tisdag 7 juli 2009

Tisdagstokig

Två av våra Benjaminfikusar har fått knoppar!

Det blev ett sent inlägg, det här. Men jag kände att jag var tvungen att klara av dagens jobb innan jag fick roa mig. Och eftersom jag i dag blev smått tokig på de snälla raringarna som ska fixa il-Makes badrum, gick ett antal timmar till spillo. Jag försöker tala om att jag behöver inte veta om de nya rören är galvaniserade eller i plast eller vad det nu kan vara frågan om. Jag vill inte veta om det är fem millimeter mellan två olika saker eller fem centimeter. För mig totalt onödig information. Det enda jag vill veta är när de ska sätta igång, och när de beräknar bli klara. Men jag uttalar det säkert konstigt - I do not want to know - för det är ingen som begriper vad jag säger, så jag får veta allt i alla fall. Nå, till slut skickade jag upp dem till Maken, så fick han ta hand om material och metod och millimetrar.

Det kommer nu att dras nya rör utanpå väggen och så struntar man i dem som ligger inuti. Tack vare det torra och varma klimatet kan man tydligen göra så, för det torkar upp så snabbt inuti väggarna av sig själv. Nå, det är Hyresvärdinnan som har avgjort den saken och eftersom det är hennes hus får hon bestämma. Jag blir ändå bara glad att slippa sitta här i mer byggdamm än nödvändigt.

En sak jag i alla fall har sluppit att bli tokig på är strömavbrotten. Detta tack vare att jag har en laptop och inte en stationär dator. Så när strömmen går kickar bara batteriet in i stället och inga av mina ändringar i texten går förlorad. DET kan jag tala om är en gudagåva när man har suttit och letat efter ett ord eller uttryck en bra stund och till slut äntligen hittat tråden och lyckats nysta upp den. Det hade blivit katastrof och ilsket utbrott annars, det kan jag lova. Och jo, jag är ändå rätt duktig på att spara ofta.

Just nu ligger Stina här bredvid mig och spinner som en tok. Bäst jag gosar lite med henne nu.

7 kommentarer:

Marianne sa...

Strömavbrott - Fy, det har jag nog av idag p.g. av åska klippt hela dagen. Annelie försökte fixa några foroutskrifter i min skrivare, och det gick till slut. Jag försökte fixa matlådor till gubben i morgon. Men strömmen kom och gick hela tiden. Det har varit ett herrans oväder precis över oss i dag. Men till sist fick jag till en fläskpannkaka i ugnen. Så morgondgagens lunch är räddad.
Min bil blev klar idag - kors i taket. Hoppas nu att ni får det gjort så smärtfritt det bara går.
Kramisar..
/ps. hinner inte skriva mer. Måste fortsätta med boken.Är mitt inne i den. Nu är jag himla nyfiken på fortsättningen..jösses vilken sörja.../ds.

Saltistjejen sa...

TUR att du inte förlorat något i datorn när strömmen går! Men juag fröstår att du blir lite frustrerad över att hantverkarna tror att du är derasw kollega... ;-)
Hoppas att de snart blir klara med att fixa rören så att du får mer arbetsro.
Kram!

Otta sa...

Det låter som det kommer att gå smidigare med dina hantverkare nu - du är säkert klar med det snart! :-)

Att skriva inlägg i din blogg är viktigt - för oss läsare - men, men, det är faktiskt betydligt viktigare att gosa med sin katt!

Hoppas att du får en bra onsdag!
Kram

Marianne sa...

Marianne i Sverige: Ja visst är det en riktig soppa, där i boken!

Skönt att du har fått din bil igen och att allt ordnade sig trots strömavbrotten. I Sverige är man ju inte särskilt van vid det, till skillnad mot oss luttrade efter att ha bott i Bulgarien. Där var det vardagsmat, bokstavligen. I Turkiet var det sällan och här är det också ganska sällan det händer.

Trist med åskvädret, men det är rätt skönt efteråt när det har rensat luften lite. Hoppas det blir en fin dag i dag!

Kramar!

Saltis: Ja herregud vad man dessutom måste argumentera ibland för så enkla saker som att de ANTINGEN måste ha SAMMA kakelplattor ELLER ALLA NYA, ELLER dra ledningarna utanpå så att kaklet inte förstörs ... LIKNANDE kakelplattor, jag tror jag smäller av. Och så divideras det om att flytta varmvattenberedaren till tvättstugan bredvid och så vidare och så vidare och så vidare. Jag tror jag smäller av snart. Jag skiter fullständigt i vad de gör så länge det funkar, inte ser FÖR jäkligt ut och går FORT. Just nu håller jag på att få blodtryck av allt argumenterande. Och så pratar man om det ena och de om det andra. Kan vi hålla oss till en sak i taget??? STÖN! Tack för att jag fick gnälla av mig.

KRAM!

Otta: Smidigare? Smidigt blir det när de är klara. Som du ser i det jag skrev här ovan till Saltis ... Jag är just nu blå i huvudet med spända halsvener, ungefär. Känns det som.

Jodå, jag försöker skriva inlägg varje dag, och hoppas att det inte ska bli fler störningar nu (fast det blir det) så att jag kan klara av dagens jobb och sedan roa mig igen. Jag måste göra minst ett kapitel om dagen för att hinna till deadline. Som tur är har jag de långa kapiteln nästa vecka när Klas är i Sverige.

Stina hälsar och tackar för omtanken : )
Kram!

Otta sa...

Ett kapitel om dagen! Det är ju helt otroligt! Hur kan du vara så snabb???

Desiree sa...

Jag har full förståelse för att du inte vill ha reda på alla detaljer om de där rören. Det skulle jag inte heller vilja veta. Hoppas att det ordnar sig relativt smidigt med makens badrum och att de blir klara snart så att du får ha ditt hem ifred från diverse hantverkare. Tur iallfall att du slipper strömavbrott. Ha en bra dag trots hantverkare. Du får ta och fokusera på trevliga saker som att gosa med Stina istället.

Marianne sa...

Otta: Vet inte om det är snabbt. Nu är all text inskriven i datorn, så att säga, så nu är det "bara" bearbetning av texten. Inte så mycket mekaniskt jobb med andra ord, utan mest tankearbete.

Kram!

Desirée: Eller hur! Jag begriper inte varför det är så kul att ge mig all den där onödiga informationen! I dag ska röris komma "vid lunch" och påstår att det ska bli färdigt i dag också. Vi får se. Jag har cola och vatten i kylen att vattna honom med i alla fall.

Kram!