söndag 29 maj 2011

Coppelia

WOW! Jag vet inte vad mer jag kan säga. WOW!

Coppelia med Bolsjoj-baletten, vad mer kan man begära? Skulle vara Nurejev och Dame Fonteyn i så fall, men det är ju sånt man bara kan minnas eller drömma om. Natalia Osipova som Swanhilda och Vyacheslav Lopatin som Franz, det är inte illa det! Detta avnjöt jag tillsammans med Olgakatt i dag.

Här är några klipp från You Tube, den som vill se mer söker på Natalia Osipova.









TACK Bio-Borgen i Osby för att ni sände den här baletten! Vi trogna fans hoppas att ni sänder alla baletter från Bolsjoj i höst, och vi hoppas att Operan Stockholm och Dramaten i Stockholm hakar på och delar med sig av sina produktioner till oss här ute på landet!

Ni som bor på andra orter än storstäderna: Kolla upp vad era Folkets hus ger, det är nästan lika bra som live, och ibland bättre än live eftersom man kommer nära.


PS. Här är man snäll och försöker visa Maken hur fint de dansade, och så säger han: "Jag tror du får träna lite till." Jag förstår inte detta ...


10 kommentarer:

Anonym sa...

Här är det tvära kast mellan balett och husrenovering =). Hur går det med huset!? Kom mitt sms fram? Många frågor, men så är jag ju nyfiken av naturen =). KRAM från Malmö. Mimmi

Marianne sa...

Mimmi: Nej, inget sms har kommit fram! I morgon får jag besök, men vi kanske kan höras av på tisdag? Nej, du jobbar ju! På kvällen kanske? Annars mejlar vi - men du - ALLA mina mejladresser har raderats, så mejla mig!!!

KRAMAR!

Anna, Fair and True sa...

Det är verkligen bra att de sänder balett och opera så där!

olgakatt sa...

Oj, så många klipp det fanns, tack att du rekade på youtube!
Ja, det var verkligen en fin föreställning.
Ofint av maken att klaga på din uppvisning! Han kan ju försöka själv...
Solen skiner och kirskålen växer, aaargh! På med trädgårdsbyxorna!

Annika sa...

Så helt underbart!!!
Oj, vad fint!!
Coppelia har jag sett på Operan. GILLAR att de visar både opera och balett på filmduk i hD på Bio-Borgen. VAD roligt.
Var det mkt folk?
KRAMAR!!!!

Kim M Kimselius sa...

Jamen, det är väl typiskt äkta makar...
Kram Kim

Kersti sa...

Det är häftigt att kunna gå och se balett och opera trots att man inte är där. Jag såg Madame Butterfly det var en direktföreställning från Metropolitan fast vi satt i Stockholm. Den var så bra. Men Nurejev såg jag i Paris i verkliga livet.

Desiree sa...

Ballett tycker jag bara är så vackert att kolla på. Underbart att ni fick chansen att kolla in detta tillsammans och njuta.
KRam!

Marianne sa...

Anna: Ja det är fantastiskt bra! Men jag tycker att Dramaten, Operan i Stockholm, Stadsteatern och lite andra sådana med statligt understöd borde skärpa sig och sända i princip alla stora produktioner. Jag har inte hört talas om en enda svensk produktion - mer än när min Mathilda sjöng från Konserthuset, men det var en stor svensk bank som bjussade på det!


Olgakatt: Jag ska kolla hos dig, hoppas att du berättade lite fakta : ) Det var en fantastisk föreställning!

Hahaha, ja jag försökte i alla fall dansa lika fint som Natalia Osipova, jag kanske inte kunde hoppa RIKTIGT lika högt, men i övrigt kan jag inte förstå att det skulle vara sämre???? : )

Tågstationen här i Älmhult pryds av Finlands vita ros! Den är SÅ vacker, och den doftar SÅ gott! Jag längtar efter att mina knoppar slår ut!


Annika: Ja det var helt fantastiskt! De där ryssarna, de kan de! Jag är överlycklig över att de sänder sånt här så att vi lantisar kan få vara med! DET är att sprida kultur. Jag hoppas att det kommer mer på Folkets hus här i Älmhult också, det måste det göra!

Tyvärr var det väldigt lite folk, men jag kan förstå att man inte lägger 200:- på att se en balett om man inte vet att man tycker om det. Så de borde bjuda på någon föreställning, eller ta jättelite betalt, så att det kan spridas bättre bland folk. Undrar också om alla vet om att det finns!

KRAMAR!

Marianne sa...

Kim: Hahaha, ja här anstränger man sig : D Har ni sådana här föreställningar hos er också? I Osby har de en filmklubb också med BRA filmer, annars tycker jag det mest är post-apokalyps och animerade leksamer och sånt på filmdukarna här i skogarna ...

Kramar!


Kersti: Ja visst är det häftigt! Jag tycker att det här är en av de bästa kultursatsningarna på länge, för det är verkligen till för OSS, FOLKET! För en gångs skull. Olgakatt går på alla operaföreställningar hon bara kan, jag kommer nog att gå på alla balettföreställningar jag kan. Och en hel del opera också. Önskar bara att Dramaten och andra svenska teatrar kunde haka på trenden!

Åh, såg du Nurejev i Paris! Jag såg honom i New York, fast då var han redan gammal. Det var i Giselle, och han kunde mest bara lyfta lite på armar och ben, men DET KUNDE han, så fort han bara rörde ett lillfinger svimmade hela publiken nästan : )


Desirée: Ja jag älskar balett, men det ska vara klassisk för min del, inte modern och inte Cullberg. Det gillar jag inte. Som Kersti skriver kan man se sånt här i Stockholm också, jag vet inte var, men man kan. Jag ska se om jag kan klura ut det och tipsa, så att du också kan se. Du har ju Operan där, men riktigt lika bra som Bolsjoj är de kanske inte, även om de är riktigt bra de också.

Kramar!