söndag 20 februari 2011

Proffs, amatörer och Egypten

Så är det, vissa är proffs och andra är amatörer. Maken är till exempel proffs. Kolla bara här när han klättrar upp på taket för att kolla så att det inte gömmer sig några jätteöverraskningar under takpannorna:

Maken lyfter på takpannorna på väg upp till nocken för att se så att pappen ser hel och fin ut.

Herre på täppan.

Inte hade jag klarat av att göra det, även om jag hade vetat vad jag skulle titta efter. Tur att jag har honom! Nu vet vi att taket verkar hyfsat, i alla fall på de ställen där han tog stickprov, och eftersom det tog ganska lång tid för honom att kravla runt där upp, var det nog på en hel del ställen.

Jaha, så det var ju tur att den här amatören hade kameran med sig ut till huset i lördags, i alla fall. Annars hade jag inte fått bilder av det HELLER. För inte hade den här amatören med sig kameran när vi styrde kosan mot Malmö och vänner sedan tiden i Bulgarien! Kan ni fatta så klantig den här amatören är! Mängder av vackra motiv längs vägen, för att inte tala om de fina hundarna vi fick leka med på kvällen. Ja, ja, hoppas att även amatörer lär sig med tiden, även om det verkar hopplöst med tanke på att vissa sådana här tillfällen har dykt upp redan tidigare i den här bloggens liv.

En riktigt trevlig kväll hade vi i alla fall. Vi blev bjudna på moule frites (musslor och pommes frites) på äkta belgiskt vis eftersom värdinnan är belgiska. Pratade förstås massor, bland annat minnen från Bulgarien, så klart, och så lekte vi med de fina hundarna av en ras jag aldrig hade hört talas om förr: Hovawart. Jättestora och jättesöta!

Hemkörning mitt i natten, så i dag har vi varit minst sagt sega. Men det gick inte an att slafsa runt här i pyjamas, för trots att vi - framför allt jag - är minst sagt trötta på hantverkare efter åren i Kairo, blev vi tvungna att ringa rörjouren. Det bubblade upp någonting mindre trevligt som vi inte behöver gå närmare in på ur duschavloppet när vi spolade på toaletten ... Nu är det fixat så vi slipper gå runt och hålla oss. Fördelen med att bo på ett ställe som Älmhult skulle jag tro, för en jättebra kille kom på direkten och grejade. Hade vi bott i t.ex. Stockholmshems hus hade vi väl först blivit satta i en jättelång telefonkö, och sedan hade vi väl fått vänta till någon gång i morgon förmiddag innan någon hade hunnit hem till oss.

---

Jag fick ett mejl från Egypten:

YESSSSSS , WE ARE FREEEEEEEE !!!!!!!

Wish you were here to see the war with the Police

I was joining of coarse and it was a flawless victory

Please wish us luck for the coming period as we have a lot of challenges to bring Egypt big steps forward

Also as you know tourism was badly hurt during this period , so in Egypt we are making campaigns asking foreigners to come back to support our economy , may be I can use that opportunity to invite you for a week vacation in Sharm El Sheikh

Hope to see you soon

Best Wishes , and let us know your news

Yours,
A

Tänk på det, ni som funderar på vart ni ska åka på semester i år. Kanske en tur till Egypten för att hjälpa detta modiga och vänliga folk?

Du kan hjälpa den här lilla flickan genom att åka på semester till Egypten. Rid kameler och åk häst-och-vagn, köp souvenirer och ät deras goda mat. Och njut av alla leenden och glädjen som uppfyller invånarna. Hjälp dem på väg mot demokrati!


Jag hjälper gärna till med tips och råd om du ska till Egypten. Skriv till nyaaventyr(at)gmail.com om du vill fråga någonting.



11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så mycket du har att vara glad över! En herre på täppan:), att allt är bra under pannorna, att Egypten mår bättre, att du bor i Älmhult och inte i Stockholm! Att du glömde ta kameran med dig till Malmö, visar bara att du är mänsklig:), precis som vi andra. De bilder du visar är väldigt fina. Flickungen är riktig pärla.
Ha en fin kväll med herren på täppan
önskar Karin
Kram!

Saltistjejen sa...

Inte ska du vara ledsen att du glömde kameran. Huvudsaken är ju att ni fick en riktigt härlig kväll och dt fick ni ju! Så udenrbart det måste varit att få träfa era gamla vänner!
Och härligt att få ta del av ditt mail från din vän i Egypten. jag hade gärna åkt dit, men än så länge lär det väl dröja innan det kan bli ngn semester alls här tror jag....
Flickan på bilden var otroligt fin. Du TAR verkligen FANTASTISKA builder NÄR du har kameran med dig Marianne!! :-)
Och tur att både taket på nya hemmet samt avloppet i ert nuvarande verkar vara i gott skick nu!
KRAM!

Desiree sa...

Ha ha ja uttrycket Herre på täppan kommer verkligen till sin rätt här. Skönt att allt såg bra ut med taket. Vilken tur att ni fick ta på rörmokare så snabbt så att ni kunde få problemet åtgärdat med en gång. Usch och fy det låter inget vidare och inget man vill vänta med utan något som kändes som akut behövde åtgärdas.
Låter som ni fick en mycket trevlig helkväll hos era vänner. Ibland glömmer man kameran och det känns så himla förargligt. Skönt att söndagen som sagt fick avslutas på ett positivt sätt.
KRam!

Marianne sa...

Karin: Ja visst har jag mycket att vara glad över! Men jag retar mig ändå på att jag inte tog kameran, det var mängder av fina motiv längs vägen, för att inte tala om dessa två jättehundar. Nå, nästa gång kommer kameran med.

Kram!


Saltis: Ja vi hade en toppenkväll, så roligt att träffa människor som vi har umgåtts med i andra länder. Det är ju ett tag sedan vi bodde i Bulgarien.

Visst är det härligt med glädjen i Egypten! Jag blev så glad av det här mejlet - vi var säkra på att just den här killen var med på Tahrir-torget, och var rätt oroliga för honom. Det var den killen Klas jobbade närmast med.

Ni kommer väl inte kunna åka från USA förrän allt är klart med era Green Card?

TACK! Jag blir jätteglad. De är så söta de här ungarna, önskar man kunde hjälpa alla ...

KRAM!


Desirée: Det hade inte gått att vänta, för det låg en äcklig pöl över halva badrumsgolvet ... Klas försökte rensa med en sån där sugpropp, men det hjälpte inte.

Men visst är det retligt, för när man INTE har kameran med är det fantastiska motiv. Jag slår vad om att ljuset är helt fel nästa gång vi åker där!

KRAM!

Musikanta sa...

MM är också bra på att gå upp på vårt tak, men jag vågar knappt klättra upp på stegen dit trots att det är PLATT! Får ilningar i benen när jag ser C. där uppe på er tak...

Egentligen borde man ha kameran färdig och beredd ständigt när man är ute och åker bil. Åtminstone om man åker på mindre trafikerade sådana. Idag var det t.ex. en fantastisk solnedgång med en knallröd himmel bakom snö och kala träd när vi skulle åka till Sankt Anna på kvällsgudstjänst. Inte hade jag med mig kameran inte...

Och den gången två tranor med tranungar i släptåg gick tvärs över den lilla väg vi åkte på så vi var tvungna att stanna till - inte var kameran framme där heller!

Helt underbar bild på den lilla tjejen!
Kramar från Ingrid

Anna, Fair and True sa...

Kolla in den här länken och få dig ett gott skratt! Eller så kanske man ska gråta faktiskt...

http://www.popjolly.com/fox-news-doesnt-know-where-egypt-is-1687

Annika sa...

Det var herren på täppan det, så himla passande!!
HAHA!!
Ja, det där att jag har glömt kameran kan gräma mig också...Morr...men jaja...
Härligt med den egyptiska glädjen!!
kan inte ens föreställa mig hur det känns för dem! FRIHETEN!!
KRAM!!

Kim M Kimselius sa...

Härligt att du har hört av dina vänner i Egypten. Underbar bild på flickan! Tror att det är många som VILL åka till Egypten med charter, men inte får eftersom resorna är stoppade... Så är det i alla fall för vänner till mig. Kram Kim

Anne-Marie sa...

Vilken tur att du har en proffsig "herre på täppan". :) Och så skönt att allt verkade vara bra uppe på taket. Jag kan helt instämma i det där att glömma kameran. Jag gör det också väldigt ofta. Har inga planer på att åka till Egypten men det är bra att veta att det finns en expert till hands. Kram!

Marianne sa...

Musikanta: Jag är likadan, jag får svindel bara jag tänker på det!

Men tänk, två tranor med bebisar! Vad SYND att du inte hade kameran då! Det är verkligen sådant som bara händer en gång i livet.

Kramar!


Anna: HAHAHAHAHAHA! Och man kan ju tycka att amrisarna som har krigat både här och där, och framför allt i Irak, borde veta att just DET inte är Egypten. Dessutom var väl Israel lite större än alla andra kartor över Israel?

KRAM!


Annika: Haha, ja visst var det passande! Hoppas nu att ägaren inte ångrar sig innan torsdag så att han får vara herre på täppan på sitt eget hus! Och så att det blir värt värken han fick i revbenen av att hänga över taknocken ...

Tårarna bara rann på mig när jag läste mejlet, av glädje, så klart.

KRAMAR!

Marianne sa...

Kim: Men UD har ju sagt att man kan åka nu! Är det resebolagen som inte har några resor? Det är ju klantigt av dem i så fall! Ska kolla saken!

Kram!


Anne-Marie: Ja det är en himla tur, annars hade jag fått vänta tills besiktningsmannen har tid. Han ska få komma sen ändå, för det ingår i besiktningen, men då hade vi fått skjuta på kontraktskrivningen, och det vill vi inte.

Du kanske vet någon annan som ska till Egypten?

Kram!