måndag 13 juli 2009

Vad ska jag göra?

Här ligger Lilla Lull (i bakgrunden) och Lilla Gull (längst fram)
och sover i skuggan utanför köksfönstret.

Nu har Lilla Lull klonats och fått en syster/bror. Så nu är de två. Jag trodde att det bara var en unge eftersom det inte dök upp några fler på två dagar. Men nu i morse har det alltså blivit tillökning. Bra på ett sätt, för jag tyckte synd om Lilla Lull som var så ensam. MEN Lill Gulls ögon är om möjligt värre än Lilla Lulls. Lilla Lull verkar rätt okej nu, jag tvättade ögonen i morse igen, men jag har också sett henne tvätta sig själv nu. Så varet verkar försvunnet. Jag tvättade också Lilla Gulls ögon, men då började hon blöda!

De har ätit lunch nu bägge två, och efter det verkar de faktiskt piggare. Och så ska Maken åka förbi ett apotek och köpa ögondroppar till dem, så jag får börja med det i kväll. TACK Christel för det tipset och lite förklaring om vad det kan vara - kattungeförkylning som sätter sig på ögonen.

Ja ni förstår att jag har mycket att stå i. Och jag blir alldeles nervös när jag hör att de skriker efter mamma och så kommer hon inte! Just nu vet jag inte alls var hon är.

Men nu ska jag försöka jobba lite!

16 kommentarer:

Otta sa...

Kära nån! Vilka små stackare. Det skall ju vara mycket farligt med förkylningar för katter och säkerligen i ännu högre grad för kattungar. Så omtänksamma ni är. Det är inte konstigt att det kommer så mycket katter till er! Ni ger mat till dem, men det är bara en sak, ni ger dem framförallt mycket kärlek och omsorg och det är det viktigaste. En katt kan man aldrig lura! De vet vilka som är goda och vilka som är onda.

Lycka till!
Kram

Laura sa...

Små stackare! Det syns ju t.o.m. på bilden att lilla Gulls ögon inte riktigt är som de ska! :S Vad snälla ni är som tar hand om dem så! Hoppas att bådas ögon blir bra nu och att de tillfrisknar från förkylningen eller vad det är!

Kram!

Marianne sa...

Otta: Som tur är går det att fånga de här små rackarna, och när man väl har dem i knät håller de sig rätt lugna, även om de är lite rädda. Cous-Cous och hennes bröder gick inte att komma nära, de sprang iväg. Lite mat verkar göra susen också, de blir piggare och piggare och ögonen blir klarare och klarare.

Nu ses vi snart!
Kram!

Laura: Ja, jag höll nästan på att börja gråta när jag såg Lilla Gulls ögon i morse. Men nu är de bättre i alla fall, hon kan öppna dem själv. Hoppas verkligen att de ska bli friska. Nu har de precis ätit med mamman, bästa sättet att få henne till dem är med en skål mat!

Kram!

Suzesan sa...

Åhh Lilla Lull och Lilla Gull. Du Lilla och CousCous och MumsMums och Muffins. Jag tror jag smäller av så fina namn.

Men vilken kattmamma.
Hon förstår inte kanske.
Men vilket förtroende du har fått. Snart har du alla Kairos katter hemma hos dig. Haha. Det sprider sig snart att hos Marianne har katterna det bra. Vad snäll du är. Vilken tur Lilla Lull fick sällskap. Bryr sig inte de andra kattungarna om dem. Leker de inte ihop.

Ha en bra jobbare dag
Kram
/Susanne

ab sa...

Men de små stackarna. Finns det kattvitaminer och babykattmat i Kairo? Det skulle de behöva. Jag vet inte hur gamla de är, men grädde (om nu det finns) och mosad banan kan vara mums för småkatter.

Håller med - rart av dig att ta hand om dem. Men hur kan man låta bli när de ligger där och piper?

Säg ifrån om du behöver få något skickat från Sverige.

ab sa...

PS - undrar inte om mamman är ute och försöker jaga ihop lite mat till sina barn. Det kanske inte är så lätt? Har du försökt ge dem rå fisk (man fryser den lite först för att döda parasiter) och rått kött?

Marianne sa...

Suzesan: Nej, jag tror att kattmamman är för ung. Hon har inte riktigt fattat att hon är mamma och vad det innebär. Cleo var ju riktig morsa, tog hand om ungarna minutiöst och passade dem och allt. De andra tre, som är rätt stora nu, är ute på vift och kommer bara och hälsar på lite då och då. Cous-Cous kom och åt söndagsmiddag i går. Så de har flyttat hemifrån : )

Tack, ska koncentrera mig lite nu när jag har svarat på alla kommentarer!
Kram!

ab: Jo, kattungemat finns, jag ska förbi en djuraffär i morgon efter tandläkaren har jag tänkt. Då ska jag köpa lite sånt. Har inte vågat ge dem grädde, för jag har hört att det inte är bra för kattmagar. Jag vet inte? Nu har jag bara gett dem burkmat, för det är ju lite sås i det också. På så sätt får de extra vätska i sig också. Och om det är lite socker så tror jag att det bara är bra, de behöver nog all energi de kan få. Fisk skulle de ju kunna få också, ja.

Jag tror inte mamman är ute och jagar mat, för hon får ju mat av mig flera gånger om dagen. Och hon vet nu att ungarna också får. Hon äter ihop med dem. Hon är nog bara ute och leker ... Vildkatterna generellt får bara torrfoder två gånger om dagen, men de här ammande mammorna behöver mer, och ungarna. Om hon nu ammar så mycket, men lite ammar hon, det kan jag se på hennes tuttisar. Och ju välnärdare hon är, dess mer mjölk får hon.

Tack snälla du, men det går inte att skicka grejor hit. Om de alls kommer fram tar de ut en hysterisk importskatt. Nu minns jag inte vad vi fick hitskickat i början, men det var någonting som inte var dyrt, och vi fick betala 400 i tull! Klas åker till Sverige i natt och har en lååång lista med sig : D

Marianne sa...

ab: Det kanske finns en Lull-Lull också någonstans som hon är hos ... Vi får väl se om det dyker upp fler!

Anonym sa...

Hej Kattmamman!

Det finns brostmjolksersattning pa Apoteken har, bara att blanda ut med vatten. Detta ar jattebra for sa sma kattungar.Ge inte gradde eller mjolk for katter ar laktosintoleranta. Om det blir mera problem, eller om du vill ge dem ett hem- ring S.P.A.R.E!
Kram Malin

Saltistjejen sa...

Men oj!!! Ett litet syskon!
Hoppas att ögonen bättrar sig med dropparna. och att de växer till sig av maten du ger dem.
Å vilken Kattmamma du är Marianne!!! :-)
Lycka till!!!
Kramar!!

Desiree sa...

Oj oj så det dök upp ytterligare en liten. Du är så himmla gullig som tar så väl hand om dessa små liv. De är nog evigt tacksamma för mat, husrum och även någon som pysslar om ögonen på dem. Hoppas de tillfrisknar snart och mår bättre. Man tycker ju synd om stackarna som är så små, hemlösa och dessutom har ögoninfektioner. Då är det ju inte alls lätt att klara sig. Vad fint makens badrum blev förresten och så himla skönt att det inte blev så illa som du befarit utan att de blev klara snabbare än vad du räknade med. Riktigt snyggt kakel och snyggt med inklaklat badkar. Ha det bra.

Marianne sa...

Malin: Ja men visst ja, det var ju DIG jag skulle ha frågat, så klart! Du har ju vanan inne efter en hel låda full med kattungar! Jag ska köpa bröstmjölksersättning i dag, får åka förbi ett apotek på hemväg från tandläkaren. Nu verkar de bättre i alla fall. De är riktigt pigga och leker och skuttar och har sig. Och i morse var deras ögon öppna. Lilla Lulls ögon var rätt klara och fina, men Lilla Gulls såg fortfarande lite irriterade ut. Så båda fick sina droppar efter maten. Och du har rätt, man kan alltid ringa mrs Amira om det kniper. Men jag tror nog de ska klara sig nu.

Kram!

Saltis: Ja, som jag skrev till Malin här ovanför har de piggat på sig ordentligt. Skuttar runt riktigt ordentligt och jag tycker det verkar som om mamman bryr sig lite mer nu också.

KRAMAR!

Desirée: Ja när det ligger såna där små utanför ens köksfönster så kan man ju inte annat än ta hand om dem! Men nu har de som sagt piggat på sig rejält tycker jag. Ett tydligt tecken är att de leker och jagar varandra och torra blad och allt som rör sig. Lilla Lulls ögon börjar se riktigt fina ut, och jag tror att Lilla Gulls också ska bli fina. Allt var är borta nu och de kan öppna ögonen utan hjälp. Så skönt.

Ja badrummet är okej. Lite mörkt sett med svenska ögon, men så är vi ju inte i Sverige heller! Vi får se när de kommer och tar ner varmvattenberedaren. Jag städar inte där inne förrän allt verkligen är helt klart.

KRAM!

Monica Pizanias sa...

Hos oss dyker det opp nya katter då och då eftersom ryktet går på kattnivån att det finns prima mat här...Maken fiskar mycket och av stjärtar, huvuden och bukdelar kokar jag kattsoppa ihop med lite ris eller makaroner. Katterna äter precis allt. Veterinären här har sagt att man helst ska koka fisken eftersom det är för mycket AD-vitamin i rå fisk. De är som tokiga i den råa fisken så lite brukar de få.
Vad gäller ögoninfektionen sa samma veterinär,att det är omöjligt att rädda alla, antingen klarar de sig eller inte, många blir blinda. Jag har blivit hårdare nu och gör bara undantagsvis några försök att hålla ögonen rena. Det låter hemskt men tyvärr är livet hårt för små kattungar.

Marianne sa...

Monica: Vilken lyx era vildkatter har som får hemgjord fisksoppa! Jag kanske skulle försöka mig på någonting sånt. Har du recept? Eller du bara kokar fisk och ris/makaroner. Har du i salt/grönsaker?

Veterinären har rätt, man kan inte rädda alla. Det här är första gången jag stöter på ögoninfektioner hos kattungar, så jag försöker. Skulle man börja ta alla sjuka katter till veterinären så skulle man däremot inte hålla på med annat, jag tänker som så att de har sitt naturliga liv, jag försöker bara göra det lite lättare för dem.

Det var inte lätt att ge ögondropparna i morse. Men nu är de pigga som attan och skuttar runt som kattungar ska!

Truddelutt sa...

Vilken tur de har som har dig.

Stora varma kramen!!

Marianne sa...

Truddelutt: Och vilken tur att jag har dem att pyssla med : )

Kramar!