lördag 7 maj 2011

En dag i trädgården

Nu gick det inte längre att hålla katterna inne i huset. Stina var ju så olycklig när vi gick ut och hon fick stanna inne. Och att gå ut med henne i koppel går inte, hon sliter sig på ett ögonblick. Till sist bestämde vi oss för att det fick bära eller brista, satte på halsbanden och öppnade dörrarna.

Stina var överlycklig och skuttade snabbt ut, smaskade på gräset och rullade runt några varv innan hon gav sig ut på upptäcktsfärd runt huset och hos grannarna. Tjorvan var däremot lite mer tveksam. Hon satt i dörren en bra stund innan hon vågade sig ut på trappan, sedan alternerade hon mellan att sitta där och rusa in några gånger innan hon vågade sig ut på riktigt. Men till sist skuttade hon också glatt runt här i trädgården. Nu sover de gott efter dagens äventyr, Stina är alldeles grön i ansiktet av klorofyll.

Tjorvan är tveksam.

Okej, man kan ju kolla lite från tryggheten på trappan.

Måste ju kolla vad som finns bakom buskarna också.

Stina tvekade däremot inte en sekund. Obs att bilen är parkerad med ilagd handbroms.

Själva har vi slitit som djur i trädgården. Vi började dagen med att lasta ur och sedan bära/köra i skottkärra 3 kubikmeter ved, och stapla den vid en vägg på baksidan. Nu har vi ved till vintern, och räcker inte den kan vi ringa vedmannen och få mer.

Sedan fortsatte vi med operation rensning för att bli av med torra kvistar och löv, plus en massa skräp. Bakom en buske som jag klippte bort (mahonian - jag hatar buskar som sticks) hittade jag en mössa, en tennisboll, en solros i plast, en trasig kratta, en kasse från Systembolaget, några plastpåsar och en keps. I odlingsbänken på baksidan ligger jag vet faktiskt inte vad, men det sticker upp diverse metallgrunkor och något som ser ut som ett hjul. Maken befriade en gammal tv-antenn som ska få åka till sista vilan på tippen.

Ja ni förstår, när ett par soffpotatisar som vi plötsligt blir med trädgård, ja då blir man helt slut när kvällen gör entré. Maken har somnat i fåtöljen - fråga mig inte hur han får plats, men han sover gott även om det inte ser vidare bekvämt ut. Själv vågar jag inte sätta mig där för då somnar jag också, vilket betyder att jag inte kommer att sova i natt. Så det blir tidigt i säng för mig i stället. Tills dess blir det bloggar.

14 kommentarer:

debbie sa...

spara en buske, det blir jättegod sylt av bären. em gör varje år och ger bort, jag bjuder på den med brownies.

Elisabeth sa...

Vad söta Stina och Tjorvan är när de är ute på äventyr!

olgakatt sa...

Hoppas katterna håller sig nära huset när de väl rekat omgivningen. Faktiskt är det bra att de inte gillar främmande nåt vidare! Då låter de inte folk komma för nära.


Jo, den tomten har mycket att erbjuda tippen ett tag!
Jag kommer igen och tar ett tag i jorden framöver!

Musikanta sa...

Skönt för katterna att få vara ute. De var väl ute i Egypten också, eller? Jag tycker ni verkar ha hunnit med massor idag. Själv har vi bara varit en vända till Norrköping för att köpa nya guldknappar till MM:s klubbjacka (fanns naturligtvis inte några i hela stan) ska ju vara tre lite större och åtta mindre likadan på ärmarna.

Jag sysselsatte mig sedan på eftermiddagen med att sprätta bort knapparna på en annan klubbjacka som blivit för stor och flytta över dem till den andra, stryka nio skjortor och städa allrummet/köket. Ingen sol för mig idag inte...

Saltistjejen sa...

Härligt med upptäcksfärd för katterna! :-)
Och vad ni jobbar och står i med trädgården. Jag förstår att ni blir trötta. Men det brukar vara en skön trötthet. Trött i kroppen efter en dag då man känner att man gjort nytta är oftast väldigt skönt.
Kramar och hoppas söndagen blir fin den också!

Desiree sa...

Vilka roliga bilder på Stina och Tjorvan på upptäcksfärd. Ha ha en hel ny värld öppnade sig verkligen för dem. Men visst blir man helt slut av att hålla på ute i trädgården en hel dag. Det är effektiv utmattning. Man sover mycket gott på kvällen. Ni verkar ha fått massor gjort idag också. Inte kul med allt skräp men så himla skönt att få bort det. Vi rensade lite i våra rabatter här förra veckan och det var ju en hel del fimpar, papper och cigarettaskar som man hittade där. Nu är vädret finfint här så jag hoppas att även ni får njuta av fint väder imorgon.
KRam!

Eva Henriksson sa...

Underbart för katterna att få gå i gräset och bland buskarna. Du ser....de kommer ju in igen! Skrot har samlats under lång tid så ni får väl röja ett slag. Så småningom har ni ju kommit till botten . Det är ju inte bråttom!!!

Petchie75 sa...

Åh, vad spännande för katterna att få komma UT! Har de någonsin varit utekatter eller bara fått vara på balkong/terrasser? Ni verkar ju ha fina grannar så det ska nog gå bra med att ha katterna ute.
Så mycket skräp som kan samlas i en trädgård! Men som Eva skrev, det har ju samlats under en lång tid och då får det ju ta den tid det tar att få bort allt. Jag är säker på att grannarna redan tycker att det är en STOR förbättring i er trädgård ;-)
Hoppas att ni inte har alltför mycket träningsvärk idag!
Kram

Lotta sa...

Åh, så härligt för Tjorvan och Stina! Det måste vara såååå spännande för dem att komma utanför huset och se sig omkring lite. Jag tror de kommer trivas lika bra som ni i området :-)
Kram i solskenet!

Marianne sa...

Debbie: Hej och välkommen hit! För jag tror inte att du har kommenterat tidigare? Så det blir god sylt av bären! Det visste jag inte. Hm, jag kanske ska tänka om och spara en buske i så fall. Det får bli en längst ner i trädgården i så fall, någonstans där man inte är och rotar så mycket och sticker sig : )


Elisabeth: Ja nu är de lyckliga! När de var små och bodde i Bulgarien, där de föddes, var de ute varje dag. Så vi har sagt det flera gånger de här dagarna, att de är som fångar som har suttit i 9 år och plögsligt blir benådade : )


Olgakatt: De har hållit sig någorlunda på tomten tror jag. Det verkar vara som om Stina springer större rundor först när man vill att hon ska komma in, om hon själv får bestämma att hon ska in är det däremot inga problem. Jag tycker också att det är bra att de inte gillar främmande, så att de inte blir kidnappade eller nåt! Bara om de skulle springa vilse, då är det synd, för de har ju telefonnumret i halsbandet. Och pinglor, så vi ska kunna höra var de är. Vi tar av halsbandet på kvällen : )

Vi köpte en spade i dag så att vi ska kunna gräva upp en del skrot. Undrar vad det är som ligger i drivbänken, plåtpinnar och ett hjul. Kan det vara en skottkärra? Eller så är det någonting som inte hör ihop ...

Du är alltid välkommen, men du behöver inte jobba för att hälsa på, du är välkommen att bara slöa också!

Marianne sa...

Musikanta: Nej, katterna har inte varit ute sen Bulgarien. I Istanbul bodde vi på femte våningen, och i Kairo var det så himla många andra katter, vars revir vi bodde i. Och man vet aldrig vad utekatterna hade för sjukdomar ... Så de fick vara inne där.

Helgerna kommer nog att gå åt enbart till trädgården den närmaste tiden. Dels vill vi ju ha lite fint, dels måste vi se till så att grannarna inte behöver lida av att det flyger runt gamla löv och annat skräp. Men det är roligt, det tycker vi båda två, och sedan sover man ju så gott!

Kram!


Saltis: Ja nu är de lyckliga, de små! Önskar bara att Skrållan hade funnits med så att hon också hade kunnat jaga fjärilar igen ...

Vi har inget val, vi måste jobba i trädgården. Och sakta men säkert blir det en trädgård som är skön att vara i, i stället för någonting grön-brunt där utanför huset. Och det är jätteroligt, Klas tycker också att det är skoj. Och visst blir man härligt trött efteråt! Vi sover som små bebisar om nätterna när vi har varit ute och jobbat hela dagarna. Helt underbart är det!

Kramar!


Desirée: Ja, det är verkligen en helt ny värld för dem! Inte bara väggar och möbler, utan gräs och fjärilar och jord och buskar och blommor. Och sedan sover de lika gott som vi hela natten. Haha, hela familjen somnar helt ovaggade efter en dag i trädgården!

Jag minns att du skrev att ni hade rensat bort fimpar och annat skräp. Men det är ju inte klokt att folk slänger sånt där omkring sig, speciellt i närheten av folks terrasser! Här är det förmodligen dagbarn som har gömt saker kom vi fram till i dag, för frun som bodde här förut var dagmamma.

Kramar!

Marianne sa...

Eva: Ja det är så skönt att kunna ha dem med ut i trädgården! För jag blir också friare av det, om jag vet att de är inlåsta i huset blir jag annars stressad och får dåligt samvete, och så går jag in till dem i stället. Men när byggarna sätter igång här kommer jag nog inte att släppa ut dem, för om de tycker att det är läskigt med en massa karlar som för oväsen, så kanske de håller sig borta.

Ja här är att rensa! Vissa saker känns bråttom, sånt som liksom "smittar av" till grannarna, som 30 år gamla höstlöv och liknande. Okej, men sånt som inte har hunnit multna : ) Och så att det blir lite trevligare i trädgården.


Petra: Katterna var ute varje dag och lekte när de var små i Bulgarien. Mamman var ju utekatt från början, så henne gick inte att hålla instängd. Och hon tog med barnen ut, så klart. Men det var annorlunda, för de var ju inte våra katter - trodde vi. : D Men sen vi flyttade till Istanbul har de fått vara inne, där bodde vi på femte våningen och det var massor av trafik i kvarteren runt om så där kunde vi inte släppa ut dem. Och sen i Kairo vågade vi inte för katterna som bodde där hade redan gjort stället till deras revir - plus att man inte visste hur många konstiga okända sjukdomar de hade. Så det är första gången på 9 år de är ute!

Jo, det är sant, de brukar säga att vi redan har gjort mer på några veckor än de förra gjorde på tio år : ) Vi har träningsvärk, men förvånansvärt lite med tanke på all ved vi kånkade på i går. Det blir väl värre i morgon, kan tänka : )

Kramar!


Lotta: Ja de har massor att undersöka! Speciellt Stina har bråttom, hon liksom studsar fram när hon går, för hon måste undersöka allt. Nu högg jag ner deras gömställe vid ytterdörren, men jag får ställa stora krukor med blommor där i stället, så kan hon lägga sig där igen sen.

Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Å vad härligt att katterna fått komma ut, på riktigt!

Marianne sa...

Anna: Ja det är så skönt! Både för dem och för mig, för nu kan jag också njuta av trädgården på ett helt annat sätt, slipper ha dåligt samvete när de står och jamar och vill ut.

Kram!