tisdag 9 december 2008

Flickorna från Riyadh

Jag vill gärna tipsa om en bok: Flickorna från Riyadh, eller på engelska Girls of Riyadh av Rajaa Alsanea. Boken handlar om vänskapen mellan fyra saudiska unga flickor, deras drömmar om livet och kärleken, hur den krassa verkligheten i ett strängt religiöst och patriarkaliskt samhälle styr deras vardag, och ovanliga sätt att lösa vardagliga problem som i den delen av världen kan vara oöverstigliga.

Boken har jämförts med Sex and the City, en jämförelse jag inte kan bedöma om den är bra eller ej eftersom jag inte har sett SATC. Men det är en varm och innerlig bok, en bok som visar att det finns mycket värme hos människorna i det för oss totalt slutna samhälle som Saudi-Arabien utgör. Jag rekommenderar verkligen den här boken, även till dig som inte är så förtjust i chicklit (det är inte jag heller, been there, done that).

Läs en intervju med Rajaa Alsanea, en ung saudisk flicka som skrev en bok i och om ett samhälle där det inte alls är en självklarhet för en kvinna att göra sin röst hörd - tvärtom.



Bilderna är helt fräckt hämtade från respektive förlags hemsidor, Norstedts i Sverige och Penguine i USA. De får ju gratisreklam för sina produkter.

8 kommentarer:

Grekland nu sa...

Tack för tipset, låter spännande!

Anonym sa...

Själv har jag beställt Yacoubians hus, för att försöka ta rätt på hur du har det, egentligen, där i Kairo.

;-)

Mia sa...

Alltid bra med boktips, man fastnar lätt för författare man känner igen. :-)

Desiree sa...

Tackar för boktipset. Detta lät verkligen som en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa.

Anonym sa...

Spännande boktips. Tack.

Marianne sa...

Alla: Den är verkligen bra, och ger inblick i en "ny" värld.

Bert: KUL att du har beställt den! Ska bli roligt att höra vad du tycker.

Anonym sa...

Oj, den boken tummade jag på i bokhandeln igår faktiskt! :) Min lillasyster Lotta bad mig gå ut ur bokhandeln efter det, så kanske jag får den i julklapp av henne... :P Får se.. :)

Marianne sa...

Laura: Oj, hoppas att du får den! Den är riktigt bra!

Kram!!!