måndag 2 maj 2011

Redan måndag!

Det här hörnet har nog varit trädgårdsland en gång i tiden. Och det ska det bli igen, så småningom. Nu är det i alla fall rensat från gamla höstlöv och från hemska mahonior. Jag höll på i fem timmar med bara det här lilla hörnet, och är nu så sönderriven på armarna att det ser ut som om vi har arga katter. Men nu får rabarbern och smultronen och krusbären luft och ljus, så att de kan växa.

Vart tog helgen vägen??? Svooosch sa det och så var det måndag igen. Begriper inte det här, jag tycker att politikerna ska bestämma att dagarna ska vara längre! Nå, lite har vi ändå fått gjort: Tvättmaskinen är igång - och jag lovar, den är i full gång nu. Efter tvätt kommer strykning. Gästrummet är bäddat och järnsängen är ihopsatt och bäddad, kartongernas antal krymper och trädgården har blivit ännu lite mer omskött. Plus en massa annat plock och stök.

I ett villaområde märker man direkt att det är någon speciell helg på gång av att grillröken lägger sig som ett stort lock över trädgårdarna. Och vi kunde så klart inte vara sämre vi utan sällade oss till villafolket och tände vår grill vi också. Jag gjorde en ny grillsås som faktiskt blev riktigt god: Crème fraiche och lite majonnäs, en skvätt ketchup för färg och lite sötma samt någon dryg matsked av Ica:s nya Pesto Arrabiata. Det blev faktiskt riktigt gott. Till dessert skulle jag ha gjort en smulpaj på rabarber med egen rabarber, men det fanns inte tillräckligt mycket så jag grundade med rabarber och toppade upp med frusen mango och frusna blåbär. Det blev en riktigt, riktigt god kombo som jag kan rekommendera.

Och nu har vädret vänt. Snyft! Det var till och med frost i natt och bara 0,3°C när jag vaknade. I går haglade det och regnade som bara den, vilket fick Maken att tänka att katten Stina säkert inte ens skulle vilja vara ute i rusket. Men ack så fel han hade. Stina ville väldigt gärna vara ute och leka. Hon tog sig en ganska vid tur runt grannarnas trädgårdar och bara vägrade komma in. Till slut lyckades jag i alla fall fånga henne. Hon var rätt sur ett tag innan hon somnade och sov gott resten av kvällen. Tur att Tjorvan inte är lika ivrig att gå ut.


10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Härligt att följa med hur det går för dig, för er och för katterna. Här skriver jag om kosläpp när ni har kattsläpp. Glada katten som vill vara ute på natten?

Ha det fortsatt bra trots kylan som nog är av det mera övergående slaget

Kram!

Desiree sa...

Ni verkar ha fått jättemycket gjort under helgen. Ni är verkligen effektiva så det kanske inte är så konstigt att helgen svishade förbi. Helgerna går alltid för fort eller hur? Men huga så kallt det varit idag. Jag fick ta fram mössa och vantar igen då jag skulle cykla imorse.
Hoppas det snart blir lite varmare.
KRam!

Marianne sa...

Karin: Hahaha, ja och jag håller på att få hjärnsläpp på Stinas kattsläpp! Tror inte hon vill vara ute hela natten, men hon vill absolut bestämma själv. Jag blir bara så himla orolig! Ska se om jag kan få tag i pejlingsutrustning att fästa i halsbandet. Nu har hon bara pingla och telefonnummer.

Hoppas verkligen att den här kylan försvinner snart!

Kram!


Desirée: Jo vi har fått rätt mycket gjort, men jag har alla kartonger med kontorsmaterial att gå igenom, en del papper behöver vi där och resten kan sedan gå ut i garaget. Och så är det att tvätta igenom allt. Sedan tror jag att jag kan ta det lite lugnt med flyttbiten tills det börjar bli färdigrenoverat där nere.

Jag vägrade att gå ut i dag : ) Klas fick vattna när han kom hem, för det hade inte regnat tillräckligt mycket för att slippa. Hu jag vill inte ha mer kyla nu!

Kram!

olgakatt sa...

Saker som pockar på att bli gjorda tar aldrig slut - ibland får man bara vända bort blicken och göra nåt onyttigt i stället!
Men nu det är BRA att det regnar! Skicka hit litet, är du snäll!

Annika sa...

Inte ligger NI på latsidan inte...
Vad ni jobbar, men jag förstår det till fullo!!
Regnet var välkommet, förstår jag. Bara det nu inte stannar i fem veckor :-)
kram!!

Anne-Marie sa...

Så mycket ni redan hunnit med. Supereffektiva skulle jag vilja påstå. Hur länge var huset tomt eftersom trädgården verkar vara så eftersatt? Eller var det en ointresserad tidigare ägare? Creme fraiche måste jag passa på och äta när jag kommer till Sverige eftersom vi inte har det här i "glesbygden". ;) Kramar!

Anonym sa...

Oj vad ni jobbar! Det blir mycket resultat.

Jag förstår din oro för Stina. Vi släppte ut Saga vid stugan en gång, för hon ville jaga en fågel. Vad hände? Hon kröp in under stugan och satt och tröck i flera timmar! Resultat: en hysterisk matte som gick omkring och gnydde "Vad ska vi göra, vi ska ju åka hem snart!" Vi lockade och pockade, men hon bara låg där djupt därinne. Johan fick åla in sig och fick till sist tag på henne! Jag släpper inte ut henne fler gånger!

Min utsikt just nu: mina två övervintrade Mårbackor håller på att leva upp trots att jag glömde bort dem i garderoben i vinter! Första blomman slår ut nu! Härligt! Och det SNÖAR ute!! Brr...

Ha det bra!
Kram Nathalie

Eva Henriksson sa...

Jag förstår att det är svårt med oron för denna katt som varit med om den långa dyra resan.
Olösligt problem för katter är inte så lydiga?
Hon har väl känt frihetens vindar.
Tänk så duktiga ni är. Ta det lugnt. Tänk att ni har en trädgårdsplan på flera år.....det kan inte gå så fort. Nahonian måste hållas kort. Den överlever allt.
Kram från en mormor som nu har fyra barnbarn i Tyresö.

Marianne sa...

Olgakatt: Jo det är väl så det är, man får helt enkelt ta korsordet och sätta sig i solen även om sekatören kliar i fickan. Nu har jag inte längre något regn att skicka, det har tagit slut och solen skiner. : )


Annika: Regnet stannade verkligen inte länge, det har redan vandrat vidare. Idealet vore om det kunde vara snällt att regna om nätterna och släppa fram solen om dagarna : )

Nej här har vi inte tid att vara lata. Just nu håller Klas på att reparera en byrå så att vi får undan lite kläder.

KRAM!


Anne-Marie: Huset har aldrig varit helt tomt, förra ägaren var bara inte så intresserad av trädgården och inte heller så pysslig av sig : )

Jag tog resten av den där såsen till potatismoset i dag i stället för mjölk. Det blev riktigt smaskens! Förresten, det var inte den såsen, det var vitlökssåsen jag tog : )

Kram!

Marianne sa...

Nathalie: I sommar får vi en veterinär till granne, så honom kommer vi att kunna rådfråga om sånt, tror jag. Funderar faktiskt på att beställa en tid hos honom redan nu för att fråga hur vi ska göra.

Vilken tur att dina Mårbackor tar sig! Mindre härligt att det snöar ...

Kramar!


Eva: Har du fått ett barnbarn till? GRATTIS mormor!!! Det är alltid så roligt när de där små grynen kommer till världen!

Jag sa just det till grannen i dag, tänk om katterna hade kommit på samma lydiga sätt som hundar gör! Deras lilla valp kommer när de ropar, även om det kanske dröjer en stund om det är något som är spännande och luktar gott : )

Ja den där hemska mahonian! Den ska bort. Får se om jag behåller den på ett ställe, men inte på hundra, det är en sak som är klar! Ja det är ju en långsiktig plan för trädgården, samtidigt ska vi nog försöka plantera fruktträd i år, för det dröjer ju ett tag innan man kan göra paj på frukterna. Får se om vi kan ta tag i det till helgen, men det är säkert hundra andra saker att göra då : )

Kramar till mormor!