söndag 15 augusti 2010

Spännande i utlandet

Ordet "plastfamilj" har fått en ny betydelse. Hur kan man ha så här många plastbyttor? Storstädning av skafferi- och förrådsrummet är inlett. Igen. (För er som har bott i förskingringen en längre tid: plastfamilj = styvfamilj.)

I dag när jag satte på tv:n som underhållning medan jag strök var det för en gångs skull INTE sport. Kors i taket! I stället var det en intressant tillbakablick över tv-teaterns historia. Vilket får mig att undra varför tv inte har sänt repriser av några gamla svenska deckare och annan produktion från tv:s barndom i stället för repriser av norska psykologer som analyserar danska fläskindustrin, typ. Ernst-Hugo Järegård medverkade i en hel del gamla dramer, honom hade jag mycket hellre sett än hur man gör trevliga tavlor av gamla vinkorkar i Strömsö, typ. Nå, nu börjar skolan i veckan så man kan bara hoppas att sommarens bottennapp i tv är över för den här gången.

Jaha, några andra tankar har passerat mellan mina öron i dag, men de hann ut innan jag började skriva.

18 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Haha, Marianne, du är på ett härligt humör idag. Har du inte gjort tavlor av vinkorkar? Månne du inte har missat någonting?;D
Och tänk att du också har så snabba tankar att de hinner ut innan man får dem på pränt. Det händer titt och tätt för mig. Det händer till och med att de inte alls kommer ut, utan bara stannar där och liksom trampar vatten, går på tomgång:)

Glad kram!

Otta sa...

Rensa, rensa, rensa! vi hörs imorgon!

Kram

Anonym sa...

Du är bra rolig ibland!
Tänk, svensk TV saknar jag inte ett dugg, men min grekiske man blir vemodig och tittar på gamla inspelade videokasetter ibland, en massa fullständigt ointressanta dokumentärer sen tjugo år tillbaka.
Tacka vet jag att sitta på verandan med ett glas kallt nånting och lyssna på nattljuden.
Monica P

anna of sweden sa...

Haha, jag det gav ju ordet en ny innebörd! :)

KARLAVAGNEN sa...

Hahahaha! Du ÄR BARA FÖR GO!

å SÅ HAR DU RÄTT.

Just nu gör Nisse några schyssta moves (han leker och studsar runt) så jag ska hitta kameran och ta lite bilder till dina flickor. Måste ju impa lite på tjejerna.

Suzesan sa...

Haha plastfamilj jag fick mig ett skratt. Roligt Marianne.

Men tur att du gillar Ernst-Hugo Järegård för DET GÖR INTE JAG haha Alls jag butade alltid kanal när han var med för jag klarade inte ens av att se honom. Men i din situation kanske jag hade gjort det. TV har varit hemskt denna sommaren.

Kram
/Susanne

Anonym sa...

Dags att börja spela Luxor på ipaden tror jag ;-)
- eller Osmos om man vill lugna nerverna..
/Anonyma Uora

Desiree sa...

Ha ha jo nog sammlar man på sig mycket. Jag har också gått igenom skafferi och skåp idag. Känns som man alltid hittar något att rensa ut för varje gång man tar en runda. Wow inte sport, jag är också sådan som blir totalt uttråkad av allt vad sport heter. Då fick du iallfall njuta av något intressant för en gångs skull medans du fick strykningen avklarad.
Kram!

Anonym sa...

Nu skäms jag lite, men jag har fler plastburkar/byttor än så Marianne!
Jag skyller på att jag måste ha allt förslutet för myror och kräl av olika slag.
Usch, nu kommer jag inte att vilja öppna köksskåpet där jag vet att samlingen finns...

ExPIAtriate sa...

Hahahaha skrattade lange och gott! Vi har ocksa en ganska stor extended family... aren i fuktiga Singapore har satt sina spar dar man maste forvara ALLT i plastburkar savida man inte vill inbjuda till stor myrfest eller att socker/mjol forvandlas till en enda stor oformlig klump... Och dessa sma fina burkar (som ar gjorde i Korea dessutom, god kvalitet minsann!) slapade vi ju med till oknen. Dar man inte behover sa manga for allt ar liksom snustorrt anda...
Kram!

Musikanta sa...

Jag bara älskar alla sorters plastburkar och har svårt att gå förbi en hylla med sådana utan att köpa dem. IKEA har alltid fullt med små underbara burkar i olika färger. Kanske jag också ska ta ett foto på alla...Tänker absolut inte rensa än på ett tag!

Vad beträffar TV-program håller jag med dig. Jag har bara sett Morden i Midsomer och Miss Marple denna sommar - på datorn. Den snälla MM spelar in programmen åt mig och redigerar bort reklamen på Miss M. För övrigt går all min tid som jag får över till att sitta vid datorn och inte vid TV:n. Eller att läsa böcker...
Kramar!

Marianne sa...

Karin: Haha, gjorde man inte såna där tavlor någon gång på 70-80-talen? De kunde väl hitta på någonting nytt på Strömsö? Jo det är klart, de gjort bälten av fiskskinn en gång, det har jag aldrig sett förr. Men jag vet inte om jag vill ha det : )

Ja de där tankarna, ibland ekar de runt där inne och ibland vet jag inte var de tar vägen!

Kram!


Otta: Jag kanske borde bygga ett sandslott i stället för att bara kasta ut allt?

Kram!


Monica: Jag ska erkänna att jag inte tittar så ofta, men jag har ofta tv:n på bakom ryggen och lyssnar på vad de pratar om. Lite som radio, fast man kan kasta en blick på den då och då. Har ni inga mygg om kvällarna?

Marianne sa...

Anna: : D

Kram!


Karlavagnen: Åh, kommer det nya idolbilder på Nisse snart? Då kommer jag inte få ha datorn i fred : D

Kram!


Suzesan: Han som var så himla bra! Fanns ingen som kunde se så avskyvärd ut som han, eller så snäll och oskyldig!

Kram!

Marianne sa...

Anonyma Uora: Aha, finns det på iPaden också. Hm, så klart det gör. : ) Osmos har jag inte testat, det måste jag ju göra.


Desirée: Ja jag fattar inte, jag rensade enormt mycket när vi flyttade från Istanbul, sedan rensade jag i november när vi flyttade hit, och ÄNDÅ har vi en massa gammalt skräp! Visst är det trist med sport. Dessutom pratar de i klyschor hela tiden. Urtrist!

Kram!


Carina: Det var därför jag började köpa mängder med plastburkar, för myrornas skull. Missen var glasburkar med metallock, det visade sig vara yttepyttesmå hål i locken för att det inte skulle bli vakuum - men tillräckligt stora hål för att myrorna skulle ta sig in. Klas sa att det killade skönt i magen efter att han hade ätit de jordnötterna : D

Marianne sa...

Pia: Jag kan tänka mig att det blir små degklumpar av allt i Singapore, med den luftfuktigheten. Men har ni inte myror i Dubai? Ta i trä, här har vi inga myror, men på förra stället var det totalt hopplöst. De tog sig in överallt.

Kram!


Musikanta: Men jag tycker inte jag har så många fina burkar, mina är rätt trista. Ska minsann se till att byta upp mig när vi kommer till Sverige : ) De bästa är egentligen gamla glassburkar ...

Vi kan inte se utländska program på nätet, dem måste vi se på tv, de som SVT har rätt att sända via SVT World, och det är långt i från alla. Så Miss Marple kan vi glömma, och Midsomer sänds alltid så himla sent när man ligger en timme före.

Kram!

Taina sa...

Nej fy för Ernst Hugo Järegård. Då sitter jag hellre och glor på vinkorkar! Hahahaha!

Melting Pot sa...

Ser att du också har tagit tag i din plast. Nåt i luften här på de södra breddgraderna?
Det är ju, som du vet, min favoritsysselsättning att röja och rensa. Barnens skolpapper från förra året hör dock inte dit så då måste jag ta mig i kragen.....Kram

Marianne sa...

Taina: Hahaha, du är bara patriotisk för att vinkorkarna är finska : D

KRAAAM!


Lena: Definitivt dags att du kommer hit. Måste börjar röja för flytten! : D

Kramar!