torsdag 27 januari 2011

Babbel en helt vanlig torsdag

Sparek i Östergötland.

Hoppsan vad kallt det blev igen! I morse var det -14 när vi vaknade. Hoppas att det kommer ett lass snö igen så att det blir så där vintervackert. Fast det är jag förmodligen rätt ensam om att önska, och kommer säkerligen ångra mig om vi får ett hus.

Apropå hus, det är stiltje i budgivningen tills på måndag, för mäklaren är på kurs. Så ni får fortsätta hålla tummarna!

Nu äntligen har jag fått kläm på det där med varför charlottenlöken är så omtalad. Vi har ju bott utomlands några år, och har inte kunnat gå och handla olika sorters lök eller potatis eller vad man vill. Jag har i stället ofta fått vara glad om det var säsong för lök eller potatis eller persilja så att det alls har funnits att köpa. Men nu köpte jag alltså charlottenlök, och finhackade för att ha i såsen till fläskkotletterna. Ack, vad mycket godare det blev! Från och med nu kommer jag alltid ha charlottenlök hemma.

I morse undrade Maken var Tjorvan höll hus. Han letade under soffan, i burarna, överallt, men kunde inte hitta henne. Till slut fick jag pallra mig upp och leta jag också, för jag blev lite orolig. Jag visste att hon hade varit inne under natten, men hade hon smitit ut när jag hämtade tidningen? När jag kom in i vardagsrummet såg jag henne direkt: Den nästan svarta lilla kissen låg mitt på den mörklila mattan under soffbordet och undrade vad vi gick omkring och gjorde väsen om! Stackarn, hon har fått lida för sin mörka päls många gånger när vi inte har sett henne och snubblat över henne. I Turkiet hade vi dessutom mörka golv, jättesnygga, men det blev knappast lättare att se var Tjorvan fanns.

Just nu ser jag fram emot den 16 april, för då ska barnbarnet ha konsert igen. Den här gången blir det i Stockholms konserthus, de ska sjunga Majas alfabetsånger och ackompanjeras av Kungliga filharmonikerna! Gissa vem som ska till Stockholm den helgen!

PS. Den största skandalen med Ikea måste nog vara att Kamprad gjorde den enorma felbedömningen som hade Johan Stenebro som assistent, för han är tydligen så korkad att han är den enda personen i Sverige (förutom journalisterna på UG) som inte har fattat att Kamprad är rik.

18 kommentarer:

Desiree sa...

Ja det har verkligen slagit om och blivit smällkallt igen. Men ingen mer snö tack för min del. Jag vill har våååår! Inte vinter nu fast jag vet att det lär dröja innan det blir vår.
Åh vilket duktigt barnbarn du har. Du har all anledning att vara en mycket stolt farmor. Jag förstår att du längtar till april. Låter som en underbar upplevelse att få gå på.

Ha ha ler åt att Tjorvan var spårlöst försvunnen men ändå fanns mitt i rummet :-)
Kram

Malin sa...

Åh vad roligt med en konsert till, förstår att du längtar!!
Jobbigt att behöva vänta över helgen angående huset, men jag fortsätter självklart hålla tummarna stenhårt.

kram

SweFlo sa...

Ha ha! Vi har samma problem, vår Bob har samma färg som mattan i vardagsrummet, och han lägge rsig gärna under soffbordskanten och jag slår vad om att han gillar att se oss rusa runt och leta efter honom. Han säger inte ett pip eller rör på sig alls. Nu har vi dock kommit på honom att luras ett par gånger, så nu brukar vi bara gå in i köket och prassla med någon påse innehållandes mat så kommer han fram på stört, ha ha!!!

Marianne sa...

Desirée: Ja det här är riktigt spännande, att få gå på konserthuset och se/höra henne uppträda. Nu ska hon väl inte sjunga solo, men ändå.

Katter är makalösa på att kunna försvinna. Skrållan gjorde likadant. Så gick man där och ropade på henne, och så låg hon och tittade på en hela tiden : )

Kram!


Malin: Ja det är lite trist att behöva vänta, men i nästa vecka bör det kunna bli klart om vi blir sista budgivare eller ej. Sedan ska man förhandla med ägaren också ... TACK för att du håller tummarna!

Kram!


SweFlo: Vad roligt att Bob gör likadant! Jag kanske får börja prassla med leverpastejen nästa gång Tjorvan försvinner : D

Kram!

Suzesan sa...

Neeeeej ingen endaste snöflinga tack så mycket.

Vilken Matt-Katt Tjorvan är.

Åhh vad kul med konsert med barnbarnet...... och med kungliga Filharmonikerna. Coolt.

Tänker på vad lilla sockersmulan Amli ska få för intressen. Just nu är det att prata mycket och mest hela tiden. Klättra HÖGT hon är inte rädd ett dugg och skrämma livet ur mamman(Sandra) och pussla.

Schalottenlök är gott. Mild och fin i smaken. Mums.

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Å stackars Tjorvan. Kanske ska ni skaffa vita mattor??? ;-)
Vad KUL med konserten! Förstår att du ska dit och pösa!! :-)
Och ja. Kamprad ja, har de inget mer intressant att skriva om????
Kramar!!!!

Bert sa...

Sparek!??

Men - Den har ju tappat allt?!

;)

Annika sa...

KLART att du vill ha snö igen. jag kanske är den enda som har FULL förståelse för det. Det är ju 1½ månad vinter kvar, let it snow, liksom, så det LYSER upp och blir vackert.
Vi har nog 25 cm snö nu, inte dumt. Men redan imorrn ska det bli 6 plusgrader.
Ah, härligt och underbart att se den konserten med barnbarnet!!
Vad duktig hon är!!
Schalottenlök har jag hemma hela tiden också...meget, meget gott!!
KRAMAR!!!!

Taina sa...

Nu har jag kollat på Uppdrag granskning! Och nu är jag verkligen ARG! Det enda de tjatade om var uteblivna skatter, skattesmitning och inte svenskt längre! De gjorde bara en massa antaganden om varför kontoren låg här och där. Inga bevis utan bara antaganden. Dessutom pratade de med en sådan där konstig röst som om de jagade en pedofil. Det var INGVAR KAMPRAD och han har faktiskt skapat MÅNGA arbetstillfällen åt Sverige (och åt andra länder). Dessa som jobbar i Sverige betalar skatt. Vilka "svenska" företag ägs eller styrs enbart av svenskar??? Vem fan bryr sig om ledningen sitter på månen?? IK startade allt en gång i tiden och att han blivit rik på det så HEJA INGVAR! Go Ingvar säger jag bara. Jädra svenska avundsjukan säger jag bara. Och journalisten ÄR dum i huvudet!

Anonym sa...

Då får jag hålla tummarna för huset lite till då!

Anonym sa...

Lycka till med Majas alfabetssånger. De är så fina. Hur gammal är flickan och har hon den vackra boken?
Hälsar eva i Tyresö

Musikanta sa...

Jag förstår att du längtar till Stockholm och konserten. Mina små barnbarn är ju inte så gamla, men den äldsta som är treochetthalvt sjunger redan klockrent och den yngste ettochetthalvt kan sjunga "likt en diamant i skyn" alldeles rent också. Så vi får också hoppas på Adolf Fredrik så småningom, :-) !

Schalottenlök måste jag pröva. Har aldrig köpt det.
Kramar från Ingrid

Anonym sa...

Ser oroligheterna i Kairo och tänker på dig... du måste vara orolig för folk du känner...
Inte kul...

Marianne sa...

Suzesan: Ja vad spännande det är att följa med och se hur barnen utvecklas, och visst undrar man vilka intressen och talanger de ska utveckla. Du har mycket spännande framför dig!

Kramar!


Saltis: Haha, vi hade en vit matta under bordet, den hörde till lägenheten. Men så spillde Klas kaffe på den, och rengöringsförsöken ändade i att fläcken blev ÄNNU värre och större. Så det blev att gå och köpa en ny matta för att ersätta den gamla. Då är det tur att det inte är en privat lägenhet utan en möblerad företags, så man kan köpa det man tycker. Vi köpte till och med lite finare än vi hade behövt, och då blev den lila. : )

Så spännande med konserten! Sedan är det en till i maj, men sedan dröjer det väl till hösten och Globen.

KRAM!


Bert: Hahaha, ja det följer väl med sin tid och konjunkturen : D

Marianne sa...

Annika: Ja det är nog bara du och jag som vill ha snö : D KUL att ni har fått lite nu, äntligen. Vi får hoppas att prognosen är fel och att den får ligga kvar lite i alla fall.

Det var en uppenbarelse med scharlottenlök! Fantastiskt att man kan få såna upplevelser av någonting som har funnits i evigheter. När det är någonting NYTT är det inte så konstigt, men just så gamla saker ...

KRAMAR!


Taina: Haha, pedofilrösten hörde jag inte, men jag ska lyssna efter den i nästa program! Ikea betalar nog en hel del skatt här i Sverige, inte bara inkomstskatten som de anställda betalar, utan moms och vinstskatt och allt vad det kan vara. Och visst är det svenskt, MYCKET mer än Volvo, Astra, och vad det kan vara. För alla koncept och all design och allt sånt bestäms här i Älmhult. Det är ju DET som gör företaget svenskt eller inte. Ericsson däremot, som låter sina mobiler designas i Japan (jag kan ha fel men så uppfattar jag det) känns inte särskilt svenskt längre.

KRAM!


Brysselkakan: TACK! Hoppas du kan släppa tummarna i början av veckan. : )

Marianne sa...

Eva: Tack! Hon är tio år, och går i fjärde klass i Adolf Fredriks musikklasser. Hennes första år på skolan, man kan ju inte söka dit förrän till fyran. Jag har för mig att hon har boken, för hon har sjungit de där sångerna ganska länge nu : )


Musikanta: Inte så konstigt att dina småpojkar sjunger så fint redan, de har ju påbrå! Det har inte Mathilda, däremot. Eh, nu kom jag precis på att hon visst har det! Hennes farfar sjöng bas, och skulle bli operasångare, men så blev han tvungen att försörja en familj i stället.

Tänk att du inte har provat scharlottenlök, du heller! Ja det måste du testa, det är vansinnigt gott just som krydda. Kanske inte i pytt, t.ex., men just som krydda i sås och annat. Det blir en tätare smak, eller hur jag ska uttrycka det.

Kramar!


Brysselkakan: Tack, ja jag är ganska orolig, jag vet inte om de är med i demonstrationer eller inte, jag vet ingenting. Vissa kan jag tänka mig är det, andra kanske inte. Hoppas att det leder till bra förändringar till slut!

Anna, Fair and True sa...

Visst blir det skillnad med scharlottenlök!

Så det är hus på gång! Jag har ju inte läst här på ett tag! Håller tummarna!

Blir det Stockholm någon gång innan april? Så jag får visa upp vårt underverk :)

Marianne sa...

Anna: JAAAA, får jag se henne? Jag kommer någon gång vecka 8, förmodligen, ska ha en presentation av ett projekt då hos kunden.Och då tänkte jag stanna över helgen.

Mäklaren är på kurs i Stockholm över helgen, men vi fortsätter på måndag. Vi och en budgivare till, men de ska ta banklån och har tydlgien lite svårigheter med det. Så vi hoppas att det blir stopp därifrån så att vi kan börja förhandla med ägaren. DÅ har ni ett ställe att åka till i norra skåne - nära Österlen och en massa mysiga ställen!

KRAM!