söndag 9 januari 2011

Blanketter

Egen företagare i Kairo.

Som jag har fattat saken, påstår sig alla (eller i alla fall tongivande) partier här i Sverige vilja underlätta och stödja företagandet och småföretagarna. Det kan man inte tro när man ska fylla i blanketten till Skatteverket för att ansöka om F-skatt, i alla fall.

Efter att ha skaffat broschyrer från Skatteverket och läst igenom, läst deras hemsidor om att starta företag och hämtat hem den rätta blanketten började jag glatt fylla i den. Namn, adress, personnummer - en baggis. Likadant vilken företagsform jag ska välja - enskild firma - och vad jag ska syssla med. Men sedan började obegripligheterna och jag gav snabbt upp. Nu har Maken - som är road av ekonomi och skatter och siffror i allmänhet (tack gode Gud, vad hade jag annars gjort) - efter fem timmar äntligen lyckats lösa mysteriet och hjälpt mig fylla i allt så att det blir rätt. HUR kan det komma sig att en så enkel sak som att anmäla att man tänker driva egen verksamhet ska behöva vara så in i nordens krångligt och svårt? VARFÖR ska jag behöva räkna ut i förhand vad jag ska tjäna, till exempel? HUR ska jag veta det? Jag hoppas så klart att jag ska tjäna miljoners miljarders, men speciellt när man STARTAR sin verksamhet är det ju minst sagt en öppen fråga om man ens ska kunna ge sig själv en halvtaskig lön. Det vore väl en baggis att redovisa det i efterhand, om jag tjänar tiotusen så skattar jag och betalar sociala avgifter för tiotusen, om jag tjänar trettio miljarder så skattar jag och betalar sociala avgifter för trettio miljarder. Lätt som en plätt, och det borde Skatteverket inse. Om DE nu tycker att det är roligt att sitta och räkna på sånt där, så varsågoda, men låt mig slippa. Jag begriper bara reda pengar, inte fantasipengar som inte finns än.

Å andra sidan får man kanske vara tacksam för att man inte håller på att starta eget företag i t.ex. Egypten på lagligt vis. Skulle tippa att det svenska sättet är en barnlek i jämförelse.

---

11 dagar kvar till katthämtning!

14 kommentarer:

brysselkakan sa...

Det du lämnar in ang vad du ska tjäna är ju bara en uppskattning, så du ska veta hur mycket du ungefär ska betala in i skatt varje månad. Sedan justeras det när du deklarerar. Sådan blankett han du lämna in så ofta du vill efter hand du har mer överblick över din inkomst. Visst är dessa blanketter röriga men du kan få enormt mycket hjälp av Skatteverket, försök få tag i en person som du kan få mail och telnr till. De svarar gärna på frågor och brukar bara vara glad om man vill göra rätt från början.

Glöm inte att göra anmälan hos bolagsverket oxå.

Ett bra bokföringsprogram är nästan nödvändigt, om nu inte maken har stenkoll på allt redan.

Då jag gått igenom detta både med makens bolag och sonens, senast förra året, så har jag nog lite koll! Så hör av dig om du undrar!

Musikanta sa...

Upptäckte nyss att jag inte har med dig på min blogglista!!! Har undrat så varför du inte har skrivit några inlägg på så länge :-( ... Jag "råkade" nämligen ta bort allesammans av misstag och fick lägga in dem igen. Slarvigt!

Jag är jätteledsen för misstaget eftersom du är bland de bloggare som jag har haft mest glädje av under årens lopp.

Jag lovar att inte kommentera alla dina senaste inlägg - men jag ska i lugn och ro läsa igenom alla som jag missat snarast...

MM skötte allt med min lilla firma också - jag fattade noll. Men jag håller med Brysselkakan om att man kan få god hjälp av någon på skattekontoret.
Många kramar från Ingrid

Saltistjejen sa...

Ja du man kan tycka att de skulle vilja förenkla lite mer, men kanske är det svårt att göra det?? ;-)
Tur du har maken som lyckades förstå allt till slut! Nu påminns jag om vår green cardanskökan och alla de formulär vi måste fylla i. Vi måste ta tag i detta nu när mitt stora arbetsprojekt är över.... Suck! Alltid nya saker som väntar runt hörnan! ;-)
Kramar!!!

Desiree sa...

Ja det där lät ju hur krånglit som helst. Det måste ju vara ursvårt att beräkna hur mycket man kommer att tjäna speciellt om man aldrig haft egen firma innan. Vilken tur att din käre make kunde hjälpa dig för det lät som att det hade blivit riktigt svårt annars och ändå fick han ju sitta länge med det hela. Usch byråkrati är inte kul vart man än befinner sig.
Kram och skönt att det löste sig.

Laura sa...

Usch för byråkrati, jag förstår mig verkligen inte på alla blanketter och sånt som ska fyllas i och behandlas i evigheter. Samtidigt så förstår jag ju att det behövs byråkrati för att saker och ting ska fungera, men varför måste det vara så invecklat? :S

Tur att du har maken som kan hjälpa dig! Vad är det för företag som du ska starta?

Kram!

Marianne sa...

Brysselkakan: Jo, men det borde vara hur enkelt som helst att i stället få en tabell med procentsiffror och betala in efter den, när man vet hur mycket man har tjänat den månaden, i stället för att gissa i tomma luften. Okej, helt tomma luften är det inte, men nästanpå.

Bolagsverket behövs inte längre, om man inte vill skydda namnet på företaget. Och jag tar med mitt namn i namnet, så blir det inga problem.

Bokföringsprogram måste jag skaffa, det enklaste tänkbara, för jag kommer inte att ha många utgifter. Klas får hjälpa mig med det.

Och TACK för erbjudandet! Jag hör av mig om det är någonting vi inte begriper!


Musikanta: Jag trodde att du hade varit upptagen över jul/nyår och inte haft tid att läsa : ) Jag har haft alldeles för ont om tid att läsa bloggar, i kväll skulle jag hunnit - om inte en kollega till Klas skulle komma och få tips om Kairo ... Men jag ska väl inte klaga, det är ju bra att det händer saker i verkliga livet också.

Tack, vad du är söt! Ja, du är en av mina första bloggar också, som jag alltid läser med glädje. Du har ju förmågan att berätta på ett sånt fantastiskt sätt, som jag skrev någon gång tidigare, kan du få mig intresserad till och med av fotboll, och det vill inte säga lite!

Jag får väl lära mig att sköta lite in och ut i firman, och att fakturera, i övrigt får han ta hand om bokföringen så att det blir rätt.

Stora kramar!


Saltis: Hu ja, jag ska nog inte klaga när det gäller Skatteverket, med tanke på att ni ska söka Green Card! DET om något är nog inte någon lätt historia. LYCKA TILL!

Kramar!

Marianne sa...

Desirée: Ja, jag fattar inte varför man inte kan få betala en viss procent bara av det man FAKTISKT har fått in, i stället för pengar som man TROR att man ska få in, men kanske inte får in! Men det kanske finns någon bra förklaring till det? Ja det är tur att han kunde hjälpa mig, annars kanske jag hade gett upp redan.

Kramar!


Laura: Jag är övertygad om att man kan göra byråkratin ganska enkel, bara man vill. Och det skulle bli lika rätt ändå. Men någon har väl haft någon ljus idé och varit chef, och så bestämmer man som hon/han har velat ...

Jag ska syssla med litterär/språklig service, kan man säga. Lektörsuppdrag, redigeringar, korrektur, översättningar, lite sånt. Har redan ett par uppdrag, och måste starta firman för att kunna gå ut och erbjuda mina tjänster till fler.

Kramar!

brysselkakan sa...

Jovisst vore det bra med en tabell men det beror ju oxå på vad du har för utgifter, dvs vad du får dra av för moms, om du har försäkringar, pensionsspar och så!

olgakatt sa...

Warum etwas einfach machen wenn man es so schön kompliziren kann?
Den evigt aktuella frågan!

Katarina sa...

Alla säger samma sak, år efter år i Sverige, att det fortfarande är mycket papper att fylla i då man ska starta upp ett företag. en dörr in och förenklade rutiner har varit slogan alla politiker använt sig i flera år nu. Hur var det förr tro?

Tur att du har hjälp av C. jag hoppas du har allt detta bakom dig snart och kan fokusera mer på uppgiften som ska ta in inkomsterna än blanketterna.

Annika sa...

Usch vad sånt där är jobbbigt och segt...
Inte kul.
Jag har också turen att vara gift med en finanskille, hur skulle det gå annars? Min hjärna får kortslutning då det kommer till siffror.
Byråkratin är en snårskog.
KRAM!!!

Bert sa...

Haha - Ja, det där försökte jag också med en gång, men gav upp.

Jag har också tagit kontakt med politiker om detta, och borgarna har ju gått ut med "löften" om att det ska bli enklare.

I mitt fall var det under en arbetslöshetsperiod, som jag frilansade som copywriter. Då ville jag kunna göra det som egen, även om det skulle bli under en begränsad period.

Jag föreslog även att alla som är arbetslösa med a-kassa, automatiskt skulle få en s.k. FA-skattesedel (tror jag det heter) som kan gälla för dig både som anställd och som näringsidkare.

Marianne sa...

Brysselkakan: Jo, men det vet jag ju först varje månad/år, och kan betala in korrekt och deklarera då, precis som vilken löntagare som helst. Så jag tycker att det där med att betala preliminärt blir ganska onödigt ändå. Dessutom anger man ju för lite, bara för att betala in resterande i slutändan i alla fall, så jag ser det bara som en krånglig blankett i stället för nödvändiga uppgifter!


Olgakatt: Ja det är nog det som är pudelns kärna!


Katarina: Men tänk att ingen kan komma på ett enklare system då, om de nu är medvetna om att det är krångligt! Haha, fast det är nog sant, tur att jag inte gör det här på 50-talet!

Marianne sa...

Annika: Visst är det trist med siffror!!! Det är så tråkigt att det går runt i huvudet på mig. Antar att man får skylla på någon dålig mattelärare, för jag tror inte det är fel i huvudet på varken dig eller mig. Bara uttråkning!

Nu har jag ändå fått vila mig från deklarationer i en massa år, men snart är det väl dags att kasta papper runt hela rummet och skrika innan man är klar med det där. Så var det förr i alla fall, fast nu har jag ju Klas : )

KRAM!


Bert: Ja men det var väl ett alldeles utmärkt förslag! Självklart skulle alla som inte har någon heltidsanställning få en FA-skattsedel så att båda möjligheterna finns öppna och så att det blir enkelt att hitta på någonting, klippa gräs eller skriva copy eller vad som helst! Mycket bättre än alla åtgärdsprogram de hittar på!