onsdag 18 februari 2009

Onsdagsrecept: Latmanslimpa


Inte kunde jag motstå att köpa Nigella Lawsons kokbok Nigella Express när den låg där i affärens hylla. Det där med Express tycker jag är väldigt bra, god mat utan att behöva slita och släpa i köket. Gissa sedan hur glad jag blev när hon har med världens enklaste sätt att baka bröd - rör ihop, lägg i en form och sätt in i ugnen. Inget knådande, jäsande, passande.

Här i landet är det inte lätt att få tag i annat än vitt bröd. Det finns, men då måste man åka till något litet bageri på andra sidan stan, eller köpa ett formbröd som visserligen är lite mörkt men som fortfarande är lika skumgummiaktigt som det vita. Grovbröd med hela korn i är någonting vi längtar efter men som när man läser recepten ofta känns lite omständliga.

Men här är alltså ett recept på ett bröd som inte är svårare än att man häller ingredienserna i en bunke och rör om, smörar en form och häller i smeten och sedan sätter man formen i ugnen. Kan det bli lättare? Så även du som inte kan baka, som inte tycker om att baka, även du kan baka det här brödet, jag lovar!

Nigellas latmansbröd
200 g sockerfri havremüsli (det hade jag inte så klart, så jag tog havregryn, linfrön, rågkross och solrosfrön och blandade ihop i lite "lagom" mängder)
5,5 dl lantvetemjöl (det hade jag inte heller, men tog dinkelmjöl som jag köpte i Sverige. Vetemjöl går nog också bra.)
6 g (ett paket) torrjäst
2 tsk flingsalt eller 1 tsk vanligt salt
2,5 dl mellanmjölk (jag använde vanlig fetmjölk)
2,5 dl vatten

1. Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke. Häll i mjölk och vatten och rör om. Det ser ut som en tjock gröt.

2. Häll degen i en smörad avlång bakform som rymmer 1,5 liter.

3. Ställ formen i kall ugn. Sätt ugnen på 110°C och låt den stå där i 45 minuter.

4. Efter 45 minuter höjer du värmen till 180°C och låter brödet grädda i ytterligare en timme. Vid det laget är brödet gyllene och genomgräddat.

5. Ta ut brödet ur formen. Trots att det är kompakt låter det ihåligt när du knackar i botten. Annars kan du ställa in brödet i ugnen utan form i några minuter till om du tycker det behövs.

6. Lägg brödet på ett galler och låt det svalna.

7. Ät och njut!

24 kommentarer:

Oslotjejen sa...

Åh, det här ska jag verkligen prova att göra! Låter både gott & lätt!:-)

Annika sa...

Det där låter gott, men jag tror knappast att jag skulle våga mig på det hela.
jag fegar ur totalt då det kommer till bakning.
Men O det låter bara FÖR GOTT, lite smör och ost på det...MUMS!!
KRAM!!

Jenny sa...

Låter faktiskt jättegott, och enkelt! Blir väldigt nyfiken på att prova! Det enda som skrämmer mig lite var det där att blanda ihop egen "musli", men det kan väl inte vara så svårt heller! Kram!

Ninni sa...

Ett till recept för mig att testa här där bakning tillhör det sällsynta nöjena. Hemma i Sverige bakar jag väldigt gärna matbröd men här är det för varmt,för krångligt när inte ingredienserna finns och dåligt med köksutrustning dessutom. Så det här passar utmärkt! Jag har hittills bara bakat en annan typ av snabbakat bröd med bikarbonat. Men det är godare med jäst.
Så tack för receptet!
Kram!

Suzesan sa...

Fiffigt och guuud vad gott det ser ut med bregott och marmelad:)
Måste provas sen när jag börjar med vanlig mat igen. Jag har ett recept med ett gott mörkt bröd utn jäsning och bara röra ihop och in ugnen. Det är dögott men som med alla bröd vill jag variera.
Fiffigt att ha som frukostbröd det dära.
VÄSKOR ÄR HÄRLIGT. I like.
Kram
Susanne

Saltistjejen sa...

Jag är fortfarande inte helt vän med gasugn och torrjäst när jag ska baka. Men kasnke kan man testa detta ändå? Det låter iallafall jättegott!
kramar!!

Anonym sa...

Först när jag läste om brödet (innan jag läst receptet)tänkte jag; " bakpulverrecept, inte bra. bakpulver förstör B-vitaminet i mjölet"

Men tji fick jag:D

Det här receptet är just i detta nu utskrivet och kanske kommer det att dofta nybakat här imorgon!

Kramen och trevlig kväll!

Anonym sa...

Måste bara berätta ...
Skulle skriva ut receptet, markerade receptet och TÄNKTE välja "skriv ut markering" på skrivarmenyn.

Men sedan blev det väl kortslutning i mitt hjärnkontor (vilket iofs inte är ovanligt).
Tryckte helt sonika på "skriv ut" och vips hade jag 45 sidor av din blogg utskriven.

Maken (som har skrivaren vid sin dator och som var djupt försjunken i någon motorcykelsajt) undrade vad jag höll på med.

Skriver ut ett recept, sa jag
F-n, det är ju en hel kokbok i så fall, svarade han...

Men nu är som sagt receptet utskrivet! *skratt*

Desiree sa...

Ah vilket toppen recept. Helt klart lite annorlunda. Detta ska jag absolut prova på! Ska vattnet som man häller ner bland de torra ingredienserna alltså vara kallt vatten? Jag har ju min fina nya bakmaskin så jag är verkligen inne i en brödbakar period. Dessutom älskar jag ett gott nygräddat bröd.

anna of sweden sa...

Låter mumsigt.
Hur gick det?
Hamnade det några Bregott i resväskan? :)

Marianne sa...

Jenny i Oslo: Är det okej om jag kallar dig så för att skilja från Jenny i Charlotte?

Prova absolut det här brödet, lättare finns inte!

Annika: Men jag LOVAR att du inte kan misslyckas! Rör ihop det som är torrt, rör sedan i det som är blött. Du kan röra med en vanlig sked, bara lite tills det är blandat. Du behöver inga fina maskiner eller veta när det är lagom eller någonting liknande! Det blir en lös, smetig gröt som du häller i den smörade formen och stoppar i ugnen. Sätt en klocka på ringning så att du kommer ihåg att ändra temperaturen och sedan ta ut brödet. Be annars Karolina eller Peter att göra det. Om du kan mixa ihop en vaniljsås enligt beskrivningen på paketet så kan du mixa till det här.

KRAM!

Jenny i Charlotte: Köp färdig müsli vetja! Jag har en mil till affären och hade ingen som kunde köra mig i går när brödet var slut och jag hade hittat det här receptet. Det var bara därför jag gjorde egen müsli. Det står nu på min inköpslista : )

Kram!

Marianne sa...

Ninni: Ja det här är verkligen perfekt eftersom det inte spelar någon roll vad det är för temperatur, inne eller ute, och den enda utrustning man behöver är en stor skål, en sked och en form. Ja och ugn : ) Bra också om man inte har så mycket tid att ägna sig åt att baka, det tar ungefär fem minuter och sedan kan man göra någonting annat.

Kram!

Suzesan: Det måste vara något liknande recept du har då? Jag håller på att läsa ikapp hos alla så jag kommer snart in till dig också, så får jag kanske veta vad det är för diet du håller på med? Men du behöver väl ändå inte banta?

Kram!

Saltis: Jag har inte heller kommit underfund med torrjäst, men här rör du bara ner det med resten och behöver inte tänka på att det är just jäst. Gasugn gillar inte jag heller, så där kan jag inte hjälpa dig. Men om den funkar till annat borde den funka till det här? Vi har köpt en fristående liten "bordsugn" - fast när jag tänker efter var det inte något bra tips till dig för var ska du ha den? Testa med gasugnen!

Kram!

Marianne sa...

Yra kaptenen: : D Då kan du göra bok av min blogg och ha som gonattlitteratur nu då! Tänk om ETT recept hade varit 45 sidor långt! Den maten skulle jag ALDRIG orka laga!

Det visste inte jag att bakpulver förstör B-vitaminet i mjölet! Då är det inte så nyttigt med sockerkaka, då? Men jag har smakat en del bakpulverbröd och det är inte samma goda brödkänsla över dem. Det här smakar riktigt som bröd ska smaka. Doftar det nybakat hos dig nu?

Kram!

Desirée: Ja jag tog mjölken direkt ur kylen och vattnet direkt ur dunken. Mitt vatten är ju alltid rumstempererat eftersom vi köper dricksvatten på dunkar, men direkt ur kranen måste gå lika bra även om det är kallt eftersom mjölken var kall.

Tyvärr behöver du inte din fina maskin till det här brödet, det räcker med en vanlig sked och man behöver bara röra runt några tag tills det har blandat sig. Det är en ganska lös smet, inte alls degliknande som man är van vid. Men det blir riktigt gott, kompakt och fast bröd.

Kram!

Anna of S: Hihi, titta en gång till på fotot! Den gröna kossan i bakgrunden är Bregott-paketet. Jo, jag har nästan alltid Bregott hemma, måste ha det för det är inte gott utan. Och Kvibille Cheddar. Det är den godaste standardosten tycker jag. Det händer att jag är utan Bregott, men då blir jag näst intill deprimerad. Förstår inte varför inte Arla sätter igång en jätteexport runt världen, alla älskar Bregott när de väl har smakat.

Emmama sa...

Yum yum, jag aaalskar att baka brod sa det dar vill jag testa! Det ar ju ofta lite omstandigt att baka sa detta var ju perfekt! Och var GOTT med aprikosmarmelad.. Och saklart Bregott men ar det inte for hart? :)

Kram!

Suzesan sa...

Marianne. Jag äter LCHF kost Low Carb Hig Fat. En aha upplevelse. Jag gör mig av med koilhydratbehövet-sockersuget. Egentligen behöver jag inte gå ner i vikt.
Men där var allt liiiiite kärlekshandtag på mig(gammalt som bara varit där) som nu snart är borta. På två veckor. Jag äter bara fet FET mat och inga kolhydrater.
Jag kan ge ett tips. Börja läs bakpå alla förpackningar så ser man vad för "skit" man får i sig. Jag har lärt mig så mycket.
Googla och läs om det. Kanske hos Dr Dahlqvist.
Intressant.
Jag mår mycket bättre och har en lugnare hunger. Är luganre i kroppen av Grädde! smör! CremeFraiche kött och fettet på köttet, grönsaker och bär fil mjök osv ..ingen pasta inga spannmål ingen potatis inget ris osv!!Mycket intressant projekt för mig och det är mycket bra och mycket funtionellt! Jag har nog tappat tio kilo från olika ställen på två veckor.
Kram
Susanne

Anonym sa...

Låter som något jag måste prova.

Här hemma bakar jag allt matbröd själv. (Inte det hårda, dock.) Och jag bakar ofta enligt den mycket enkla principen "i med allt, rör om, jäs kallt, forma limpor, grädda". Man tager vad man haver. Kallas "höftbröd".

Anna, Fair and True sa...

Det var ju enkelt! Jag drar mig lite för att baka bröd men det här borde jag orka med :)

Marianne sa...

Emma: Det här är så enkelt så det kan Gustav baka åt dig! Okej, du kanske får hjälpa honom att mäta upp grejorna. Men blanda ihop fixar han.

Bregott är väl inte hårt? Det är ju det som är så bra, till skillnad från smör?

Kram!

Suzesan: Och jag äter HCHF : ) Härom dagen gjorde jag potatismos med grädde och smör i stället för mjölk och smör, för Klas var inte hemma. Jag tillhör ju dem som måste ha kolhydrater för att inte försvinna. Men du kommer alltså att börja äta vanligt igen?

Kram!

Bert: Höftbröd är bra, men jag är lite osäker på just bakning, hur mycket man ska ha av mjölgrejor och vätskor för att det ska bli bra. Så jag måste ha recept. Och det här är perfekt för lata mig : )

Anna: Det här orkar man verkligen med, särskilt om man har färdig müsli. Inte ens jobbigt att röra ihop smeten eftersom den är ganska lös!

Anonym sa...

Låter verkligen gott och enkelt.

Anonym sa...

Kan väl tillägga att det blev "paperjam" i skrivaren oxå..
Inga (som bor här ibland ) hade väl stoppat in papper lite slarvigt.

Ingen doft av nybakat ännu, men det kommer att bli!

Marianne sa...

Kersti: Första limpan är redan slut, får baka nytt i morgon!

Kapten: Jaha, Inga har varit framme nu igen! Och Inga har inte bakat än heller, alltså?

Jag ska baka mer i morgon.

Kram!

Cosmopolitan sa...

Hej. Jag har hittat din blogg via Jenny (vi är gamla basketkompisar från Arvika-tiden) och tycker den verkar väldigt intressant och trevlig. Kul att läsa från nån som bor i Kairo. Så annorlunda.
Tänkte oxå inspirera dig med ett annat recept på grovt bröd. Du kan säkerligen använda osötad yoghurt istället för filmjölk. Ingen jäst = ingen jäsning. Inte ens ett uns knådande. Superduperenkelt!!

Fullkornslimpa
2 limpor
tid: 15min jobb + 1h45min gräddning

5 dl grahamsmjöl
2 dl havrekross (el dyl)
1½ dl vetekli (el dyl)
1½ dl rågmjöl
4½ dl vetemjöl
5 tsk (rågade) bikarbonat
1½ tsk salt
1-1½ dl mörk sirap
1 L filmjölk (vanlig/mellan/lätt beror på samvetet…)
sesamfrön (frivilligt)
ex på ev smaksättning: 1 dl lingonsylt / 1 stort rivet äpple / 1 riven morot / nötter / osv tills fantasin tryter…

Blanda alla torra ingredienser noga.
Tillsätt sirap och filmjölk samt ev smaktillsats.
Fördela smeten i 2 st smorda 1½ L limpformar.
Strö över ev sesamfrön.
Grädda längst ner i ugnen på 175ºC i 1 timma.
Lägg på folie.
Fortsätt grädda 45 min i samma temp.

Anonym sa...

Den där limpan borde ju till och med jag klara av att baka.
Ska spara receptet.
Tack!
:)
Kramen

Marianne sa...

Cosmopolitan: Hej och hjärtans välkommen hit! TACK för det superreceptet! Alltid bra med variation. Jag ska genast printa ut det här receptet och nästa gång jag bakar (slutet av veckan) ska jag prova det. Jag har en jättebra yoghurt här som heter Activia och som är så nära filmjölk man kan komma. Brukar göra gräddfil av den genom att blanda med grädde.

Truddelutt: Om jag klarar det så klarar du det. Jag är inte någon hejare på matbröd. Och testa Cosmopolitans fullkornslimpa här ovan i kommentaren också, den är ju lika enkel. Fördelen är att det blir två limpor, så kan man frysa en och det räcker längre.

Kram!