fredag 13 februari 2009

Liten resedagbok

Fredag 6 februari
Kära flygplansstolskonstruktör/designer: När du ändå håller på att konstruera och designa flygplansstolar med höj-  och sänkbara nackstöd kanske du kan tänka på att det finns människor som är kortare än 170 cm? Jag vore väldigt tacksam om du kunde konstruera så att det inte bara passar långa män och kvinnor. Vi som är lite korta i rocken får väldans ont i våra nackar när det så kallade stödet trycker fram våra huvuden så att det är omöjligt att sitta rakt.

I övrigt var det en bra flygtur via Frankfurt med lagom lång tid för att i lugn och ro ta sig mellan de olika gaterna. Men jag begriper fortfarande inte varför folk stressar så enormt vid bagagebandet. När jag står någon meter från själva bandet, det är gott om plats runt om mig och på andra ställen längs banan, VARFÖR ställer man sig två steg rakt framför mig? Syns jag inte?

Lördag 7 februari
Internet funkar inte! Ingen kontakt med blogg och mejl! Abstinensen sätter snabbt in, men bara att acceptera.

Det svenska telefonkortet fungerar inte! Vad är det för fel? Bara att acceptera så länge.

Del ett av födelsedagsfirandet. På med finkläderna och iväg till Kallbadhusets mat och vin i Ulricehamn. Väldigt god mat: Löjrom från Vänern med hackad rödlök, crème fraiche, liten råraka och gröna blad - älgentrecote med rostade rotsaker och kantarellsås - kardemummaparfait med hjortron- och plommonkompott. Trevlig service och vacker miljö. Äter mer än gärna på den restaurangen igen!

Kallbadhuset i Ulricehamn.

Ulricehamn by night.

Söndag 8 februari
Avstämning av planerna inför svärmors födelsedag. Iväg till stormarknaden för att handla allt som behövs. Ingen pumpenickel! Vi nöjer oss med ett grovt rågbröd och jag hoppas att det ska vara stabilt nog att göra snittar av. Vad hittar jag på kokbokshyllan i butiken? Nigella Express som snabbt åker ner i vagnen. Vi glömmer hela kassen med alla ostar vid kassan och någon annan kund går glad i hågen hem med ostar av alla de slag för hundratals kronor. Hoppas de var goda och att det var någon med dålig ekonomi som fick sig ett litet kalas. Baka hallongrottor, apelsinblomskakor, kolakakor och kokostoppar.

Måndag 9 februari
Baka mjuk gammeldags pepparkaka, förbereda allt som förberedas kan för snittarna, duka och förbereda allt inför den stora dagen. Ner på stan för att köpa nya ostar, vi hittar pumpenickel i den affären (jippi) och tittar in i fotoaffären som har en jättefin fotoväska som passar lilla mig perfekt. Äntligen har kameran fått ett ordentligt skydd.

In på Telenor och fråga varför mitt telefonkort inte fungerar. De påstår att jag inte har laddat kontantkortet med nya pengar sedan oktober 2007 trots att jag vet att jag var i Sverige i april 2008 och det går inte att vara i Sverige utan att ladda kortet. Nu är numret som jag har haft i tio år ledigt för vem som helst och jag kan få tillbaks det om jag tar ett abonnemang, men jag kan inte få det som kontantkort. Jag är villig att ta ett abonnemang för att få tillbaks numret - men si det går inte eftersom jag inte är skriven i Sverige och därmed inte finns i datorn. Inga undantag kan göras trots att det uppenbarligen är hos dem felet ligger. Jag talar om för dem att de just förlorade en kund och går till Telia i stället där jag får världens lättaste telefonnummer. En tröst i krånglet att informera alla om mitt nya nummer och krånglet för alla att byta i sina telefoner och böcker.

Tisdag 10 februari
Upp redan vid sex för att duscha och göra mig klar innan alla andra vaknar. Köra svärmor i säng igen när hon kommer tassande alldeles för tidigt. Göra i ordning födelsedagsbricka och uppvakta svärmor som sover räv. Göra snittar i flygande fläng (ostkuber med halv vindruva och ett oreganoblad - pumpenickel med lantpaté, cumberlandsås och cornichon - salta kex med naturell färskost, rädisa och gräslök - salta kex med vitlöksost och halv oliv plus citronmelissblad - pumpenickel med laxros och romsås plus dillvippa). Första gästen kommer redan 11.30 och sedan väller damerna in för att gratulera, äta snittar, kakor och tjusiga tårtor som min svägerska hade gjort. Mycket lyckat kalas och svärmor fick mängder med blommor. Kvällen avslutas med klassiskt fotografi med födelsedagsbarnet framför alla blommor.

Kakfatet rensades snabbt. Foto: Svärfar Erik.

Ostkuber på tandpetare. Foto: Svärfar Erik.

Onsdag 11 februari
Ner på stan för att uträtta alla ärenden som måste fixas när man är i Sverige. Handla mat. Handla böcker. Träffa ett par kompisar i flygande fläng. Iskallt och snö och jag frös nästan ihjäl.

Konstaterar att jag knappt har hunnit ta ett enda foto och den där fotopromenaden jag hade tänkt ta med egyptiska ögon och se allt det exotiska som finns i vintersverige blev inte av.

Torsdag 12 februari
Dags för hemresa. Åter via Frankfurt och efter 13 timmar på resande fot satte vi äntligen nyckeln i dörren. Katterna kom springande och hoppade runt oss av glädje över att vi äntligen var hemma igen. Stupade i säng vid midnatt.

Hemresan gick genom en nästan molnfri himmel och vi hade en fantastisk vy över stora delar av Europa. Kan det här vara Kroatiens kust tro?

Sista delen av resan gick med Egypt Air. Inflygningen över Kairo var fantastisk och Maken kunde peka ut flera platser. Jag kände i alla fall igen CityStars, det stora shoppingcentret.

29 kommentarer:

Victoria sa...

Trots krångel med ostar och telefoner verkar det som ni hade en lyckad resa! Välkommen hem igen!
Kramar/Vic

Annika sa...

Vad kul det var att läsa om er resa.
men vilket SKIT det som hände på affären. SÅ sur och arg jag hade blivit. Märkligt också att gå iväg med ngn annans kasse. Säger man inte, rimligtvis, till kassören då? Ngn har GLÖMT.
Snacka om fult gjort.
Mobiler ska inte heller strula, men det verkar dom göra ibland. Jag har Comviq kontant i sverige och det funkar bra, tycker jag.
Men!! resan i övrigt verkar ju ha varit jättebra med god mat och trevlig sällskap.
När det är vackert och LUGNT finns det nästan inget härligare än att flyga!
KRAM och välkommen tillbaks. jag har saknat dig!!

Anonym sa...

Vilket härligt inlägg. Många fina bilder och tips på restaurang i Ulricehamn. Fotot på Ulricehamn på kvällen fick mig att längta. Trevlig helg! Kram.

Anonym sa...

Vilket intressant inlägg. Man får veta allt vad du gjort de senaste dagarna! Trist med telefonkortet och numret! Skönt att vara hemma igen, va?
Kram

Suzesan sa...

Åhh äntligen är du tillbaka:)
Fina kakor och bra idé med allt och vilken härlig middag där på kallbadhuset.
Tack för inlägget och det var så kul att läsa.
Såklart att katterna blev glada. Mahaa vilken osttjuv. Tänk att bara gå iväg så där med nån annans ost. Man får hoppas att det var nån hungrig eller nåt sånt. Men ändå. Jag har Telenor och det där var ju höjden. Bra att veta att de inte är att lita på när det väl gäller...Kanske bara var den där försäljaren....jag hade gjort som dig!
Åhh så härlig flygtur så fint att se allt så där.
Ha en härlig dag nu och sköt om dig
Kram
Susanne

Fröken Anki sa...

Trots allt krångel verkar det som ni ändå hade en bra resa till Sverige. Och ett lyckat kalas förstås! Kakfatet såg väldigt trevligt ut! :)

Helt otroligt att dom var så ogina på Telenor, tur att Telia gick bättre. Förstår inte varför dom ska krångla så där. Fattar dom inte att de förlorar kunder på det? Nä, det är i alla fall en sak som jag gillar med USA- kundservice! Dom gör nästan allt för att inte kunden ska gå till konkurrenten. T o m byter dom använda grejer så länge kvittot finns kvar.

Skönt i alla fall att ni nu är hemma hos katterna igen, och att resan gick bra.
Ha en riktigt härlig helg!
kram

Marianne sa...

Victoria: Tack! Jo, det var en lyckad och trevlig resa om än vi hade behövt någon dag till. Men nu får Klas två dagar att vila upp sig på innan han börjar jobba igen och det kan han behöva.

Kram!

Annika: Tack vännen! Ja det var trist med osten, för vi hade ju så klart köpt en massa ost vi var sugna på, andra köpet blev det bara det nödvändiga. Hade blivit för dyrt annars.

Det blev Telia för mig mest bara för att det fanns en Telia-butik som vi visste var den låg. Och det verkar bra, för de kräver inte att man ska ladda mer pengar i kortet en gång om året, bara att man ska ringa med det en gång om året. Och det kan man ju göra även om man inte är i Sverige.

Resan blev jättebra och kalaset blev så lyckat, svärmor var så glad för att hon fick ett riktigt födelsedagskalas, det är tungt att ordna med allt själv när man blir lite äldre, även om hon är otroligt pigg och alltid glad.

KRAM!

Mais oui: Är du från Ulricehamn? Min svärmor är född och uppväxt där, och brukade bada i gamla Kallbadhuset när hon var barn. Det var därför hon ville äta där, och det var ju bra. Helt i klass med Sjömagasinet i Göteborg. Förmodligen trevligare också, eftersom det är mindre och inte lika känt.

Kram!

Marianne sa...

Lena: Tack! Ja det är jätteskönt att vara hemma igen hos katterna och sova i sin egen säng, även om jag har sovit gott hos svärföräldrarna också. Det nya telefonnumret är i alla fall så himla enkelt och bra att jag lärde mig det med en gång, så någon fördel var det i alla fall.

Kram!

Suzesan: Tack raring, jag har saknat alla på bloggen jag också! Det funkade riktigt bra med snittarna, det enda som var lite extra känsligt var laxen, men den kunde jag stoppa in i kylen mellan varven och ta fram bara när det kom nya gäster. Osten var lite lätt svettig mot slutet, men inte förrän det inte längre kom nya gäster, så det var bra. Allt blev dessutom laktosfritt eftersom svärmor är laktosallergiker.

Det var inte försäljaren på Telenor, han var riktigt trevlig och det sa jag till honom också, det var de som bestämmer någonstans på något huvudkontor. Försäljaren ringde och försökte ordna åt mig, men cheferna bara totalvägrade. Jag har haft samma telefonnummer ända sedan det hette Europolitan, så det var lite surt. Men, nya numret är som sagt superenkelt så det är bra.

Var rädd om dig du också!
Kram!

Anki: Ja det blev en jättebra resa och svärmor blev så nöjd och glad för allt. Roligt när man kan göra någon glad med så lite, och hon är verkligen värd det. Det blev jättebra med ett stort kakfat i stället för flera små. Sparade plats och såg maffigare ut.

Visst är det märkligt att kundservicen ibland är så dålig i Sverige! Tänk vilken bra reklam de hade fått om de hade gjort tvärtom. Men antagligen vill de hellre ha någon ungdom som ringer mycket varje dag i stället för en gammal kärring som bara ringer några gånger om året : )

Kram!

StrandMamman sa...

Treligt att få läsa din "resedagbok"! De där snittarna lät så goda, tror jag ska försöka mig på några av dem själv.
VÄNdagshälsningar till dig där i värmen från kyliga svenskfinland!!

Anna, Fair and True sa...

Låter som det var mycket födelsedagsbestyr men ändå en trevlig resa! Jag blev hungrig av att läsa om alla goda rätter och snittar!
Trevlig helg!

Saltistjejen sa...

Så ROLIGT att få läsa detta inägg Marianne. Förstår att det var en innehållsrik Sverigetur. Underbart att kalaset blev så lyckat. De där ostkuberna var superfina! Gillar särkilt bladet som gör att de ser sådär extra eleganta och festliga ut! :-)
Ksit med telefonen dock! Tycler sådan attityd är så konstig hos företag som ska vara kundvänliga och serviceminded! jag hade också bytt företag! Bra gjort! Och skönt att nya numret blev så lätt. Sådant är ju inte helt fel.
Välkommen tillbaks hem nu. Hoppas ni kan vila lite och ta igen er nu. Snart bär det väl av till Sverige igen för din del iallafall?! :-)
Kraaaaam!

Marianne sa...

Strandmamman: Snittarna är jättelätta att göra, bara att montera, så att säga. Och så är det en lagom munsbit när man sitter och pratar över ett glas vin. Man slipper liksom ha munnen full utan kan prata mycket : )

Så det är vänskapsdag i dag? I så fall skickar jag vänskapskramar tillbaka till dig!

Anna: Jo, det var pyssel runt födelsedagen hela tiden utom i onsdags, men det var ju också syftet med resan. Så jag var helt inställd på att inte göra mycket annat än att fira födelsedag. Jag har ju lärt mig att allt tar lite längre tid än man tror!

Saltis: Dagarna gick fort kan jag lova! Men det var roliga och trevliga dagar, ja, som det är när de försvinner alldeles för fort. Små gröna blad är bra till mycket. Perfekta att dekorera med, och så är de goda på samma gång.

Idiotiskt med telefonen! Fattar inte varför man inte ska kunna vara lite flexibel när någon har haft numret i tio år. Jag vet att det är tio år eftersom jag skaffade det när vi flyttade ut, och det blev tio år i år. Det glömde jag visst fira, kom jag just på.

JAAA, nu är det bara en månad drygt tills vi är i Stockholm! Kommer nog inte orka skriva brev i kväll, men det kommer någon av de närmaste dagarna. Ska fortsätta med tvätten nu, sedan kommer jag nog att stupa i säng ganska tidigt.

KRAAAM!

KARLAVAGNEN sa...

Åååh! Åååååh!

:-)

Desiree sa...

Låter som du har haft det riktigt bra trots bristen på internet. Du har iallfall varit saknad och det är kul att du är tillbaka. Svärmor blev ordentligt firad och det där kakfatet du fixat gick verkligen inte av för hackor. Jag hade gärna provat av alla sorter och jag förstår att det slukades med god aptit. Fina flygbilder också. Håller med dig om att det vore skönt om rygg och nackstöden på flygplansstolarna inte var så höga. Jag har samma upplevelse som du då jag är ganska kort. Tycker det är stört omöjligt att sova på plan just för att det blir så himla obekvämt. Man kanske nickar till men vaknar sedan av att man har ont någonstanns. Middagen på Kallbadhuset i Ullricehamn såg jättetrevligt ut. Även vackert med fotot taget på kvällen fråa samma ställe. Ha det gott och vila upp dig nu efter resan.

Anne sa...

Vad roligt ha dig tillbaka på nätet igen! Jag gillade ditt sätt att sammanfatta resan, som en resedagbok. Det verkar ha varit intensivt men väldigt lyckat. Kalaset var väl lite huvudnumret och det viktiga,så skönt att det gick bra och blev så lyckat. Bilderna på kakfat och snittar från kalaset såg väldigt proffsigt och gott ut. Men vad surt med de dyra ostarna, jag blir arg och irriterad att bara läsa om det. Usch, det är ju en sak om det händer en kasse med mjölk, bröd och lite frukt i. Men dyra och goda ostar...nä, fy vad surt.
Du åker till Sverige i mars igen eller hur? Hur länge stannar du då?
KRAM och ha en riktigt trevlig helg med katterna nu!

Jenny sa...

Välkommen hem igen! Hoppas du kan stanna och njuta lite längre nästa gång du är i Sverige, även om det låter som om ni fick ett väldigt lyckat kalas i alla fall! Kakor och snittar lät hur goda som helst! Kram!

photobyjennie sa...

Ha,ha! Jag instämmer med din hälsning till konstruktörerna och tanken kring människors beteende kring bagageband!

Ljuvligt kaksortiment! Mums!

PS: Tack för tipset om El Gouna! Vi funderar fortfarande på Marsa Alam dock, hittat bättre hotell där!

Emmama sa...

Kul att ha dig tillbaka! Dina kakor ser fantastiska ut, du skulle ju ha ett litet svenskt cafe i Kairo! :) Hoppas du hunnit njuta av massa svenskt gottis när du varit hemma också. Kram kram!

Suzesan sa...

Till dig Marianne och din man och dina katter och till alla som läser
Ha en bra ALLA HJÄRTANS DAG
Kram
Susanne

Anonym sa...

Tänkte bara säga att du absolut inte är ensam om att ha problem med Telenor trots att felet ibland är deras. Jag ska så snart mitt abonnemang hos dem går ut byta tillbaka till Telia.
Fina bilder som vanligt här på din blogg.
Du verkar haft en mycket trevlig Sverigevistelse.
Ha en bra dag!

Mia sa...

Välkommen hem igen och välkommen till bloggvärlden! Torts Telenor strul och stulna ostar så verkar resan ha varit bra och att svärmor var nöjd med sitt firande var ju det viktigaste! Ha det så bra! Kram

Marianne sa...

Oj. vad många kommentarer du fått. Jag vill bara sälla mig till de som saknat dig på bloggen. Men så förstår jag ju att ni haft fullt upp. Det blev som jag förstår en lyckad fest för svärmor.
Det måste vara jättejobbigt att svara på alla inlägg så jag säger bara - Ta det nu lugnt - och blogga i din egen takt. Ta nu hand om tvätten, gubben och kissarna - och efter det har du kanske lite tid över till oss :o))
Kram på alla Hjärtans Dag från Marianne i Sverige.

Anonym sa...

Vilken resa. Full fart från början till slut. Kul att kalaset blev så lyckat. Hoppas verkligen att den som fick med sig ostarna hade vett att njuta av dem.

Marianne sa...

Karlavagnen: : )

Desirée: Tack vännen! Jo svärmor fick ett ordentligt kalas. Hade tänkt att Klas skulle sitta i vardagsrummet och vara trevlig äldste son, men han gömde sig med en tidning efter en stund för det var för mycket damer : )

Visst är det knasigt med de där nackstöden! När de ändå är påkostade så att de går att höja kan de väl göra så att de går att sänka också, tycker man.

Men ingen vila här inte, måste fortsätta med att röja bort sanden.

Kram!

Anne: Tack söta du! Jo, kalaset var hela syftet med resan, och det var en av orsakerna till att vi inte åkte i julas, eftersom vi skulle åka för att fira nu i februari.

Jag åker till Stockholm i slutet av mars, vet inte de exakta datumen än, men jag skulle tippa att jag stannar en och en halv till två veckor. Då är det lanseringen av Fay Weldons bok och så vill jag få ordentlig tid att träffa barnbarnen plus vänner och bekanta. Bland annat hoppas jag får träffa Saltis och Kicki då!

Kramar!

Marianne sa...

Jenny: Tack! Jo nästa gång blir lite längre. Det är lättare att stanna längre när Klas är hemma hos katterna, hur dumt det än låter och trots att jag hade en toppenvakt till dem den här gången.

Kram!

Jennie: Visst är det märkligt! Jag menar SÅ himla liten är jag inte, 162,5 i alla fall, så jag borde ju synas. Normalt är det "medelådlers herrar" som ställer sig rakt framför mig (de kanske vill att jag ska se dem?) men den här gången var det en kvinna.

Jag måste kolla upp Marsa Alam! Kommer ni till Kairo också?

Emma: Tack raring! Min Trevliga Granne och jag brukar ha kafé för varandra. Det får nog räcka med det. Och så brukar jag förse Kontoret med kakor också : )

Filidutter heter min nya last : )

Kram!

Marianne sa...

Suzesan: TACK och hoppas att du hade en jättebra Hjärtedag du också!

KRAM!

Anonym: Tack! Jo, det var en riktigt trevlig resa, allra roligast var att svärmor blev så nöjd med kalaset, det är hon verkligen värd. Jag har ju sån tur som har en BRA svärmor!

Trist att du också har problem med Telenor. När det var Vodafon och Europolitan var det aldrig några problem. Synd att de sålde.

Mia: Tack! Ja jag är så glad att det blev ett lyckat kalas för min kära svärmor. Hon hade först inte tänkt ha kalas eftersom det är för mycket jobb att ordna det själv, men nu när hon bara behövde vara med och ordna med dukar och liknande tyckte hon det var riktigt roligt.

Kram!

Marianne sa...

Marianne i Sverige: Tack vännen! Men det är bara roligt att svara på alla kommentarer. Det är ju kommentarerna som gör att bloggen blir levande och att det blir en tvåvägs- eller flervägskommunikation. Annars hade man lika gärna kunnat läsa en bok och skriva dagbok på gammaldags sätt. Men inte alltid man hinner så mycket som man egentlige vill, det är väl där problemet ligger. Jag vill ju så himla mycket!

Kram!

Kersti: Ja det var verkligen full fart från början till slut. Jag satt inte ner många stunder förutom när jag åt. Lyckat var det i alla fall och det var roligt hela tiden.

Ja, jag hoppas att det var någon fattig som fick ostarna och som verkligen njöt av dem!

Anonym sa...

Veckan gick undan ser jag!

Trevlig med snittar som tilltugg. Lät väldigt gott oxå!

Marianne sa...

Truddelutt: Men då får du gå och äta lite nu då? Hoppas du har en god middag i dag.

Den veckan gick väldans snabbt, hann knappt blinka så var jag hemma igen. Det var ganska enkelt att göra snittar, det gäller bara att planera dem noga så att man bara behöver montera dem samma dag.

Kram!