onsdag 1 juli 2009

Onsdagsrecept: Hallonglass

Hallonglass. Fotot lånat från www.fotoakuten.se

Jag lovade att dela med mig av receptet på hallonglassen som jag gjorde i fredags. Det här receptet förutsätter glassmaskin, men man kanske kan göra det genom att gå och röra runt i smeten med jämna mellanrum när den står i frysen också, det vet jag inte. En glassmaskin är i alla fall väl investerade pengar om man äter mycket glass, för det är så pass enkelt att göra och det blir ju så mycket godare än "köpeglass".

Receptet är hämtat ur receptboken som följde med glassmaskinen, och heter Recept - Glass & Sorbet från Philips

Hallonglass
250 g hallon, färska eller osockrade frysta
1,5 dl strösocker
2 äggulor
2 msk citronsaft
2 dl mjölk
1,5 dl vispgrädde

Rensa de färska bären eller låt de djupfrysta tina. Mosa dem väl i en matberedare eller mixer om du vill ha dem finfördelade, annars går det bra att göra det för hand.

2 äggulor vispas med sockret (äggulorna kan uteslutas, men det ger en krämigare glass - gå i så fall direkt vidare till nästa steg).

Blanda alla ingredienser till en slät, luftig smet. Starta glassmaskinen och häll i blandningen.

Hur själva glassmaskinen fungerar går jag inte in på här, om du redan har en så vet du, och om du går och köper en så följer instruktioner med i köpet.

Hoppas det blir gott!


PS. jag har även lovat recept på pannacotta, men jag väntar med det tills Petra är tillbaka i bloggvärlden igen efter semestern, eftersom det är hon som har frågat efter det.

9 kommentarer:

Hannu på Langeland sa...

Jag har beställt en glassmaskin, den ska komma i dagarna. Då du!

Desiree sa...

Åh låter ju supergott. Verkligen passande recept så här i hettan. Då är det verkligen inte dumt att svalka sig med god glass. Tyvärr har jag ingen glassmaskin här men det går ju alltid göra iallfall fast man måste går till frysen och röra med jämna mellanrum.

Anna sa...

Tack för receptet.
Tyvärr så har jag inte någon glassmaskin utan min gamla hederliga frys får duga.
Tror att man får ta bort mjölken och vispa grädden bara.
Det blir nog en alldeles förträfflig glass.

Otta sa...

Härligt, tack! När kommer Petra tillbaka??? ;-) Jag skulle "behöva" hallonpannacotta till den 14:e!
:-)
Kram

Annika sa...

mmmm...en sådan glass skulle man ha här i hettan i Sthlm nu!!
Mumsigt värre!
Ser supergott ut!
KRAM!!

Suzesan sa...

Läskande. Gott med GLASS:)

DET blir krämigare glass tycker jag när man gör den själv. Jag Måste skaffa en glassmaskin.


Ha en bra dag
Kram
/Susanne

Emmama sa...

Vad gott! Det är kaske nåt man skulle satsa på för då vet man allt som är i glassen och slipper det där extra som finns i köpeglass.. Låter supergott!

Kram!

Marianne sa...

Hannu på Kinnekulle: Hej Hannu och välkommen hit! Är det du som har skrivit kokböcker, som Simone har skrivit om? Jag var snabbt inne hos dig och kikade, vilka fantastiska sommarbilder du bjuder på! Kommer tillbaka lite senare och läser också.

KUL att du snart har glassmaskin - du kommer inte att bli beskviken!

Desirée: Jag har aldrig lyckats med sån glass som man ska röra om i frysen, men med glassmaskinen har jag aldrig misslyckats. Jo, förresten, melonglassen blev inte god, jag gjorde nog inte rätt med den. Här är det dessutom rätt svårt att komma över ens någorlunda god glass, man måste åka till andra sidan stan där Baskin Robbins har en butik. Så jag är extra glad för min maskin!

Kram!

Anna: Väl bekomme! Hoppas att den blir bra. Det stämmer nog som du säger att man ska vispa grädden innan man rör ner den när man ska frysa glassen på vanligt sätt.

Marianne sa...

Otta: Petra kommer inte tillbaka förrän i augusti någon gång, men jag kan skicka recept till dig!

Kram!

Annika: Du får åka in till Lejonet o Björnen eller någon liknande glassaffär! I Stockholm finns ju en hel del bra glass nu för tiden!

KRAM!

Suzesan: Allt hemgjort är alltid (nästan) godare. Och så vet man ju att man slipper konserveringsmedel och allt vad det är. Plus att man har i riktiga frukter och bär, det blir GOTT! Ja, skaffa dig en glassmaskin, det är oslagbart bra!

Kram!

Emma: Det är superbra att veta vad det är maten man stoppar i sig, och när glassen är hemgjord är det garanterat bara äkta frukt och bär i stället för smaktillsatser och en massa konstigheter! MYCKET godare, och så blir det rätt nyttigt också, för bär, ägg, mjölk är nyttigt : ) Lite socker och grädde skadar inte!

Kram!