvätta och stryka samma dag. Nu har jag bara jeansen och ett par koftor kvar i alla fall, ska ta det nu i kväll så kan man ställa undan strykbrädan sedan.

Kram!

Anne: SKA DU TILL SVERIGE!!! VI MÅSTE SES!!! Jag mejlar dig med en gång!

Misstänker starkt att någon fick sparken för skylten. Människosynen är lite annorlunda än hemma i Sverige ...

Håller med om att man måste smaka innan man saltar. Fattar inte heller folk som saltar innan de ens smakar, tänk om det blir för salt? Ett undantag är när jag beställer pommes här i Kairo, den har nästan inget salt på sig och det har jag lärt mig vid det här laget. Nu ska jag mejla dig!

KRAM!

Emmama sa...

Så du har alltså vågat smaka haggis - STARKT av dig! :)

Kul lista! Kram!

Anonym sa...

Intressant.. prima ballerina. Den ser man inte ofta!

StrandMamman sa...

Kul lista!!
Strykning är pest och pina, dammsuger många gånger hellre.
Tralla på!

Kerstin sa...

Vad kul att få lära lite mer om dig. Haggis har jag aldrig smakat och skulle aldrig våga heller. ;)
Ha det gott.

Anonym sa...

Stryker gör kära mannen. Mest beroende på att det oftast är hans vita skjortor som behöver strykas.
Kul att få veta lite mer om dig. Välkommen till Sverige. Hoppas att det blir lite varmare tills du kommer. Idag sken solen men det blåste ishavsvindar och nu är det minusgrader utanför fönstret.

Annika sa...

Jag vill också vara prima ballerina i mitt nästa liv...så kan vi vara premiärdansöser på operan tillsammans :-)
KUL lista!! Den kommer jag nog att sno en dag när bloggtorkan knackar på. GILLAR ju listor extremt mkt.
Skalbaggar??? ALDRIG i mitt liov att jag skulle äta det. NO way!
Och aldrig att jag skulle prova bungy jumping...

KRAMAR!!!!

Suzesan sa...

Skalbaggar kan jag tänka mig är riktigt äckligt. En gång åt de såna i nåt crazy program på TV och jag får kväljningar bara jag tännker på det. Jag hann inte slå över. Sen skrattade jag åt Ehh som i blodet droppar. Roligt:)
Öde-ö-svaret var ju bra. Du skulle klara dig tills godiset är slut... då tror jag att du skickar El-Make på en flotte för att köpa mera:)
Kul lista
Kram
Susanne

Anonym sa...

Lysmaskar.

Ha ha hahha!!

Jag älskar din humor.

Kul lista, förresten, jag tror jag snor den!

Erica sa...

Vilken rolig lista :) Roligt att läsa :)
Själv tycker jag det var riktigt kul det där med syskon... var nämligen likadan när jag var i mellan-högstadieåldern. Jag ville hemskt gärna ha en tvillingsyster, men för mig bottnade det i att jag under den perioden slukade böckerna om tvillingarna Jessica och Elisabeth i Sweet Valley... :D

MVH

Anonym sa...

Men vad bra .. då fick jag nästan ett CV innan vi ska träffas *skratt*

Åh, ser så mycket fram emot att träffas, vad kul det ska bli!
kramen!

Marianne sa...

Emma: Haha, ja här skulle jag nu kunna utmåla mig som väldigt modig och duktig, men NEJ jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att ens smaka på haggis. Blä och fy det låter så äckligt så nej! Samma som med skalbaggar, tarantellaspindlar och annat äckel, skulle inte ens kunna smaka! Aldrig, never ever : D

Kram!

Tesstamente: Hej och välkommen hit! Hehe, nej det är väl ett lite ovanligt drömyrke, den enda jag vet som delar den drömmen är Annika (se kommentar nedanför). Sökte in till Operans balettelevskola när jag var liten, men kom inte in. Nästa liv kanske? : )

Strandmamman: Vi kan dela äldreboende med andra ord. Du dammsuger och jag stryker! : D

Marianne sa...

Kerstin: Haha, nej jag skulle aldrig heller vilja smaka haggis! Aldrig, aldrig, aldrig. Eller larvägg. Bläää!

Ordnar du lite sol tills jag kommer till stan?

Kersti: Ja vi har ju en lite mer traditionell arbetsfördelning, Klas drar hem pengarna och jag stryker skjortorna. Vilket passar mig utmärkt för då får jag tid med annat också i stället för att häcka på ett kontor hela dagarna : ) Men det blir andra bullar den dag vi flyttar till Sverige och jag också måste jobba igen.

Jag hoppas verkligen att kung Bore drar sig undan till nästa vecka, misstänker starkt att jag kommer att frysa ihjäl annars!

Annika: JAAA, det låter som en bra plan! Vi blir prima ballerinor tillsammans på Operan i nästa liv! Förresten, ska vi ta Stockholms eller vilken ska vi välja tycker du? Och så ser vi till att Nurejev är samtida med oss! : D

Visst är det onödigt med skalbaggar och bungy jump! Fast jag har en kompis som har testat skalbaggar, hon tycker att man ska testa allt, sedan kan man säga nej nästa gång om man inte tyckte om det. Men jag tycker att man i det fallet kan säga nej från början! Hahahaha, uäää!

KRAMAR!

Marianne sa...

Suzesan: Jag är så tacksam för att jag inte är född som indian i Amazonas djungler och måste äta larver och skalbaggar! Pizza, sushi och biff passar mig mycket bättre : D

Helt klart att jag skulle skicka iväg honom på en flotte för att skaffa mer godis till ön när det hade tagit slut, hahahaha!

Kram!

Matilda: Sno så mycket du vill! Jag kommer och kikar på din. Haha, tänk om en av stjärnorna egentligen är en planet full av starkt lysande lysmaskar!

Erica: Men visst hade det varit mysigt att ha en tvillingsyster som tyckte allt precis likadant som en själv! Då behövde man aldrig bli osams med sin syster för då skulle hon också tycka att det var min tur att leka med Barbien eller vad det kunde vara. Hon skulle alltid hålla med, liksom : D

Sanne: Hahaha, ja vad bra! JAAA det ska bli så jättekul att ses!

KRAAAM!