fredag 27 maj 2011

Vad är det för blomma?

Okej, det är lite lättare att sittta inne och jobba när det inte är strålande sommarväder, men någon måtta får det väl ändå vara? Det kommer riktiga regnattacker här, så man är nästan rädd att det ska slå hål på taket, så hårt regnar det.

I går tog jag min andra TBE-spruta, och jag känner visst av den här också. För vid halv fem-tiden blev jag så trött att jag inte hade något val, jag var bara tvungen att gå och lägga mig. Sedan sov jag ända till strax innan åtta, och jag är nästan lika trött fortfarande! Nå, det går över, får man TBE finns risk att det inte går över, så hellre lite kass av en spruta än att få TBE.

Vi har tre bestånd av fantastiskt vackra blommor i trädgården, blommor som fanns här sedan tidigare. De tre bestånden står på framsidan, alldeles vid gatan, och nu har flera blommor slagit ut.

Tänk vad vackert det blir när alla har slagit ut! Det ser ut som om varje stängel kommer att ge två blommor.

Okänd skönhet.

Men jag har ingen aning om vad det är för blommor. Är det någon som vet?

Jag hade tänkt ha en trädgård som går i färgerna rosa-lila-vitt, men jag kanske får tänka om och ha framsidan i blått. Eller så får det vara blått på försommaren, och sedan rosa-lila-vitt på högsommaren, och orange på sensommaren. Om det går att göra så. Jag får se vad det är för färg på klematisen innan jag bestämmer mig.


22 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Det är en IRIS, en sån som van Gogh målade massor av. Krya på dig!!!!

Fransyskan sa...

Yep, Iris, har många såna här i Frankrike, jättefina!

Marianne sa...

Karlavagnen: Tack, men vilken sorts iris är det? Det finns visst 300 olika.


Fransyskan: Tack, men vet du vilken sorts iris det är?

Suzesan sa...

Iris ja ..... men jag tror det kan vara en blue birded Iris. Nån slags. Kanske. Vackert i alla fall.
Kram
/Susanne

Taina sa...

Vad petig du är Marianne. Iris som Iris. Skit i de andra 299 olika sorterna...

Du skulle kunna få lite värme av mig. Vi har just nu 31 grader. Våren hoppade vi över och tog högsommaren på en gång!

Jaha, så man kan ta spruta mot TBE i förebyggande syfte? Borrelia också? Hoppas du mår bättre nu. Slutar du grubbla på alla blomsorter så kanske du blir pigg fortare ;)

Kram på dig!

Desiree sa...

Visst är det en Iris.Men jag vet heller tyvärr inte vilken sort det är. De är himla fina. Här har regnet också smattrat idag med riktiga regnattacker. Jag lyckades dock cykla hem då det var tillfälligt uppehåll så det är jag glad över. Men nu får det allt slå om och bli lite fint sommarväder.
Kram och hoppas att du får lite sol under helgen.

KARLAVAGNEN sa...

den ser ut som en iris sibirica eller strand iris? Or wot do jo sink?

Bloggblad sa...

Vacker är den i alla fall...

Hur länge kan man skylla på TBE-sprutan? Jag tog min fjärde i fredags... alltså för en vecka sen. Och har haft sömnbegär som gått över alla normala gränser...

Så länge inte irisen själv vet vad den heter, så spelar det väl inte så stor roll vad du kallar den. Översättariris, kanske?

Äventyret framtiden sa...

Rätt och slätt, en blå iris!:)

kram!

olgakatt sa...

http://pren.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=842028&forum_id=13
Länken går till info om clematisen Summer Snow som jag hade med mig!
Mina iris har bekänt sin blåa färg men inte slagit ut ännu. Men jag gläder mig åt att snart få se dem! Jättevackra.

Fritt ur hjärtat sa...

Hej där. Det är en Iris sibirica, en strandiris. Finns i ett otal blå sorter så jag tänker inte fösöka gissa vilken det är du har, men nu har du i alla fall artnamn att söka på. Det är roligt att följa ditt arbete:-)

Musikanta sa...

Om du frågar Slottsträdgårdsmästaren vet han nog. Han brukar veta allt! Här är länken: http://gardener.blogg.se/ Det är väldigt roligt att läsa hans blogg ibland - han visar underbara bilder!

Jag önskar dig en skön helg! Kramar från Ingrid

Suzesan sa...

Haahaha jag googlade och gissade. Kul:)

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Simone skriver att det är en Iris Sibirica, och hon är nog en av dem som kan mest om växter. Men bearded kanske den är, det kanske är en sort av sibirican? Jag får googla mer!

Kramar!


Taina: Ja men det är ju så kul att veta exakt! Nu vet jag i alla fall att det är en Iris sibirica, Strandiris, tack vare Simone!

Ja vill du vara snäll och skicka lite värme? Haha, förr var det jag som skickade värme till alla, nu är det tvärtom!

Borrelia kan man inte vaccinera mot, men den botar man med antibiotika om man är lite snabb och inspekterar sig när man har varit ute i det gröna. TBE är däremot viktigt att skydda sig mot, för det är en ruskig sjukdom.

Kramar!


Desirée: Jo nu vet vi lite mer, tack vare Simone! En Strandiris, Iris sibirica. Och sen finns det tydligen varianter av den också ...

Tur att du lyckades ta dig hem när det var uppehåll! Har du ordentliga regnkläder annars? Jag har skaffat det, men inte använt dem än. Det är såna där kläder som gärna får ligga oanvända : )

Ja nu hoppas vi att vi får sol resten av helgen!

Kramar!

Marianne sa...

Karlavagnen: Ja titta, du säger ju också sibirica, som Simone. Det värsta är att det sedan finns olika sorter av den också, men jag antar att jag får hejda petigheten där? : )


Bloggblad: Jag vet inte hur länge man kan skylla på TBE-sprutan, men hjälp vad jag sover! Jag brukar ju i princip aldrig gå och lägga mig på dagarna, men både i går och idag har jag varit tvungen, har inte haft andra val än att lägga mig. Och jag sover så hårt! Hoppas det går över snart.

Hahaha, nej det är sant, jag kan ju döpa den till Maggan kanske?


Karin: Blå Iris sibirica!

Kram!


Olgakatt: TACK! En Summer Snow alltså, och den är ju jättefin! Bra att den växer som en tok i solen, så kan den få klä in framsidan och upp på taket.

Grannen har likadana irisar, men hans har inte heller slagit ut än. Antar att jag gullar tillräckligt mycket med dem så att de trivs. De är ju inte så vana vid gull, så de blev väl extra glada, kan tänka : )

Marianne sa...

Simone: TACK! Och HEJ! Ja det var ett tag sedan. Jag hinner knappt läsa bloggar som det är just nu, men jag kommer så småningom.

Jag får nog nöja mig med att det är en Iris sibirica, och det räcker ju faktiskt!

Önskar bara att jag hade mer tid i trädgården, jag skulle vilja pyssla där ute hela dagarna så att jag får min lummiga böljande och blommande trädgård. Grunden är bra, men det är mycket som måste hyfsas och rensas och piffas upp.

Kramar!


Musikanta: Tack, jag sparar hans länk. Men det får nog räcka med att det är en Iris sibirica, så får jag konsultera honom om det är någonting helt olösligt i framtiden : )

Hoppas du också har en skön helg!

Kramar!


Suzesan: Det är väl TUR att google finns!

Kram!

Bert sa...

De där har vi också på vår tomt. Trivs utmärkt här i skogen. Kommer år, efter år utan någon skötsel.

Anonym sa...

Hej!Springer ut i trädgården,in i förrådet,ner i hinken och rota runt lite så hittade jag "kortet" som var med när jag köpte mina irisar.Mina heter Strandiris,iris sibirica "blue king"(precis som Olgakatt sa)och de ser ut som dina.Visst är det kul att "upptäcka" sin trädgård. :)/ulrika

Bloggblad sa...

Skönt att det är fler tröttisar!

När vi flyttade hit för 22 år sen fanns inte så mycket att upptäcka. De som bodde här tidigare tillbringade bara sommarmånaderna här och hade inte några blommor alls. Inte en rabatt. Så vi gjorde några - men av dem finns det inte mycket kvar...

Marianne sa...

Bert: Ja inte kan de kräva skötsel om de har överlevt här! Fast jag tror de mår bra av lite gull som vatten och gödsel, i alla fall är mina större än grannarnas och blommar tidigare än deras : )


Ulrika: Hej och välkommen hit! Blue king! Ja det ser ut att passa, för de är verkligen ståtliga. KUL att du har samma! Jag har inte hunnit läsa hos Olgakatt de senaste dagarna, men jag tror jag måste göra det nu : )

Det är jättekul att upptäcka trädgården, särskilt för mig som aldrig har haft någon.


Bloggblad: Men nu måste den där tröttheten gå över snart!

Men stackars er trädgård! Ska ni inte ha lite ängsblommor i alla fall? Det är så himla roligt att gå en runda och se vad som har hänt sedan sist. En knopp här, en utslagen blomma där.

Anna, Fair and True sa...

Skulle också behöva ta TBE-vaccinet men måste tyvärr vänta tills jag slutar amma.

Marianne sa...

Anna: Ja det ska du nog göra, men sätt igång då, det blir nog lagom till nästa säsong? Det är väldigt skönt att veta att man inte får TBE i alla fall, även om man kan få en massa annat strunt.

Kram!