onsdag 28 april 2010

Fynd!

Honungsbilen? Så synd att jag inte lyckades få en bra bild av
den här bilen. Den är målad som ett bi, har en gadd i baken
och backspeglarna ser ut som antenner. Trevlig chaffis, vi vinkade.

Hur kul är det när man står med lödder från topp till tå i duschen och vattnet plötsligt säger "pffffhhh", varefter det bara kommer en tunn, tunn liten vilsekommen stråle? Nå, jag lyckades bli av med allt lödder till slut, som tur var.

Jag gjorde två riktiga fynd i bokhandeln i dag. Det har nämligen öppnat en ny bokhandel i shoppingcentret, Shorouk Bookstore, och där var jag självklart tvungen att kika in. Man vet ju aldrig om det kan finnas någonting bra. Och det gjorde det! Dels hittade jag On Cats av Doris Lessing. En självskriven bok som jag bara måste läsa och ha.

On Cats av Doris Lessing.

Dessutom Breakfast at Tiffany's av Truman Capote i en riktigt vackert inbunden upplaga.

Truman Capote.

Se så vacker den är på insidan av pärmarna!

Det är inte så vanligt att man trycker vackra upplagor av böcker nu för tiden, jag tycker mest att det är så billiga upplagor som de kan ta ut så mycket som möjligt för. Här har man gjort precis tvärtom, för böckerna kostade bara ca 112:50 SEK styck! Och det var inte på rea.

Nu blir det till att läsa försiktigt!

Annars var det väl inte så spännande i shoppingcentret, direkt. Inte mer än att de har ändrat från full bordsservering till att man ska beställa och betala i förväg i kassan på Costa Coffee. Med noggranna instruktioner så här i början om att man ska sätta sin lilla träskiva med numret i pinnen på bordet. Och att det hade kommit en nyhet i yoghurthyllan, katrinplommonyoghurt. Den var god.

I dag blir det riktig fuskmiddag. Färdiggrillad kyckling med satésås på burk och ris (det kokar jag själv, någon måtta ...) Jag är inne i en trött-på-att-laga-vardagsmiddag-period. Hoppas den går över snart, det blir godare mat då.

Nu när jag sitter och skriver det här inlägget kom en kommentar från Lena i Indien. Det visar sig att vi har samma problem med samma Internetkabel! Tänk va! Hennes Internetman hade visat en karta över hur kabeln är dragen och vi går på samma kabel, den går tydligen förbi Egypten innan den går vidare till Asien. Han sa att det skulle vara fixat till fredag, vi hoppas att han har fel och att det är fixat innan dess. Eller att han har rätt och att det inte tar längre tid än så.

24 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vilken underbar bil! Tänk vilka teman man kan ha :)

Äventyret framtiden sa...

Oj, vilken bibil:)! Hoppas du lyckas få bild på den bakifrån någon annan gång.

Melting Pot sa...

Jag har länkat till kartan på Melting Pot och även lagt länken till dig i en kommentar på ditt förra inlägg.

Snyggt bi! Någon sån bil har jag i alla fall inte sett här. Kram

Saltistjejen sa...

Vad roligt att du hittade så fina och vackra böcker!!! Doris Lessinga "on cats" är dessutom Underbar!!! :-)
Jag ÄLSKAR vackra böcker men köper inga sådana här eftersom jag helst inte vill flytta dem. Fast kan sakna det.
Honungsbilen var verkligen kul!
Kramar!

Marianne sa...

Trillingnöte: Hej och välkommen hit! Jag har bokmärkt din blogg nu och ska kika mer senare!

Visst är bilen fin! Jag hoppas jag får syn på den igen så att jag kan ta ett foto i "helfigur".

Karin: Ja, jag hoppas som sagt att jag kan få en bild i helfigur på den som jag kan visa : )

Lena: Ja, TACK! Jag har kikat på kartan. Det verkar som om det är en italienare den här gången också, med andra ord. Helly måste också vara drabbad, för kabeln går ju till Sicilien ser det ut som.

Kram!

Saltis: Men böckerna skadas nog inte av att flyttas? Om man inte använder flyttfirman vi hade när vi flyttade hit till nya stället, men det är ju ingen risk för dig : ) Jag tycker du kan köpa på dig en och annan fin bok i alla fall!

Alla ungar måste älska den där bilen!

Kram!

Taina sa...

Har inte du en E-reader? Du får tänka på att allt ska ju rymmas i kartonger igen när ni flyttar. Hihi. Kul att du hittade något läsvärt och här ser jag också mycket pocketvarianter. De inbundna ÄR vackrare.

Maken köper bara böcker via nätet till sin e-reader som han fick av mig i julklapp och är meganöjd med den. Funderar på att skaffa mig en egen. Hm det är ju morsdag snart. Kanske jag ska påminna min kära familj om det och om påsken DÅ JAG INTE FICK NÅGOT PÅSKÄGG!!!

KRAMAR!!

olgakatt sa...

Grattis till Lessing-boken! En av mina favoritböcker. Och vilken vacker omslagsbild!

Apropå kattkisseriproblem så har vi det också. Olga har tvingat oss att ha plastad frotté till överkast sedan ett antal år. Av alla katter vi haft sen 1979 så är detta den enda som haft denna trista ovana. Det kan gå många månader emellan, sen vips, så slår hon till när man börjat tro att hon slutat med dumheterna. Från början hjälpte feliway men inte nu längre.

Desiree sa...

Ha ha trodde först att du menade att lastbilen som var målad som ett bi var ett fynd. Fast jag måste säga att den också kan ses som ett fynd på foto över ännu en rolig och orginell transport.
Böckerna förstår jag däremot var riktiga fynd. Den Breakfast at Tiffany´s var jättefin!
Jaaa usch det är INTE kul då man står i lödder från topp till tå och vattnet tar slut. Inte poppis. Men hoppas att det löser sig med internetkabeln. Shit det var en lååång kabel från Kairo till Indien allstå, wow!
Kram

Katarina sa...

Honungsbilen, ja bilen var ju riktigt läcker.

Vackra böcker att hålla i sin hand och njuta av det är härligt, jag har dessvärre inte läst någon av böckerna du fyndat.

Hoppas du får ordning på internetuppkopplingen med kabelavbrotten.

Millan sa...

:-) ja det var en riktigt sot lastbil!! Den maste kannas lite rolig att kora omkring i for jag gissar att den far en del uppmarksamhet.

Det later inte det minsta roligt att sta i duschen med en massa lodder och inget vatten. Ungefar lika skoj som att sta med en nedkrakt son pa en flygplanstoalett dar vattnet ar slut ... Men med wet wipes kan man komma langt. Fast inte sa lyckat i duschen kanske :-).

Jag laste inlagget nedan om barnprogram och kan bara halla med. Teletubbies, In the Night Garden och Weybolous (eller hur 17 det stavas) haller pa att gora mig helt galen. Jag hade helst velat att barnen inte tittade pa programmen just for att jag tycker de ar sa konstiga med alla dess ljud.. ar det inte battre att barnen hor riktiga ord och meningar?? Dessvarre tycker bada mina barn om de har programmen har jag markt ...

Kram!

Helly på vift sa...

Undrar om det verkligen var honung i honungsbilen? ;)

Undrar även lite smått vad som hänt med den där kabeln... Det gick nog inte sönder av sig själv...

Otta sa...

Doris Lessings bok är så bra! Härligt att läsa om katter, de är ju så underbara - även om de inte alltid vill fotas! :-)
Kram

Marianne sa...

Taina: Jo, jag har en e-reader som jag älskar. Men den ligger just nu i sängbordslådan och väntar på att få komma till Sverige och bli lagad : ( Jag tappade den i golvet och det tålde den inte : (

Och det ena utesluter ju inte det andra : ) Allt finns ju inte som e-böcker än, och tills dess är man hänvisad till papper för viss litteratur. Plus att jag tycker det är fint med böcker i bokhyllorna, det är flyttgubbarnas problem, inte mitt, att det är mycket böcker : D

Det är ju rena skandalen att du inte fick påskägg. Värt MINST en e-reader!

Kram!

Olgakatt: Så skönt att höra någon som har samma problem UTAN ATT SLÅ IHJÄL KATTEN! Alla säger att "nu är det dags att ta bort henne" "så där kan ni inte ha det" osv, men jag klarar inte det. Det är ju min lilla Stina. Inte slår man ihjäl mormor när hon börjar läcka! Men det ÄR trist. Ser trist ut, känns inte kul att ha gäster här när det ser ut så här. Ibland önskar jag att hon kunde hoppa ut genom fönstret och rymma, men det gör jag ju inte på riktigt. Önskar att hon kunde lägga av med ovanan.

Desirée: Ja visst känns vissa foton som rena fyndet! Som den med frun bak i lasten, och om jag kunde få en riktigt bra vinkel på den här bilen hade det varit ett fynd.

I dag visar jag kartan över kabeln, den är verkligen lång! Man fattar inte riktigt att det alls kan finnas sånt!

Kram!

Marianne sa...

Katarina: Det är en viss känsla med just en vacker bok. Vanliga pocket kan jag lika gärna läsa som e-bok, men just sådana här vackra böcker går inte att föra över.

Det har blivit lite bättre hastighet nu, tror jag. Fast så plötsligt lägger allt av igen. Hopplöst så nu måste de få klart jobbet med kabeln!

Millan: Jag visste inte att vattnet kan ta slut på en flygplanstoa! Men det är ju förfärligt. Kunde inte besättningen hjälpa till? Usch, stackars Nils och stackars dig som råkade ut för det där!

Visst ja, så är det ju det heter det där Upsy-Daisy-programmet : ) Där har de i alla fall en speakerröst som ibland säger några ord, och det är förfärligt sött, men man blir lätt rubbad av att höra de där gulljuden för länge! Fast jag förstår innerligt väl att barnen gillar dem, för de är ju verkligen söta!

Kramar!

Helly: Ja sist var det en italienare som klippte av den, jag antar att det är samma sak den här gången eftersom felet ligger utanför Italien. Du får ta ett allvarligt samtal med dina landsmän och säga till dem att hålla fingrarna borta så att jag har Internet som jag ska : D

Otta: Har börjat på Truman Capote, näst i tur står Lessing. Om inte Ikmen kommer fram först, för då blir det Ikmen! Den har alltså inte kommit än, jag frågade så sent som i går.

Kramar!

Laura sa...

Haha, härlig bil! :D

Vad handlar den där "On Cats"-boken om för något? Du måste berätta om den var bra sedan då du har läst den!

Marianne sa...

Laura: Jag är inte säker än, men jag tror den handlar om de katter Doris Lessing har haft. Rubrikerna är: Particularly cats, Rufus the survivor, The old age of el Magnifico. Lovar att tala om hur den var, men jag är säker på att den är bra för det är så många som älskar den! I alla fall kattmänniskor.

Kram!

Otta sa...

Oj! Det tycker jag är lång tid, var det inte förra tisdagen eller onsdagen som jag mailade att Nour hade skickat???!

Håller på att skifta från vinter till sommargarderob och samtidigt packa till Dubai! Hela lägenheten ser ut som ett bombnedslag! Samtidigt är Kissen lite låg av någon anledning (väskan är inte framme ännu, för då hade jag vetat varför) så jag är lite orolig över det.

Kram

Marianne sa...

Otta: Ja det var i förra veckan, men jag antar att det tar tid i det här landet. Var det till boxadressen han skickade? Hoppas bara att boken inte försvinner!

Hoppas att Kissen piggar på sig!

Kramar!

Petchie75 sa...

Åh nej, jag kan inte se alla dina fina bilder - hälften syns inte! Men jättefin bokpärm. Jag gillar Breakfast at Tiffany's men borde nog läsa om den!!
Katrinplommonyoghurt är såå gott!
Kram

Marianne sa...

Petra: NEJ vad trist! Men det verkar inte vara någon annan som har problem? Är det din uppkoppling? Är datorn gammal? Är det någonting sånt?

Jag läser Tiffany's försiktigt, försiktigt till morgonkaffet. Vill inte lägga mig med den när jag ska sova så att den blir förstörd : )

Kram!

Bejla sa...

Kul bibil. :-) Och kul med bokfynden, men vattnet i duschen; helt klart mindre kul. ;-)

Marianne sa...

Bejla: Ja du om någon vet ju hur det är att inte kunna använda badrummet ... Hoppas att ni har kunnat flytta hem igen nu. Har inte hunnit läsa bloggar på en vecka, men jag ska börja läsa ikapp nu när jag snart har svarat ikapp : )

Anna, Fair and True sa...

Haha, vad komiskt att ni delar kabel!

Marianne sa...

Anna: Visst är det märkligt hur hopkopplad världen är! Det tänker man inte på annars.