måndag 24 januari 2011

Bra initiativ

Härom dagen intervjuades biskop Bengt Wadensjö och imam Awad Olwan på tv. De har tagit initiativ till att bygga ett Guds hus i Fisksätra utanför Stockholm, där en kyrka ska finnas sida vid sida med en moské, med en gemensam byggnad emellan. Ett mycket BRA initiativ tycker jag, för det är dags att religionerna här i världen lär sig att leva sida vid sida i stället för att hålla på och konkurrera som ett par femåringar i sandlådan.

Det enda som är synd, är att de inte även planerar en synagoga så att alla tre religioner som ber till samma gud finns på samma plats. En sådan treenighet lär finnas i Antalya i Turkiet.

Här är en gammal artikel om projektet, det var tydligen bara jag som inte kände till det. Och det som står där om att det är världsunikt stämmer alltså inte riktigt, eftersom det redan finns i Turkiet.

Jag önskar projektet all lycka!

Imamen i Al-Azharmoskén, Kairo, Egypten.

Minareter på Al-Azharmoskén, Kairo, Egypten.

Koptisk präst i ett av klostren i Wadi Natrun utanför Kairo, Egypten.

Takmålning i en av kyrkorna från 400-talet i Wadi Natrun utanför Kairo, Egypten.

---

Och så blev jag gräsänka igen. Den här gången for Maken till kära grannen i öster, Finland. Han ska få besöka både Helsingfors och Wasa. Men den här gången har jag ju katterna att trösta mig med. Katterna och chokladpudding : )


19 kommentarer:

PIA sa...

Det såg jag, men jag hade inte hört talas om det förr. Man kan undra varför dom inte tänkt på att ha en synagoga på samma plats.

olgakatt sa...

De sista åren jag jobbade hade jag en djupt religiös kollega som var muslim från Irak. Varje fredag kom han och frågade om han fick ta lång lunch för att hinna till en liten källarmoské. Om det funkade för jobbet fick han så klart det. Vi hade olika åsikter om väldigt mycket men han var alltid noga med att vi var "syskon" i religion. Och nog är det så att att även om man är icke troende så har man ju sin kristna kulturbakgrund i bagaget.
Med eller utan krage...
Så ett Guds hus med alla tre religionerna låter utmärkt!

Saltistjejen sa...

Å sådant gillar jag. I stort sett handlar ju religion om andlighet tycker jag och det är väl fint om flera religioner kan samsas i ett stort "hus".
:-)

Anne-Marie sa...

Vad bra att kunna samsas med flera religioner på samma plats. Med tanke på alla krig som utkämpats i religionens namn. Det måste vara en mycket annorlunda upplevelse att leva med den muslimska religionen runt omkring sig som ni väl gjorde i Egypten med minareter och böneutropare. Katter och chokladpudding går inte av för hackor. ;) Kram!

Desiree sa...

Det låter som ett himla bra initativ. Jag hoppas att allt går bra och önskar dem all lycka till med projektet. sådant här skulle det vara mera av. Låter som du iallafall får en bra tröst med både de små kissarna och god chokladpudding. Helt ensam är du ju inte trots allt denna gången nu när du har både Stina och Tjorvan hos dig.
Kram!

Mira sa...

Jag såg också inslaget och blev glad av samarbetet. Sisar och choklad är inte det sämsta sällskapet!

Annika sa...

Det låter bra, som sagt. Hoppas att det utfaller så också. Men, ja, varför ingen synagoga?
Visst är det hemskt med alla religionskrig runt världen. Undrar om de ngnsin kommer att upphöra.

Kissarna är ju utmärkt sällskap. Så han ska till Vasa, det är ju så nära vår sommarstuga, eller OK, Närpes ligger 7 mil söder om Vasa...
Alla som bor där önskar ett IKEA hett, ska du veta...
KRAMAR!!!!

Musikanta sa...

Det måste ju börja någonstans - att få människor att leva i fred tillsammans trots olika hudfärg eller trosuppfattning. Det här tycker jag är ett jättefint initiativ.
Måste snart köpa chokladpudding och göra - blir så sugen varje gång du skriver om det :-)!
Kramar från Ingrid

Kim M Kimselius sa...

Vilket fantastiskt projekt! Det behövs mer sådant tänkande!
Nu gjorde du mig sugen på chokladpudding igen! Köpte faktiskt pulver sist jag var och handlade, så nu kan jag gå och göra chokladpudding, om jag vill...
Ha det så gott i din ensamhet.
Kram Kim

Taina sa...

Amen till projektet och lyllos Maken som får ÄRAN att åka till Finland :D

KRAM

Marianne sa...

PIA: Hej och välkommen hit! Visst är det synd att de inte bygger en synagoga samtidigt. Man kanske skulle skriva ett litet brev till dem om det?


Olgakatt: Jag är inte ett dugg religiös, men jag är rätt intresserad av det hela. Inte intresserad som att jag vill bli religiös, utan mer som vad det är som får folk att gå igång på det hela och historian etc. För visst har vi det med oss i vårt kulturbagage! Men tänk om vi hade kunnat lära oss lite av varandra i stället för att hålla på och käbbla ... Hoppas det blir av.


Saltis: Jag gillar också allt som pekar mot större förståelse och mer samarbete i stället för tvärtom. För det är ju det vi människor behöver!

Kram!

Marianne sa...

Anne-Marie: Vi fick ju en ganska mjuk introduktion till islam genom att bo nästan 7 år i Istanbul. Visserligen hörs böneutropen i Istanbul mer än kyrkklockorna i Stockholm, men i övrigt är det ungefär lika sekulärt som i Sverige (man är lite mer religiös ute på landsbygden, särskilt österut). I Egypten är däremot alla djupt religiösa, oavsett religion, så där var det mer en djupdykning i islam.

Kram!


Desirée: Ja det borde vara mycket mer av sådant samarbete, tror det hade förhindrat massor av hat och rädsla.

Det är så gosigt att borra ner ansiktet i en mjuk kattpäls!

Kramar!


Mira: Visst verkade både biskopen och imamen vara bra överens med hur allt ska vara! Sånt är glädjande!

Haha, nä sämre sällskap kan man verkligen ha : )

Marianne sa...

Annika: Nej man kan verkligen undra om religionskrigen ska upphöra någon gång. Men det här är i alla fall ett steg i rätt riktning, så det är bara att hoppas att det kan sprida sig. De har tydligen fått mycket uppmärksamhet runt om i olika länder.

Ja, han ska till Vasa! Tänk att det är nära Närpes! Då är det ju kanske så att jag måste åka med någon gång i sommar : ) Tyvärr jobbar han ju inte alls med varuhusen, han jobbar ju på inköpssidan, så han kan nog inte påverka det där med varuhus. Apropå det måste jag se Uppdrag granskning i morgon, det ska handla om Ikea. Vad de nu ska hitta, för det är ett privatägt företag, och de jobbar hårt för att följa både lagar och moral. I alla fall vad jag har sett. Vi får se i morgon.

KRAMAR!


Musikanta: Ja Rom byggdes ju inte på en dag, och någonstans måste man börja, så varför inte i Fisksätra? Jag hoppas att det blir bra och att det sprider sig.

Haha, förlåt, jag får sluta skriva om chokladpudding!

Kramar!


Kim: Håller med, det behövs mycket mer tänkande åt det här hållet!

Blev det chokladpudding?

Kram!


Taina: Både Amen och Inshallah till projektet!

Jepp, hoppas han tar med sig lite finsk vintersoppa hem : D

KRAMAR!

olgakatt sa...

Såg också att det ska handla om IKEA i Uppdrag granskning i morgon. Det lär nog inte bli nån vacker bild av IKEA om herr Josefsson är inblandad!
En av hans bedrifter är bl a att ha krossat arbetsmiljön på Södertälje sjukhus IVA och fått klinikchefen avskedad helt utan anledning.Hörde häromdagen på radion att politikerna nu ångrar att de lär sig ryckas med och TRODDE det var sant som den manlige undersköterskan sa. Vilket det alltså inte var.
Han förteg också helt den sidan av Bjästas befolkning som ställde sig på tösens sida i den famösa våldtäktshistorien så att ALLA på orten skulle skämmas.
Snacka om en korrupt journalist! Han borde lära sig av Sverker Olofsson.
Så bered er på det värsta, Klas och du!

Marianne sa...

Olgakatt: Josefsson är från Borås, och det går tydligen ganska många historier om hans arbetsmetoder i den stan. Men jag vet inte riktigt vad han ska kunna gräva upp om Ikea som faktiskt är skandal på riktigt. Inte något av det jag har läst i tidningarna i dag i alla fall. Inte i mina ögon.

Nu börjar det snart, så får vi se vad han har att komma med.

StrandMamman sa...

Skulle maken ha åkt 100 km norrut från Vasa, längs kuste, så kunde jag ha bjudit på en kopp kaffe!! Säg till om du åker med dit nån gång, så kanske jag kunde köra dit på en bloggträff?!

Marianne sa...

StrandMamman: Men vet du vad! Han var i Jakobstad!!! I sommar kommer jag att följa med honom dit någon gång, så kan vi ha stor bloggträff när Annika också är i krokarna.

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Mycket bra idé! Men synd att de inte tog alla tre när de ändå höll på

Marianne sa...

Anna: Jag har haft så fullt upp med att följa nyheterna, men nu ska jag strunta i dem ett tag och svara på dina kommentarer!

Visst är det synd att de inte inkluderar judarna. Det hade verkligen behövts!