fredag 19 december 2008

Fredagstema Show and Tell: Jultraditioner

Fotot är hämtat från FreeFoto.

Det här skrev jag i går, fredag, innan någon för-ad italienare KLIPPTE AV KABELN UTANFÖR ITALIEN SÅ ATT HELA EGYPTEN BLEV UTAN INTERNET! Nu fungerar det igen (al-hamdulillah - inshallah - bäst att tacka makterna) och nu hoppas jag att det ska fortsätta fungera så att jag kan göra det jag tänkte: Surfa runt och läsa ikapp mig hos er alla!

I dag är det fredag och dags för fredagstema, så även för mig, äntligen! Jag skickade sista kapitlet av Fay Weldons bok En styvmors dagbok till förläggaren i går, så nu återstår "bara" ändringar runt redaktörens åsikter och sedan korrekturläsning. Men det är inte lika tungt som arbetet med att forma texten. Dagen ska jag ägna åt att läsa ikapp mig hos alla er bloggare, jag har ju inte läst hos någon på sista tiden! Ja, vi får se hur långt jag kommer, det är ju en hel del att läsa ikapp. Dem av er jag inte hinner i dag får jag läsa i morgon.

Nog om det, fredagstema var det. December månads fredagsteman kommer från Mia, och i dag är det dags för ämnet jultraditioner.

En av de roligaste traditionerna med julen tycker jag egentligen är julmarknaderna och julskyltningen som var varje år i Helsingborg när jag bodde där. Det ska vara snö och mörkt, och så går man ner på stan och tittar på hur butikerna har skyltat för året, dricker glögg, träffar vänner och bekanta och strosar runt. Samma sak med NK:s julskyltning i Stockholm, det är alltid lika roligt att se den varje år. I år missar jag den.

En annan sak jag älskar är julklapparna. Att fundera ut en riktigt bra present till respektive person, leta upp den, slå in den i ett vackert paket och sedan lägga den tillsammans med alla andra paket under granen i en vacker hög. På söndag ska jag julshoppa så det står härliga till.

Julmaten älskar jag också. Det viktigaste för mig på julbordet är sillen, skinkan, rödkålen eller brunkålen (beroende på i vilken del av Sverige man befinner sig), jansson och sist men inte minst risgrynsgröten. Och jag tycker att det är ganska roligt att laga all den där maten. För helst ska allt vara hemlagat. Jag tycker INTE om färdigkokt skinka, frysta köttbullar från affären, rödkål på burk och allt vad man kan fuska med. Jag har full förståelse för stressade människor som bara inte hinner göra allt själva, men då tycker jag det är bättre att ha bara lite men gott på julbordet. Vi får väl se vad jag lyckas åstadkomma den här julen.

En fördel här i Egypten är att nypotatisens tid är nu, så det blir nypotatis på julbordet. Jordgubbsmos av färska jordgubbar till ris à la Maltan blir det också. Och en absolut toppengrej här är att det är väldigt få människor som är ute och julhandlar, så det är inte knökfullt med folk som har panik för att de inte hittar någon bra julklapp till moster Elsa eller kusinens lille Pelle.

Julottan hör inte till mina traditioner, även om jag minns slädfärder i mörkret genom snön till kyrkan i Edane i Värmland. Det är alldeles för tidigt för min del. Så det är inte någonting jag kommer att sakna i år.

Tomten, ja har man inte småbarn hemma kommer inte Tomten, utan man får dela ut julklapparna alldeles själv. Lite synd, men det kanske beror på att det inte är någon som går ut och köper tidningen? För det måste vara i kiosken Tomten bor? Jag kanske ska skicka Maken till kiosken i år, så kanske Tomten kommer?

Oj, oj, oj, nu har jag dålig koll på om det är några nya fredagsbloggare, men jag lägger in den lista jag hade sist och så får ni hojta till om det är något namn som saknas! Likadant om du har hoppat av, så kan jag ta bort det namnet.





9 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

jag tycker det är lite spännande att höra hur ni som flyttat utomlands gör traditioner så det ändå passar. Min pappa har aldrig gått till kiosken! Så där tror jag inte tomten bor;-) Inte heller min make, det kommer tomte ändå! Konstigt:-)
Jag går väldigt gärna på julotta. Kyran runt jul överhuvudtaget sprider ett extra lugn.

Så härligt att grovgörat är gjort nu! Grattis!!
Trevlig helg.

Kerstin sa...

Vad kul att få läsa om hur ni firar jul ni som bor i andra delar av vår värld. Riktigt smaskigt måste det vara att ha färska jordgubbar till Ris a la Maltan. :)
Grattis till att boken är klar nu.
Ha en riktigt fin helg och hoppas att shoppingen går bra.

Anonym sa...

Du vet väl att den där bilden föreställer en pumla. Inget annat!

:)

Anonym sa...

Inatt drömde jag om dig och att jag och Truddelutten for till Kairo. Mitt största bekymmer var att dina rabatter var orensade *skratt*
Sedan kunde vi inte flyga hem på söndagen (!) för att det regnade så mycket... och jag som skulle till jobbet på måndagen.
Synd att jag vaknade innan drömmen var "färdigdrömd"!

Ja, jag håller med; bättre med lite hemlagat än mycket färdigköpt julmat. Det blir ju så mysigt "os" också när man lagar sina köttbullar och skinka själv.

Skylten på NK kan du ju iofs se lite av här http://www.nk.se/templates/default.aspx?ID=111
Men det är förståss inte samma sak som att stå och trycka näsan mot skyltfönstret och dröööömma!
Ha det nu jättebra!
kramen!

Anonym sa...

Hej!
Har besökt dig ett tag, men aldrig kommenterat. Men nu... Det var så tråkigt att läsa lom Lisa! Förstår att hon är borta fortfarande. Hoppas någon snäll människa tagit hand om henne!
Egypten har jag bara varit en gång, bröllopsresa, ja, vi gifte oss där också. Kairo tyckte jag var hemst rörig och för myllrig för mig. Däremot älskade jag Luxor och södra Egypten!
Vi var till Egypten juletid, så vi fick träffa en egyptisk svart tomte! På hotellet, som kom med julklappar!
Önskar dig en fridfull jul!
Hulda

Annika sa...

Hej!
sedär, nu ordnade det sig med kabeln så att ni kan komma ut på nätet igen. Jag förstår din panik, fullt ut!
Rätt skönt att slippa alla julshoppare, kan jag tro. Men jag förstår också om det kan saknas.
Ja, vi i utlandet gör det bästa av den svenska julen. Men svåratst måste det ändå vara för sådana som dig, Marianne, som firar i muslimskt land där julen inte uppmärksammas. Jag i USA sitter med julen överallt omkring mig!! Så det är nog en viss skillnad...
Och sen vill jag bara säga att det INTE går ngn nöd på oss utlandssvenskar i juletid, iallafall inte på mig och flera jag känner. Vi har skapat egna traditioner som vi numera älskar! Vi har förenat det bästa av sverige och det bästa av det nya landet...
KRAMAR!!!

Anonym sa...

Nämen, har du anknytning till Edane! =) Jag kommer från Arvika, men bor i Karlstad nu och är på väg till Oslo innan det blir stora världen. Har tänkt börja rabiesvaccinera mina missar snart, det kan ju ta lite tid det där...
Kan bara nämna att det inte har varit möjligt att åka släde i Värmland på några jular nu tyvärr. Hoppas dock att det bara är en tillfällig svacka som hållit i sig några år. ;)

Marianne sa...

Simone: Ja man anpassar sig och njuter av det man har, visst kan man längta efter en del saker men som sagt, man njuter lite extra av det man får.

Jaså han bor inte i kiosken? Så det är ingen idé att skicka Klas att köpa tidningen på julafton alltså?

Tack, ja det är riktigt skönt att grovjobbet är gjort, nu redigerar vi för fullt.

Kram!

Kerstin: Julen lär ju inte bli vit här, det är en sak som är klar, och i adventsstaken har vi sand i stället för mossa, men det är rätt fint och dessutom brandsäkert : )

Tack, men färdig är den inte. Nu ska den redigeras och korrekturläsas, men det är inte lika tungt - för mig : )

Kram!

Bert: Pumla? Det har jag aldrig hört talas om! Ska försöka gå in på länken du lämnade!

Kroken: JAAA, hoppas att första delen var en sanndröm! Men ni kan gott stanna lite längre än bara en helg tycker jag! Haha, för det REGNADE för mycket : D

Ska laga köttbullar och rödkål på tisdag. Det värsta med rödkål är att det stinker rätt illa, men gott blir det.

Ska försöka kolla din länk!

KRAM!

Hulda: Hej! Och välkommen hit! Tänk att du gifte dig här! Vi funderade på att gifta oss någonstans runt om i världen vi också, men till slut blev det hemma i Svedala när vi insåg att våra mammor aldrig skulle förlåta oss annars : )

Visst är det rörigt här i Kairo! Men man vänjer sig, och jag gillar det där myllret av folk nu. Fast lite chockartat var det allt i början. Vi har inte varit nere i Luxor än, det står på listan över våra måsten.

Ha en jätteskön jul!

Annika: Så där, ibland funkar det ibland inte. Så trist när man inte kommer in på bland annat Wordpress! Ska försöka nu igen.

Nej inte sjutton går det någon nöd på oss här i utlandet! Och inte oss heller i ett muslimskt land. Handlarna vet hur de ska tjäna pengar, så lite julpynt finns allt på shoppingcentren. Och sedan i januari firar kopterna jul, och de ska ju också ha dekorationer! Tvärtom tycker jag att man lär sig att uppskatta det man har desto mer! Man njuter liksom extra mycket av en prinskorv eller svensk ost. Det är bara det där med de nära och kära, men det är som det är med den saken. Nästa år åker vi nog hem över jul.

KRAM!!!

Mademoiselle J: Hej! Och välkommen hit! För jag tror inte att jag har sett dig förut? Det är egentligen Arvika jag har anknytning till! Min älskade moster och morbror bodde i Arvika, och min mamma är uppväxt där. Jag har mycket Värmland i mitt liv, för min sons farmor var också från Arvika, och min svärfar är från Karlstad! Och jag lärde mig simma i Fryken.

Så du är på väg ut i världen? Oslo är en fin stad, där tror jag att jag skulle trivas alldeles väldigt bra, och ganska nära hem också. Jag ska ta mig in till dig och kika också!

Marianne sa...

Bert: Aha! Länken funkade inte, men jag lyckades googla. Så nu förstår jag vad folk säger i Norrbotten när jag kommer dit nästa gång : )