torsdag 3 september 2009

Dadelskörd

Nu börjar dadlarna mogna och det är dags att skörda. Vårt träd tog de i måndags. Så här såg det ut.

En stor klase dadlar skärs loss. Notera att han är barfota och att palmerna är ganska vassa i barken. I bakgrunden lilla moskén och det randiga taket ni ser till vänster om moskén är det tält gubbsen har byggt upp för sin Iftar, dvs där de äter första målet på kvällen då de bryter fastan för dagen.

Första klasen är avskuren.

Först binder man klasen så att den ska hålla ihop och så man kan sänka ner den till kompisen på marken.

Sedan skär man loss den.

Och så sänker man den med hjälp av repet.

Se upp där nere!

Hela skörden från ett träd.

Dadelskörden ur en annan vinkel. Den gula skålen till vänster är vattenskål till vildkatterna.

Dadlar.

Och nu är trädet tomt.

Jag mår lite bättre nu. Har lyckats äta upp mig ett kilo och det känns på energinivån. Ett paket baklava från Turkiet (från bageriet Karaköy Güllüoğlu för er som känner till det) har hjälpt till och östrogentabletterna har fått mig att mer eller mindre sluta svettas - vilket kan vara grundorsaken till att jag tappade alla kilon. Hoppas det. Får veta mer på lördag när jag ska till doktorn igen.

Ska försöka komma igång med bloggandet igen, till att börja med svara på alla era gulliga kommentarer. Och att läsa ikapp mig hos er igen, jag är hemskt nyfiken på vad ni har haft för er! Men först är det kanske bäst jag gör färdigt dagens kapitel så att förläggaren inte blir gramse på mig.

30 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Teknik, vid dadelskörd. Inte som när vi plockar plomon och stegen välter...som tur var var det maken som stod på den;-)Allt gick bra men har var riktigt trött på skördandet...

Skönt att höra att det är bättre om än aldrig så lite!!

Annika sa...

SÅ glad jag blir över att du känner dig lite bättre nu. Underbart!
Vad spännande och annorlunda att få se när de tar ner dadlar. Vilka KLASAR!!! Inser att jag vet noll om dadelplockning :-)
Jättehäftigt ser det ut.
Feel better!!!
KRAMAR i massor!!

Kroniki egipskie sa...

Nice moments to capture ;)
Have you tried these dates?

Ebba Christina sa...

Så skönt att höra att du mår bättre. Har saknat dina berättelser.
Skulle gärna varit med om dadelskörden men får nöja mig med plommonen som dråsar i backen så att man får vada. Det är så mycket så jag hinner inte med att plocka alla. Kram..../C

Tina sa...

Gör det som är allra viktigast först naturligtvis. Jag fortsätter att titta in här för att se om du skriver något. Skönt att du mår lite bättre.

Taina sa...

Tack för dessa fina bilder Marianne! Och lite gulligt att du nämner vildkatternas skål. Den hade jag nog inte annars lagt märke till.

Skönt att höra att du är på bättringsvägen och GRATTIS till ditt kilo!

Kramar

Suzesan sa...

Nog första gången i mitt liv som jag säger grattis till nån som gått upp i vikt. Men stort GRATTIS och jädrans så skönt du är på G igen.
Jag svettades nog mer än dig av lite oro. Av naturliga skäl och då är det inte ens varmt och då är jag inte i klimakteriet ännu SÅ DÅ kan du förstå. Tur östrogenet hjälper.

Välkommen tillbaka till bloggvärlden. Du har varit saknad Marianne. Stressa inte! Ta't lugnt;)

STOR KRAM
/Susanne

Suzesan sa...

Ja så mitt i allt så glömde jag skriva tack för bilderna så kul att se hur de tar ner dadlar så där. Coolt. Skönt att veta att hantverk finns ännu. Fina bilder och intressant. De är duktiga de där klättrarna.

Kram igen:)
/Susanne

Grekland nu sa...

Vad häftigt att se hur man skördar dadlar, det visste jag inte hur det gick till. Dadlar hör till mina favoriter under julen. SKÖNT att du mår lite bättre!!

Jenny sa...

Underbart att hora att du mar battre!! Dadlar ska vara bra for viktokning har jag hort ocksa ;-)! Kramar!!

Anonym sa...

Det måste vara rätt tunga dadelklasar som han plockar ner. Vi har inte dadlar här, vi håller oss till kokos, ananas,platanos och lite annat smått och gott i palmväg.

BRA BRA BRA BRA BRA BRA att du mår bättre!

Anna, Fair and True sa...

Skönt att få ett litet livstecken! Och skönt att höra att du är litegrann på bättringsvägen i alla fall!

KARLAVAGNEN sa...

Så härligt det ser ut. Härligt är det att höra att du verkar må bättre och förhoppningsvis på rätt kurs!

Bloggblad sa...

Härligt med goda tecken!

Jag har aldrig ens sett hur dadlar växer...

Marianne sa...

Vad härligt att höra från dig igen. Och att du fotat alla daddlarna är ju bara det en bedrift. Du tar ju så fina foton, är lite avundsjuk där.
Men ta det nu lugnt och känn ingen press på oss bloggare. Vi finns kvar. Och vi har inte bråttom.
Kram från Marianne i Sverige

Ninni sa...

Vad glad jag blir av att höra att du mår lite bättre!!
Kramar Ninni

Marianne sa...

Simone: Tack! Vilken himla tur att det inte var du som stod på stegen! Det hade kunnat gå illa. Och plommonträd är väl rätt låga, förhållandevis, så det blev förhoppningsvis inget högt fall för maken. Hade dadelkillen ramlat hade det blivit ett både högt och hårt fall.

Kram!

Annika: Tack söta du! De där klasarna var riktigt vackra, alldeles brandgula grenar. Jag hade inte heller en aning om hur det gick till, det är ju inte direkt en frukt man är van vid.

KRAMAR!

Ania: When you get the moment right outside your study and can stand in the window taking the photos, then you feel real lucky! I haven't tried these, but fresh dates aren't really to my taste. Do you like them?

Marianne sa...

Ebba: Tack! Att du har så mycket plommon! Härligt! Jag antar att du har fullt sjå med att sylta och safta nu då. Kanske lite plommonbrännvin till jul?

Kram!

Tina: Tack! Jo, jag tar det lite lugnt, mycket energi går åt till att göra klart boken just nu.

Taina: Tack själv! Jo, ett kilo gör stor skillnad ibland. Snart dags för lite mer baklava ...

Hehe, nä kattskålen kanske hade passerat obemärkt om jag inte hade nämnt den : )

KRAMAR!

Marianne sa...

Suzesan: Tack söta rara du! Haha, nä oftast är det när någon har gått ner i vikt som det är anledning att gratta. Nu är det bara sex kilo kvar så kan jag vara lugn sedan. Men en biverkning av pillren är att man går upp i vikt, så det är ju en lämplig biverkan!

Killen måste ha fotsulor av stål, för barken är jättevass. Det är lite häftigt när det blir skådespel rakt utanför fönstret så där!

KRAMAR!

Ingabritt: Tack! Visst är det roligt att veta lite om hur det går till, vi är så vana att allt kommer paketerat och färdigt i vår moderna värld.

Jenny: Tack! Jo, dadlar är nog också bra, men jag kör torkade aprikoser i stället, det är godare : ) Och baklava, som sagt, mer koncentrerade kalorier får man nog leta efter!

Kram!

Marianne sa...

Carina: TACK, vad du är gullig! Jag har tänkt på Tequila också, måste in till dig och se hur det är med henne.

Jag kände aldrig på klasarna, men de är nog rätt tunga. Dadlar är nog för torrare klimat kanske, de är ju rätt torra i köttet till skillnad från ananas och kokos och sånt som är saftigt. Sånt klarar sig nog inte här.

Kramar!

Anna: Tack söta du!

Kram!

Karlavagnen: Tack gullis!

Kram!

Marianne sa...

Bloggblad: Tack! Jo, nu vet du hur de växer! Det vet nog dina elever också : )

Marianne i Sverige: Tack! Och tack igen! Det var inte så jobbigt att fota det här eftersom jag bara behövde stå i fönstret i arbetsrummet! Ja, och gå ner till barnkammaren för de sista bilderna : ) Skulle gärna vilja få tid att lära mig mer med kameran, till hösten kanske?

Kram!

Ninni: Tack söta du!

Kram!

Emmama sa...

Härligt med nytt inlägg! Vilken teknik för att skörda dadlarna, vad spännande det var att läsa om det! Ät massor av goda baklavas (baklavor..? Hm..) så hoppas jag du snart är helt tillbaka på banan! Kram!

Bert sa...

Heja - heja - heja.... Och ta några dadlar också!

Härligt med den där skörden. Får ni behålla dem, eller är det skördararbetarna så får ta dem och sälja.

Färska dadlar är gott. Jag brukar göra en sallad där dadlar ingår.

Eller mina serranodadlar. De'du!

Otta sa...

Vad underbart att du är tillbaka! Det blir jag riktigt glad för.

Hoppas jag inte störde dig häromkvällen?!

Lycka till imorgon!

Många kramar

Marianne sa...

Emma: Tack! Jo här vräker hon i sig så gott det går, två luncher i dag efter två frukostar : )

Man kan lugnt inse att man inte ska odla dadlar som hobby utan att konsultera experter först. Fast bananer kanske är svårare? : )

Kramar!

Bert: Tack! Jag hade nog fått behålla en del om jag hade velat, men jag gillar inte färska dadlar något vidare så gubbsen fick alltihop. Jag tror att de delar på skörden. Serranodadlar? Inlindade i Serranoskinka, med andra ord?

Jag kör gärna dadelsirap i dressingen i stället : )

Otta: Störde? Aldrig i livet! Jo, om du ringer mitt i natten utan anledning, men det var det ju inte!

Och tack söta du!
Kramar!

Kroniki egipskie sa...

Marianne, I don't like dates at all. I know that all Arabs love them but I was grown up on apples ;)

Bloggblad sa...

Ja, mina elever har allt en hel del att lära mig!

Marianne sa...

Ania: Hehe, same here! But good for them, they can keep the dates for themselves.

Bloggblad: Visst är det roligt när man kan lära av varandra på det sättet! Jag var konversationslärare i svenska vid universitetet i Sofia under ett par år när vi bodde där, och det var helt underbart roligt att kunna ge och ta på det sättet. Det var det som var lönen, för jag tjänade bara 7 SEK i timmen!

Lullun sa...

Ser att Bert redan ställt min fråga och fått ett svar, så jag nöjer mig med att skriva:
Underbara foton!!!

Marianne sa...

Lullun: Hehe, det är praktiskt det där när man får svar med en gång!

Tack!
KRAM!