lördag 3 oktober 2009

Och så var det flunsahysteri igen

Den lilla grisen har jag lånat från Clipart for Free.

Läser så här på lördagskvällen en krönika av Bitte Hammargren om hysterin framkallad av svininfluensan här i Egypten. Själv tycker jag dock att folk verkar rätt normala, jag har inte sett ett enda munskydd på en enda människa och det var fullsmockat av folk på stora köpcentret i dag. Barn och vuxna om varandra, barnen lekte som vanligt och vuxna fikar och pratar som vanligt. Kindpussar varandra som vanligt gör man också.

Det man inte gör är tar varandra i händerna när man hälsar, kvinnor och män, men det gör man ju nästan aldrig. Här sätter man höger hand över hjärtat och vickar överkroppen lite lätt framåt i stället. En del män hälsar genom att ta i hand när det är en utlänning som jag, och det har inte minskat det heller av flunsahotet.

Förresten var det en ung kille som kom fram till mig i dag på köpcentret och sa på knagglig engelska (väldigt knagglig, så det tog en stund): "Welcome to Egypt, I am happy to see you in Egypt." Och det var gullighet, han tiggde inte pengar eller någonting liknande.

Däremot har tydligen en del fall av pest brutit ut i Libyen, men de egyptiska myndigheterna har stenhårda kontroller vid gränsen, så vi hoppas att den inte hittar hit. Och skulle pesten hitta till Egypten kan vi trösta oss med att vi har världens bästa skydd mot råttor: Ett helt gäng vildkatter som bor runt vårt hus.

11 kommentarer:

Suzesan sa...

Ånej men så snällt och artigt att hälsa dig välkommen. Sånt värmer. Hahaha så roligt och så bra att ni har skydd mot råttor.

Kram
/Susanne

Suzesan sa...

HA EN BRA KVÄLL glömde jag att skriva!!

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Det finns så många gulliga människor här så det är inte klokt!

Nu är det dags för oss att hoppa i säng, i morgon är det ju vardag här igen. Men jag hoppas att DU HAR EN BRA LÖRDAGSKVÄLL!

KRAM!

Emmama sa...

Skön kommentar du fick! :) Jag har inte upplevt nån hysteri alls kring influensan, tycker all info är bra och tänk vad läskigt att inte få nån info alls..? Hoppas du sover gott nu fru Marianne och ha en sköööön söndag! Kram!

Lia sa...

Hahaha, härligt att bli flirtad med i köpcentret =). Ska nog sno din lista för den var sådär lagom lång och roliga frågor! Snart Marianne, sitter vi båda i nya hem. SNART! Och varför går tiden så sakta men ändå så himla olidligt fort? Kram min vän

Marianne sa...

Emma: Du kanske inte läste på länken, men här är det hysteri - varenda liten gris i landet har slaktats och skolorna är stängda, det pratas om att skolorna ska öppna först i januari. Vi får se, det pratas också om att de ska öppna efter 6 oktober-lovet, jag vet inte hur det blir. Om de öppnar blir det förmodligen med halva klasser så att barnen bara får gå i skolan varannan dag eller bara halva dagar.

Information är bra, hysteri är inte bra.

KRAM!

Lia: Ja, kul att du gör listan! Och jag håller med om tiden! Samtidigt som jag inte begriper hur jag ska hinna med allt känns det som om det aldrig blir dags att flytta! I dag ska jag i alla fall gå ner i källaren och röja.

KRAM!

Marcus: Haha, ja jag är alltid tacksam när Bitte Hammargren skriver om Egypten så jag vet vad som händer här : D Jag upptäckte henne när vi bodde i Istanbul. Där visste jag lite mer vad som hände, kunde hänga med i rubriker och så i alla fall och hade mer kontakt med turkar. Och då märkte jag att hon verkar vara en av få som faktiskt vet vad hon skriver om. Hon är duktig och insatt.

Hur är det med er skola, ska den öppna nu efter 6 oktober-lovet, eller är den stängd?

Anonym sa...

Kul med andra svenskar i Egypten! :)
Det ar tragiskt att se hur folk tror pa propagandan om svininfluensan har nere. Dom flesta skolor oppnade dock nu den tredje oktober, i alla fall i min stad. Men p.g.a. radslan for svininfluensa var cafeterian i skolan stangd, trots att den bara saljer fardigpackade snacks och dryck pa burk...

Manga ar radda for att influensan ursprungligen kommer fran de orena grisarna, och det skapar bara fler spanningar mellan kristna och muslimer.

Mita sa...

Mycket trevlig blogg!
Hit kommer definitivt igen....

Marianne sa...

Anonym: Hej och välkommen hit! Så du bor också i Egypten? Om du kikar i min högerspalt hittar du länken till Cairo Vikings, där kan du anmäla dig så får du också ett mejl nästa gång det händer någonting i svenskgänget! Vi är rätt många vikingar här i landet.

Så skolorna har öppnat nu? Vi har inga skolbarn hemma, så vi hänger inte helt med i skolsvängarna ska jag erkänna. Men det är ju bra om hotet om att skolorna skulle vara stängda hela terminen inte blir verklighet!

Mita: Hej Mita och välkommen hit! Och TACK för dina fina ord! Du är hjärtligt välkommen till bloggen!

Otta sa...

Jag tittar och tittar efter råttor i Egypten, men aldrig har jag sett någon (jag är nämligen livrädd för dem). Jag tycker det är otroligt med tanke på alla skräphögar på gatorna, men med alla vildkattor och vildhundar så kanske de håller sig i underjorden.

Kram

Marianne sa...

Otta: Ta i trä, men jag har heller aldrig sett några råttor här. Det är nog som du säger, med alla katter som finns överallt är de tvungna att hålla sig undan.

Kram!