söndag 19 juli 2009

Svammel

Istanbul.
Utsikt över norra sidan av Gyllene hornet från Topkapi-palatset. Galatatornet sticker upp över stadsdelen som förr hette Galata men i dag är omdöpt till Karaköy. Tornet byggdes 1348 som en del i det försvarssystem genuesarna konstruerade för att säkra sin koloni. Tornet hette på den tiden Kristustornet. I dag är tornet renoverat och högst upp finns ett kafé och en restaurang. Från tornet har man utsikt över hela staden.

I dag har jag varit på gym. Jag brukar variera vilket gym jag går på och i dag valde jag Makens badrum. Å böj och krama ur trasan, å sträck och skura väggen, å böj och krama ur trasan, å sträck ... Varför betala för någonting när man kan få det gratis och dessutom förena nytta med nöje?

I morgon ska jag väl få lite nya foton härifrån Kairo för i morgon ska jag på en rolig utflykt. Jag ska nämligen på bloggträff! Det är Otta som är i stan och vi ska ses vid Khan el-Khalili, de stora basarkvarteren. Där ska vi strosa runt och kika lite i affärer, ta en fika och sedan åka vidare till stadsdelen Zamalek där vi ska kika i fler affärer och äta lite lunch. Otta har visserligen ingen egen blogg, men det kan väl få räknas ändå?

12 kommentarer:

Suzesan sa...

Det räknas. Att du ska fika med Otta.

Coolt att ni ska ses. Det kommer bli toppenkul är jag säker på.

Som svar på här nere en fråga om Carina. Ja det finns flera som är vidrigt elaka mot Carina, men hon är tuff.

Hon visar "alla" elaka kommentarer.
Ja de som är hyfsat hanterbara. Jag var inne och skrev hos henne idag.
Ge henne lite "fighteranda." Har inte gjort det på länge. Jag blev skogstokig på de som är elaka mot henne. HUR HUR KAN MAN.

Ha vilken gympa men den blir ju mer effektiv... för man rör andra muskler än på gym...:)

Ha en bra kväll och en härlig morgondag med Otta på lunch shopping och promenad,

Kram
/Susanne

Laura sa...

Haha, hemmagym är de bästa, man får träning samtidigt som hemmet blir rent! Nöje skulle jag dock inte kalla det.. :)

Vad roligt med bloggträff! Alltid kul att träffa folk vars blogg man har läst länge, det känns ju som om man "känner" den personen på sätt och vis. När kommer du till Istanbul då så vi får ta en bloggträff? :)

Kram!

Anonym sa...

Tack för rolig blogg så här på morgonkvisten...och tack för tips på andra läsvärda sidor. Det är ganska facinerande att läsa om livet på andra ställen. Som att ha fått en hel rad med ny bekantskaper, faktiskt extra trevligt när man själv bor "utomlands"
Monica Pizanias, Kalymnos, Grekland

susanne sa...

ha ha.. Om det var Kamprad som uppfann "PlattaPaket" kan han ta åt sig äran att mina biceps börjar likna Karl-Alfreds!
Vårt hemmagym har under den senaste tiden bestått av företrädelsevis lyft och montering av innehållet i "PlattaPaket"
Även instuvning av PP i vår lilla Toyota har visat sig ge grym träningsvärk *L*

Så varför betala dyra träningskort???
Kram och ha en härlig dag imorgon!
(ser fram emot bilder och berättelser!)

Marianne sa...

Monica: Tack själv! Du kanske ska börja blogga? Säg till i så fall! Nå, det passar inte alla, det måste man känna att man villl, så jag menade inte att pressa dig eller så.

Men det ÄR verkligen så att man får en ny rad vänner, och det är någonting speciellt för oss som bor utomlands, tror jag. Vi har visserligen vänner och bekanta runt om oss, vi har våra gamla vänner kvar i Sverige, men vi har kanske inte så många svenska vänner i vår omgivning. Och ens rötter gör sig nog extra påminda när man lever i "exil" som vi gör. Kanske är det att man har en speciell sorts personlighet också som gör att man alls har flyttat? Att det finns någon eller flera gemensam nämnare som gör att man "klickar"? Jag vet inte, men jag vet att jag har fått nya vänner. Några har jag träffat i verkliga livet och jag tyckte precis så mycket om dem som jag trodde att jag skulle göra, dvs jättemycket. Andra har jag inte träffat men tycker så mycket om ändå. Vissa kommer jag kanske aldrig att få träffa, men jag vet att de finns ändå. Speciellt väl märks det när man får en motgång i livet, när det känns lite tungt, då känns allt genast så mycket bättre när alla bloggvänner håller en under armarna. Det är helt fantastiskt!

Kram!

Susanne: Hahaha, ja träning kan man få på många olika sätt! PP kan faktiskt vara riktigt tunga, jag har den senaste omgången i färskt minne, det var när vi flyttade hit. Så när man har bänkpressat med dem så att de har hamnat på rätt plats, då blir det också böj och sträck och utfall när man jagar små förlupna skruvar!

Det var en toppendag! Bilder från stan kommer lite i taget.

Blir det fint där hemma? Bilder?

Kram!

Marianne sa...

Suzesan och Laura: Jag måste lida av vätskebrist, jag har ingen aning om varför jag hoppade över er! FÖRLÅT! Det var verklige INTE meningen!!!!

Suzesan: Tack, vi hade en toppentrevlig dag! En riktigt trevlig tjej! Jag skrev om dagen i nya inlägget, så där kan du läsa om den.

Jag förstår inte varför folk vill vara elaka mot en kvinna som har förlorat ett barn, dessutom på ett så fruktansvärt sätt. Sjukdomar som tar livet av barn (ja vuxna med så klart) är grymt, men på det sätt hon förlorade sin dotter är ju så ofattbart grymt. Jag vågar inte gå in och skriva hos henne, då kanske man lockar till sig sådana där tokjönsar och det vill jag helst slippa. Bra att du är stark och gör det!

KRAM!

Laura: Hehe, nej, nöjet är väl att man leker gym så att man liksom leker medan man gör det tråkiga. Som Pippi Långstrump när hon skurade ungefär : D

Jag funderar lite på att åka till Istanbul i september, har inte bestämt mig än. Det beror lite på exakt när jag är helt klar med boken, dvs jag kan inte åka förrän den är korrekturläst och klar och skickad till tryckeriet. Hur länge är du kvar?

KRAM!

Anonym sa...

Marianne
Det kanske finns fler Monica Pizanias på Kalymnos men är ganska säker på att detta är samma Monica som på Greklandssajten kalimera.se har en blogg där hon skriver mycket underhållande och bra om livet på Kalymnos och Grekland. Och en hel del har handlat om katter!
Mica

Laura sa...

Men snälla vän, ingen panik! Jag har ju fortfarande inte svarat på dina kommentarer som du skrev inne hos mig för flera veckor sedan!! :S *skäms* Dessutom så har jag nog inte sett någon som besvarar kommentarer lika aktivt som du gör, vissa kommentarer som "Oj vad fin" o.dyl. brukar jag bara publicera utan svar.. Och så skjuter jag ibland upp kommentarssvarandet så de bara hopar sig tills jag sist tar mig i kragen och svarar på dem. Men svar på några av dina kommentarer ÄR på kommande! Jag har inte publicerat dem ännu för att jag inte ska glömma bort att svara på dem!

Låter som om du hade en lyckad bloggträff idag, och oj, vad mycket godis du fick! Mums!

Jag är nog kvar här tills oktober/november, om inte något jobb dyker upp i Finland tidigare än det. Så om du kommer i september så kan vi väl försöka träffas?

Kram!

Marianne sa...

Mica: Jag försökte hitta Monicas blogg på Kalimera, men lyckades inte! Vilken rubrik ska jag leta efter? Vet du? Ska förresten försöka googla, det kanske kan hjälpa! TACK för tipset!

Laura: Ingen fara! Jag brukar svara på kommentarer minst en gång om dagen, för när det hopar sig för många vet man till slut inte var man ska börja. Och så tycker jag ju att det roliga med min blogg är dialogen, inte bara att jag får skriva. Annars tycker jag nog att de flesta av de bloggar jag läser alltid svarar alla personligen, det finns undantag, men de flesta gör det. Men ibland lämnar jag bara ett "å vad fint" eller en smajli (hur stavas det) för att visa att jag har varit där, och det finns egentligen inte mycket att svara på det, som du säger.

Om jag kommer i september ska vi ABSOLUT träffas, det vill jag!

Kramar!

Anonym sa...

Kalimera!
Klicka på rubriken Blogghörnor som ligger på vänstra sidan på startsidan, där under hittar du Monica Pizanias blogg. Bloggarna som finns där är lite annorlunda upplagda med ett inlägg per sida eller hur jag ska uttrycka det.
Mica

Truddelutt sa...

Om jag får säga så tror ju jag att det är roligare att gå på gym (har aldrig varit på ett sådant) än att städa badrummet. Eller städa överhuvudtaget faktiskt. Hör inte till min favoritsyssla alls.


Ha en trevlig dag!!!

Kram

Marianne sa...

Mica: TACK! Nu hittade jag hennes blogg. Ska bara få tid att läsa också! Synd att man inte kan bokmärka själva bloggen, bara Kalimera-sidan. Men, men, det går ändå : )

Truddelutt: Hehe, nej det är inte min favoritsyssla heller, men om man leker lite när man håller på så blir det roligare : D

Kramar!