fredag 13 maj 2011

Fredag den 13:e

Krusbärsbebisar.

Det är verkligen fredag den 13:e för mig i dag. Megamycket.

1. Något eller några av diskbråcken i nacken tycker att livet är stenkul och gör livet surt för mig.

2. Jag har fått NIO kommentarer på mitt förra inlägg enligt mejlen, men det är bara TVÅ som syns i bloggen! Är det fler som har strul med kommentarer just nu? Jag ska se om jag kan kopiera in kommentarerna från mejlen.

3. MIN DATOR HAR KRASCHAT! Jag är så deprimerad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. TVÅ VECKORS JOBB, och inte bara åtta timmar om dagen, rätt ner i datoravloppet. Supporten på Apple har gjort allt de kan via telefon, vi har väl pratat en 5-6 timmar med varandra, men det är kört. Tack och lov har jag Apple Care Protection Plan så på måndag kommer de och hämtar datorn för att se om en skicklig tekniker kanske kan rädda åtminstone den filen. Men jag har inte stort hopp om saken. Och jag var nästan klar med just det jobbet ...

4. En tand har gått sönder.


Behöver jag säga mer? Jag går och lägger mig nu och gör slut på den här hemska dagen.

27 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å neeeej!!!!!
Det med datorn lät ju i nuläget värst!! Ni har inte Time Capsule alltså??? Det är annars super så att man ständigt backar upp datorn/datorerna. Kostar ju en del men är sååå värt det. Särskilt om man som du göra allt jobb på sin dator.
Hoppas verkligen att de kan rädda dina filer!
KRAM!!

Melting Pot sa...

Åhh. Stackare. Hoppas de kan rädda filen!

Hoppas ni får en skön helg trots allt elände.
Kram
Lena

Desiree sa...

Nej men fy din stackare. Åh Maraianne vad jag tycker synd om dig. Du har ju råkat ut för jättemycket hemskt denna olycksdag. Men värst är datafilen med allt jobb. Även om man sparar så kan man ju inte gardera sig för att hela hårddisken ska krasha. Nu vill jag inte låta snunsförnuftig men en liten extern hårddisk tycker jag du ska köpa. De kostar inte mycket, tar inte mycket plats och där skulle du kunna backa upp dagens jobb då du är inne i intensiva jobbperioder. När jag skrev min avhandling var detta med att hårddisken skulle krasha värsta mardrömmen som man hade.Men jag håller intesivt tummarna för att de ska kunna rädda denna filen åt dig.
Hoppas du får en tid hos tandläkaren inom kort så att du får tanden lagad också.

En bamse tröst kram till dig.

aasa sa...

åååååååh va tråkigt!!!

jag säger som saltistjejen, du måste ordna med backup.
ett alternativ till time capsule är att bara köpa en vanlig stor hårddisk för 1000 kr med usb-sladd.
sen kör du det inbyggda programmet time machine regelbundet. själv har jag en påminnelse i min dator som säger ifrån varje söndag att jag ska göra backup. gör jag viktiga saker gör jag backup varje dag.

time machine är SUPERENKELT, du behöver inte kunna nånting vare sig för att göra backup eller läsa tillbaks en.

hoppas att allt löser sig. blogger börjar visst läsa tillbaks alla försvunna filer och inlägg idag (har läst en massa dubletter).
hoppas att apple kan hitta lite av dina filer och hoppas att du får hjälp med din tand.

olgakatt sa...

Sällar mig till ovanstående som rekommenderar en extern hårddisk och Time machine eller Time Capsule!

Jag minns en episod ur makens karriär på den tiden en dator tog upp en hel våning i det hus han då jobbade i. Någon lyckades sudda flera månaders arbete för hela avdelningen. Han hette nåt på S men efter det uttalade man hans namn utan s:et. För han var inget Ess...
En krasch kan man ju däremot inte hjälpa.
För mig är fredagen den 13 aldrig en olycksdag - ett av "mina barn" är född en fredag den 13 och han är ett lyckobarn!
Din dag var nog en Tycho Brahe-dag. Och dom tar inte hänsyn till datum.
Fö är det nog inte konstigt att nacken protesterar nu! Tag en andningspaus!

Monica p sa...

Ruggigt, helt enkelt.

Kim M Kimselius sa...

Vad tråkigt! Det enda som hände mig var att blogger lade av så att jag inte kunde blogga igår... Kändes lite konstigt! Kunde inte heller gå in och se andras blogginlägg... Idag verkar allt vara som vanligt igen.
Tråkigt med datorn, och diskbråck och tand. Allt kommer på en enda gång, så är det alltid!
Vi ses snart!
Kram Kim

Anna, Fair and True sa...

Hoppas lördagen blev bättre!

Verkar som kommentarerna tyvärr är försvunna för alltid :(

Suzesan sa...

Ååånej sån skit. Hoppas du får ordning på'et. På nåt sätt. Går ju inte att trösta när sånt händer. Typiskt lagen -om alltings jävlighet- Murphy's Law.

Guuu' vad söta krusbärsbebisar. Jag älskar krusbär ...så gott det Är. Mums. Svårt att få tag på.

Kram
/Susanne

Laura sa...

Usch vilken tråkig dag! Hoppas denna dag har varit bättre, och hoppas att ni kan fixa både datorn och tanden!

kram!

Monika sa...

Men jeeez! Det var verkligen fredag den 13:e för din del! Hoppas att vissa saker löser sig till det bättre! Men se positivt på saker o ting! En tand hit eller dit, en fil på en dator (som innebar mycket jobb) och andra saker är bara trivialiteter när allt kommer omkring! Viktigast är hälsan och våra nära o kära!

Anonym sa...

(diskbråck o trasiga tänder räknar i alla fall jag till hälsa.)

Anonym sa...

Usch! Jag hoppas helgen har varit bättre än i fredags och att du mår bättre.

kram!

Marianne sa...

Men Fy ! Det här var verkligen inte din dag. Diskbrocket får du nog vara lite försiktig med. Det tar sin egen lilla tid att läka. Jag vet av egen erfarenhet.
Och tanden, ja det gör ju så himla ont i plånboken när den går sönder.
Men datorn. Fy ! Jag är inte så kunnig i ämnet. Men jag lägger alltid över det viktigaste på en extern hårddisk.
Tänker på dig och hoppas det hjälper lite.
Kram kram

Eva Henriksson sa...

diskbråck och tänder är verkligen sorgligt och kan förmörka tillvaron avsevärt.
Vidare blir man ju otroligt stressad av att man skrivit mycket och allt var förgäves.....
En stor förståelsekram från Eva i Tyresö

Annika sa...

nej , men så hemskt med datorn.
jsg kan känna din sorg ända hit.
HOPPAS att det går att fixa. MÅTTE det göra det!
Jag är själv skitdålig på backup så jag känner så med dig...

Blogger har ju bråkat som få. ALLA mina kommentarer fattas från mitt inlägg i torsdags och 22 stycken från mitt femårsinlägg, det är så trist att det finns inte.
Tror inte att jag får dem tillbaka.

Nu hoppas jag att din helg varit OK iaf...
KRAMAR!!!!

Kersti sa...

Stackare, en verklig otursdag. Hoppas att de lyckas rädda ditt jobb.
Påminner mig om att det är dags att säkerhetskopiera.

Marianne sa...

Saltis: Nu har jag skaffat en extern hårddisk, men den säger att jag måste radera allt på den för att omformatera, så jag känner att jag måste prata med någon innan jag gör någonting med den. Har i stället börjat mejla allt jag gör till Klas jobb : D

Så skönt att filerna finns kvar!

KRAM!


Lena: Det blev räddat! Så skönt. Jag har jobbat hela helgen, men nu kan jag slappna av, så det kompenseras ju.

Kramar!


Desirée: Ja, som jag skrev till Saltis så har jag skaffat en extern hårddisk nu. Måste bara få det att funka också. En himla tur att de kunde rädda filerna i alla fall, så skönt att slippa göra om allt. Och då är ändå två veckors jobb ingenting mot en avhandling! Tänk vad hemskt, det är ju ibland flera års jobb!

Tack för tröstkramen! Den behövdes!
KRAMAR tillbaka!

Marianne sa...

Aasa: :Ja jag köpte en Samsung extern hårddisk. 2TB, så den ska väl räcka ett tag : ) Men den säger att jag måste radera formateringen för att sedan göra någonting annat? Jag måste prata med killarna i datoraffären. Synd att de inte säljer Apple-grejor här i stan ...

Såg att Blogger har lagt tillbaka en del kommentarer, men jag tror att en del saknas fortfarande. Typiskt trist när de gör så!


Olgakatt: Du kanske vet hur man gör med den externa hårddisken. Du får titta vad den säger i morgon : )

Ja jösses, den där Ess var inte något ess! Bara för det minns jag i datorns barndom (1990) när jag hade suttit ungefär på samma sätt som nu fast det var tråkiga tabeller - tabell efter tabell efter tabell - kom till jobbet en morgon och det var bara svart. Men dataavdelningen lyckades hitta det till slut i alla fall.


Monica: Det är fruktansvärt när sånt där händer. Men nu har det löst sig, som tur är!

Marianne sa...

Kim: Ja det är sant, alla olyckor kommer i klump! Men det kanske är tur det, så har man det jobbigt ett tag och sedan blir allt bra igen.

Hur har du det? Är du bättre i halsen eller är det lika illa fortfarande?

KRYA PÅ DIG!
Kram!


Anna: Lördagen blev definitivt bättre! Men jag har jobbat hela helgen, fick ju ta igen fredagen när jag inte hann göra mer än sitta och prata med Apple.

Så himla trist när kommentarerna tas bort så där! De hör ju till bloggens historia!

Kram!


Suzesan: Ja som tur är finns filerna kvar! Det är verkligen hemskt när sånt där händer, jag har faktiskt aldrig haft någon dator som har kraschat tidigare. De har alltid börjat funka lite sämre först, och då efter flera år. Den här är ju nästan ny.

Ja krusbär är jättegott! Vi kommer att få massor tror jag. Buskarna är i alla fall tunga av knoppar!

Kramar!

Marianne sa...

Laura: Ja det var en riktigt vidrig dag! Nästa gång det blir fredag den 13:e tror jag att jag ska stanna i sängen hela dagen! Men filerna finns kvar, tack och lov!

Kramar!


Monika: Ja det var en riktigt eländig dag. Men du har rätt, vi lever och mår förhållandevis bra, och det ska man vara glad för. Och så är det ändå skönt - efteråt - när alla olyckor kommer på en gång för då går man fri ett tag efter det : )


Anonym: Haha, jo, det har du rätt i. Men jag har i alla fall inte någonting dödande eller någonting som gör att man har svårt att leva. Och det får man vara glad för!

Marianne sa...

Maisoui: Tack, jo helgen har varit mycket bättre, även om jag har jobbat hela helgen. Men i kväll kan jag ta det lite lugnare efter att ha fått besked om att filerna finns kvar. En stor lättnadens suck!

Kram!


Marianne: Jo, jag ska börja lägga över på en extern hårddisk. Jag har väl haft tur hittills, har aldrig förlorat någonting. Och tack och lov finns de här filerna kvar, fick jag besked om i dag. Så på torsdag har jag allt igen.

Diskbråck och tänder ... ja det hör till vardagens eländen.

Jag svarar på ditt mejl i morgon!

KRAM!


Eva: Tack och lov finns allt kvar, det fick jag besked om i kväll. Det hade inte varit så skoj att behöva göra om allt.

Tack för förståelsekramen, den behövdes!
KRAM!

Marianne sa...

Annika: Ja tack och LOV finns filerna kvar! Tänk att det kan bli mjukvarufel så att man inte får igång datorn! Fattar inte vad det var, men jag hoppas verkligen att de gör något så att det inte händer igen.

Får du kommentarerna i mejlen också? Jag får det, så jag ska kopiera över de kommentarer som saknas, tänkte jag. Men sen vet man ju inte hur många kommentarer som saknas i inlägg för typ två-tre år sedan. Hoppas att de finns kvar, vad ska man annars roa sig med när man är 95 och inte orkar annat?

Har jobbat hela helgen för att komma ikapp, men den var definitivt bättre än fredagen!

KRAMAR!


Kersti: Ja tack och lov kunde teknikern rädda filerna! Jag är så lättad över att slippa sitta och göra om allt. Haha, ja men då var det ju någon nytta med eländet, om det påminde dig om att göra en back-up! : )

aasa sa...

jag har varit bortrest så jag har inte sett detta förrän idag. förhoppningsvis har du redan fått svar av nån annan.
men.
ändå:
det är för att det är en pc-disk som den säger att du ska formatera om den. gör "som den säger" så kommer det att bli jättebra. bara följ instruktionerna/förslagen från datorn.

Marianne sa...

Aasa: TACK! Jag har inte fått det från någon annan! Men jag ska göra som du säger, dvs göra som den säger. För det måste börja funka nu.

TACK!

aasa sa...

(den kommer troligen att fråga "vilken variant" av formatering du vill göra (och visa flera olika) ta nån vilken som helst. ta nån av de översta.)

Marianne sa...

Aasa: Tack, jag ska välja en av de översta - nej, jag har inte blivit färdig att göra det än! MÅSTE i morgon!

Tack för all hjälp!!!