lördag 21 maj 2011

Solen

Maskrosor i full blom.

Solen skiner äntligen över oss igen, det har den gjort de senaste dagarna. Det är så skönt. De små solarna i gräsmattan har också lyst med full kraft, men jag insåg att när de slocknar börjar de fröa, och då blir inte grannarna glada om de ska behöva rensa extra mycket ogräs bara för att vi inte har gjort det. Så jag har ägnat dagen åt att försöka rota upp så många av dem som möjligt. På en del ställen är jorden så porös att det bara har varit att dra upp dem, med rot och allt. På andra ställen får man kämpa lite mer. Och så är jag alldeles sönderriven på armarna igen efter att ha rensat ris från en stor buske. Busken ser i alla fall mycket gladare ut nu eftersom solen och ljuset kommer in utan att bli hejdade av ris. Skönt.

Snart måste jag hitta på någonting annat att skriva om än bara min trädgård, ni börjar väl tröttna.

9 kommentarer:

Desiree sa...

Ja här i Stockholm har solen lyst också. Det är otroligt vackert just nu. Jag njuter allt vad jag kan av solskenet. Din trärdgård tröttar jag inte på att höra om. Du får gärna berätta mera om allt som växer och dyker upp och sådant som måste bort. Vilket jobb du gjort med maskrosorna idag. Jag tycker faktiskt att de är rätt fina där de lyser gula mitt i allt det gröna.
KRam!

Äventyret framtiden sa...

Vi är väl alla mera eller mindre aningen småtossiga nu när det gäller våra trädgårdar. Även jag tycker att jag upprepar mig hela tiden fastän med nya blommor och växter.
Du vet väl att du kan göra maskrosvin av de gula blommorna?

En fin helg önskas!:)

Suzesan sa...

Du Marianne JAG är proffs på att utrota såna. I am the maskros exterminator.....

Ta en kniv med lagom spets och bra glid och kör ner den snett ner mot maskrosens rot MEN skär inte av den förrän du är djupt. Sen kan du dra upp den. Lätt. Annars lär du får fler varje år. Min far hade oss som maskrosSLAVAR. Typ. Vi kröp på den stora gräsmattan och DÖDADE dem. Maskrosorna. Vackra blommor. Man kan göra vin på maskrosor. Hur vet jag inte.

Kram
/Susanne

Suzesan sa...

Hahahihi svaret finns i kommentaren ovanför haha. Samma tanke. På blommorna. Jo så var det ju. Men det är rätt gott. Maskrosvin

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Desirée: Visst är det skönt och vackert nu! Jag tycker också om maskrosor egentligen, men som sagt, grannarna uttryckte till och med sin tacksamhet för att jag tog bort dem, eftersom de annars sprider sig till dem också. Så det är bäst att fortsätta.

Skönt att du inte är trött på min trädgård än : )

Kram!


Karin: Ja jag är alldeles galen i min trädgård. Tycker till och med att det är roligt att rensa ogräs, som alla andra hatar : ) Det ÄR skönt att greja i trädgården, oavsett vad man gör.

Jag vet att man kan göra vin på maskrosor, men jag tycker inte att det är vidare gott. Så de får bli kompost i stället, där gör de i alla fall nytta : )

Kram!


Suzesan: Haha, ja jag har en sån där maskrospinne som man tar dem med. Klas pratade om att skaffa någon avancerad maskrosuppdragare, men pinnen är alldeles utmärkt.

Haha, ja jag får väl använda barnbarnen till maskrosslavar när de kommer : D

Nä, här blir det inget maskrosvin, jag tycker inte om det. Håller mig till köpe : )

Kramar!

Eva Henriksson sa...

Man kan göra mycket vackra kransar av dem också....

Musikanta sa...

Min mamma skickade ut mig som tonåring att blocka maskrosblommor för att göra vin på. Hon gjorde det men lät det tydligen inte stå och jäsa så länge som det skulle innan vi smakade av det. Det smakade förfärligt - jag vet inte om hon drack upp det någonsin...
Rekommenderas alltså inte!
Ha en skön fortsättning på helgen önskar Ingrid.
Kramar!

Klimakteriehäxan sa...

Älskar maskrosor! Plockar in rejäla buketter till köksbordet, njuter av dem. Fast jag fattar att folk med trädgård kan ha en lite annan relation till dem ...

Marianne sa...

Eva: Det får kanske bli till midsommar : )


Musikanta: Haha, ja det var andra tider det, i dag får man väl inte ens nämna alkohol i barns närvaro : ) Nej, de gånger jag har smakat på hemkört vin har det inte varit gott, så jag avstår. : )

Kramar!


Klimakteriehäxan: Jag tycker egentligen att de är väldigt fina, men jag börjar inse att de tar över. När man börjar granska gräsmattan, är vissa ställen i princip täckta av maskrosblad. Och grannarna är hemskt glada för att jag har förklarat krig mot dem ...