tisdag 24 februari 2009

Grattis Victoria och Daniel



Vad är vackrare än två unga människor som älskar varandra?

Tycka vad man vill om monarki eller republik, men vår kronprinsessa är en fin och ödmjuk person, och jag önskar henne och hennes Daniel all lycka i världen.

Okej, jag tycker faktiskt om vårt svenska kungahus och jag vill gärna ha dem kvar. Även om det finns hundra miljoner argument för att det är bättre med republik. Och jag medger villigt att glädjetårarna har sprutat här i dag.

18 kommentarer:

Annika sa...

Jo, det är ju lite kul (även jag tycker det som inte är rojalist). Men visst är det roligt!!!
OCH det är på TIDEN!!! Så det är bara att gratulera...
Sen kan kungen abdikera och låta Vickan få bli drottning!!!
KRAMAR!!!

Anonym sa...

Jag tycker också det är jättekul, följer spänt allt de säger på radion och det som står på nätet! Jag BORDE verkligen inte vara royalist, vänstervriden som jag är! Men kan inte låta bli att fashineras (hur stavas det?), och de gör nog ett väldigt bra jobb som PR agenter för Sverige! Har också fällt en tår. Men det kan man ju inte visa för någon!

Marianne sa...

Annika: De är så söta! Fast det kan ju vara bra om hon får vara småbarnsmamma innan hon blir drottning. För hennes och barnens skull alltså. Sen så!

KRAM!

Lena: Vet du, jag slog på SVT Europa, för jag tänkte att det så klart skulle vara en extra nyhetssändning där från slottet. Men vad tror du det var? SKIDOR!

Hon är verkligen bra reklam för Sverige, flygvärden : ) på planet sist vi flög hem frågade om vi var svenskar, och sedan berättade han att han hade haft prinsessan som passagerare, och så fick han något saligt i blicken och yrade ett bra tag om hur fin och trevlig hon var!

Kram!

Anonym sa...

Jag tycker det är så roligt!
Rojalist som jag är...och det står jag för.
Man förstår ju att det kommer att höjas röster som ifrågasätter alla kostnader som kommer i samband med bröllopet nästa år, men vem säger att en president t.ex skulle betyda lägre kostnader för skattebetalare?
Tänk, i värsta fall skulle vi kunna "tvingas" betala för bröllop vart 5-6 år, vilket inte lär hända med vår kungafamilj.
Oj, vad jag fick mycket luft nu,
ursäkta!
Jag ser fram emot alla bilder i veckotidningarna nu!

Petchie75 sa...

Jag ar ocksa jatteglad for deras skull, antligen! O undrade hur manga ggr jag skulle titta pa presskonferensen och jag snaste lite surt att den var minsann i tva delar (hans jobbdator...)! ;-)
Jag ar inte republikan, jag gillar det historiska och traditionella med ett kungahus - det kanns tryggt pa nagot satt men det ar jag val ganska ensam om att tycka.
Stor kram!

Anonym sa...

Klart vi ska hurra för de unga(unga!?) tu. Men vi får vänta ett och ett halvt år med champagnekorkarna..

Kerstin sa...

Visst är det kul. Har sett deras möte med pressen och hon strålar. Det är så roligt att se. Nu är det bara att vänta på det stora bröllopet. Känns långt bort men tiden går fort. :)
Ha det gott.

Marianne sa...

Marskatten: Lufta på du! Det är bara trevligt! Jag hörde någonstans att det inte kommer att kosta skattebetalarna extra, utan att det bekostas av deras apanage. Och vad sjutton, hur mycket kostar det inte skattebetalarna vid varenda fotbollsmatch, när det behövs extra polisbevakning och extra tunnelbanor och uppstädning på gator och torg? Det är väl inte mer än rättvist att vi andra får våra nöjen tillgodoseddda lite vi också? Ja, undrar vad fransmännen fick betala när Sarkozy gifte sig! Jag tycker att det bara är roligt!

Petra: Jag gillar också kungahuset som sagt, och Victoria i synnerhet. Hon är verkligen en trevlig tjej, som jag har fått förmånen att konstatera personligen. Min tv LA AV i går kväll! Äntligen någonting annat än sport, och Victoria till på köpet, och så la tv:n av! Grrrr! Men jag lyckades se direktsändningen från slottet när de visade upp sig för press och tv. Jag tycker förresten att Daniel var riktigt duktig, fy vad hemskt det måste ha varit att första gången gå ut och sätta sig så där inför kamerorna bara för att man råkar älska en offentlig person. Jag är så glad att jag slipper sånt.

Hihi, hälsa O att man måste se det många gånger. Han tittar bergis på Letitzia : )

Kram!

Kapten på skutan: Nä, vi kan väl champagna lite för förlovningen. Alla ursäkter är bra! Klackarna och korkarna i taket så fort man får chansen!

Och jo då! De är unga. Jag fick vänta tills jag var 40.

Kram!

Marianne sa...

Kerstin: Ja hon såg verkligen glad ut! Daniel såg aningen mer spänd ut, men herregud, själv hade jag väl sett ut som ett nervknippe om jag hade varit tvungen att sitta i den där soffan bara för att jag älskade någon. Skönt att veta att allt det där fåniga snacket om att spä ut det blåa (???) blodet inte vann utan att hon fick sin drömprins! Om jag förstår saken rätt är nog de som ska jobba med alla arrangemang rätt glada för att det är nästa sommar och inte den här.

Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Kallar mig inte rojalist, men även jag blev imponderd av hur det strålande om vår Kronprinsessa. Waow... Tur jag hade solbrillorna nära till hands.

Kärleken segrade till slut!

KARLAVAGNEN sa...

imponerad skulle det vara...
Imponderd... Nytt svenskt ord kanske?

Marianne sa...

Karlavagnen: Ja hon såg verkligen riktigt lycklig ut. Hoppas hon fortsätter vara det!

Imponderd. Hmm, jo men det kan vi väl adoptera? Men vad ska det betyda, vi har ju redan imponerad så vi måste hitta på en annan betydelse : D

cecilia sa...

Så lite nys har jag om Sverige nyheter att jag inte fick veta detta förrän jag läste din blogg, hihi, min mamma komma att få dåndimpen om jag berättar det:).
Jag tycker att det är jättekul, heja Vickan och Danne!! Är egentligen inte rojalist, man jag gillar vårt kungahus, faktiskt.

Marianne sa...

Cecilia: Oj, hihi, jag är nyhetsförmedlare! Läser du inte svenska tidningar på nätet? Det tycker jag är livlinan till att hänga med lite vad som händer där hemma i Svedala.

Jag tycker också att det är jätteroligt. Vickan är en riktigt söt tjej på alla sätt, och jag tror säkert att Daniel blir en toppenprins. Haha, det är han ju redan eftersom han är hennes drömprins!

cecilia sa...

Vet du Marianne, jag skäms, men svenskt tidningläsande har bortprioriterats starkt under åren - vet inte varför, det är så dumt! Min livlina är min mamma, som berättar på telefonen och jag säger: Oj då, och hon säger: Va? Har du inte hört det? och jag svarar: nej, jag läser ju aldrig svenska tidningar, och då säger hon: men skriver de inte om det därborta??? och är helt chockad:).

Men nu kommer hon och hälsar på om några veckor och då kan jag brilijera med mina kunskaper i Vickans romantiska liv:).

Marianne sa...

Cecilia: Haha, vad roligt, ni upprepar liksom samma konversation hela tiden fast med varierat innehåll. Du får ringa henne och uttrycka din glädje över Vickans förlovning : )

Kram!

cecilia sa...

Haha, Marianne, hon ringde igår eftermiddag och helt appropå sa hon: Men vet du vem som ska gifta sig nästa sommar?
- Jaha då! Det vet jag, kunde jag äntligen svara. Det har jag läst på internätet:).

Marianne sa...

Cecilia: KUL! Då blev hon bergis helt paff!