torsdag 14 april 2011

Då och nu

Kattungar.

Det här är ingen klagovisa över åldrandet, det vara bara roligt att hitta på och föranleddes av de för#%&#€/)#de finnarna som plötsligt har åkt tidsmaskin och invaderat min feja.

Finnar
då var det någonting man hade i ansiktet
nu är det sådana som bor i Finland

Gå ut
då var det barer och diskon
nu är det operor och författaraftnar

Killar
då var det såna man blev kär i
nu är det sånt man gör under hakan på katterna

Skor
då var prio ett att de var snygga
nu är prio ett att de är bekväma

Middag
då frågade man ”Vad blir det till middag?”
nu frågar man sig ”Vad tusan ska jag laga för middag?”

Bulle
då var det en taxi hem när diskot hade stängt
nu är det ett bakverk man äter till kaffet

Vuxna
då var de alla ack så gamla och mossiga
nu är det barnungar som påstår sig vara det

Ring
då var det sånt man gjorde till kompisar
nu är det sånt man har på vänstra handens ringfinger

Köa
då var det för att komma in på Vickan och Alex
nu är det för att betala på Ica

Göra
då hade man ingenting att göra och gjorde massor
nu har man massor att göra och får ingenting gjort

Geting
då var det en drink man drack på Vickan
nu är det sådana man jagar bort från kaffebordet på sommaren

17 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hahahaa....den var bra! Där satt den!

Kram!

Anonym sa...

Så sant!

Marianne sa...

Karin: : )

Kram!


Brysselkakan: Fast jag vill inte byta tillbaka!

Musikanta sa...

Det var roligt! Stämmer precis utom att finnar alltid både har funnits i ansiktet och i Finland. Annars stämmer det mesta!
Kramar från Ingrid

Anonym sa...

Kul!
Monica P

Petchie75 sa...

Ha ha, underbar!
Kram

Marianne sa...

Musikanta: Haha, ja fast på den tiden var finnarna i ansiktet de som dominerade. Tyvärr verkar de vara på väg tillbaka : (

Kram!


Monica: : )


Petra: Jag hade en rolig stund när jag hittade på!

Kramar!

olgakatt sa...

Bulle för taxi ingick inte i min skånska ungdomsvokabulär annars var allt på kornet!

Kersti sa...

Kul!

Marianne sa...

Olgakatt: Haha, nä vi måste ju ha lite regional slang runt om i landet.


Kersti: : )

Annika sa...

Superbra och såååå fyndigt!
GILLAR skarpt!!
Alla rätt där, utom skorna som jag fortfarande faller för ;-)
Kram!!

Suzesan sa...

Hahahahahaha så roligt. Att bara komma på'et.

Nu har du snart nyckeln i låset för alltid Marianne...i nya hemmet. Grattis.

Kram
/Susanne

Charlie sa ... sa...

Ja, fyndigt! Mycket bra. Rolig läsning Marianne! Tack snälla för mailet, jag ska klicka på länkarna nu när jag har dem och läsa mera.

Snart är ni i nya huset. Härligt!!

Kram

Anne-Marie sa...

Det var en underbar och fyndig lista. Ord och uttryck kan förändras totalt beroende på vilken ålder man är i. Tack för att du gav mig något att bli glad av! :) Kramar!

Lotta sa...

Hihi! Jag skriver under på ALLT! Och tänk att det där med att "gå ut" är så tråkigt numer OM det nu inte är typ författaraftnar eller något annat av samma slag. Jag tar gärna ett glas vin (eller fler) precis som förr men att göra det på krogen i allt oväsen känns som att kasta pengarna i sjön. Fast ganska behagligt är det här äldre livet, tycker jag :-)

Kram!

Marianne sa...

Annika: : D Ja, jag överdrev lite där med skorna, klart de måste vara snygga. Fast när de är för obekväma går de bort nu för tiden!

KRAM!


Suzesan: : D Ja nu har jag nyckel i handväskan!

Kramar!


Lotta: : D

Ja nu har vi huset!

Kram!

Marianne sa...

Anne-Marie: : D Tack själv! Ja visst är det mer än man själv som förändras - eller tillsammans med en själv!

Kram!


Lotta: : D Ja jag hade aldrig orkat dra runt på diskona som man gjorde förr. Jag är så tacksam att jag slipper!

Kram!