onsdag 25 februari 2009

Onsdagsrecept: ?

Frukt och grönt framme på köksbänken.
Frukten ligger i en mortel av lavasten som kommer från Java, Indonesien.

Onsdag i dag och det är dags för ett onsdagsrecept. Men det står helt still i min skalle, jag kan inte komma på någonting roligt att dela med mig av just nu. Så det får väl bli lite allmänt matprat i stället.

I Istanbul hade jag alltid all frukt och alla grönsaker framme på en köksbänk. Dels fick det inte plats i kylen, dels var det vackert. Och där behövde jag aldrig bunkra frukt och grönt, det var bara att springa ner på hörnet till grönsakshandlaren - manav - och köpa det som behövdes. Men här kan jag inte ha mat framme eftersom jag är rädd att det ska locka diverse ovälkomna småkryp. Myror och kackerlackor till exempel. Så här får allt ligga i kylen, trots att det egentligen inte får plats. Här är jag dessutom tvungen att handla så att det räcker en vecka, och då slokar det rätt bra efter några dagar. Men jag saknar den vackra dekorationen.

Jag glömde ta fram någonting ur frysen i lagom tid för att tina i dag, så jag fick lite panik när jag plötsligt blev jättehungrig och behövde MAT NU. Men det löste sig på ett bra sätt. Jag tog fram en laxbit ur frysen, och så fick den sjuda, otinad, en liten stund. Sedan kunde jag blanda bitar av lax i riset som jag stekte upp med lite purjo, hackad vitlök och hackad ingefära. Min vanliga latmat som jag ofta gör när jag är gräsänka. Jag kokar en laddning ris (i riskokaren) så att det räcker i några dagar, och sedan steker jag bara upp det med olika tillbehör och olika kryddning.

Utekatterna fick dela på en burk Friskies i dag som omväxling till det vanliga torrfodret. Gissa om de blev lyckliga!

Det verkar vara poppis med snabbt och enkelt matbröd. Jag hittade ett recept i DN på en snabblimpa. Väldigt likt det recept jag fick av Cosmopolitan, det receptet hittar ni i kommentarerna till Latmanslimpan. Snabbt och enkelt men ändå gott och nyttigt verkar vara den senaste trenden inom matlagning, en väldigt bra trend tycker jag. Bra om vi lär oss använda fina råvaror på ett enkelt sätt så att vi orkar med att skippa alla hel- och halvfabrikat.

Nu ska jag kasta mig över de sista resterna av smågodiset jag hade med mig från Sverige: rabarberstänger, lakritsfudge och filidutter.

12 kommentarer:

Jenny sa...

Nä, men sluta suktas med smågodis (och just sånt godis som jag tycker om också!) ;-)! Vad bra att jag läste hos dig, för jag hade också idétorka om onsdagsmaten, men nu fick jag faktiskt en idé :-)! Jag tycker att det verkar som trenderna är antingen jättesnabb mat, eller mat som typ tar fem dagar att laga (typ surdegsbröd), med lite överdrift. Men jag gillar det, som du säger, det är kul att kunna laga krånglig mat ibland, men vardagsmaten måste ju oftast gå lite fortare -OCH innehålla bra råvaror. Kramar!!

Marianne sa...

Jenny: Sorry! : ) Vad bra att du kom på någonting. Vad blev det? Du har rätt, det verkar vara antingen eller nu. Supersnabbt eller långkok. Och båda behövs för att vi ska komma ifrån färdigmaten och få lite nyttigheter i oss som också är goda.

Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Hej! Hoppas att ingen du känner var med på planet idag.

Kram!

KARLAVAGNEN sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Suzesan sa...

Åhhh lakritsfudge och filiduttar. Jag vände mig bort när jag läste det:)
Nu har de Plopp med Lakrits i och jag har inte provat dem. Kan det var gott tro.Gahaaa*godissugen*Jag har nära till dem men det måste kännas som jag är i Egypten annars faller jag för frestelsen....hahaha.
Jag håller med dig om det med bra och riktiga råvaror. Bra mat.

Smartmat du gjorde idag
Kram
Susanne

Millan sa...

Det ser ju sa himla gott och frasht ut med bade frukt och gronsaker pa koksbanken tycker jag. Men tyvarr blir ju maten dalig sa himla mycket fortare om man inte har den i kylskapet. I alla fall hos oss... sa gronsakerna far halla sig i kylen medans frukten ligger i en skal pa banken. Dock tycker jag egentligen att de flesta gronsaker smalar battre om de INTE varit i kylen... tex tomater som helt tappar smaken i kylskapet. kram

Petchie75 sa...

Sedar, det blev ett recept anda! Jag har inte haft tillgang till datorn idag for att skriva ner mitt spanska recept... det kommer imorgon for nu har vi antligen wireless hos svarforaldrarna (far se om jag lyckas fa lite ro att blogga imorgon... har massor av foton och intryck fran bade Bryssel och Spanien att dela med mig).
Jag gillar ocksa att ha frukt och gront i fina skalar i koket, men det funkar inte i PR heller,alldeles for fuktigt och varmt :-( Bananerna blir bruna och mushiga efter bara nagra dagar, men de blir ju inte goda i kylen heller.
Kram!

Marianne sa...

Karlavagnen: Nej, jag hoppas inte det. Ingen jag vet i alla fall. De flesta som ska mellan Sverige och Turkiet har ingen anledning att flyga via Amesterdam eftersom Turkish Airlines flyger direkt till Stockholm.

Och jag måste säga det: Trots den här olyckan är Turkish Airlines fortfarande ett av mina förstahandsval, det är ett bra flygbolag med bra service och god mat. Har inte hunnit läsa om orsaken, men det beror ju oftast på att någon människa har brustit i kontrollen och det kan hända vilket bolag som helst, tror jag. Kolla bara på SAS ...

Kram!

Suzesan: Plopp är GOTT! Men det ska vara de där små bitarna som fanns när vi var barn, de där naggande små bitarna så att man får mersmak i stället för att få nog. Med lakrits kan nog vara gott.

Bra råvaror är A och O i matlagning. Det behöver inte vara lyxvaror, men det måste vara rent och bra, liksom. Har man dåligt kött så blir det bara inte gott. Som det man köper i stormarknaden här, blä säger jag bara.

Kram!

Millan: Så är det, det sloknar fortare om det är framme. Men i Istanbul köpte jag bara ungefär det som gick åt på ett par dagar, sedan kunde jag snabbt och lätt kila ner på hörnet till MIN : ) grönsakshandlare och köpa nytt, allt i lösvikt. Här måste jag åka en mil enkel väg för att handla, så här kan man inte vara impulsiv på samma sätt. Här måste man hamstra.

Tomater framför allt är så trista när de kommer direkt ur kylen. De är bara kalla på något sätt. Inte alls så gott. Kylskåpstillverkarna borde kanske uppfinna att halva kylen delas och blir bara sval, inte som det är med en platta och man öppnar samma dörr för det tycker inte jag funkar, utan som ett eget skåp, ganska stort, där man kan förvara allt grönt. Det hade väl verkligen varit tidsenligt?

Kram!

Petra: Bra att ni har fått trådlöst nu, det blir enklare för er båda. Och du kan kanske låtsas att det är någonting HEEEMSKT viktigt så att du får lite lugn och ro en stund? Ska bli kul att se dina foton!

Kan tänka mig att det gröna slokar fort hos er i fukten och värmen. Här vet jag som sagt inte, vi hade ju invasion av oönskade kryp när vi kom, så allt är undanstoppat i kyl och täta förpackningar. Bananer är helt klart ett problem, för de tål ju inte riktigt kylan i kylskåpet. Man kanske kan hänga dem framför en fläkt?

Kram!

Emmama sa...

NU ser jag är du har filidutter, lyllos dig! :) Kram!

Marianne sa...

Emma: Du åker ju snart hem, så då får du också filidutter. Hihi, det är ditt fel att jag är beroende av dem nu : D

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Vad är filidutter? :)

Någon nämnde Plopp. Den med jordgubbschilicrème i är också jättegod!

Marianne sa...

Anna: Filidutter är runda, ljusbruna med lite mörkare schatteringar, hårda. Smakar lite salt och lite banan, ungefär. Fråga efter dem i en godisaffär, han vid Hötorget måste veta.

Plopp med jordgubbschili! Det står på listan för Sverigeresan att testa!