torsdag 10 februari 2011

Onsdagsrecept: Börek

Okej, okej, okej, det är torsdag och onsdag var i går, men eftersom jag inte hann med att lägga ut onsdagsreceptet i går så gör jag det i dag i stället. Jag är numera inte lika förvirrad när det gäller vilken dag det är, som jag ofta var i Kairo.

Väntar för övrigt med spänning på Mubarks tal om en timme ...

Över till livets bröd: Börek. Börek är som en inbakt pizza, fast med tunn, tunn deg - filodeg - som blir lite frasig, inte alls brödigt som en pizza är. Och man kan fylla en börek med precis vad man än vill. I Turkiet fyller man den ofta med vit ost eller potatis. Själv fyller jag den med köttfärs, morötter och spenat.

Börek
Några blad filodeg, beroende på hur stor börek man gör.
Spenat - steks ner i lite olja eller smör.
Rårivna morötter.
Köttfärsröra - ungefär som till köttfärssås men inte så rinnig. Krydda efter smak. Själv kryddar jag med finhackad vitlök, chiliflingor (kirimizi pul biber), crema di balsamico, Worcestershire sause, ketchup, salt.

Smöra en form eller en ungsplåt och lägg på filodegen. Man kan ta dubbla lager om den är väldigt tunn. Lägg sedan på spenat, morötter och köttfärsröra i varsitt "fält".

Köttfärs, morötter och spenat på filodeg.

Vik över filodegen så att det blir ett paket - eller lägg på ett nytt lager filodeg. Pensla med smält smör och dekorera med sesamfrön eller någonting annat gott så att det blir lite snyggt. Själv hade jag inga frön, så jag tog lite chiliflingor.

Gör ett paket med hjälp av ett nytt lager filodeg.

Sätt in i ugnen i 200°C i ca 30-40 minuter tills filodegen är gyllenbrun.

Börek. Mums.

Servera med yoghurtsås. Ta gärna den turkiska yoghurten som är lite tjockare, eller en vanlig tunn om du tycker bättre om den. Finhacka vitlök och rör ner med lite salt. Innan servering kan man sedan röra ner lite olivolja så att det blir vackert, och dekorera med lite chiliflingor eller annat gott.

Yoghurtsås.

Nu måste jag följa nyheterna!

Uppdatering: Shit! Mubarak måste vara dum i huvudet - dummare än jag trodde och ondare än jag trodde. Att nedvärdera de egyptiska medborgarna på det sättet, kalla sig far för sina barn ... Att han från början till slut har jobbat för förändringar - han har haft 30 år på sig att införa demokrati och bättre liv för medborgarna! I stället har han samlat på sig 70 miljarder dollar! Och för bara tre veckor sedan var hans son Gamal kronprins av Egypten.

NU är jag OROLIG för vad som ska hända. Blir det upplopp? Hur många ska dö för friheten?




21 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad gott det ser ut!
Filodeg gillar jag men använder högst sällan. kanske borde testa.
Kram!

olgakatt sa...

Godis!
Första gången jag serverade nåt i filodeg frågade maken om han skulle äta "papperet"!

Anne-Marie sa...

Ser gott ut! Filodeg har jag aldrig hört talas om. Måste ha missat något eftersom tidigare "talare" verkar veta precis vad det är. Kram!

ExPIAtriate sa...

Jag alskar borek, at det forsta gangen i Kroatien pa semester! Sen fick jag recept av min turkiska vaninna. Hon varvar dock kottfars med blad i "lager pa lager" men jag antar att det finns olika varianter! Gott ar det i alla fall och nu ska jag till Carrefour och kopa filodeg!
Trevlig helg! Kram!

Katarina sa...

Du har verkligen kommit i härlig matlagnings stämmning. Så härligt!
Det ser gott ut!

Jag är stor fan av den turkiska yoghurten, jag gör faktiskt varje vecka både tzatsiki, med gurka men också varianten med morötter, den seanare är nog faktiskt ännu godare.

Smarrigt!

Hur går det med ert husletande och budgivning? Lycka till!

Steve sa...

Mums! Jag ska beställa en Börek av D.

Desiree sa...

Tack för receptet. Ser gott ut! Ja man undrar hur det ska gå med allt i Egypten.
Kram!

Annika sa...

Ser smarrigt ut. ja, hur ska det gå med Egypten? Det ser inte så lovande ut nu...
Kram!!

Emmama sa...

Jättegott! Nu blev jag påmind om bosnisk burek som ju också är så himla himla gott! :)

Kram kompis!

Marianne sa...

Saltis: Det är jättegott. Klas brukar faktiskt tjata om den här rätten ibland, men jag hittade aldrig filodeg i Kairo, och själv kan jag inte göra det : ) Men här på Ica finns det!!!

KRAM!


Olgakatt: Haha, ja det är lite papperstunt, så det är kanske inte någon konstig fråga : D


Anne-Marie: I Turkiet heter det yufka, men kallas filodeg på svenska. Resultatet blir lite som enskilda lager i ett wienerbröd, liiite tjockare än så, men ändå likt. Jag vet inte om du hittar det i US, men jag skulle tro det eftersom det bor många turkar och andra där som har börek nästan som nationalrätt. Fast det är klart, en turkisk mamma går inte och köper degen ...

Kram!

Marianne sa...

Pia: Visst är börek gott! Så kan man så klart också göra, att man varvar som en lasagne, och det är väl det vanligaste.

Trevlig helg du med!
Kram!


Katarina: Haha, jo ibland är jag mer inspirerad än annars. : ) Det är urgott med morötter, jag brukar göra det lite mer som röra än sås, jättegott som tillbehör till grillat. Mmmums!

Det är SEGT med husen! Hela tiden någonting som inte stämmer. Jag får ärligt talat panik snart, för vi kan inte bo kvar här mer än 2,5 månader till!

Kram!


Steve: Ja gör det! Enkelt att göra, mycket enklare än lasagne och inte lika mastigt.

Marianne sa...

Desirée: Det är jättegott, och nyttigt.

Har CNN på hela tiden här, nu pratas det om att "presidentskapet" ska göra ett uttalande snart, och att Mubarak är i Sharm. Det är makalöst att se, det är fullständigt PACKAT med folk på torget och folk bara väller ut överallt. Otroligt! Och det gläder mig, för nu känner de att man KAN göra någonting, det lönar sig att anstränga sig. Eller, jag hoppas att de snart får bevis för det. Det har varit lite öststatsletargi tidigare, som att det inte lönar sig att anstränga sig.

KRAM!


Annika: Det kan gå hur som helst. Men det verkar som om fler och fler militärer hoppar av, och statliga tv:n har börjat visa riktiga bilder - nu säger de på CNN att ett ankare på tv:n har gått ut med att de har gått ut med felaktig info tidigare! DET är ett enormt framsteg! Då kanske fler förstår att det inte är en utländsk konspiration av palestinier och israeler och iranier och amerikansk media ... Jag är allvarlig, det går sådana rykten. CNN står på nästan dygnet runt här.

KRAM!


Emma: Hur gör man den i Bosnien?

När kommer ni hem igen så vi kan ses? Jag drömde förresten om Gustav härom natten. Han hade ett marsvin på flyget, och det fick man ha för flygvärdinnorna hade lagt fram en hög med hö till den.

KRAM!

Dubbelörn sa...

Börek lagar vi ofta, men denna variant har jag inte gjort!

Mubarak has left the building!! *jubel*

Kim M Kimselius sa...

Oj vad gott det lät och såg ut. Måste jag testa! Ja det var tråkiga nyheter om Mubarak, undrar egentligen hur han tänker? Kram Kim

Marianne sa...

Dubbelörn: Vad roligt att ni ofta äter börek!

Ja visst är det häftigt med Mubarak! Jag satt här och svarade på kommentarer, och så talade Suleiman och sa att Mubarak hade avgått! Otroligt häftigt!


Kim: Ja testa det! Det är jättegott. Jag hittade yufka-blad (som det heter på turkiska och som det stod på paketet) bland asiatiska matvaror på Ica.

Men NU är det roliga nyheter om Mubarak! Undrar vart han tänker ta vägen. Hade han avgått för någon eller ett par veckor sedan hade han kunnat stanna i Egypten, tror jag, men nu kan han nog inte det.

Kram!

Mia sa...

Det är ju det roligaste med att flytta utomlands, all ny mat man får smaka på!

Emmama sa...

Burek är som en pirog men de är snurrade som stora kanelbullar och kan ätas både med ostfyllning och med köttfärsfyllning. Så vansinnigt gott! Här hittade jag ett recept: http://www.tasteline.com/recept/Burek__Bosnisk_mat_

VILKEN SÖT dröm du drömde! Kanske är det för att Gustav ska få en liten guldfisk i födelsedagspresent...? :) Vi kommer i mars och kolla min kommentar i inlägget ovan för förslag på vad vi kan göra då... :) Kram!

Petchie75 sa...

Mums, vad gott det ser ut!! Måste testa!!

Marianne sa...

Mia: Ja det är absolut en av fördelarna, all god mat som man inte kände till innan. Det värsta är att man inte får tag i alla ingredienser här hemma. De där chiliflingorna får jag direktimportera från Turkiet, för de är speciella och så himla goda.


Emma: Ska kolla in det receptet!

Ska han få en guldfisk! Vad fint! Haha, fast den kommer nog inte att käka hö på flygplanet : D

KUL att ni kommer i mars! Det är inte så långt kvar!

KRAM!


Petra: Ja, testa det för det är jättegott! Har ni många turkar i Bryssel? Annars har ni ju nära till tyska gränsen, och där måste man få tag i yufka-blad och även kirimizi pul biber. Det ska du försöka hitta, om man har lite i blir det bara god smak, om man har mer blir det starkt. Min universalkrydda nu för tiden.

KRAM!

Lia sa...

Mums, det här vill jag genast testa!! En fråga; vilken sorts VIT ost är det som man annars kan använda i?
Oh så skoj med ett nytt, spännande recept. Tack snälla! Kram

Marianne sa...

Lia: Testa med vanlig fetaost. I Malmö borde det i och för sig finnas någon turkisk affär, någonstans vid Möllan, men fetaost är väldigt, väldigt likt, så det går precis lika bra.

KRAM!