måndag 22 augusti 2011

Det var en gång en taggbuske

I dag lyckades jag (nästan) ta både ett före- och ett efterfoto av slakten på pyracantan, dvs den gigantiska taggbusken som står - stod - framför vårt hus.

Före. Men bara nästan, för jag hade redan börjat lite på baksidan, så man ser lite igenom den på vänstersidan. Högersidan är dock lika kompakt som den har varit hela tiden.

Efter. Men jag är inte helt klar med den, för nästa steg är att såga av stammarna till lagom höjd. Vi kan inte ha taggbuskar som är för stora för mig att sköta, så den får inte vara högre än i höjd med mina armhålor, och det är absolut max.

Nu ser det nästan ut som om det står en rad bonsaiträd utanför huset.

Inuti busken var det ett virrvarr av taggiga och döda grenar. Fy sjutton. Trots heltäckande och skyddande kläder är jag helt sönderriven. En tagg satte sig rätt hårt i huvudet på mig, men till slut fick jag bort den. ONT gjorde det! Blä för taggbuskar!

Det här är däremot INTE en buske. Det är skräpet efter taggbusken! Tur att det är gratis att dumpa sånt här på tippen. Vi ska se om vi kan låna en släpkärra i morgon och försöka bli av med eländet.

Det enda jag hittade under busken var en liten figur i plast som ska sitta på en liten motorcykel och två liljor som har fört en tynande tillvaro under alla taggar. Men lever gör de!

Stina är inte helt lycklig över att jag har decimerat buskarna här i trädgården, för hon hade ju dem som sina grottor. Tjorvan bryr sig inte lika mycket, för hon är inte ute så mycket. Hon gillar livet på min säng bäst.



För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.



8 kommentarer:

Monica P sa...

Men DUKTIGA du! Jag har en kamp med pelargonerna och hibiscusträden jag, det är mycket mindre krävande...aldrig mera taggbuskar säger jag också, det finns ju så mycket annat man kan plantera.

Charlie sa ... sa...

Ja, vad ni är duktiga! Vilken hög det blev. Verkligen tur att ni kan slänga på tippen. Det är bra att klippa ner och rensa ur ibland...det kanske kan bli en ny lite mindre grotta framöver :)

Kram!

Anne-Marie sa...

Era grannar måtte knappt känna igen trädgården. Härligt att rensa ur även om det sliter. Usch för tagg i huvudet. :( Kanske Stina kan hitta en ny favoritplats. Kram!

Desiree sa...

Oj vilket hästjobb du klarat av. Taggbuskar är inte kul för på något sätt letar sig de där hemska taggarna ändå in så att man blir stucken hur noga och även om man har skyddskläder. Låter lite läskigt med den där taggen som du fick i huvudet. En imponerande insats. Låter klokt att klippa ner den så att den inte blir för hög.
Kram!

Annika sa...

Wow, vilken skillnad redan!!
Klart att du inte vill ha en stor taggbuske som skymmer sikten. Usch för dem!
BRA jobbat, Marianne!!! Dessutom blev du stucken också x-antal ggr. Power till dig!!!
KRAMAR!!!

Suzesan sa...

En tagg i huvudet. Åhh. Kolla så du tvättar det ordentligt för vissa taggar har även ett gift.

Snyggt jobbat. Duktigt. Kan tänka mig att Stina är sur:)

Kram
/Susanne.

Marianne sa...

Monica: Ja fy för taggbuskar! Ska det vara taggar ska det vara bär eller något liknande så att man har någon nytta av eländet. Kan tänka mig att du har hibiskusar och pelargoner stora som träd, så underbart!


Lotta: Ja det är en riktig hög, man skulle kunna använda den som häck ... Hela den här trädgården behöver föryngras, och när passar bättre än i år när vi bara rensar ur för att sedan kunna bygga upp? Men nu tror jag faktiskt att det i stort sett bara återstår häcken på baksidan. Så det går framåt!

Kram!


Anne-Marie: Ja grannen i gula huset kom i dag och sa att det blir ljusare på hela gatan nu när taggbusken är borta. Så de är glada att det blir lite styrsel på växterna här.

Det växer upp så fort igen, så jag tror nog att Stina kommer att hitta nya små grottor nästa år igen. : )

Kramar!

Marianne sa...

Desirée: Ja fy bubblan för de där taggarna! Ibland sätter de sig i kläderna också, och så sticks de när man minst anar det! Jag fick klafsa runt här i stora gummistövlar för att skydda benen någorlunda.

Kramar!


Annika: Det är det som är så roligt med trädgården, det blir liksom snabba resultat! I alla fall när man rensar : ) Någonting ska vi ha där, men det ska som sagt inte skymma helt, och det får inte ta allt ljus. Och all plats, jag blev lite häpen när jag såg hur stor markplats den har tagit. Den platsen kan man ha till annat.

KRAMAR!


Suzesan: Jo, jag har tvättat ordentligt, i huvudet, och armar och bröst och ben ... Det är väl bara häcken som klarade sig : )

Barnen blev i alla fall glada, för jag hittade två tennisbollar och en studsboll som var deras och som de inte har kunnat få tag i!

Kramar!