lördag 30 oktober 2010

Hej Sverige!

Älmhult.

Nu är vi framme i Älmhult och installerade i lägenheten där vi ska bo tills vi hittar ett eget hem. Jag får berätta mer efter hand, men det har varit en ganska lång resa, känns det som. Och det är kanske bra att resan är lång när det är ett stort steg man tar.

I går eftermiddags kom vår snälle mr W och hämtade oss på hotellet, och körde oss till flygplatsen. Klockan 16.10 lyfte planet, och vi landade i Köpenhamn 23.15. Där tog vi in på ett litet hotell som ligger ett par stationer från flygplatsen - och där sov vi gott i natt. Vaknade till en dansk frukost (den egyptiska hotellfrukosten var godare), och sedan tog vi tåget till Älmhult.

Maken vid stationen i Älmhult.

Jag vid all packning. Ena väskan syns inte, vi hade alltså fyra resväskor, en kabinväska, två ryggsäckar och en handväska. Det var lite knöligt till och från, ska jag erkänna.

Och nu sitter vi här i lägenheten. Ärligt talat är den ganska sunkig. Det luktar illa här, så vi har köpt luftrenare och rengöringsmedel i kvadrat. Jag hittade en kladdig sax i ena kökslådan och det känns allmänt ofräscht. Det blir till att städa i morgon.

Men ack så ljuvligt det är att handla på Ica Maxi! Där finns ALLT! Det finns sallad, bara en sån sak, dessutom finns det olika sorters sallader! Jag var faktiskt riktigt duktig i affären, jag insåg att jag inte behövde köpa allt nu, utan kan gå dit när jag vill för att köpa det vi vill ha och behöver. Slippa hamstra, helt underbart.

Nu är vi ganska trötta, det blir ingen städning av i kväll, utan vi nöjer oss med att spraya och vädra för stunden. Och glo på svensk tv!

Sist men inte minst vill jag säga STORT TACK FÖR ALLA ERA FINA KOMMENTARER! Jag ska svara på dem, men inte i kväll.

30 kommentarer:

Elisabeth sa...

Välkomna till Sverige! Tur att det blev lite mildare väder, så att inte väderchocken blev alltför stor. ;)

Trillingnöten sa...

Välkomna! :)

SweFlo sa...

Skönt att ni har installerat er, nu ska det bli spännande att läsa om alla nya äventyr i det (troligen numera) exotiska Sverige!

Kram!

Laura sa...

Välkomna till Norden! Det ska bli spännande att få läsa om dina nya äventyr i Sverige sedan då ni har hunnit installera er lite mer och kommit in i den nya vardagen!

Många kramar från grannlandet!

olgakatt sa...

Välkomna till fosterjorden!
Uppenbarligen har ni internetanknytning- alltid något. Trist dock med dålig lukt och dito städning. Bra att du har legat i egyptisk hårdträning så länge, haha.

Kersti sa...

Sällar mig till skaran som hälsar er välkomna.

anna of sweden sa...

Haha. Just den där hamstringskänslan tar nog ett tag att arbeta bort. :)

Hoppas att ni snart boar in er - och ännu hellre - att ni snart hittar en egen mysig plats att bo på.

Kram!

PS Ät lite Bregott för mig, är du snäll! :)

Saltistjejen sa...

Underbart att ni är framme och att ni verkar fått med er alla väskor! :-)
Låter inte helt kul med lägenheten men som du säger är den temporär. Efter en del städning kommer det säkert kännas bättre även om man såklart blir arg över att folk lämnar en lgh ostädad på det viset!
Vila nu och försök att anpassa er lite i taget.
KRAAAAM!

Marianne sa...

Elisabeth: Tack! Ja det var till och med rätt skönt väder här i går, solen tittade fram rätt ofta och det var kyligt men inte direkt kallt. Och det var nog tur det!


Trillingnöten: TACK!


SweFlo: Ja äventyr blev det redan vid ankomsten till Älmhult, ska berätta om det i ett ilägg : )

Kram!

Marianne sa...

Laura: Tack, ja nu är det bara ett litet hav emellan oss igen. Fast jag hoppas så klart att hela Europa ska skilja oss snart - det där lät elakt, men det vet både du och jag att det är tvärtom : )

Kramar!


Olgakatt: Tack! Ja gissa om jag blev glad när jag upptäckte att här stod modem och blinkade! Bara att koppla in sig. Och nu när jag har druckit kaffe ska jag genast börja skura och skrubba så att det blir lite trevligt att bo här. Haha, ja jag vet ju hur man gör, vid det här laget : D

Nu åker du snart till Kina!!! Så spännande!


Kersti: Tack så mycket!

Desiree sa...

Ja välkommna till Sverige. Ser iallfall ut som Älmhult bjöd er på vackert höstväder då ni kom. Ja de där långa resorna är riktigt jobbiga. Skönt att allt gick bra och att ni kom fram ordentligt och med alla väskorna. Det är lustigt hur vissa småsaker kan betyda så mycket för en som salladen på Ica Maxi för dig. Men när man inte har haft tillgång på sådant så uppskattar man det på ett helt annat sätt. Inte kul att behöva börja med att städa grundligt men om ni ska bo där så hade jag också sett till att städa ur.
Stor bamsekram till dig. När får du träffa kissarna?

Marianne sa...

Anna: Nu finns en ny Bregott, med havssalt! Lite för salt för frukostmackan, men jättegod om man ska servera gott bröd till en buffé eller liknande. Jag tänkte faktiskt på dig redan när jag köpte Bregottet! : )

Till och med Klas har lite hamstringsinstinkter, han köpte storpack prickig korv : D

Ja i dag blir det städning och inboande, sedan blir det att gå till mäklare och hänga på deras lås i tid och otid. Det finns många fina byar runt om Älmhult också.

Kram!


Saltis: Ja jag var lite orolig för om alla väskor skulle komma med, men de kom till och med rätt tidigt åkande på bandet, så vi var minst sagt glada för det.

Usch ja, de förra har inte ens diskat ordentligt, det är lite äckligt. Men jag tycker den värsta lukten har försvunnit, men så har jag också gått och sprayat luftrenare i alla skåp och lådor : D Nu blir det strax storstädning.

Vi sov som klubbade stockar i natt!

Haha, tror du inte det kom en katt gående här utanför i dag, satte sig och tittade på mig där jag stod på balkongen, och mjauade! Inte ville den gå heller : D

KRAAAM!


Desirée: Tack! Ja nu är vi framme och allt gick bra. Tror kanske det var bra att det tog lång tid att resa, för då hann vi landa på ett annat sätt än om det bara hade varit ett par timmar på flyget.

Jag var lite osäker på om affärerna skulle vara lika bra här på landet som i Stocholm, men jag tror att de är det! Här finns massor av pumpafrön och alla möjliga frön, ärtskott och sallad i lösvikt. Mängder av olivoljor och ... ja allt möjligt i hundra olika varianter.

Ja synd att man ska behöva känna sig lite äcklad av lukt och dåligt diskade/odiskade grejor, men det ska vi väl kunna göra någonting åt i dag.

Katterna får jag träffa när jag åker till Stockholm nästa gång, ska ringa karantänen i veckan och höra hur det är med dem.

KRAM!

Lotta sa...

Välkomna hem!!! Jag svishade förbi Älmhult igår i 200 på väg till Västerås! jag tänkte faktiskt tanken "Tänk om vi sitter på samma tåg"! Jag vet inte riktigt vart man byter för att komma till Älmhult. Hoppas nu det blir ordning på odören i lägenheten och att ni ska trivas!
Stor kram!

Marianne sa...

Där är ni ju. Hej och välkommen hem. Skönt att resan gick bra även om den var lite lång. Och vilken tur att modemet stod där och bara väntade på er. Städa nu i lugn o ro och tänk på att ni i alla fall slipper sanden, hehe. Och njut nu av att du sen kan trösta dig med lite lördagsgodis varje dag om du vill.
Kram kram

Eva Henriksson sa...

Tänk att nu är ni där. Jag retar mig på städbristen. I Sverige brukar det vara noga annars får man betala.
Hoppas ni får fräscht snart . Var det möblerat? och odiskad disk?
Tänk Emma i Skottland kommer från Älmhult. Har du läst hennes blogg?
Katterna mår nog bra i Skåne.

Äventyret framtiden sa...

Så härligt att veta att allting har gått bra; men måste nog tillstå att bilderna från Kairo var aningen mera färgfyllda (förstås av naturliga skäl). Hoppas nu att ni får ordning och reda, lugn och ro ett tag inför nästa steg på vägen..

kram!

Steve sa...

Pyramiderna i Giza - stationen i Älmhult. Snacka om kontraster.

Steve sa...

Pyramiderna i Giza - stationen i Älmhult. Snacka om kontraster.

Marianne sa...

Lotta: Tack! Men jag tror inte vi satt på samma tåg, vi gick på i Köpenhamn, på flygplatsen, och sedan åkte vi Malmö-Lund-Eslöv-Höör-Hässleholm-Osby-Älmhult. Vi kom till Älmhult 13.01.

Vi har kommit på att lukten kanske var någon granne som lagade mat. För det luktade inte i morse, men sedan kom det lite igen. Nu är det borta igen, eller så har vi vant oss. Nu är det i alla fall rent i halva köket och hela badrummet ... Dags att gå till Ikea och bunkra upp lite : )

Kram!


Marianne: Tack! Haha, jo jag tröstar mig med att det inte finns någon sand, inga kackerlackor och inga minimyror : ) Jag får fortsätta städa i morgon, nu orkar vi inte mer i dag.

Ica Maxi är rena paradiset! Sååå mycket gott det finns där. Nu ska vi till Ikea, och där ligger också "stans" bästa pizzeria - ingenting går upp emot svensk pizza, när det gäller pizza. Så det har vi varit sugna på ett tag nu!

Kram!


Eva: Ja nu är vi här! Det är möblerat, och jag ska väl inte säga att det var odiskat, men det var diskat av någon som antingen har en mamma/fru som alltid sköter det hela, eller tjänstefolk som gör det. Personen i fråga hade nog inte riktigt begripit att man måste diska på utsidan/undersidan av grejorna också ... Nu är det bättre och de riktigt sunkiga sakerna har jag satt undan, så handlar vi egna i stället. : )

Jo, Emma "känner" jag! Så jag hoppas få träffa henne när hon kommer hem till byn nästa gång!

Marianne sa...

Karin: Ja det är skönt att vara framme ordentligt, men det är så klart mycket man måste ordna med innan man kan luta sig tillbaka. Hoppas intensivt att vi hittar ett hus riktigt snabbt så att vi kan flytta hem till oss! Nu ska vi gå och bunkra upp lite på Ikea, så länge!

Kram!


Steve: Hahaha, ja vem har sagt att livet ska vara lagom? Men Älmhult är större än jag trodde! Och här finns ju Linnés Råshult, Glasriket, skogar och sjöar. Så det känns rätt fantastiskt det här också.

aurorabuddha sa...

Min son bor ju i Almhult, du minns? Jag kommer dit till varen, da maste vi traffas!

Marianne sa...

Aurorabuddha: HEEEJ! Åh, vad länge sedan! Vad roligt att höra av dig! Bloggar du igen? Jag får gå in och kolla.

Ja, nu minns jag att din son bor här. Vad roligt! OCH vad ROLIGT att du kommer till våren, då måste vi ABSOLUT ses! Vid det laget hoppas jag verkligen att vi har ett eget hem!

Freedomtravel sa...

Välkomna till Sverige!

Marianne sa...

Freedomtravel: Tack!!!

Anonym sa...

Hej,
Läser din blogg då och då...bloggar inte själv. Blev förvånad när jag läste att du skulle flytta till Älmhult. Min systerson med familj bor i där:-)

Bea i WI, USA

StrandMamman sa...

Välkomna till Norden :) Märker du på bilderna hur väl färgen på ert bagage matchar med naturen runt omkring? Ni har "ruska"-väskor! :))

Ha det bra i Älmhult!

Fröken Anki sa...

Skönt att resan gått bra och att ni kommit fram till ert nya ehm! Men vad tråkigt att det inte var rent och fint i lägenheten. Ack ja, inte alla har samma standard som en själv.

Hoppas ni haft en skön söndag ändå, och att det känns bra att vara framme i Sverige.

kram

Marianne sa...

Bea: Hej och välkommen hit! Roligt att du läser här ibland! Och tänk vad världen är liten ibland, det är en del som har kontakter här i Älmhult. Men så är ju Ikea en stor arbetsgivare också!

Synd att du inte bloggar!


Strandmamman: Tack! Haha, ja det tänkte jag inte på, att väskorna matchar höstfärgerna. När jag har köpt resväskor har jag mest tänkt på att de ska vara väl synliga på bandet så att man ser när väskan kommer : )

Kram!


Anki: Det är jätteskönt att vara hemma igen, och nu när vi har skurat och skrubbat känns det rätt okej här. Jag är ändå inte pedant, tur det! Men det ska bli riktigt härligt när vi väl har fått vårt eget hem.

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Det var många väskor, förstår att det var lite krångligt! Gillar bilden med maken där han står och spejar och reflekterar om ert nya liv i Älmhult.

Tråkigt att lägenheten var så smutsig men hör det inte riktigt till att du ska städa liksom. Fast inte sand den här gången :) Fast ni borde ändå klaga till hyresvärden!

Marianne sa...

Anna: Tur att Lufthansa tillåter två väskor var à 23 kg styck, plus handbagage 8 kg. Annars hade det aldrig gått, då hade vi fått köpa ännu mer nya kläder än som nu är tvunget.

Grejen är att det här är Ikeas lägenhet, och vi är tacksamma för att vi får bo här tills vi hittar någonting. Så jag vet inte om det är läge att klaga, direkt. Klas får avgöra den biten, det är hans arbetsgivare.

Kram!