tisdag 8 februari 2011

Egypten i Gomorron Sverige

Love.

Jag får fortfarande nyhetsbrev från "min" köttbutik i Kairo, Gourmet Egypt. Orsaken till att jag behåller det är att de ibland skickar bra recept, och det vill man ju inte missa. Hur som helst, häromdagen skickade de ut ett mejl där de sa att de nu öppnar sin ena butik, men den butiken som låg i shoppingcentret där vi bodde, håller stängt tills vidare. Hela shoppingcentret lär vara helt utplundrat, och ingen vet när de kan öppna igen. Så synd, den butiken öppnade så sent som i april 2010, så det var inte så att de behövde renovera, direkt. Resten av shoppingcentret var ganska nytt, det också. Möjligen kan väl Carrefour behöva en liten ansiktslyftning, förstås.

Jag såg Gomorron Sverige i morse, där Tarik Saleh, den svensk-egyptiske dokumentärfilmaren, förklarade den egyptiska själen på ett väldigt bra sätt. Se det här:


Det har tydligen varit enorma demonstrationer i dag igen, hoppas verkligen att allt får ett lyckligt slut snart!

12 kommentarer:

Desiree sa...

Jag hoppas också att det blir ett lyckligt slut snart för folket i Egypten.
Kram!

Musikanta sa...

Det verkar väl ha lugnat ner sig lite, eller? Bara inte islamisterna tar över om det blir en ny regim.
Härlig bild på kamelen och farbrorn...
Kramar från Ingrid

Anne-Marie sa...

Gillar kamelbilden. :) Vi får verkligen hoppas att det lugnar ner sig snart i Egypten. Kram!

Anonym sa...

Hej Marianne,

Här i Hurghada är det TOMT ! ! Vi stängde i måndags och vet inte när vi kan öppna igen eller hur länge vi kan hålla ut. Det är väldigt sorgligt att se hur tomma gatorna & stränderna är + att flera hotell stänger, affärer mm.
Så många utan jobb.....
Men, vi mår bra och jag fördriver min tid med volontär arbete på Blue Moon Animal Center vilket är roligt & skönt att göra en insats.
Ha en bra dag,
Kram Malin

Annika sa...

Hoppas verkligen att det inte blir långdraget i Egypten.
Ja, må det få ett lyckligt slut.
KRAM!!

Kim M Kimselius sa...

Underbar bild. När jag ser nyhetsinslagen från Egypten undrar jag hur du känner det, är du glad att du inte bor där just nu, eller önskar du att du var där och kunde ställa upp för alla de du känner där? Kram Kim

Mia sa...

Ja det gör vi. Lyckliga slut och demokrati för alla!

Fröken L sa...

Ja, hoppas att det lyckliga slutet med fred och demokrati och mänskliga rättigheter kommer snarast. Alltid lika roligt med tips på bra recept.

Kram Dila

Marianne sa...

Desirée: Ja, jag hoppas det också. De BEHÖVER verkligen demokrati och frihet där.

KRAM!


Musikanta: Protestanterna själva är fredliga, det är anhängarna till Mubarak och säkerhetspolisen som är våldsamma. Makalöst att se dessa enorma folkmassor som samsas och hjälper varandra - ur alla samhällsklasser och trosinriktningar.

Jag tror ärligt talat att allt prat om islamisterna är överdrivet. Jag kan så klart ha fel, men för mig känns det som skrämselpropaganda. Och om det är demokrati man får så kan ingen "ta över" utan att vara framröstad. Nå, vi får se hur det blir.

Kramar!


Anne-Marie: Ja nu måste Mubarak ge sig snart. Det värsta är att jag litar inte ett smack på vicepresidenten Suleiman. Om det är någon jag tror vill ta över så är det han!

Kram!

Marianne sa...

MALIN: Hej vännen! Åh, vad jag hoppas att Mubarak tar sitt förnuft till fånga - hela regeringen - så att livet kan återgå till det normala och det blir demokrati!

Nu har visst Nile TV börjat sända sanna bilder från Tahrir med ett ankare som erkänner att de har ljugit!

HAN AVGICK! HAN HAR AVGÅTT!!!!!!!!!

WOW!

KRAMAR I MILJONER!

Marianne sa...

Annika: Jag kom visst av mig lite! Haha, mitt när jag satt och svarade på kommentaren från Malin i Hurghada, så avgick Mubarak!

KRAM!


Kim: Just NU önskar jag att jag var på Tahrir och festade! Fast när det var otäckt och upplopp, var jag rätt glad att jag var här. Nå, hade vi varit kvar där så hade jag nog inte varit på Tahrir i alla fall, för jag är för kvällstrött : D

Kram!

Marianne sa...

Mia: Och nu blev det äntligen ett lyckligt slut! Nå, sedan ska de vidare, men ett steg i taget. Nu får vi hålla tummarna för att det går bra!


Dila: Nu blev det i alla fall ett lyckligt slut med Mubarak och som det verkar även Suleiman, nu hoppas vi att militären tar sin uppgift på allvar och sätter igång processen för att instifta demokrati. Och att de börjar med att lyfta undantagslagarna som har rått i 30 år!

Kram!