fredag 20 februari 2009

Fredagstema Show and Tell: Kaffe

Just nu skulle jag verkligen behöva en stor kopp kaffe efter att ha varit på fotoutflykt sedan arla morgonstund till tre gamla koptiska kloster från 300-talet i öknen norr om Kairo. Men jag får nöja mig med ett stort glas Cola medan jag skriver dagens fredagstema som kommer från Fritt ur hjärtat: Kaffe.

Kaffe är ett livselixir för mig, något som jag inte kan vara utan. Det första jag gör varje morgon är att gå i sömnen ner till köket och sätta på en kopp kaffe. Sedan vinglar jag tillbaka till sängen med kaffet och så lägger jag mig och njuter och vaknar sakta, sakta med dagens första kopp. Utan den koppen, som jag absolut vill dricka i lugn och ro, vaknar jag inte ordentligt och funkar helt enkelt inte under dagen. Det är alltså dagens absolut viktigaste kopp.


Min kära kaffekopp som jag alltid dricker mitt morgonkaffe ur.

Till frukost vill jag ha ytterligare en kopp kaffe, men sedan klarar jag mig resten av dagen om jag måste. Gott är det dock med lite elvakaffe och lite trekaffe!

Förr i tiden kunde jag dricka kaffe ända in på nattkröken utan att få nattsömnen det minsta störd, men i dag får jag avsluta allt kaffesörplande senast vid tretiden på eftermiddagen, annars flyr John Blund. Så, nu när klockan är kvart i åtta på kvällen och jag skulle behöva en kopp java, får jag ändå avstå.

Kaffet behöver inte vara så himla starkt, men det ska vara smakrikt och fylligt. Jag föredrar Arvid Nordqvists Franskrostade eller Zoegas Skånerost. Gevalia Mellanbrygg ger jag däremot inte mycket för, det tycker jag mest smakar beskt.

Fikapaus med fotoklubben utanför ett koptiskt kloster.
I dag hade vi familj och gäster med oss också.

Fler fredagsbloggare hittar du här:

Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra , Millan, Anki, Victoria, Ingabritt, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemayá, MiaD, Lena, Erica, Marie, Saltis, Lia, Marina, Jennie, Anna, Moster Mjölgumpa, Sparkling, Taina, Christel, Musikanta, Sara, Under ytan, Marskatten, Emma

Nya deltagare:
Västmanländskan och Lena W

Har jag missat någon? Säg till så rättar jag till felet!

I fredagstemat får alla som vill vara med, the more the merrier. Men säg till så att vi kan länka till dig!

37 kommentarer:

Emmama sa...

Jag försöker införa elvakaffe på jobbet för det är en bra brejk! :) Och jag är som du, kaffe är ett måste på morgonen! Söt kopp föresten!

Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Mollbergs är helt ok. Själv använder jag senseo coffee pads från Douwe Egberts hemma.

Fast det finns ett portugisiskt kaffe som är BÄST. Vad 17 var det det hette nu igen.

Elva-kaffe som Emma pratar om är ett begrepp som jag inte längre kan relatera till. Något typiskt svenskt.

KARLAVAGNEN sa...

Mollbergs är helt ok. Själv använder jag senseo coffee pads från Douwe Egberts hemma.

Fast det finns ett portugisiskt kaffe som är BÄST. Vad 17 var det det hette nu igen.

Elva-kaffe som Emma pratar om är ett begrepp som jag inte längre kan relatera till. Något typiskt svenskt.

Marianne sa...

Emma: "Utlänningar" är rätt dåliga på att fika, jag tror att de behöver lite elvakaffe : ) Vet du, jag sitter här och är så trött och längtar efter morgonkaffet som jag får i morgon bitti!

Kram!

Karlavagnen: Coffee pads har jag aldrig hört talas om. Vad är det? Vore kul att veta vad det portugisiska heter, om du kommer på det.

Elvakaffe drack man alltid förr, och ska jag vara ärlig brukar jag dricka det någon gång mellan tio och ett, men det är ett bra namn.

Kristallena sa...

Jag gillar din kopp! Söt! Mitt kaffeväggord som jag målat har jag faktiskt stulit från nätet och förstorat det med hjälp av en projektor. Men det finns att köpa färdigt också.

Moster Mjölgumpa sa...

Din kopp är alldeles förtjusande. En sådan hade jag inte tackat nej till. Den hade passat till mitt te.

Anonym sa...

Det känns som om utlandssvenskar håller mer fsst vid kaffetraditioner än vi som bor kvar..
Själv har jag nästan helt gått över till pulver kaffe!
Om jag får välja bästa bryggkaffet så föredrar jag Gevalias ekologiska.

Ha det gott!

Jenny sa...

Jag är som du, morgonkaffet är det viktigaste! Fast jag kan faktiskt funka utan kaffe också, men gott är det! Men hur går det på kvällskvisten med Cola... Innehåller ju också kaffein ;-)! Stor fredagskram!!

Grekland nu sa...

Känner igen det där med att inte kunna dricka kaffe på kvällen längre, det kan jag inte heller göra. Men min mamma, när hon vaknade ibland mitt i natten och inte kunde sova, då gick hon upp och kokade kaffe och sen somnade hon bums...

Annika sa...

Jag är ingen kaffemoster alls...men ibland kan det vara gott med en kopp. Men bara om man har sällskap...
SÖT kopp har du iallafall!!
Verkligen!!
Jag är superkänslig mot koffein och dricker helst de-caf :-)
Yes, for real!!
KRAM!!

Fritt ur hjärtat sa...

Utan morognkaffet startar inte vare sig min hjärna eller mun, maken kallar mig sur, han vet inte vad han pratar om:-) jag föredrar också mörkrostade sorter, så länge de är ekologiska. Men aldrig efter 18.00!

Desiree sa...

Haller med dig till fullo att kaffe ar livselexir som man inte kan vara utan. Jag vill absolut inte heller starta min dag utan en kopp kaffe, annars blir det en dalig dag. Vilken sot kaffekopp du har. Ha det gott.

Mia sa...

Vilken fin mugg! Jag är likadan med mitt te. Vill gärna ha till frukost, efter lunch, på em och på kvällen. Fördelen med te är att man kan sova ändå! :-) Trevlig helg! Kram

Marianne sa...

Kristallena: Tack, jag älskar den där koppen. Och välkommen hit! Smart att projicera det man vill ha på väggen och sedan kalkera. Det blev verkligen snyggt.

Moster Mjölgumpa: Den är så bra för handtaget ger ett perfekt grepp när man är lite valhänt på morgonen. Och så håller den värmen rätt bra, jag tycker det är godast när kaffet är ganska varmt.

Marskatten: Pulverkaffe är helt okej lite då och då tycker jag, men på morgnarna vill jag ha ett fylligt bryggkaffe. Det ekologiska har jag inte provat. Generellt sett ÄR det så, när man flyttar utomlands klamrar man sig fast vid vissa saker hemifrån, mat och traditioner framför allt tror jag.

Marianne sa...

Jenny: Jag tror inte att det är så mycket koffein i Cola. Tron försätter berg : ) Hoppas verkligen att jag aldrig blir överkänslig för den mängden i alla fall. Jag klarar mig inte utan kaffe. Blev övertalad av Klas en gång "i början" (när man gick på allt han sa) att sova lite längre i stället för att dricka kaffe innan vi skulle med ett fakirflyg till Sofia. Jag KÖRDE VILSE på vägen från Stockholm till Arlanda. Hahaha, jag provar aldrig igen.

Stor lördagskram får jag skicka till dig!

Ingabritt: När man blir gammal får koffeinet omvänd effekt, så att man blir sömnig av det. Så på långvården ger man ofta kvällskaffe precis innan patienterna ska somna, då sover de godare. Alltid någonting att se fram emot, alltså : )

Annika: Men det är ju perfekt att du kan variera dig! Jag provade decaf men jag kunde inte sova av det heller. Vet att det måste ha varit inbillning ...

Den koppen med snögubben skulle egentligen du ha, du som älskar snö så mycket.

STOR KRAM!

Marianne sa...

Simone: Prata på morgonen??? Före kaffet??? Jag går på automatik före kaffet och då brukar jag passa på att tömma diskmaskinen också för det är så tråkigt att det är bättre att göra det medan man inte vet vad man gör : D

Desirée: Ingenting funkar för mig om jag inte får kaffe på morgonen. Hu för de där morgnarna när man försov sig och fick flänga iväg utan kaffe. Det är en av fördelarna med att jobba hemma och inte ha arbetstider och någon som är beroende av att man infinner sig, är man sen någon morgon kan man bara jobba lite längre på kvällen.

Mia: Det är det värsta för mig, jag kan inte sova av vanligt te heller. Älskade en kopp te på kvällarna, men si det går inte längre. Nu får jag hålla mig till en svag kopp grönt te eller något örtte. Märkligt att jag tål Cola, men det gör jag än så länge.

Kram!

Victoria sa...

Vilken söt mugg! Själv dricker jag inte kaffe men säger inte nej till en mugg gott te! Kram/Vic

Anonym sa...

Hemma hos mig blir det Gevalia (eko) för hela slanten pga att Maken vann en årsförbrukning...

Men egentligen är jag nog mest tedrickare. Börjar och slutar dagen med te. Men en och annan latte slinker oxå ner under dagen!
Trevlig helg, kramen!

Marianne sa...

Victoria: Te är också gott! Mycket socker och mjölk. Och kanelbulle. Nu blev jag sugen på kanelbullar!

Kram!

Kapten: Vann en hel årsförbrukning! Det är sånt man bara ser i reklamen annars : ) Trodde knappt att de verkligen gav bort den mängden. Hur funkar det, skickar de några paket i veckan då, eller har ni kuponger till affären?

Latte är också gott, men det tycker jag nästan är godast på kafé när någon annan gör dem.

Kram och ha en trevlig helg du också!

Taina sa...

Haller med dar, en kopp INNAN den riktiga frukosten. Hur ljuvligt gott som helst. Nu tycker jag ju valdigt mycket om Gevalia...men har i staterna blir det lite blandat. ha en bra helg!

Sparkling sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sparkling sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sparkling sa...

Älskar koppen, gud vad söt!

Sparkling sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Suzesan sa...

Hahaha jag skrattade mycket i kommentarsvaret där du skrev Prata på morgonen???? före kaffet????Haha kaffe är bra för det för att få igång talet. Jag skrattade för jag kände direkt igen mig. Morrar:)
HCHF var så roligt.
Kram
Susanne

Anonym sa...

Då, kan vi tillbringa förmiddagarna gemensamt med att dricka kaffe så vi vaknar! Det värsta jag vet är svagt blaskigt kaffe, det blir jag illamående av. Hellre starkt, då kan man i värsta fall hälla i lite vatten! Hoppas helgen varit bra! Kram

Anonym sa...

Har inte lärt mig dricka kaffe än. HÅller mig till Cola istället. :)

Kramis

Anonym sa...

Jag läste någonstans att det tar 20 minuter för koffeinet att nå sin fulla verkan. Förr gjorde jag som du, jag kom inte ur sängen utan en stor kopp svart kaffe först, så jag brukade ligga där och dricka kaffet och titta ut genom fönstret i en halvtimme ungefär. Det var väldigt, väldigt mysigt! Nuförtiden kommer jag upp utan kaffe, det blev lättare efter att jag började ta sköldkörteltabletter. Men nu när jag tänker på det så saknar jag det där lugna. Att vakna sakta med kaffe och himmel och moln och fåglar. Jag kanske ska börja med det igen!

Saltistjejen sa...

Vilken underbar kaffemugg!!!!!!!
Å sååå fin!
Och vad rolig med er fotoutflykt. Ska bli roligt att få se foton senare. För det får vi väl kanske???
Stor kram!

Marianne sa...

Taina: Jag tror min förkärlek för Zoega beror på att jag lärde mig dricka kaffe i Skåne. Hade jag lärt mig i Stockholm hade nog jag också varit Gevalia-fan! Fast jag har lyckats omvända Maken : )

Sparkling: Tack, jag älskar den jag också! Min egen lilla gubbe : )

Suzesan: När vi har gäster ställer jag alltid väckarklockan lite tidigt så att jag garanterat ska få min kopp innan alla andra vaknar. Annars tror de att jag är sur, och det vill jag ju inte, för det är jag inte. Bara inte pratig. Hihi, min andra diet är MG - Mycket Godis : D

Kram!

Anonym sa...

Vilken söt mugg!

Marianne sa...

Lena: Haha, ja vi skulle kunna sitta och tiga och sörpla ihop : ) Jag har alltid mjölk i mitt morgonkaffe för att det ska bli så där snällt. Allt ska vara snällt och mjukt på morgonen. Min helg är bra, hoppas din också!

Kram!

Truddelutt: Cola är också bra, fast kanske inte på morgonen? Du dricker te då? Lustigt förresten, de flesta vill nog ha en varm dryck på morgonen. Ett glas juice är inte samma sak, även om man inte dricker kaffe.

Kram!

Matilda: Men det stämmer nog det där med 20 minuter, för efter 20-30 minuter är jag redo att hoppa in i duschen. Å, fick jag dig till att återuppta en gammal vana? Är det bra eller dåligt?

Kram!

Saltis: Älskar min lilla mugg! Jo, foton kommer. Nu har jag två utflykter som jag ska visa, både den till den antroposofiska byn och klostren. I dag har jag ägnat hela dagen åt min reseguide till Istanbul. Det tog verkligen hela dagen!

Kram!

Marianne sa...

Mais oui: Nu var vi visst inne samtidigt! Tack, jag är så kär i min mugg!

Västmanländskan sa...

En så söt kaffekopp!

Anna, Fair and True sa...

Jag minns din kopp från ett tidigare inlägg. Den är så söt!

Marianne sa...

Västmanländskan: Tack! Jag gillar den jättemycket!

Anna: Ja, jag har haft med den när det var frukosttema, tror jag. Det gick ju lite i varandra. Tack, min favvo : )

Marianne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.