söndag 8 maj 2011

Asså vicken skillnad!

Det är livsfarligt att lyfta sekatören och tänka "bara lite", det blir inte bara lite om man inte har en färdig plan. Det blir mycket. I dag blev det jättemycket. Det blev båda de fula vildvuxna buskarna vid ytterdörren. Titta här:

Före. Busken längst till vänster är död och den till höger är för stor. Den skymmer fönsterdelen på dörren och stjäl ljus, den döljer husnumret och invaderar trappan.

När jag hade varit igång "bara lite" med sekatören blev resultatet så här. Nu syns det att det är tre fönsterrader bredvid ytterdörren, man ser trappsteg även till vänster och faktiskt den väg uppför trappan som är tänkt att ta eftersom gången från garaget leder dit, man ser husväggen och man kan se husnumret (bortretuscherat här på bilden eftersom det är Internet). När stubbarna är borta blir det nog fint med ett smalt trädäck eller liknande att sätta krukor på. Man ska ju inte ha buskar och rabatter längs huset. Maken lastar skottkärran för vidare transport.

Som jag redan har skrivit gömmer det sig en hel del i buskar och rabatter. Det mest makabra var en grenklyka med ett dockhuvud. Hon liksom tittar på en ...

Vi hann i alla fall med en skön fika i solen i dag tillsammans med M som bodde i Istanbul samtidigt som vi, och som nu bor här i Älmhult sedan fyra år tillbaka. Tänk så trevligt det kan bli att stöta på någon på Ica! Kaffegästen föranledde pajbakning, i dag blev det äpplen, päron och blåbär som hamnade under smulpajstäcket. Riktigt gott, det kan jag rekommendera.

Katterna är lika trötta i kväll som de var i går kväll. Tjorvan var inte lika tveksam i dag, utan kom ut direkt. Och Stina är grön i ansiktet av klorofyll igen, och var alldeles sandig och jordig efter att ha rullat sig på alla lortiga platser som tänkas kan. Men det gör ingenting, huvudsaken är att de är lyckliga.

Trodde jag skulle läsa bloggar i går. Det hann jag aldrig, för Djävulen bär Prada dök upp på Tv 4, och den hade vi inte sett. Nu har vi sett den. Den var småtrevlig, ingenting jag kommer att se igen, men jag är glad att jag har sett den.



13 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hoppsan vad du hittar i buskarna. Säkert får du hjärtat i halsgropen nu och då.

Hoppas du hittar någonting riktigt roligt ännu!

Godnattkram!

Emmama sa...

Ditt bloggande är underbart, vilket fantastiskt hus ni fixar till! :) Får man beställa en bit av den där pajen tills när vi kommer...? :) Kram!

Saltistjejen sa...

Hu vad läskigt med det där dockhuvudet!!!! Jag har lite dockfobi.... ;-) Om du sett toy Storu-filmerna så kommer du få associationer dit när du ser sådana där dockor och dockhuvuden... ;-)
Men fint blev det nr busken var borta!
kram!!

Anne-Marie sa...

Kommer man igång att röja kan det gå fort att ha röjt mycket - ibland kanske till och med för mycket. :) Ser fint ut städat ut i alla fall. Dockor bland buskarna. Hmm. Litet småmakabert och har man sett skräckfilmer kan det helt klart bli associationer. Kramar!

Monica P sa...

Festligt med dina katter! De gillar säkert husbytet fulllt och helt. Jag tror inte att du behöver vara rädd för att de går hemofrån, de vet nog var matskålen står!
Vi har många katter härikring och de kastrerade/steriliserade håller sig kring huset med 50 meters radie ungefär. De halvvilda, matgästerna, kan jag inte fånga för att ta till veterinären, de lever farligare eftersom de strövar iväg neråt uppkörsvägen, de slåss vid parningstider o.s.v
Men en katt är helt klart lycklig över utefrihet? hemmamatskål!
Jag beundrar er energi när det gäller huset och trädgården!

Monica P sa...

utefrihet + hemmamatskål menar jag förstås...

Desiree sa...

Verkligen jättestor skillnad! Helt otroligt. Men vad bra och skönt att få bort den där stora busken som tog upp så mycket plats och skymde en hel del. Rent befriande kan jag tänka mig. Ser kanonfint ut. Ni har slitit som attans hela helgen i trädgården. MEn det är ett bra sätt att njuta av det fina vädret och samtidigt få mycket gjort.
Kram!

Anonym sa...

Det är tur att gamla hur byter ägare ibland! Så det röjs upp ordentligt! Och dockhuvuden städas bort ;-9

Annika sa...

Skönt att bli av med fula buskar...BARA bort, bort, bort med sånt...
HAHA, lite komiskt med dockhuvuder...fniss...
OCH visst tittar hon ;-)
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Nä, usch vad otäckt med dockhuvudet!

Marianne sa...

Karin: Ja en kasse med gullpengar hade jag gärna hittat : D

Gonattkram tillbaka, för nu är det snart dags att dyka ner i dunbolstret igen!


Emma: Tack gulle! Här kommer att stå paj och vänta på er! Vi får se vilka frukter och bär som åker i, det vet man aldrig förrän det är dags : ) När kommer ni?

Kramar!


Saltis: Haha, jag har hört talas om tåfobi och ormfobi och lite annat, men aldrig dockfobi! Så E har inga dockor? Har inte sett Toy Story, men jag kommer att tänka på Excorsisten (hur stavar man?)!

Jätteskönt att vara av med buken!

Kramar!

Marianne sa...

Anne-Marie: Haha, ja sekatörer är livsfarliga när man väl kommer igång. Det går liksom inte att sluta!

Dockhuvudet är riktigt spöklikt, ångrar nästan att jag fotograferade det : )

Kramar!


Monica: Ja katterna är riktigt nöjda med den här flytten, nu när det kan gå ut och leka. Lilla E mitt emot är inte riktigt lika nöjd, för katterna vill inte leka med henne, och hon vill så hemskt gärna leka med dem! Det bästa livet för en katt måste absolut vara att ha det så, äta och sova hemma men kunna gå ut och jaga fjärilar och lukta på blommorna!


Desirée: Ja det är verkligen befriande att vara av med den där busken, den och granen stör mest. Måste ringa en arborist och höra vad de ska ha för att ta granen, den är alldeles för stor. Tror det är bästa sättet att njuta av en fin dag om man bara är hemma, att stöka runt i trädgården och få det finare och finare. Det är så himla roligt också!

Kram!

Marianne sa...

Brysselkakan: Så är det nog, gamla hus måste få in nytt blod för att få nytt liv. För att inte tala om att bli av med dockhuvuden och gamla mössor! : )


Annika: Usch ja, fula buskar och stickiga buskar kan man verkligen leva utan! Okej, hallonbuskar sticks, men då blir man åtminstone belönad med någonting gott!

Ja visst tittar hon på en! Lite kusligt faktiskt.

KRAM!


Anna: Ja det är otäckt! Skulle kunna vara med in en skräckfilm!

Kram!