söndag 2 maj 2010

Riktig husmor

I går kväll grillade vi på balkongen för första gången. Det blev riktigt gott med en sallad och improviserad tomatsås/salsa till.

Grillkungen i egen hög person i skymningen på balkongen.
Om ni undrar varför vi har hönsnät runt balkongräcket så
är det för att katterna inte ska kasta sig ut efter en kul fågel.

Och i dag har jag varit så himla duktig att jag nästan smäller av. Inte nog med att jag har skurat och fejat, jag har dessutom strukit allt som låg och väntade på att bli platt och fint, bakat bröd och satt en ny omgång limoncello.

När man gör limoncello ska man bara använda det yttersta på citronskalet, så där stod jag med en massa citroner utan skal. Det kan man ju inte bara kasta så där rätt upp och ner. Så jag tänkte att vinna eller försvinna, nu provar jag att göra lemonad. Det blev så himla gott! Och det bästa av allt, jag kan dela med mig av ett recept som helt och hållet är mitt eget eftersom jag inte hade en aning om hur man skulle göra och googlade inte fram något recept, utan hittade på alldeles själv.

Lemonad.

Mariannes lemonad 1 person

2 citroner
1/2 dl socker (ta mer eller mindre beroende på hur sött du vill ha)
2 dl vatten

Skär citronerna i bitar. Lägg citroner, socker och vatten i en mixer. Mixa. Sila av det tjocka med kärnor och kladd.

Skål!


32 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hej Marianne,
Citron som är så gott, du får säkert tag på solvarma sådana som smakar manna...

Suzesan sa...

Grattis till ditt egna receptet och tack för tipset. Jag älskar citron så det ska jag absolut prova. Mums.

OCH fin bild på din make. Det syns på bilden att han är grillkung öl och grill och grilltång:)

VAD DUKTIG du varit. Bra jobbat Marianne.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Karin: Tja, sådär. Önskar att det fanns självplock här som man har i Sverige. Mina citroner kommer från affären, precis som dina. Fast de har ju inte åkt lika långt förstås. : )

Suzesan: Ja nu är jag helt slut. Tittar på klockan och konstaterar att jag inte får gå och lägga mig än : )

Så gott med lemonad!

Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Kanon! När det blir 40 grader hett här så kommer jag att testa lemonaden! Fin bild på Grill-kungen!

Hönsnät, viker inte det sig om katterna klättrar i det? Eller har det avskräckande effekt?

Marianne sa...

Karlavagnen: De klättrar inte längre. Allt som behövs är någonting så att de inte klättrar ut och upp på taket eller kastar sig efter en fågel. De är 11 år nu ...

Fröken Anki sa...

mmm... vad gott det låter. Det måste jag prova. Passar bra när det är varmt. Och så kan jag använda upp citronerna som J använder skalet på till sina Martinis! :D

Bloggblad sa...

Din egen grillkung! Himla snygg.

Jag brukar pressa direkt i vattnet utan socker... mina valkar behöver inget extra socker...

Desiree sa...

Gott! Med både grillat och lemonad. Lemonad är ju så gott och läskande just då det är riktigt varmt ute. Jag hade också gjort lemonad för man vill ju inte slänga bort en massa citroner så där utan vidare. Har du hunnit provsmaka limonciellon förresten?

Katarina sa...

Vilken mysig kväll och men lemonad och grillat! Smaskens!

dina katter har nog en fantastisk balkong att ligga och slöa på!

Trillingnöten sa...

Vad duktig du varit idag! Söndagar är så bra för sånt som inte alltid är så kul att göra :) Som att städa. Var inte orolig - jag ääälskar att städa :p Tack för bra lemonadrecept!

Malin sa...

Vad gott med grillat. Det ser så härligt ut att kunna sitta ute i värmen! Jag verkligen törstar efter sol och värme nu, det har varit en på tok för kall vinter och vår här i Göteborg!
Lemonaden verkar läskande och god, den måste jag testa när vi flyttar till varmare breddgrader!

Helly på vift sa...

Hönsnät är nog väldigt smart. Mina katter har ramlat ner ganska många gånger från vår terass, men fallet blir som tur är inte så långt eftersom grannens terass sticker ut inunder.

Smart och friskt att göra lemonad. Brukar jag oxå göra på sommaren :)

kram

Annika sa...

Du, får man säga att du har en snygg grillkung???
Säger det ändå: Vilken snygging till grillking du HAR!!!
Gott lemonarecept också. Perfekt en het dag, och såna har vi nog många på kommande nu!!!
Stora kramar!!

Taina sa...

Men du, varför är det altid KUNGAR vid grillen? Var är alla DROTTNINGAR??? Kungen ser i alla fall nöjd ut. Mycket nöjd.

Skål!

Otta sa...

Visst är det gott! Har precis tagit mig ett glas citronjuice här i Dubai samt ätit chokladdoppade jordgubbar. Det är ren lyx här. Skönt och kul, men man får lite dåligt samvete över dem som inte har så mycket. Om du någonsin skall flyga, flyg då med Qatar Airways, det var imponerande! Så lyxigt och skönt. Har redan varit på guldsouken här och provat poolen. Hoppas att du också har lite fri från alla våra rapporter och översättningar! :-)
Kram

Otta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marianne sa...

Anki: Ja exakt! Det är ju onödigt att kasta citronerna bara för att de inte har något skal kvar. Jag lägger dem i en plastpåse tills jag använder dem, så att de inte torkar.

Bloggblad: Jag vet inte om jag ska hälsa honom, han blir så himla mallig då : D

Testa att mixa hela citronen med lite vatten, du behöver ju inte ta något socker. Då får du ut mer av citronen, mycket mer smak och antagligen mycket mer av c-vitaminerna.

Desirée: Vi har hunnit provsmaka limoncellon så mycket att den tog slut! Det är därför jag har satt en ny omgång. Den förra gjorde jag på bara cirka en halvliter, den här gången tog jag en hel liter så det räcker ett tag : ) Det blir jättegott, rekommenderas!

Kram!

Marianne sa...

Katarina: Hade jag varit katt hade jag legat där ute hela dagarna, men konstigt nog föredrar de att sova inomhus. Eller tja, det gör ju jag också ... : ) Fast i går råkade Klas stänga ut Stina på balkongen utan att märka det. Tur att jag undrade var hon var!

Trillingnöten: Kan du komma hit och städa? Jag tycker det är pesttråkigt! Här kan du städa av hjärtats lust, för det måste nästan göras varenda eviga dag!

Malin: När ska ni flytta? Vart ska ni flytta? Det låter spännande! Förstår att ni längtar efter värme efter den här långa och verkligen KALLA vintern!

Marianne sa...

Helly: Det är rätt enkelt att sätta upp, vi har bara spänt fast allt med träpinnar och spännband, så vi har inte borrat eller någonting sånt, för då förstör man själva balkongen och det är inte säkert att hyresvärden blir så glad då ...

Kan du plocka egna citroner?

Kram!

Annika: Tack! Som jag sa till Bloggblad, jag vet inte om jag ska hälsa honom, risken är att han blir så mallig då : D

Visst är det gott med lemonad när det är varmt! Och nyttigt måste det ju vara på köpet!

Kramar!

Taina: Ja jag vet inte var drottningarna har tagit vägen. Själv är jag så tacksam för att Kungen tar hand om den där biten, det är ju så mycket om och men och runt-i-kring så själv hade jag bara stekt eländet : D

Kram!

Otta: Åh, vad mysigt du har det!!! Härligt, det behöver du som har jobbat så in i norden mycket! Mmm, chokladdoppade jordgubbar, vad gott. Får nog ta fram en Ritter-choklad : )

Har bara latat mig de senaste dagarna. Eller, jo, men då får man inte räkna golvmoppar och liknande : )

Kramar!

Malin sa...

Marianne- det bär av till Florida i slutet av sommaren. Vi längtar och väntar och det är såklart jättepirrigt, kul och spännande. En massa känslor i en salig röra :)

✿Ewa sa...

h det vattnar sig i munnen när jag ser din hemgjorda lemonad...jag ska prova snart mycket snart.

Tack för tipset och kram till dig som visar så fina bilder

Melting Pot sa...

Det finns inga citroner här! Går inte att få tag på. Bara lime. Skumt. Får pröva ditt recept i sommar hemma istället.

Kram!

Musikanta sa...

Duktig är du som har jobbat så mycket och ÄNDÅ hunnit skriva inlägg! Stilig man du har också. Kul att han ville vara med på bild. (För det är väl elmaken, eller?)

Bra tips med lemonaden. Måste pröva. Apropå recept har jag skrivit om kikärtsbiffarna på facebook och att receptet ursrungligen kommer från dig även om jag har gjort om det lite själv. Har fått skicka några recept till facebookvänner efter det. Bild på biffarna finns också inlagd bland mina bilder :-)
Många kramar från Ingrid

Petchie75 sa...

Åh, vad gott det låter! Jag är ett stort citronfan, men har aldrig tänkt på att man skulle kunna mixa citronerna med skal och allt (och sedan sila bort). Smart!

Jenny sa...

Oh så gott det låter! Vi är stora lemonadfan och jag tänker jämt på vad mycket "skit" den färdigköpta innehåller -för att inte säga onödigt mycket socker! Nu ska jag baske mig ta mig samman och göra Mariannes lemonad istället! Tror du att man kan använda skalet också, eller att det blir bittert? Kram!

Marianne sa...

Malin: Oj, då är alla förberedelser i gång nu! Bara säg till om du behöver tips och råd om någonting!

Ewa: Nu har jag blivit totalt beroende, måste ha mig min dagliga lemonad-fix : )

Tack själv och kram tillbaka!

Lena: Va?!?!?! Inga citroner! Vad konstigt! Lime är i och för sig gott, men det kan inte ersätta citron. Eller är det sådana där små gröna citroner som vi har här också? Här har vi både små gröna och vanliga gula.

Kram!

Marianne sa...

Ingrid: Jo, det är El-Make : )

Vad roligt att kikärtsbiffarna har blivit en sån succé! Synd att jag inte är på Fejjan, så jag kan inte se. Jag har ett gammalt konto där, men jag har bestämt mig för att INTE vara med. Det blir för mycket att hålla reda på alla bloggar och alla på fejjan.

Kram!

Petra: Det blir mycket mer smak då, pressar man bara citronerna blir det rätt blaskigt, det här blir mer substantiellt. Supergott!

Kram!

Jenny: Du ska absolut ha skalet kvar när du mixar. Det blir mycket mer smak av att ha det kvar. När jag har använt skalet till annat blir det utan, förstås, men godast är faktiskt när skalet är kvar. Visst är det gott med lemonad, jag måste ha min dagliga fix nu : D

Kram!

Melting Pot sa...

Inga citroner alls faktiskt. Bara lime. Ingen har lyckats hitta. Kanske finns i norra Indien?

Petchie75 sa...

Samma problem i Puerto Rico / de enda citronerna man kunde hitta var fr USA. Lokalt odlade var bara lime...

Marianne sa...

Lena: Trist, för det är verkligen inte samma sak. Ja, kan det vara så att det är för varmt i södra Indien?

Petra: Det kanske är så att citroner kräver tempererat klimat, att de inte tål tropisk värme? Men ni hittade i alla fall importerade så att ni fick när ni verkligen behövde citron, det var ju tur!

Anna, Fair and True sa...

Kul att se bild på din make! Har inte riktigt sett hur han ser ut tidigare tror jag.

Vi har ju en råsaftscentrifug (en maskin jag verkligen kan rekommendera!) - jag borde göra lemonad med hjälp av den någon gång!

Marianne sa...

Anna: Jag har nog haft någon enstaka bild med honom tidigare, men det var nog rätt länge sedan.

Jag har funderat på råsaftcentrifug, men det har inte blivit av att köpa. Har en mixer i alla fall och den räcker ganska långt. Morotssaft går inte, men mycket annat.